ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

מחפש את האיזון

ספורט5 בינואר 2020    9 דקות
0

מצד אחד ז'וסוואה פשקיירה הגיע להפועל באר שבע עם רזומה מרשים וגם על המגרש הוכיח שיש לו הרבה מה לתרום. מצד שני, כשהגיע הם היו במקום הראשון ומאז שנכנס להרכב, האדומים נראים פחות טוב ועלו תהיות לגבי האיזון בקבוצה, איתו ובלעדיו

מחפש את האיזון
ז'וסוואה | צילום: אריאל שלום

אחת ההחתמות המסקרנות של הפועל באר שבע בשנים האחרונות היא זאת של ז'וסוואה פליפה סוארס פשקיירה, או בקיצור ז'וסוואה.

מצד אחד, בהפועל באר שבע הכריזו העונה שהם מחפשים שחקנים רעבים, צעירים יחסית, שיחזירו את המועדון לתקופות היפות שלו. מצד שני, לא כל יום יש לך הזדמנות להחתים שחקן שברזומה שלו רשומות קבוצות כמו פורטו וגלטסראיי ושיחק בנבחרת פורטוגל לצד כריסטיאנו רונאלדו.

יחד עם זאת, גם בבאר שבע, למודת איסאק קוואנקה, יודעים שלא סתם שחקן ברמתו מגיע לליגה הישראלית. הימור? כן, אבל נפילה יותר גדולה מזו שעשו עם חוסה אנחל קאריו, כנראה שכבר אי אפשר לעשות.

"הוא שחקן ברמה מאוד גבוהה ולא כל יום מגיע שחקן כזה לבאר שבע", אמר ברק בכר בסיום המשחק הראשון של ז'וסוואה בהרכב, מול קריית שמונה. "אני שמח מאוד שהוא הציג את היכולת הזו וצריך להחזיר אותו לכושר לאט לאט. בשביל זה הבאנו אותו, כדי שיביא את היכולות והניסיון שלו".

בישול העונה. ז'וסוואה לשהר | צילום: דני מרון

 

האמת, הבישול שלו לבן שהר באותו משחק, גרם לא רק למאמן לצאת מגדרו ולחשוב שהנה, סוף סוף פגעו בזר בבירת הנגב, למעשה כל המדינה דיברה על הבישול הזה. באותם ימים לא כל כך רחוקים, במחזור השביעי, הפועל באר שבע עוד הובילה את טבלת ליגת העל.

היום, אחרי 16 מחזורים, אפשר להגיד שהעונה של באר שבע מתחלקת ל-2: עד שז'וסוואה הגיע למועדון ואחרי שהפורטוגלי הפך לשחקן הרכב. כרגע זה מספיק לשני בישולים ושער ב-11 הופעות ומקום רביעי בטבלה.

שחקן איכותי, אבל לא שובר שיוויון

"הוא שחקן חדש שהגיע לא מזמן והתפקיד שלי הוא למצוא לו את התפקיד הנכון וגם לראות איך הוא יכול לעזור לקבוצה", אמר ברק בכר. "אני יכול להגיד שהוא לוקח על עצמו, בא לבקש את הכדור והוא יכול להיות יותר טוב או פחות טוב, אבל אני אוהב שחקנים שלוקחים אחריות והוא כזה. התפקיד שלי הוא להוציא ממנו את האיכויות כי יש לו איכויות", הסביר המאמן.

"מה שרואים עכשיו, זה לא מה שנראה בהמשך", מסכים פרשן הכדורגל העולמי ואוהד הפועל באר שבע, נדב יעקובי. "במשחק הראשון שלו הוא נתן בישול מדהים ואמרו 'וואו, מה הביאו לפה' ואז שלושה משחקים הוא לא פגע ואמרו שזה היה במזל. אז זה לא זה ולא זה, הוא לא דה בריינה. מצד שני, גם היו פה נפילות כמו קוואנקה או כמו קאריו שראית מהרגע הראשון שזה לא זה. פה אין נפילה, הוא שחקן טוב, אבל צריך לתת לו את הזמן".

"צריך לתת לו את הזמן". ז'וסוואה | צילום: דני מרון

 

גם שחקן העבר של המועדון, שמעון ביטון, אביו של בלם הקבוצה עמית, חושב שעוד מוקדם לשפוט את ז'וסוואה. "כשחקן, יש לו איכויות שאולי עדיין לא באו לידי ביטוי עד לשני המשחקים האחרונים, אבל מה שראיתם בשני המשחקים האחרונים, זה ז'וסוואה", אומר ביטון. "יש לו יכולות טכניות מעל לכדורגלן הישראלי, זה ברור כשמש. הוא צריך רק ביטחון והוא יביא את זה יותר לידי ביטוי".

ביטון, שהיה ידוע בכך שבתקופתו כשחקן אירח לא מעט שחקנים זרים בביתו, מכיר את ז'וסוואה מקרוב. "מעץ תפוחים לא יוצא אגס", אומר ביטון שגאה בכך שעמית ממשיך את דרכו בנושא הזה. "זה הכל בלב. יש לו חיבור טוב עם עמית. הוא חי לבד, אישתו לא פה ועמית בגלל שהוא חבר טוב שלו, לא יכול להשאיר אותו לבד בשבתות כשהוא לא הולך למיגל", הסביר מגן העבר המיתולוגי.

שמעון ביטון ועמית ביטון | צילום: רפי דלויה

 

"אי אפשר אחרי משחק אחד לא טוב להגיד שנפלת ואחרי משחק טוב להגיד שפגענו בינגו. מבחן התוצאה הוא לאורך זמן וכולנו יודעים למה הוא מסוגל. אם תהיה המשכיות, אז זה בינגו", אומר ביטון.

יש אוהדים שלא אוהבים את זה שהוא מקבל כל כך הרבה כרטיסים צהובים (7 צהובים).

"בנוסף להכל הוא שואו מן, הוא נותן הופעה במלוא מובן המילה. יש לו גם פתיל קצר זה נכון והוא צריך קצת להירגע בקטע הזה, אבל הניסיון שלו זה פלוס גדול. הוא היה במעמדים גדולים, שיחק עם שחקנים גדולים ובנבחרת פורטוגל. זה לא עוד שחקן".

יכול להיות שהבאתו הפרה את האיזון שיצר ברק בכר מתחילת העונה, הרי עד שהגיע הם היו במקום הראשון?

יעקובי: "לדעתי זה סוג של פאטה מורגנה. גם כשהיא הייתה במקום הראשון, הפועל באר שבע לא שיחקה טוב. זה לא שהיא הייתה טובה ופתאום נחלשה. היא התחילה לא רע, אבל הכדורגל היה מאוד בינוני. התוצאות היו טובות, אבל מבחינת איכות לא היה שום הבדל כמעט. לכן אני לא רואה שום עניין של איזון או הפרת איזון. כשיש לך שחקן כזה צריך להריץ אותו. צריך לקחת בחשבון שייקח זמן עד שישתלב. זו ליגה אחרת, מדינה אחרת, שפה אחרת, שחקנים שהוא לא מכיר. אני דווקא די מרוצה באופן יחסי ממה שאני רואה עד עכשיו כי אני לוקח בחשבון שמפה והלאה זה אמור להשתפר".

ביטון: "אי אפשר לזקוף את זה לרעתו. כדורגל זה משחק קבוצתי ושחקן אחד, גדול ככל שיהיה, לא יכול לעשות שום שינוי. שחקן יכול להפר את האיזון כשהקבוצה טובה, אבל כשכל הקבוצה לא טובה, זה לא זה. שחקן כדורגל לא שווה כלום בלי ביטחון וכשהביטחון מתחיל להיבנות, אני בטוח שהפועל באר שבע תהיה הרבה יותר טובה בעתיד".

ז'וסוואה. שער בכורה נהדר לקשר מפורטוגל |צילום: אריאל שלום

 

ניצוצות רואים, אבל למה הוא לא הצליח עד עכשיו לספק את מה ששחקן עם הרזומה שלו צריך לספק?

יעקובי: "שחקנים זרים בכלל, תמיד לוקח זמן עד שהם משתלבים וזה אף פעם לא קורה במשחק ראשון או שני. לפעמים אפילו כמה חודשים. ככה שלשפוט שחקן אחרי חודשיים זה מוקדם מדי ואני לא הייתי ממהר לשפוט אותו לא לכאן ולא לשם. ברור שמבחינת איכות המסירה הוא ברמה גבוהה לליגה שלנו וזה משהו שחסר השנה לבאר שבע".

ביטון: "הוא עם רגליים על הקרקע ויש לו הרבה ניסיון, הוא יודע שיש תקופות כאלה שצריך לעבור אותן כמו כל הקבוצה. בעגה שלנו הוא גבר. בן אדם ישר ואמיתי, שחקן מצוין. כולי תקווה שהוא יעזור עוד יותר להפועל באר שבע להתקדם".

אז איך שחקן כזה מגיע לארץ?

ביטון: "כמו שוואקמה ואוגו הגיעו לארץ, לפעמים לא כל התכניות שלך מצליחות ולפעמים כדי להמשיך ולשחק אתה צריך לעשות ירידה לצורך עלייה. לפעמים שחקנים מקבלים החלטה לרדת קצת בשכר וברמת הליגה שהם רגילים לשחק".

יעקובי: "אני חושב שהוא שחקן איכותי, אבל לא שובר שיוויון. ברור שהוא כבר הרבה מעבר לשיא שלו שהיה לפני כחמש שנים, כשהוא היה בנבחרת פורטוגל שעלתה למונדיאל בברזיל ב-2014. אמנם הוא לא היה בסגל במונדיאל ומאז הוא היה בקבוצות קטנות בטורקיה בעיקר. הפוטנציאל קיים, אבל בשביל הליגה הישראלית זה אמור להספיק".

"הפועל באר שבע זה לא מועדון קטן"

"בהתחלה היה לו קצת קשה, אבל מיגל מאוד עוזר לו ועכשיו הכל טוב", מספר ל"שבע" נציג "Proeleven", נציג סוכנות השחקנים שמייצגת אותו. "הוא משתפר ממשחק למשחק וצובר ביטחון, אחרי שהוא הגיע מאוחר וזה לוקח זמן להתחבר. הוא אוהב את העיר, אוהב את הקבוצה ואוהב את החברים שלו לקבוצה".

לדבריו, "מהרגע הראשון הפועל באר שבע הראתה לו שהיא מאוד רוצה אותו וגרמה לו להרגיש מיוחד. הפועל באר שבע זה לא מועדון קטן, זה מועדון גדול וז'וסוואה רצה לשחק פה. הוא רוצה לזכות עם באר שבע בתארים ולהגיע כמה שיותר רחוק".

ז'וסואה הקשר הפורטוגלי החדש של באר שבע ביציע ליד רעייתו של ויטור | צילום: יניב סול

 

יעקובי: "ברגע שפאוליניו יתחיל לשחק, שחקנים שמדברים באותה שפה זה מאוד חשוב. יש לו גם את מיגל וכשיש לך שני שחקנים שמדברים פורטוגזית ומגיע עוד אחד כזה הוא ישר יתחבר איתם. מה שנקרא 'חבר מביא חבר מביא חבר'. כשוואקמה ואוגו היו ביחד ראו את החיבור האנושי ביניהם. גם חברים ועוזרים אחד לשני להשתלב ולהיות טובים יותר. זה אמור להיות אותו דבר גם כאן. אני בטוח שחשבו על זה כשהביאו אותם".

את החברות הזאת אוהדי הפועל באר שבע ראו במשחק מול חדרה, שם ז'וסוואה שעבר תקופה לא פשוטה על הספסל, נכנס כמחליף וכבש שער בכורה. את פרץ הרגשות שלו הוא סיים בחיבוק עם מיגל ויטור הפצוע.

"זה ברור, אין לי ספק שהוא לקח אותו תחת חסותו", אומר יעקובי. "זה טבעי ולדעתי גם מתוכנן. נוצרה פה מעין קליקה כזו שאמורה רק לעזור. אני חושב שזו עונת התאקלמות שבה הוא צריך להבין מי נגד מה ואיך ושיתוף הפעולה עם פאוליניו ייבנה השנה כדי לקטוף את הפירות בעונה הבאה. השנה, אני מקווה, זו התחלת הבנייה של הקבוצה לעונה הבאה. אני לא לוקח את השנה הזו קשה, מבחינה של אוהד. אחרי שלוש אליפויות הגיוני שתהיה ירידה ושנה שעברה הייתה נפילה חדה מגבהים של אליפויות לכישלון בעוצמת הנחיתה. כשאתה נופל מגובה כזה, אתה מקבל מכה חזקה. זה לא אסון רק אם מבינים שזו בנייה לעונה הבאה ולא מחפשים רק כאן ועכשיו".

כתבות נוספות

0

התחלקו בנקודות: תיקו בין נתיבות לירוחם

ליגה ב': חניכיו של מוטי עטר כבר הוליכה 1:3, אבל מושיקו אביטן עם צמד, אמר את המילה האחרונה

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות
0

300 הופעות וניצחון

מ.ס דימונה ציינה לפני משחק הליגה מול א.ס נורדיה, 300 הופעות של משה אסולין בקבוצה הבוגרת. הקפטן הוותיק נכנס כמחליף בדקה ה-78, כשקבוצתו בפיגור 3:1. את הסוף, כולם יודעים... במחזור הבא: מאבק על יתרון הביתיות בפלייאוף

ספורט20 באפריל 2024    2 דקות

כתיבת תגובה