ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

האקדמיה לשחקני בית

ספורט5 בדצמבר 2019    13 דקות
0

סדר יום מובנה, תפריט מותאם אישית, עזרה בלימודים ואורח חיים שכולו סביב הכדורגל. האקדמיה של הפועל ב"ש בכפר הנוער 'אשל הנשיא' רוצה לפתור את בעיית היעדר שחקני הבית בקבוצה הבוגרת. יש על מה לבנות

האקדמיה לשחקני בית
אתם עוד תשמעו עליהם. המחזור הראשון באקדמיה | צילומים: באדיבות הפועל "תדיראן" באר שבע

כשהגיעה להפועל באר שבע ביולי 2007, היה לאלונה ברקת חזון: לראות את ילדי מחלקת הנוער לומדים בכיתה לפני או אחרי אימון כדורגל. אם תרצו, צעד ראשון בדרך לאקדמיית כדורגל. בשנת 2014 נשיאת המועדון גם הגשימה אותו. חמש שנים מאוחר יותר, לא רק שהילדים לומדים בכיתות, להפועל באר שבע יש אקדמיית כדורגל ו-14 כדורגלנים שמסומנים כבר עכשיו כפוטנציאל להיות שחקנים לגיטימיים בקבוצה הבוגרת.

תזכרו את השמות, כי אם נשפוט לפי הציפיות של הפועל באר שבע, אתם עוד תשמעו עליהם: יניר אמור, רום ינוביץ, רואי מור, אמרי מנדלבאום, איתי חזות, רוי חג'ג', רותם גפני, יונתן שני, יהונתן עצמון, מיסרה אבו בילאל, יאן שיקוט, סהר קסלר, עיליי יעקב וניב וקנין.

בסך הכל 14 ילדים, מהם 11 לומדים בתנאי פנימייה, שמגיעים מכל הארץ, כשהדרומי מבניהם מאילת והצפוני מראש העין.

לא בית ספר, בית חינוך

בחודש מאי השנה הגיעו לישראל הצוות שאמון על הפיקוח של הפרויקטים הספורטיביים של אתלטיקו מדריד ברחבי העולם. במסיבת עיתונאים שנערכה במועדון, סיפרו הספרדים שהם פועלים ביותר מ-40 מדינות, במגוון של פרויקטים ספורטיביים והתגאו שכ-50 מקבוצת הבוגרים שלהם הגיעו מהאקדמיה. "אנחנו מקבלים למסגרת שלנו בן אדם, ולא יכולים להבטיח שנחזיר להורים כדורגלן, אבל מחויבים להשיב למשפחה אדם טוב יותר", הם סיפרו. זו בדיוק המטרה של אקדמיית הפועל באר שבע בכפר הנוער אשל הנשיא.

"בסוף מייצרים פה במגמות ייחודיות, אנשים עם כישרונות ייחודיים". אומר ד"ר עוזי תפוחי, מנכ"ל הכפר. "אלונה נותנת בתוך התהליך הזה את המצע הנכון לפתח אותם – מקצועית בתחום עיסוקם, ואני נותן את הראייה החינוכית ומחבר את הכישרון לזה. ואם הוא לא ייצא בסוף ספורטאי, הוא קיבל פה הרבה מעבר".

כפר הנוער 'אשל הנשיא' | צילום: אתר בית הספר

 

כפר הנוער 'אשל הנשיא', שנמצא בשטח המועצה האזורית מרחבים, נבחר כאכסניה למיזם הייחודי, בגלל הפנימייה ובית הספר השש שנתי שבו, אך לא מדובר רק בבית ספר, כפי שמסביר ד"ר תפוחי.

"מנהל כפר משול לראש רשות בתפיסה", הוא אומר. "אנחנו מדברים על כפר נוער, מהגדולים שיש לנו, כשהשטח הגיאוגרפי של אשל הנשיא הוא 5500 דונם, כששטח המחנה הוא 1200 דונם, בהם חיים וגרים. כפר הנוער הוא 300 דונם. הכפר עצמו בנוי מכמה חטיבות. בית ספר שש שנתי-אזורי, המונה 1130 ילדים, כשהנישה השנייה היא הפנימייתית. החטיבה הפדגוגית השלישית היא המשק. המשק החקלאי הוא קודם כל עם אוריינטציה לימודית", אומר תפוחי.

לדברי תפוחי, "מסלול הכדורגל יש לו ייחודיות. נכון שיש פה כדורגל, אבל זה גם משתלב עם הייחודיות של המקום, הערכים של המקום, בחינוך של המקום. זה משתלב עם הפנימייה, המסגרת הבית ספרית ומשתלב עם העבודה במקום. הילדים שהגיעו למסלול הזה, המטרה היא לקדם אותם בצורה מקסימלית, לטובת הישגיות לימודית וניצול הפוטנציאל. אם הממוצע שלו יהיה 60 או 70, או 80, זה פחות אכפת לי. אבל ברגע שהוא יודע שהוא מחויב לנסות, להתאמץ ולדעת שהספורט הולך יחד עם הלימודים והערכים החברתיים, ייצרתי אדם טוב יותר לחברה".

ראש המועצה שי חג'ג' ומנהל כפר הנוער ד"ר עוזי תפוחי | צילום: באדיבות מועצה אזורית מרחבים

 

תפוחי רואה בחזון שלו להקים באשל הנשיא גם פנימיית יום. "אני חושב שזה יעשה טוב להפועל באר שבע וגם לנו", הוא אומר.

"לא כל אחד יכול להגיע לפה"

"הקשר הזה הוא לא קשר ראשוני. אנחנו מדברים על לפחות שלוש או ארבע שנים ומסלול כזה מחייב את הגופים שרוצים לעסוק בזה, ללמוד את זה", מסביר תפוחי, מה שכנראה אומר שרעיון האקדמיה רקם עור וגידים עוד לפני שבבירת הנגב חברו לאתלטיקו מדריד. "כשהבנו שיש לנו על מה לדבר, נסענו לכפרי נוער אחרים וניסינו ללמוד את הטעויות או מה אנחנו לא רוצים שיהיה אצלנו. השידוך הזה הוא בתחילת דרכו. בתוך בניית המסלול, יש את השיח המשותף עם אתלטיקו מדריד ורצינו לראות אם אנחנו מדברים את אותם ערכים. הבנו שאנחנו מדברים בדיוק את אותם ערכים. גם אתלטיקו, גם הפועל באר שבע וגם אשל הנשיא. השיח הזה הביא לשולחן ערכים חינוכיים, הרבה יותר מכל דבר אחר. היינו בתקופת חברות, עכשיו אנחנו בתקופת נישואין וצריכים ללמוד איך חיים ביחד אחרי שהתאהבנו אחד בשני".

גם הוא מודה שזוהי רק תחילת הדרך, ו"זה עדיין לא חלק", לדבריו. "אבל יש לנו שיח. זה חלק מהתהליך וזה פרויקט שבעיני הוא מדהים ולא פחות מזה".

לא קשר ראשוני. ד"ר תפוח עם ברקת | צילום: הפועל ב"ש

 

חלק מהשיח והפקת הלקחים למשל, זה להעביר את ילדי הפנימייה למבנה רב שכבתי. מבנה שכל כולו ידבר כדורגל ושייך לאקדמיה של אלונה ברקת, שגם הגיעה לראות אותו בשבוע שעבר ולבקר את הילדים.

"כדורגל זה חשוב, אבל לימודים זה מאוד מאוד חשוב", אמרה להם נשיאת המועדון בחדרם. "להיות בן אדם זה הכי חשוב", הוסיפה ושאלה במה הם מתקשים.

"להיות רחוק מהבית ופרטיות", השיבו לה הכדורגלנים הצעירים שמחכים להיכנס לבניין החדש. "גם אני גדלתי באולפנה והיו איתי בחדר ארבע בנות ואני חושבת שיצאתי בסדר. זה מלמד אותך לגדול בצוות ויש יתרונות אחרים לעניין", ענתה להם ברקת.

"היו איתי בחדר ארבע בנות ואני חושבת שיצאתי בסדר". ברקת בביקורה | צילום: הפועל באר שבע

 

"לא כל אחד יכול להגיע לפה", אומר ל"שבע" המנהל המקצועי של מחלקת הנוער, שרון אביטן. "כל השחקנים שנמצאים פה הם דמות מובילה בקבוצות שלהם וזה מספיק מבחינתנו לקלוט אותם ולתת להם את המעטפת שתוכל להעצים אותם בתוך המועדון. יש לנו כרגע סוג של שיחוק והצלחה ומה שנשאר לנו הוא לדאוג שהם יוכלו להגשים את החלום שלהם ואנחנו את החלום שלנו, שהוא לפתח שחקנים ואנשים טובים יותר".

לדבריו, "אנחנו עושים עבודה די יסודית לגבי כל שחקן שאנחנו רוצים לצרף לפה. זה מתחיל מהפן המקצועי, אבל חשוב לנו שיתאים גם חברתית, גם התנהגותית וערכית. ברגע שאנחנו רואים שהוא מתאים לנו מקצועית, רק אז עוברים לשלב הבא שבו הילד עובר מולנו ומול אשל הנשיא סוג של סימולציות. אני יכול להגיד שאני די מרוצה מהשחקנים שאספנו פה ואני מקווה שאנחנו נמשיך לאתר אותם על הצד הטוב ביותר".

איך אתם מאתרים את הכישרונות?

"אנחנו מפעילים סקאוט שמסתובב ומאתר, גם אני נמצא במגרשים ומסתכל ויש לנו שחקנים מכל הארץ. אנחנו עוקבים אחרי שחקן ולא במשחק אחד ואם הוא מתאים לנו, אנחנו מזמנים אותו. בשנה הבאה אנחנו אמורים להפעיל מערך סקאוטינג שחולש על כל הארץ ואני בטוח שהשחקנים הכי גדולים נמצאים במקומות הכי קטנים. ולשם אנחנו רוצים להגיע".

מה מיוחד באקדמיה, מה הם מקבלים שלא קיבלו קודם?

"זה מקדם אותם בכך שנותנים להם מסגרת שבה הם מרוכזים בכדורגל ובלימודים ללא הסחות דעת. הם חיים ונושמים כדורגל, חיים אורח חיים ספורטיבי ובריא ואנחנו גם נותנים מעטפת רחבה שתעזור להם. זה נדבך אחד, אמנם חשוב, אבל אחד מתוך מערכת שלמה שאמורה לייצר מוצר מוגמר לקבוצה הבוגרת".

שרון אביטן. "עושים עבודה די יסודית" | צילום: ארכיון EYOYA

 

מאחורי הקלעים, בהפועל באר שבע מציינים: "אנחנו סוף סוף יכולים לתת פייט לקבוצות הגדולות. לא רק בהשארת הכישרונות שהקבוצות מפתות, אלא בלהביא אלינו את הכישרונות הגדולים בארץ".

בשפת הכדורגל

אחד כזה הוא יהונתן עצמון בן ה-13, ששיחק בהפועל פתח תקווה וגר בכלל בראש העין. "היו לי הרבה הצעות, הרבה קבוצות דיברו איתי, אבל החלטתי עם אבא שלי שהפועל באר שבע זאת האופציה הכי טובה בשבילי, גם בגלל הפרויקט עם הספרדים", מספר עצמון.

עצמון, בן לאבא מנכ"ל בחברה גדולה ואמא אדריכלית – הסיפור ממנו נולדים רופאים ועורכי דין. "אבל המשפחה שלי אוהבת כדורגל", הוא אומר ומציין שמהרגע שבאר שבע פנתה, הדרך לאקדמיה הייתה קצרה מאוד.

"בהתחלה היה לי קשה להיות רחוק מהבית והמשפחה והאנשים שאוהבים אותי חסרים לי", הוא אומר. "אבל יש לי גם פה כאלה ואני מתגבר כי אני מרוויח פה מקצוענות, סדר יום מובנה וכל היום סביב הכדורגל".

יהונתן עצמון (משמאל) | צילום: הפועל באר שבע

 

עצמון, שנראה ונשמע בוגר לגיל שלו, חולם לשחק יום אחד במנצ'סטר יונייטד ולא מפחד מהלחץ. "תמיד יש לחץ, אבל זה לחץ טוב. זה תמיד טוב שמצפים ממך. בשנה שעברה שיחקתי כדורגל, היום מלמדים אותי להיות כדורגלן", הוא אומר.

איתי חזות בן ה-13, "הפלפל" של החבורה מעריץ את ניימאר. חזות שמגיע מבאר שבע לא חייב היה ללמוד עם חבריו בתנאי פנימייה, אבל יחד עם אביו החליט שזו הדרך הכי נכונה עבורו כי "אתה מרוויח פה מקצוענות, משפחה של חברים ואתה מרוויח פה גם בגרות", לדבריו. ואם תהיתם, כן, זה הבן של גדי, המגן הימני המיתולוגי של הפועל באר שבע.

איתי חזוט (מימין) | צילום: הפועל ב"ש

 

איתי הצעיר שמשחק כקשר התקפי מאמין שיגיע רחוק יותר מאבא, "כי היום יש יותר חשיפה. החלום הוא להיות שחקן בקבוצה גדולה יום אחד ואז לעבור מהפועל באר שבע למנצ'סטר סיטי".

לדבריו, "עכשיו הכל סובב סביב כדורגל, אני מרגיש שזה יהפוך אותי לשחקן יותר טוב ולאדם עצמאי".

זה שאבא היה שחקן גדול מלחיץ אותך?

"זה לא משפיע עליי כי כולם רוצים לעזור לי ושאני אצליח. זה יתרון שאבא שלי היה כדורגלן".

שחקן נוסף באקדמיה שיכול לשאוב כמה טיפים מקרוב משפחה, הוא מייסרה אבו בילאל, אחיינו של עאטף שנחשב לכישרון גדול, אבל לא הצליח לפרוץ ועד היום משחק בליגות הנמוכות. במשפחה מאמינים שמייסרה יגיע רחוק יותר מהדוד המפורסם שלו. הוא חולם על קיליאן אמבפה הצרפתי, אגב.

מייסרה אבו בילאל. אמבפה הבאר שבעי | צילום: הפועל באר שבע

 

"הוא כל הזמן היה במגרש קט רגל ואני לא שמתי לב, אבל כולם סיפרו לי שהוא שחקן טוב", מספר אביו של מייסרה. "בשגב שלום יש לנו הרבה שחקנים טובים, אבל אין אפילו מגרש כדורגל נורמלי ולא כולם יכולים להביא את הבן שלהם להפועל באר שבע בגלל העלויות", הוא אומר ומציין שהכדורגל הוא דרך לחיים טובים יותר עבור בנו.

גם בהפועל באר שבע מיד סימנו את הילד משגב שלום. "מייסרה זה אחד הדברים היותר יפים שקרו לאקדמיה", מספרים שם. "מילד ביישן הוא הופך לגבר שבגברים והיום הוא אחד משלנו, מה שנקרא. ילד מקסים עם המון שכל והיום גם עם המון ביטחון".

מה תעשה כשתהיה כדורגלן גדול?

"אני אחזיר לאבא שלי קודם על ההשקעה שלו".

הבעיה, מייסרה הוא היחיד באקדמיה שמגיע מהמגזר הבדואי ועד לא מזמן לא ידע כמעט מילה בעברית. היה לו לא קל בהתחלה, אבל היום הוא מרגיש שקושי השפה הולך ופוחת. היום הוא מרגיש שבהפועל באר שבע אוהבים אותו. ואיך זה בא לידי ביטוי? "אני פשוט מקבל כל מה שאני צריך", הוא מספר.

וכששואלים מה זאת אומרת, "מה שצריך"? כולם אומרים שם אחד- איתי פנסו, היועץ חינוכי שנמצא בהפועל כחמש עונות.

איתי פנסו. המבוגר האחראי | צילום: אילן שי

 

פנסו (34) הוא האיש של המועדון באשל הנשיא, כשבעתיד יש דיבור על כך שבהמשך גם יעבור לגור שם.

פנסו מלווה את הילדים צמוד בכל מה שקשור לפרויקט. הוא בקשר עם המורים, ההורים והמאמנים שלהם. הוא מקבל הודעות מהמורים לגבי בעיות וקשיים אפשריים, מתאם לתלמידים סטודנטים שיעזרו להם בלימודים ואפילו מלמד אותם בעצמו פעמים רבות. בין היתר, פנסו גם מוודא שמכבסים להם את הבגדים כשצריך, שבחדר האוכל יהיה גם מזון שמותאם לספורטאים, שיהיו סנדוויצ'ים לאימון, הסעה שתיקח אותם לבית האדום ואפילו סתם, אח גדול לשיחות נפש, או איך שהילדים אומרים: "אין גבר כמו פנסו. הוא חלש בפיפ"א, אבל אפשר לדבר איתו על הכל", לדבריהם.

"הוא לפעמים אומר לי בשמונה בערב, 'סיימתי פה, אני קופץ לאשל הנשיא', לבדוק מה איתם", מספר אסי רחמים וגם תפוחי מצטרף למחמאות: "היום הבעיה היא משבר זהות של איתי", אומר ד"ר תפוחי. "זה יסתיים כשהוא יחליף את החולצה של באר שבע בחולצה של אשל הנשיא", הוא צוחק.

פנסו: "הגיבוי שאני מקבל מהמועדון שמאפשר לי לחלום יחד עם הילדים האלה הוא בלתי נגמר. אני מקבל את כל הגב לעשות הכל. בסופו של דבר הילדים הם החשובים, הם אלה שעשו את כל הוויתורים בשביל החלום הזה. כמה אתם רואים ילדים בני 13 שמתנתקים בשעה 22:00 מהטלפון והולכים לישון. גם כשאני לא נמצא שם, אני סומך עליהם. הם חיים 100 אחוז מקצוענות".

כתבות נוספות

0

המחליפים עשו את ההבדל

ליגה א': דור מוסקוביץ' ואליאור משעלי עלו מהספסל וכבשו בניצחון של מ.ס דימונה על שמשון כפר קאסם. הפער מהפסגה צומצם ל-5 נק'

ספורט19 במרץ 2024    דקה אחת
0

צעירים ושערים | מ.ס דימונה חגגה בר...

0:13 לנערים ב' של לאון אנקאוה. ניצחונות לנערים א' ו-2 קבוצות נערים ב' של מ.ס ב"ש

ספורט19 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה