ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

הכדורגל שייך לאוהדים

ספורט11 ביוני 2020    10 דקות
0

לאחר מינויו של איתי בן זאב לו"ר דירקטוריון הפועל באר שבע, עלו קולות לבעלות חדשה במועדון כזו שתשלב גם אוהדים. ד"ר שלומית גיא, באר שבעית ואוהדת הקבוצה מכירה את זה מקרוב כשהיא משמשת כחברת דירקטוריון בהפועל פתח תקווה, שנמצאת בבעלות האוהדים, " עם בעלות חוקית או לא, האוהדים מאוד מעורבים" היא אומרת

הכדורגל שייך לאוהדים

לפני כמה שבועות התבשרו אוהדי הפועל באר שבע על מינוי חדש במועדון. לא היה זה שחקן, גם אלונה לא חזרה בה מהודעתה, מה שהיא כן עשתה, זה למנות את איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה ליו"ר הדירקטוריון. עם מינוי אמר בן זאב כי ," אני רואה במינוי שליחות ציבורית חשובה ואתגר מקצועי מהמעלה הראשונה. אלמד את המועדון וצרכיו בסיועו של המנכ״ל אסי רחמים ואגבש דירקטוריון מקצועי, אסטרטגי חזק ועצמאי, אשר רק הצלחתו של המועדון עומדת לנגד עיניו. אני מבקש להודות לאלונה ברקת על האמון בי. אלונה מותירה מועדון חזק ויציב פיננסית עם תרבות ניהולית המקדשת את המצוינות כערך עליון". מאוחר יותר בן זאב סיפר כי ניתנה הזדמנות למועדון לצאת למודל בעלות ייחודי וכבר החלו דיבורים מאחורי הקלעים על מודל בעלות משותף בו לאוהדים יהיה חלק בבעלות על הפועל באר שבע והם ייבחרו את חברי הדירקטוריון.

מי שכבר נמצאת בדירקטוריון קבוצה שנמצאת בבעלות אוהדים היא ד"ר שלומית גיא, חוקרת ספורט, בעלת עסק פרטי לייעוץ אסטרטגי ומרצה במכללת קיי, ספיר ובאוניברסיטת בן גוריון. גיא, אוהדת הפועל באר שבע, היא כאמור היא חברת דירקטוריון בהפועל פתח תקווה, קבוצה שנמצאת היום בבעלות האוהדים, "לפני כשנה עמותת הכחולה, עמותת אוהדי הפועל פתח תקווה רכשה את הקבוצה מתוך מטרה לעשות ניהול אסטרטגי חכם לאורך שנים. הבעלים הם האוהדים ברמה האסטרטגית ומי שמנהל הוא הדירקטוריון שתחתיו יש מנכל, מנהל, מאמן ומחלקת הנוער".

את הפועל פתח תקווה הגיעה גיא לאחר כמה שנים בהן עבדה במכבי באר שבע, "הייתי יועצת חיצונית במכבי באר שבע. עבדתי במחלקת הילדים, בכתיבת תכניות והכשרת מאמנים. בניית קשר עם ההורים ועבודה לטווח ארוך עם הילדים. עבדתי שם במשך שלוש שנים, בעיקר בהיבט החינוכי קהילתי" היא מספרת, "לפני שנה וחצי פנו אליי מעמותת אוהדי הפועל פתח תקווה, הכירו את העבודה שלי במכבי באר שבע, ביקשו שאשב בדירקטוריון ואהיה אחראית על מחלקת הנוער. בפתח תקווה אני מתמקדת גם בהיבט המקצועי. הרבה פעמים אני מניחה שיש קשר בין ההיבט החינוכי למקצועי. לספר השני שלי קוראים ילדים טובים משחקים כדורגל. התפיסה באירופה היא שכדי להיות מקצוען אתה חייב להיות אדם לומד, אתה חייב להיות אדם שעובד בשיתוף פעולה, שיודע לקבל סמכות, אתגרים. במובן הזה חינוך וספורט הם לא דברים סותרים, להפך, הם  קשורים אחד לשני. באקדמיות באנגליה, ששם, עשיתי את הדוקטורט אתה חייב להיות תלמיד טוב בבית הספר. אתה חייב להשלים את הבגרויות שלך, אתה הופך לאדם לומד. אם אתה לומד בכיתה אתה יכול ללמוד במגרש".

כאמור לפני כשנה החלה לעבוד כחברת דירקטוריון בהפועל פתח תקווה, שם היא מתמקדת גם בפן המקצועי, "אני אחראית על כתיבת תכניות לפיתוח מיומנויות בגילאי חטיבה תחתונה. העונה החלטנו שכל המאמנים עד גיל 12 יוכשרו לפתח את המיומנויות של השחקן. זו המטרה. לא מעניין אותנו ניצחונות, אלא לפרק את זה מתוך הבנה שאם נשים דגש רק על תחרות לא יהיו שחקני כדורגל טובים, יהיו חסרים להם מיומנויות".

גיא נותנת לנו הצצה לאיך הדברים עובדים בדירקטוריון של קבוצת כדורגל, "אנחנו עובדים על העונה הבאה. חמישה חברי דירקטוריון ועוד חבר וועד. ההחלטות הן ברמה האסטרטגית. אנחנו לא נתעסק בשאלה את מי נמנה. זה המנכ"ל, אנחנו נקבע איזה סוג מינוי זה צריך להיות, איך המערכת תהיה בנויה,  איזה תפקידים. אנחנו מסתכלים בראייה ארוכת טווח. הצוות הניהולי מתמודדים עם היום יום".

בהפועל באר שבע מינו את מנכ"ל הבורסה ליו"ר הדירקטוריון, הוא לא בדיוק מגיע מהספורט…

"הוא לא צריך להיות. דירקטוריון צריך אנשים טובים, אנשי שיווק, דוברות, אנשי מדע טובים, כי הוא צריך הרבה מאוד ידע, הוא צריך לדעת מה קורה בעולם העסקי, שיווק בעולמות אחרים מכדורגל, לא רק. לא חייבים להיות אוהדי הקבוצה, או בכלל אוהדי כדורגל. היו"ר לא צריך להבין כדורגל. הוא צריך את היכולת לתכנן טווח הארוך, שזה מה שעושים בבורסה, יש לו ידע ניהולי וכלכלי. צריכים להבין. גם כשיש בעלות אוהדים, צריכה להיות הפרדה. הדירקטוריון צריך לעזור במינוי מאמן, אבל הוא לא קובע את ההרכב. זה לא התפקיד שלנו, חלוקת התפקידים צריכה להיות ברורה. זה חשוב שיהיה בדירקטוריון גם אדם שמבין כדורגל, איך עובד שוק העברות. איך עובדת מחלקת נוער. אבל אם כל הדיון יהיה איך מרוויחים כסף זו לא נקודה טובה. כי זה עוסק בפן הכלכלי נטו. זה צריך להיות גם וגם. בדירקטוריון צריכים גם כלכלה, גם ניהול עסקים תמהיל של ידע ודעות שיכול לעזור לקבל החלטה רחבה".

אבל אין ערבוב בהחלטות. בכל זאת הבעלים הם האוהדים?

"קבוצה בבעלות אוהדים ממה פעם בשנה וועד מתוך האוהדים באופן דמוקרטי. הוועד הוא המייצג של האוהדים, הועד הוא לא גוף מנהל וטוב שכך. צריכים אנשי מקצוע. הוועד ממנה את הדירקטוריון, המנכ"ל מדווח לדירקטוריון והם מדווחים לוועד אחת לכמה זמן. הדירקטוריון גם נקבע לתקופת זמן בין שנה לשלוש שנים. אי אפשר לפטר אותו ככה שזה לא מונע מהצלחה או כישלון זמני. לאוהדים יש חלק מאוד חשוב כי בסופו של דבר כשאתה בעלים של קבוצה, האחריות היא יותר גדולה. המשמעות של בעלות אוהדים צריכה להגיע מההבנה שזה לא הנהלה ואוהדים, זה ביחד, אם נעבוד ביחד זה יצליח. אם נריב מריבות פנימיות לא נצליח"

איך עובדת בעלות של אוהדים על הקבוצה?

"בהפועל פתח תקווה משלמים 750 שקלים ליחידת בעלות אחת שגם כוללת מנוי. זה לא רכישת מנוי אלא יחידת בעלות במסגרתה מקבלים מנוי. אם המקומות טובים יותר מוסיפים לפי המיקום. מנוי בליגה הלאומית לא עולה מחיר כזה שהוא מחיר גבוה הרבה יותר, לכן צריכים להבין שזו יחידת בעלות. לשחקני עבר, ילדים, נכים, זה חצי מחיר. לכל יחידת בעלות יש זכות הצבעה שווה למינוי הוועד. יש לנו אוהדי קבוצה שהם גם ספונסרים שזו קהילה מאוד חשובה לנו. בעונה הזו יש לנו 1077 בעלי יחידת בעלות, זו כמות גדולה בליגה הלאומית. הפועל פתח תקווה היא הקבוצה עם הכי הרבה אוהדים בלאומית".

ביציעי הפועל פתח תקווה. צילום: סהר כרמלי

 אוהדת את האוהדים

גיא כאמור אוהדת הפועל באר שבע, והיא לא מסתירה את זה. היא גרה בבאר שבע ואת ההיכרות עם הקבוצה עשתה כשהפיקה סרט על האוהדים, "אני אוהדת הפועל באר שבע. אני תמיד אומרת שאני אוהדת את האוהדים של הפועל באר שבע. אני הגעתי בזכות סרט שעשיתי על האוהדים. במשחקים אני מסתכלת יותר על האוהדים ביציע ופחות על מגרש. הלב שלי במגרש. אני הכרתי את הפועל באר שבע בתקופת אלי זינו ואני חושבת שהמועדון הוא קודם כל האוהדים שלו. אלונה ברקת היא אדם גדול והייתה לה חשיבות עצומה בהפועל באר שבע ולעיר באר שבע בכלל. היא הכניסה רוח חיים, התלהבות גדולה, שיטות ניהול חדשות. הייתה לה תרומה אדירה. כאוהדת זה כאב לב לראות אותה עוזבת. פעם היו שרים ליברפול באנגליה באר שבע בישראל וכמו ליברפול גם באר שבע היא כמו עוף חול, גם מזה תקום".

כאמור, בשבועות האחרונים כבר החלו לעלות קולות על מודל בו לאוהדי הקבוצה תהיה בעלות, גם אם חלקית, במועדון. גיא חושבת שבשנים האחרונות הפועל באר שבע, שלא במתכוון, כבר הכינה את הקרקע למהלך כזה, "הפועל באר שבע, למרות שלא מדובר במועדון בבעלות האוהדים, הפכה בשנים האחרונות להיות קשובה הרבה יותר לאוהדים. לא ראיתי בשום סיטואציה את האינטריגות בין ההנהלה לאוהדים. הייתה תחושה שיש שיתוף פעולה ואינטרסים משותפים. זה היה מצוין ועונה על הדרישה. מה שקורה בהפועל פתח תקווה לדוגמה זה שיותר אוהדים מתנדבים במועדון. בהפועל פתח תקווה מגייסים ספונסרים, חלק נותנים שיעורים פרטיים לילדים. הם בוחרים את התחום שהם יכולים לתת הרבה ונותנים למועדון. זה מאוד מחזק את הקהילה".

את חושבת שבהפועל באר שבע צריכים ללכת למהלך כזה?

"אני תמיד בעד מועדונים בניהול אוהדים. צריכה להיות אסטרטגיה ניהולית ברורה מה התפקידים של כל אחד מהצדדים. אני חושבת שמועדון חזק, ככל שיש יותר מעורבות של אוהדים הופך למועדון חזק יותר. בקורונה ראו את זה. מה שעשינו זה לקחת את כל הספונסרים שלנו ולהגיד לאוהדים שבתקופה הזו שייקנו בסופר של ההוא או בירקנייה של האחר. קהילה פנימית שעוזרת אחד לשני".

כבר היו חצאי ניסיונות בעבר שלא הצליחו. את חושבת שעכשיו זה יכול להצליח?

"אני חושבת שהאוהדים כבר שותפים בניהול המועדון הזה. אני חושבת שאלונה ואסי גם דחפו לזה. עם בעלות חוקית או לא, האוהדים מאוד מעורבים וזה טוב וחשוב שתהיה בעלות של האוהדים. אני לא חושבת שאנחנו שונים ממקומות אחרים בארץ. אנחנו אוהבים את הקבוצה, רוצים להרגיש חלק מהקהילה הזו, ואנחנו קהילה. כל האנשים שאני מכירה משער חמש המיתולוגי הם אנשים סופר אינטליגנטיים שיש להם הרבה לתרום למועדון. אני חושבת שמודל כזה, אם מנוהל נכון, יכול לתרום למועדון. אוהדי הפועל באר שבע קונים מנויים, צורכים את אמצעי התקשורת של המועדון הם גם מושקעים בכספי המיסים שלהם. חלק כספי המיסים עוברים לקבוצה דרך העירייה. גם היום זה קורה. אי אפשר להגיד שהם לא משלמים כסף היום".

ומה יקרה אם לא יהיו מרוצים מהמאמן מהשחקנים?

"יש גם צדדים כאלה. אוהדים חושבים שהם יקבעו את הסגל או המאמן לפעמים. אני תמיד אומרת שאנשים שלא נותנים להם לדבר, צועקים. לכן כל מועדון, בבעלות אוהדים או לא, צריכים לשלב את האוהדים שלהם, לשקף את ההחלטות שלו. אני לא יכולה להגיד שעשינו את זה בצורה הכי טובה. כן, גם אצלנו מאמן התחלף, אבל כלקח אנחנו עושים תכנית שמשלבת את האוהדים בהחלטות".

ואם תקבלי טלפון מהיו"ר החדש תרצי להיות חברת דירקטוריון בהפועל באר שבע?

"אני תמיד אשמח לשמוע ולעזור למועדון מחוץ או בתוך הדירקטוריון".

 

 

כתבות נוספות

0

מסתמן: כסייפה נגד מיתר בפלייאוף

ליגה ג': מחזור לסיום העונה ותמונת הצמרת מתבהרת. ההכתרה הרשמית של מכבי ב"ש צפויה להיות בשלישי

ספורט14 באפריל 2024    דקה אחת
0

צעד קטן קדימה

רצף ניצחונות שני ל"שלושה" העונה, מעלה את האדומים מבירת הנגב מקום אחד בטבלה. שגיא יחזקאל ורוי חג'ג' הפכו את תוצאת המחצית מול מכבי נתניה. תיקו לצעירי רהט עם עלייה כפ"ס. הפסדים לנערים א' של הפועל ומכבי ב"ש. ניצחונות לנערים ב' של הפועל ומכבי ב"ש. נערים ג' של הפועל ניצחו, של מ.ס ומכבי ב"ש הפסידו. מחלקת הנוער של האדומים בדרך לאבד עוד כישרון

ספורט13 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה