ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

קהל (ה)צלחות?

ספורט26 בינואר 2020    11 דקות
0

למשחק הבית האחרון של הפועל באר שבע הגיעו פחות מ-8,700 אוהדים, אפילו פחות יותר מהממוצע העונה שהולך ויורד ככל שהזמן עובר. האם חוסר ההצלחה היחסי של הפועל מביא לירידה גדולה במספר האוהדים באצטדיון "טרנר" או שאולי הירידה במספר האוהדים מורידה את רמת המשחק של קבוצת הכדורגל הבכירה של הנגב? למאמן החדש, שחקנים וכמה מאוהדי הקבוצה יש תשובות מפתיעות בעניין...

קהל (ה)צלחות?
100 אלף איש בחגיגות האליפות, אפילו לא 16 ב'טרנר' | צילום: דיאגו מיטלברג

רק לפני עונה וחצי, אוהדי הפועל באר שבע הרגישו בלתי מנוצחים, בעיקר בבית. אם הקבוצה שלהם הייתה מתקשה בחוץ, באצטדיון "טרנר" האוהדים האדומים ידעו שגם אם היכולת פחות טובה, מתישהו השער יגיע. עד אז, אצטדיון "טרנר" היה סולד אאוט כמעט בכל משחק, וכרטיס למשחקים מול הגדולות היה שווה ערך לזהב בבירת הנגב. ומה קרה כשהשערים הפסיקו להגיע, אתם שואלים? גם האוהדים הפסיקו להגיע. או שזה היה ההיפך? ביום רביעי הקרוב מכבי תל אביב מגיעה, האוהדים יגיעו?

"זו לא אותה קבוצה"

"אני לא חושב שאנחנו יכולים לבוא בטענות לקהל ולא לכמות של הקהל", אמר ברק בכר רק לפני פחות מחודש, אחרי הניצחון מול אשדוד בו נכחו 9,218 אוהדים בלבד. "לשחק בבית מול קבוצה שהיא קבוצת תחתית ולהביא 10,000 אוהדים, אני חושב שזה יפה מאוד", הוסיף המאמן שבתוך תוכו ידע שבעונות היפות שלו, גם במשחקים מול רעננה ואשדוד היו מגיעים יותר אוהדים.

במשחק השבוע מול הפועל חיפה, עדיין לא קבוצת תחתית, המגמה נמשכה כשרק 8,651 אוהדים הסכימו לצאת מהבית במזג האוויר הסוער, כדי להיפרד מבכר ולהגיד וולקאם למאמן החדש יוסי אבוקסיס, שבמשחקו הראשון ב"טרנר" כמאמן ביתי, ראה חצי אצטדיון ריק. תוסיפו לכך את העובדה שהקבוצה מחלקת כרטיסים לילדים במתנ"סים ב"עוטף באר שבע", כמו מרחבים, אופקים וערד, ואתם מבינים שלמשחק כל כך סמלי, כ-4,000 אוהדים המחזיקים במנוי, ששילמו על הזכות להיות באצטדיון, העדיפו להישאר בבית.

חנן ממן מקבל "גב" מיציע ריק | צילום: דני מרון

 

במועדון עדיין לא מתרגשים מהתופעה, כי לטענתם עדיין יש רשימת המתנה למנויים, ואנשים מחכים לאוהדים שיוותרו על המנוי שלהם בסוף העונה, במטרה לרכוש מקום באצטדיון. יחד עם זאת, בצוות המקצועי ובקרב השחקנים מודעים לכך שהגב שהם היו מקבלים מהקהל הוא כבר לא אותו גב, "טרנר" כבר לא אותו "טרנר", ואפקט ההרתעה הולך ונעלם.

"תמיד כשהייתי מגיע לכאן עם קבוצות יריבות, הרגשתי את העוצמה של המועדון הזה ואת הדחיפה של הקהל, גם ברגעים טובים, גם בפיגור, גם בשוויון וגם בדקות האחרונות. ואני מרגיש שהקהל פה ניצח הרבה משחקים בעבר, גם בעוצמות שלו", אמר אבוקסיס שהתרגש מאוד ממשחקו הראשון לעיני הקהל הביתי. "בהרבה משחקים פחות טובים בעבר, הקהל היה דוחף לניצחונות, ואני מקווה שזה יהיה כל הזמן, כי דחיפה של קהל זה משהו מאוד חשוב לשחקני כדורגל. יש לזה יתרון גדול מאוד, אבל כמובן שלבד זה לא יספיק, ונצטרך להיות טובים וחדים ובמיטבנו בשביל להחזיר את כוח ההרתעה של 'טרנר' שהיה פה בעבר", הודה המאמן.

"אני בטח שלא אבוא בטענות לקהל שלנו", אמר באחרונה קפטן הפועל באר שבע, בן ביטון. "יש לנו קהל מדהים ודוחף, אבל בטח כשהתוצאות פחות טובות (ככה זה בכדורגל), יש לך פחות תמיכה ודחיפה. אנחנו שחקנים מקצוענים, וצריכים להתמודד עם זה. זה דבר טבעי שכשאנו בתקופה פחות טובה, אז קבוצות יריבות מרגישות יותר טוב", הוא אמר בגילוי לב. "אני לא אשקר ואגיד שזו אותה קבוצה שהייתה פה לפני שנתיים או 3. זה יישמע לא טוב אם אגיד את זה, אבל בכל קבוצה יש את היתרונות והחסרונות שלה", הוסיף ביטון.

"זו לא אותה קבוצה". פעם זה היה אחרת | צילום: דני מרון

 

"זה מבאס; אנחנו מאוד רוצים שהקהל שלנו יהיה איתנו גם בתקופות הפחות טובות", ציין החלוץ בן שהר. "כולנו יודעים שהקהל הזה הוא סופר חשוב בשבילנו. זה קורה גם בגלל היכולת שלנו על המגרש; הם רוצים שניראה הרבה יותר טוב, וזה מתפקידנו להיראות הרבה יותר טוב, אבל אני חושב שזה גם מתפקידם להגיע ולתמוך בנו. הם ידעו לעשות את זה בעבר, ואני בטוח שיידעו לעשות את זה גם בעתיד. יש לנו משחקים מאוד חשובים בזמן הקרוב, ואנו צריכים אותם".

הביצה או התרנגולת?

אם תשאלו את האוהדים, ישנן הרבה סיבות לכך ש"טרנר" לא עולה על גדותיו השנה, אבל בניגוד ל"טדי" שדרכי הגישה אליו לא ידידותיות לאוהד כדורגל, בניגוד ל"בלומפילד" שבחורף הזה צריך ללמוד קורס צלילה כדי להגיע אליו ומטריות במטרה לא להירטב, באצטדיון "טרנר" יש את כל התנאים לחוויית כדורגל אמיתית. זה נכון שפעם גם שיחקו פה כוכבים, והיום יש פה שחקנים עם כוכבית, אבל אם אתה אוהד, אתה אוהד את הקבוצה, לא את השחקן, לא?…

תירוצים וסיבות לא חסרים: פעם זה משום שזה משחק אמצע שבוע, פעם כי זה בשבת. פעם זה משום שהקבוצה לא אטרקטיבית, ופעם כי השחקנים "הרעבים" לא מספיק נלחמים. מזג אוויר, מחירים יקרים, יריבות שלא באות לשחק כדורגל; הכל נכון, אבל את רוב הסיבות האלו קיבלנו גם בעונות הראשונות של האצטדיון, וזה עדיין לא מנע מהאוהדים להגיע.

אם פעם היו עושים הגרלות לקהל הביתי מול הגדולות, כי הביקוש עלה על ההיצע, והאוהדים היו דורשים מההנהלה לא לתת יותר כרטיסים לקבוצות החוץ מעבר למגיע להן, היום המועדון פשוט לא מצליח למכור את היציע הצפוני עד הסוף. מול בית"ר ירושלים ומכבי חיפה למשל, קיבל הקהל האורח יותר מ-1,800 כרטיסים, מהסיבה הפשוטה שאוהדי באר שבע לא קנו את כל הכרטיסים שהוקצו להם.

השאלה הגדולה היא מה הגיע קודם, היכולת של הקבוצה שהבריחה אוהדים או האוהדים שברחו הפוגעים ביכולת של הקבוצה?

"הכל אפקט של כדור שלג" אמר האוהד מוטי בן שמעון. "קודם אי ההצלחה של הקבוצה גרמה לאוהדים אי רצון להגיע, וכאשר אין קהל אין אווירה, וכשאין אווירה אין דחיפה, וכשאין דחיפה אין קהל"…

בן שמעון: "אין קהל אין אווירה, וכשאין אווירה אין דחיפה, וכשאין דחיפה אין קהל" | צילום: אלבום אישי

 

"אני חושב שזה הולך יד ביד, אבל מן הסתם הכדורגל הפחות טוב גרם לאט לאט לזליגה בכמות האוהדים המגיעים למשחקים", הסכים האוהד אייל חדד.

"לדעתי, זה קורה בעקבות כך שהקבוצה לא משחקת טוב, ואנשים היו רגילים לראות הצגות וכוכבים, והיום אין להם את זה", סיכם האוהד שחר לפיד שנהג בעברו להגיע לכל משחק מהמרכז, והיום נראה פחות במחוזותינו.

שינוי סטאטוס

"אני אישית השתנה לי הסטאטוס המשפחתי, ויותר קשה לי להגיע למשחקים", אמר לפיד שנולדה לו בת לא מכבר. "אפשר להוסיף לכך את הכסף שאני צריך להשקיע, כדי להגיע מהמרכז לבאר שבע, כשכל נסיעה כזאת עולה לי בין 100 ל-200 שקלים רק הדלק. אין גם רכבות למרכז כשנגמר המשחק, ואם הייתי יכול לחזור ברכבת הייתי עושה את זה הרבה יותר", הוא סיכם.

יחד עם זאת, לדעתו של לפיד, "אוהדי הפועל באר שבע קצת 'שבעים', והדבר שהחזיק את באר שבע חזק בתמונה הוא העובדה שבאנו כאנדרדוג בעונה הראשונה והשנייה. כשאתה אנדרדוג, אתה הרבה יותר 'רעב' לנצח את היריב הגדול והחזק שלך. בעונה השנייה זה היה אותו דבר, רק שהאתגר היה לשמור על האליפות. בעונה השלישית כבר שמנו לב שחלה ירידה בעידוד של הקהל, כי כבר פחות ריגש אותם לראות ניצחון על בני יהודה או רעננה, ומה שעניין אותם זה ניצחונות ומשחקים באירופה".

"אני רואה את זה בכל משחק, וזה מבאס בהחלט", אמר חדד. "זה מראה רק שכל אלו שטענו שיש להגדיל את האצטדיון היו אוהדי הצלחות, ושרק במשחקים גדולים יש ביקוש רב לכרטיסים".

בן שמעון: "זה מאכזב שבמתקן כמו 'טרנר' שיש בו את כל התנאים לאוהד כדורגל, לא מגיעים למשחקים. מן הראוי שאוהד שיש לו מנוי יגיע לכל משחק, ולא משנה מצב הקבוצה. זה קורה לדעתי מכמה סיבות, כשהסיבה הראשונה היא אי ההצלחה של הקבוצה, והסיבה השנייה זה 'אוהדי הצלחות'. הסיבה השלישית היא חוסר עניין; כאשר היה עניין וסיכוי לאליפות, אז תמיד היה מלא, והיום אין שאיפות לקהל, אז מעדיפים לראות בטלוויזיה. אני אישית מגיע לכל משחק, ולא משנה מיקום או אווירה, או הצלחה של הקבוצה. באופן אישי, הייתי בתקופות הקשות ביותר, כששיחקנו בלאומית באצטדיונים כמו 'המכתש', שרק בגלל השיפוע שבו אתה מתעייף מלהגיע אליו, או ב'ווסרמיל' בתקופות שבמשחק חשוב היה צריך להגיע 4 שעות לפני, כדי לשים צעיף בשביל עוד חברים, ככה שהיום אין תלונות. אני מגיע לכל משחק בית, ולא ויתרתי עדיין על אף משחק העונה".

"נחזור להיות אנדרדוג". לפיד | צילום: אלבום אישי

 

האם אפקט ההרתעה שאבד קשור לאוהדים שאבדו?

בן שמעון: "אפקט ההרתעה אבד בגלל שכל הקבוצה הלכה לאיבוד. לנצח היום ב'טרנר' זה כבר לא חלום; זאת מציאות. קבוצות שמגיעות ל'טרנר' יודעות שבאר שבע כבר לא באר שבע של וואקמה, אוגו וברדה, ובאר שבע הפכה להיות ברמה של קבוצת אמצע טבלה לצערי, ככה שהשאיפה לניצחון קלה יותר לקבוצה אורחת".

חדד: "אני לא חושב שזה קשור לקהל שאבד, אלא יותר ל'שובע' שקיים בקרב הקהל; אחרי 3 אליפויות, הקהל התרגל להצלחות, ועכשיו כשאין הצלחה (באופן יחסי כמובן…) אז פחות מעודדים ודוחפים. אל תשכח שרמת השחקנים ירדה, במיוחד בקטע המנטלי, וזה גורם לחוסר שביעות רצון בקרב האוהדים, שרואים שחקנים עם טכניקה אישית ירודה ופחות מחויבות כלפי הקבוצה".

לפיד: "הרתעה? אני לא בטוח שתהיה הרתעה ברמה של העונות הראשונות. נושא ההרתעה לא קשור לדעתי לאצטדיון מלא או לא מלא; אצטדיון מלא יכול להיות גם לא מרתיע, כמו שהיה בעונה שעברה ואפילו בסוף עונת האליפות השלישית באצטדיון. אני אישית יושב בשער 1, שזה יציע משפחות, ומרגיש כאילו אנשים הגיעו לשם לראות איזושהי הצגה ב'הבימה'; הם בעצם מחכים שיבדרו אותם, וכאילו אומרים: 'שילמתי כרטיס, ואני לא שותף להצגה'. הם באו לראות הצגה, ואם אין הצגה הם מתעצבנים. כשיש הצגה, הם אומרים תודה רבה, והולכים הביתה. גם בגולים הם לא מתרגשים כמו פעם".

"רואה את זה בכל משחק". חדד | צילום: אלבום אישי

 

מה יחזיר את האוהדים?

לפיד: "להיות אנדרדוג הם לא רוצים, ובשביל לחזור לשם ול'רעב' הזה אנו צריכים כישלונות של איזה 15 שנים, כמו בשנים הרעות. הצלחות יכולות לשלהב את הקהל, ואם הקבוצה תשחק טוב, 'טרנר' יהיה מלא. כדי לנסות לשלהב את הקהל, הייתי אולי מציע שהארגון ב'דרומי' יביא כמה שלוחות ליציעים האחרים, כי ההרגשה היא כמו של בית קברות מהמקום שאני יושב בו; אין שום הרתעה, ואני לא מרגיש את זה שהקהל דוחף את הקבוצה. מהמקום שאני יושב, אני מרגיש הרבה יותר את קהל החוץ, כשמגיעות הקבוצות עם הקהלים הגדולים".

חדד: "הבאת שחקנים איכותיים יותר ואולי שילוב של צעירים מהנוער, שיכניסו קצת התלהבות ותשוקה למשחק".

בן שמעון: "יחזיר אותם ניצחונות, שאיפות, הצלחות, שחקנים חדשים. בקיצור, מה שיחזיר את 'אוהדי ההצלחות', זה צלחות".

כתבות נוספות

0

מסתמן: כסייפה נגד מיתר בפלייאוף

ליגה ג': מחזור לסיום העונה ותמונת הצמרת מתבהרת. ההכתרה הרשמית של מכבי ב"ש צפויה להיות בשלישי

ספורט14 באפריל 2024    דקה אחת
0

צעד קטן קדימה

רצף ניצחונות שני ל"שלושה" העונה, מעלה את האדומים מבירת הנגב מקום אחד בטבלה. שגיא יחזקאל ורוי חג'ג' הפכו את תוצאת המחצית מול מכבי נתניה. תיקו לצעירי רהט עם עלייה כפ"ס. הפסדים לנערים א' של הפועל ומכבי ב"ש. ניצחונות לנערים ב' של הפועל ומכבי ב"ש. נערים ג' של הפועל ניצחו, של מ.ס ומכבי ב"ש הפסידו. מחלקת הנוער של האדומים בדרך לאבד עוד כישרון

ספורט13 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה