ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

כשהצהוב מתחלף לאדום

ספורט26 ביולי 2021    15 דקות
0

שלושה אקסים של מכבי תל אביב יתרוצצו העונה על הדשא של טרנר במשחקי הבית של הפועל באר שבע. מהראן ראדי, גיא חיימוב, יובל שפונגין ואורי משיח מדברים על הסיכויים של דור מיכה, איתן טיבי ואיתי שכטר להצליח אצל רוני לוי

כשהצהוב מתחלף לאדום
"האוהדים ראו את דור לובש אדום ויצאו להם העיניים". אורי משיח עם מיכה | צילום: אלבום פרטי

לפני שש שנים בדיוק, חודש יולי 2015, הגיע מהראן ראדי ממכבי תל אביב להפועל באר שבע. עד לאותה השנה, מעבר שחקנים בין הקבוצות האלה נחשב לנדיר. כששחקן מבאר שבע היה הגיע למרכז, דיברו על 'שדרוג בקריירה' והיו כמה וכמה שחקנים כאלה לאורך ההיסטוריה. גם את הדרך ההפוכה עשו רק בודדים, כשהאחרון שבהם, עד העונה, היה מהראן ראדי.

במקרה של ראדי, כשבתל אביב ויתרו על הקשר המחונן, הם לא תיארו לעצמם שזה ייגמר עם שלוש אליפויות רצופות של הפועל באר שבע. "היום מכבי תל אביב לא היו חוזרים על הטעות הזו, כבר לא מזלזלים שם בהפועל באר שבע ככה", אמר לי אחד הגורמים במועדון בחגיגות האליפות השלישית של ברק בכר וחניכיו, והשישית ברציפות של ראדי (3 עם מכבי תל אביב ו-3 עם הפועל באר שבע).

מאז, הרבה מים עברו בנהר, באר שבע כבר לא אלופה כמה שנים ובכדורגל, כמו בכדורגל – הזיכרון קצר.

חודש יולי 2021 – דור מיכה, איתן טיבי ואיתי שכטר הם שחקני הפועל באר שבע. רבותיי, ההיסטוריה חוזרת?

הודו בטעות

"הם הודו בפניי שטעו", מספר שחקן הפועל באר שבע לשעבר, מהראן ראדי. "בדיעבד הם הצטערו על זה שנתנו לי ללכת לבאר שבע, אבל זה לא אמור לשנות כלום, כי בחיים לוקחים החלטות. במבחן התוצאה, לפעמים הצד הזה טועה ולפעמים הצד השני. לשמחתי הצד השני טעה ואני לא הרגשתי ולא הסתכלתי לאחור, הייתי במקום שבו הכי הרבה רצו אותי ואני רציתי אותם", משחזר הקשר.

 

ראדי הפועל רעננה

מהראן ראדי | צילום: דני מרון

 

"אצלי זה היה שילוב של כמה דברים שלשמחתי התחברו. היו לי השיקולים האישיים, רציתי להאריך את הקריירה שלי וראיתי שהפועל באר שבע רצתה אותי מאוד וגם אני רציתי אותה באותה תקופה. זה מה שתרם לחתונה הזאת להתממש. אני זוכר את הימים הראשונים שלי וההרגשה שקיבלתי במשחק הראשון נגד ת'ון באצטדיון טדי. היה לי רעב ותשוקה וכולם נתנו לי תחושה של בית. הגעתי לקבוצה שהיה לה חסר כמה דברים בפאזל ולשמחתי השלמנו אותו".

זה בטח לא היה קל להיפרד ממכבי תל אביב, מהחברים שם.

"כשעזבתי את מכבי תל אביב, השחקנים היו באוטובוס בדרך למשחק ובאתי להגיד שלום. חיבקתי את כולם, כל שחקן ושחקן וזו הייתה הפרידה שלי. אני אישית לא אוהב פרידות ובמיוחד בכדורגל ולא עושה מזה סיפור. זה חלק מהחיים ובסוף בכדורגל יש תחלופה".

אתה מרגיש שההיסטוריה חוזרת על עצמה, רק שהפעם שלושה שחקנים עושים את הדרך שאתה עשית?

"אני חושב שהמקרה קצת אחר מהמקרה שלי, בלשון המעטה. בשנתיים-שלוש האחרונות של הפועל באר שבע, להוציא את אירופה ונכון שהיה גם גביע, אבל יש הרגשה שדברים לא כל כך מסתדרים לה מבחינת הליגה. הפעם זה נראה שיש איזה תהליך של קנייה קצת שונה ממה שהיה אז איתי. בזמני, הבסיס היה חזק והקבוצה הייתה במקום השני-שלישי בשנתיים שלפני. היה פשוט חלק שחסר וגם לא רק אני באתי באותה תקופה. הגענו אני ועוד כמה שחקנים וזה היה ממש כמו שאומרים, הגרוש החסר ללירה. מה גם שהיה לי חוזה לעוד שנה במכבי תל אביב, שזה שונה ממה שקורה היום. אצלי זה קרה ביוזמתי, שזה דבר אפילו יותר מורכב ויותר קשה לקבל החלטה כזאת. פשוט הרצון באמת היה לעבור. זו התחושה של המיצוי, עניין של הרבה דברים שלא תלויים בך וזה מאוד עזר לי להחליט, במיוחד אחרי שאלונה מאוד רצתה אותי".

לדעתי אתה השחקן היחיד או בין הבודדים שאין אחד שקשור להפועל באר שבע שיכול להגיד עליך מילה רעה. תבוא לחגיגות האליפות?   

ראדי מחייך לרגע וחוזר לענות ברצינות: "באר שבע זה מקום שתמיד היה ויישאר בליבי. אני חושב שעזבתי את באר שבע בהחלטה משותפת ואני עדיין בקשר עם הרבה אנשים שם, במועדון ואוהדים. אני מאחל לבאר שבע שיתמודדו ואני מאחל לאוהדים הרבים של באר שבע בכל הארץ לחזור לקדמת הבמה, מגיע להם".

הגיל הוא לא פקטור

"באר שבע, גם בלי קשר לכמה שנים האחרונות, זה מועדון גדול. מועדון עם הרבה קהל ומסורת בכדורגל הישראלי", אומר יובל שפונגין, מגן מכבי תל אביב לשעבר שמכיר את שלושת שחקני הרכש המדוברים מקרוב. "בשנים האחרונות באר שבע עשתה התקדמות גדולה ושינו שם הרבה דברים והעובדה ששחקנים עוברים ממכבי תל אביב לבאר שבע, זה בגלל שבאר שבע זה מועדון גדול עם שאיפות להילחם על תארים".

 

שפונגין מנסה לעצור את טוני וואקמה | צילום ארכיון: דני מרון

 

"אני לא נמצא במכבי תל אביב היום ולא יודע ממה ההחלטות שלהם נובעות ולמה למשל לא החתימו את טיבי", מוסיף שפונגין. "אבל יכול להיות שרוצים להצעיר את הסגל ויכול להיות שמעל גיל מסוים מציעים חוזה רק לשנה והוא רצה חוזה לשנתיים. יחד עם זאת, זה שאיתן טיבי ודור מיכה, הם שחקנים מהטופ שלנו, אין ספק בכלל".

חלק מהמבקרים טוענים שהביאו שחקנים יחסית מבוגרים, שהם מעבר לשיא.

"מקצועית, שניהם ברשימת השחקנים הכי טובים בארץ ואני חושב שהם משדרגים מאוד את באר שבע. קודם כל כי הם שחקנים שניתן לראות את הכושר שלהם בעונה האחרונה. טיבי שיחק הכל, גם בנבחרת, ודור מיכה שיחק בקפריסין ונמצא בגיל שהוא בשיא שלו ויכול לעשות את ההבדל. עם שכטר שיחקתי בנבחרת ולצערי לא שיחקתי איתו בקבוצה, אבל אפשר להגיד עליו רק דברים טובים. האישיות שלו והאופי שלו זה משהו שתורם המון ואי אפשר לזלזל בזה. מעבר לצד המקצועי, שלא ראיתי אותו הרבה השנה, אבל הוא ידע לבוא ברגעים החשובים והוא נכס מבחינה מנטלית, וגם מבחינה פיזית הוא עדיין בסדר גמור. אם תהיה לו את הסביבה התומכת, יהיה אפשר לקבל ממנו המון".

 

גיא חיימוב

גיא חיימוב | צילום: מאור אלקסלסי

 

גם שוער העבר גיא חיימוב ששיחק בשתי הקבוצות, מסכים עם שפונגין: "שלושתם ישחקו בהרכב", הוא קובע. "שיחקתי עם טיבי בקריית שמונה, עם שכטר בנבחרת ועם מיכה במכבי תל אביב, כשרק עלה מהנוער לבוגרים. אחלה חבר'ה, אנשים חיוביים וטובים. אני חושב שזה יעשה רק טוב לחדר ההלבשה. הם צברו כל כך הרבה ניסיון ונמצאים בתקופה טובה, כך שהגיל הוא לא פקטור".

ראדי: "טיבי שחקן שמאוד דומה לי באופי. הוא מאוד מקצוען, מאוד שקט ולא אחד שאוהב להיות בפרונט. מיכה הוא אחד שהיה לי חיבור מאוד טוב איתו. הוא צעיר ממני בכמה שנים, בחור מצחיק ואני זוכר את החוויות שהיו לנו בשנים שהיינו ביחד. אני חושב שהם חבר'ה מאוד חיוביים בחדר ההלבשה".

שפונגין: "כמובן שיש המון גורמים בכדורגל וזה לא תלוי רק בשחקנים אם הם טובים או לא. צריך שיטה שתתאים לשחקנים מסוימים, לנצל את החוזקות שלהם וחיבור של כל הקבוצה, אבל הפוטנציאל הוא מאוד גדול. הם גם הצליחו בקבוצות גדולות ויודעים להתמודד עם הלחץ, ויש את כל הסיבות לכך שזה יצליח וילך טוב. אני לא יודע מה יהיה הסגל הסופי של הקבוצה, אבל טיבי הוא בלם פותח בנבחרת ואין סיבה שלא יהיה בלם ראשון גם בבאר שבע. אולי גם רוני לוי ישחק בשלושה בלמים. על הנייר, יש לבאר שבע אולי את שלושת הבלמים הכי טובים בליגה".

"מיכה זה וואו"

"הקיץ, מאז שג’ורדי קרויף נכנס למכבי תל אביב, מה שנקרא תקופת ההצלחות, זה הקיץ שהקהל של מכבי תל אביב נמצא בפילוג. יש ביקורת אדירה מתחת לפני השטח", חושף אחד האוהדים הבולטים של מכבי תל אביב, איש התקשורת אורי משיח.

"כולם מדברים על זה, מ'בעל הבית השתגע'? מכירת חיסול? עונה פיננסית? – כמה מהעונות אחרונות היו עונות פיננסיות והוגדרו ככאלה בגלל הפייר פליי. אבל אז אתה מגיע לזה שמכבי תל אביב הרוויחה הרבה כסף, מכרה את טל בן חיים, ערן זהבי, השוער ראיקוביץ' ועוד ו… הקהל של מכבי תל אביב עומד להתפוצץ, אבל לא להתפוצץ כמו פעם. היום הקהל של מכבי הוא סוג של לקוחות ששינו את התרבות שלהם ואין סיכוי כרגע שמישהו ייצא מחר להניף שלטים על כך שהרבה עזבו לא מביאים שחקנים. זה נגמר. האוהדים מאוד מתוסכלים וגם בעונה שעברה כשמיץ' גולדהאר ויתר על אצילי ומיכה, האוהדים כעסו מאוד. הייתה צעקה גדולה בקרב אוהדים רבים שהביעו את הזעם שלהם ברשתות החברתיות. איך יכול להיות ששחקן כמו דור מיכה שנתן 20 שנה מהחיים שלו למכבי תל אביב, לא דיברו איתו אפילו ולא היה אכפת להם שהם יעברו לקבוצות אחרות בארץ", תוהה משיח.

"אצילי הגיע למכבי חיפה באמצע העונה והביא לה אליפות ומיכה הגיע לחזק את באר שבע לשנתיים-שלוש הבאות, להתחרות עם מכבי חיפה על האליפות. ואיפה מכבי תל אביב בתמונה? וזה לא רק הוא, זה גם שכטר שהביא למכבי תל אביב את גביע המדינה במו רגליו והוא בחוץ אחרי כל מה שתרם, כמו גם איתן טיבי, הבלם הישראלי הבכיר. ההרגשה היא שחדר ההלבשה במכבי תל אביב, התפרק. מכבי תל אביב נמצאת בבעיה גדולה מאוד".

איך זה לראות את מיכה באדום, איך הקהל הצהוב מקבל את זה?

"ברור שזה כואב לאנשים. אוהדים שהיו מעודדים את דור מיכה ראו את התמונות שלו באדום ויצאו להם העיניים, לא יכלו לעמוד בזה. חלק מהאנשים שמחאו לו כפיים, קיללו אותו ברשתות, אבל רוב האוהדים זוכרים לו את כל הטוב שעשה ותומכים בו. התסכול הולך וגדל ויהיה עצום אם באר שבע תהיה קבוצה טובה ומיכה יוביל אותה. ואם מכבי תל אביב לא תהיה טובה, זה יתפרץ איכשהו. מיכה, שכטר וטיבי זה חצי קבוצה. הם שחקנים טובים, אמינים וכאלה שיתנו לצעירים של באר שבע הרבה מאוד בשביל להפוך לווינרים. הם מנוסים ושלושתם זכו בהרבה תארים".

מה כל כך מיוחד בשחקנים האלה?

"אני יכול לספר שדור מיכה במשך שנים החזיק את חדר ההלבשה של השחקנים. הוא היה הדבק של מכבי. המעמד שלו בחדר ההלבשה היה גבוה מאוד ושחקנים יותר בכירים ממנו כמו ערן זהבי וברק יצחקי נתנו לו את הכבוד. הם זיהו בו משהו טהור ותמים והוא הצליח לקבע את המעמד שלו בקבוצה. אם היית צריך לארגן משהו בקבוצה, כמו ביקור בבית חולים למשל או משהו כזה, היית יודע שאתה פונה לדור מיכה וזה יסודר. בשנתיים האחרונות, זה היה אבי ריקן. דור מיכה יצר חברות בחדר ההלבשה שהפכה לחברות בחיים. שכטר זו התוספת הכי חזקה שיש. הוא הגיע למכבי תל אביב בתקופה הכי חלשה שיש, כשאין כסף ומה בסוף – שתי אליפויות וגביע. שמחת החיים שלו והמסירות שלו גורמות לשחקנים לרצות לנצח. הוא יושב על הספסל ולא מחמיץ פנים, מעודד כמו אוהד. שכטר זה נכס לכל קבוצה. כל קבוצה שהיה בה הגיעה להישגים. לגבי איתן טיבי, הוא עדיין הבלם הישראלי הטוב ביותר. יש לו ניסיון רב וזה ייתן להגנה של באר שבע את הטוב ביותר. שלושתם זה עמוד השדרה של הקבוצה", לטענתו של משיח.

"לגבי דור מיכה, הוא שובר שוויון מבחינתי", אומר שפונגין. "הוא מביא דברים שכמעט ואין לשחקנים אחרים. ראיית המשחק, היצירתיות, הוא באמת כוכב. מבחינתי, מיכה זה וואו".

חיימוב: "דור הוא שחקן מוכשר ומצוין ובאמת אמור להביא ערך מוסף. דור הוא אחלה ילד שמעבר להכל אמור לעשות טוב לחדר ההלבשה. זה גם שחקן שיכול לעשות את ההבדל ויכול להיות שז'וסוואה הלך בגלל שאלונה ידעה שדור נמצא בתכניות. אחרי שנה שהוא היה בחוץ, אני חושב שעם מדים חדשים, קבוצה חדשה וקהל מדהים כמו שיש לבאר שבע, הוא באמת יכול להיות שובר שוויון".

שפונגין: "מהסיפורים ששמעתי על ז'וסוואה, מיכה שונה לגמרי. למיכה יש אופי קבוצתי וכשהוא משחק הוא קבוצתי, אבל דומיננטי. הוא לא בורח, מתפקד מעולה תחת לחץ והיה במעמדים האלה. הוא יודע לקחת על עצמו. בסוף בכדורגל, זה המון מנטאלי ואני בטוח שבחלק מהמגרשים ישמע דברים לא נעימים, אבל בגלל שהוא כל כך מקצוען וחזק מנטאלית, אני לא רואה סיבה שהוא לא יפרח. גם הקהל של באר שבע כל כך חם ותומך והם ידעו לתת לו את הבמה והביטחון".

 

איתן טיבי ואיתי שכטר | צילום: הפועל "מחסני השוק" באר שבע

 

ראדי: "אני חושב שאלה שחקנים שהוכיחו את עצמם. ואני לא מנסה להפחיד או משהו, אבל לא כל שחקן יכול להתאקלם בבאר שבע. אני מכיר את החיים בתל אביב במרכז, ולבוא לבאר שבע זו מין התרחקות כזו. לי זה מאוד עזר ההתרחקות הזאת כי אני אוהב להיות מבודד יותר וזה עזר לי אפילו יותר להתחבר. אני חושב שזה המפתח להצלחה של השחקנים האלה כי מבחינת יכולת מקצועית אין עוררין על היכולת שלהם. הם הוכיחו את זה ואני בטוח שהם יכולים להמשיך לתרום ואם אני הוכחתי את זה אז גם הם יכולים להוכיח את זה ולא תהיה להם בעיה מבחינה מקצועית".

אז איפה באר שבע תסיים בסוף העונה? אפשר ללכת עד הסוף?

משיח: "אני חושב שמבחינת באר שבע, הכל ייפול בסוף, אם זה יהיה מקום ראשון או שני, על שני זרים איכותיים ברמה".

שפונגין: "לפי איך שזה נראה, תהיה ליגה מעניינת השנה וזה יהיה מכבי תל אביב, באר שבע ומכבי חיפה. תהיה לבאר שבע קבוצה הרבה יותר חזקה מהשנה".

חיימוב: "אני חושב שבאר שבע הולכת להיות קבוצה ממש טובה השנה. יש הרבה שחקנים טובים ומנוסים.  אפשר להגיד הכל, אבל אם זה יתחבר יגידו הברקה ואם זה לא יתחבר יגידו את זה. בסופו של דבר מה שחשוב זה שהדברים יתחברו ושהכול יהיה טוב והקבוצה תצליח ותהיה למעלה כמו שהיא אמורה להיות בכל שנה ושנה. קשה מאוד לענות על השאלה הזאת ואני נוטה לא לענות על שאלות כאלה בתחילת שנה, כי אין לדעת איך הדברים יתחברו. אחרי שישחקו כמה משחקים, יהיה אפשר לתת דעה יותר מגובשת".

ראדי: "אני תמיד מאחל לבאר שבע שתצליח. זה מועדון שאני מאוד מאוד אוהב במקום שאני מאוד אוהב והשמחה של האנשים של כל הקהל, זה תמיד משמח אותי בלב, כי אני חוויתי את זה ושמח שהצלחתי לשמח כל כך הרבה אנשים, אז בטח שאני מאחל להם שבאמת ירוצו לאליפות ויהיו חלק משמעותי בצמרת".

באר שבע תסיים לפני מכבי תל אביב?

משיח: "בוודאות, זה בטוח. זה או מכבי חיפה או הפועל באר שבע. רק בגלל שאי אפשר לדעת מה לצפות מרוני לוי. רוני לוי הוא נסיך הגאות והשפל".

כתבות נוספות

0

התחלקו בנקודות: תיקו בין נתיבות לירוחם

ליגה ב': חניכיו של מוטי עטר כבר הוליכה 1:3, אבל מושיקו אביטן עם צמד, אמר את המילה האחרונה

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות
0

300 הופעות וניצחון

מ.ס דימונה ציינה לפני משחק הליגה מול א.ס נורדיה, 300 הופעות של משה אסולין בקבוצה הבוגרת. הקפטן הוותיק נכנס כמחליף בדקה ה-78, כשקבוצתו בפיגור 3:1. את הסוף, כולם יודעים... במחזור הבא: מאבק על יתרון הביתיות בפלייאוף

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות

כתיבת תגובה