ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

מה שבע, מה כמה?

ספורט17 בנובמבר 2019    9 דקות
0

תבוסת נוער הפועל באר שבע בשבת שעברה (7:0) להפועל רעננה, כמו גם זו של נערים א' לפני כחודש (7:1) למכבי תל אביב, מעלות מספר תהיות לגבי המתרחש במחלקת הנוער האדומה. יש הטוענים כי מדובר במעידות חד פעמיות, שלא מצביעות על קלקולים; אחרים משוכנעים שנדרש חישוב מסלול מחדש

מה שבע, מה כמה?
מה יהיה? נוער הפועל באר שבע בתבוסה הביתית למכבי חיפה | צילום: אילן שי

ההפסד הצורב של נוער הפועל באר שבע 7:0 להפועל רעננה, הדליק לא מעט נורות אדומות במועדון של אלונה ברקת, והותיר בשבוע שעבר הרבה אורות נוספים דולקים עד לשעות הקטנות של הלילה במתחם הבית האדום, בואכה טרנר, שם קיימו ראשי המחלקה גם שיחה ארוכה ולא קלה עם השחקנים.

אפשר להוסיף לכך את ה-7:1 שספגו נערים א' ממכבי תל אביב בסוף חודש ספטמבר, לתהיות לגבי התנהלות מחלקת הנוער.

נכון שמדובר בכדורגלנים צעירים והמטרה העיקרית של המועדון היא, לפחות הצהרתית, להכין שחקנים לבוגרים, כשלא הניצחונות או הנקודות הם העיקר. אבל מי אמר שאי אפשר לשלב בין השניים? במכבי תל אביב ומכבי חיפה (2 מוליכות טבלת ליגת העל לבוגרים, למי ששכח) יודעים לעשות את זה מצוין. וגם אם המטרה היא שילוב שחקנים בבוגרים, מישהו זוכר שחקן בית שצמח מהמחלקה בשנים האחרונות?

שרון אביטן. מה עם שחקני בית בבוגרים? | צילום: ארכיון eyoya

מאמן שעבד במחלקת הנוער, ונתבקש להתייחס לסוגייה, סיפר לשבע: "קשה להסביר את ההפסד הזה. לפעמים מהצד זה נראה כמו סאבוטז', אבל קשה לי להאמין, כי אומרים שיש חיבור מצוין של הילדים עם הספרדים. יחד עם זאת, עדיין לא רואים את טביעת האצבע שלהם".

אפשר לשפוט אותם אחרי שנה אחת בלבד?

"אני אזכיר לך שכשמכבי תל אביב הביאו את ההולנדים, שנה אחרי זה כל הקבוצות שלהם במחלקה לקחו אליפויות. אני משווה את באר שבע למכבי תל אביב כי הם היחידים שהביאו צוות מבחוץ, כמו באר שבע. במכבי תל אביב אין מאמנים הולנדים, אלא השיטה הולנדית. הם מוגדרים כיועצים ומשמשים כיועצים בעוד בבאר שבע, היועצים הם מאמנים בפועל.  הצוות ההולנדי בא לקריית שלום על מנת להתוות דרך ומדיניות, לפקח מלמעלה. אצל הספרדים השיטה היא אחרת. בנוער, למרות שאין לו תעודה מוכרת בישראל, דוד סמאנייגו הוא המאמן של הנוער. הוא הגיע כדי לאמן. אני לא אומר שהדרך של הספרדים לא טובה, אבל בינתיים היא לא מוכיחה את עצמה. תראו כמה צעירים שגדלו בתל אביב משחקים בה ואם לא, אז בקבוצת הבת או בקבוצות באזור. דבר נוסף הוא התקציב, אין מה להשוות את ההשקעה בנוער בשני המועדונים".

עם זאת, המאמן גם מציע להתאזר בעוד קצת סבלנות, "הדרך של הספרדים תיבחן בהמשך, אבל כרגע התוצאות לא טובות. כל הקבוצות בחלק התחתון של הטבלה, ובכל מקרה, לא בצמרת. זה נכון שגם לפני שהספרדים הגיעו, הקבוצות מבאר שבע לא לקחו אליפויות, אבל כרגע מחפשים דרך ואני לא רואה אותה. בבאר שבע כל מאמן עובד בשיטה שלו. בשנה שעברה, הגיע לנוער קרלוס סנצ'ז, מאמן וותיק שעבד לפני כן בבוגרים, מישהו שיש לו ניסיון במערכת באתלטיקו. עכשיו הגיעו חבר'ה צעירים. הפועל באר שבע מתיימרת להיות בין 3 המועדונים הטובים בארץ, אבל אז מפסידים לנס ציונה, קריית גת או רעננה, ואתה אומר לעצמך 'רגע, אנחנו לא שם'. אנחנו בכלל במקומות 12-10. ההבדלים הם עצומים. אומרים שמסע ארוך מתחיל בצעד קטן ואולי נראה שיפור בעתיד, אבל כרגע אנחנו רחוקים".

"לא שהדרך של הספרדים לא טובה, אבל בינתיים היא לא מוכיחה את עצמה". המאמנים הספרדים | צילום: באדיבות הפועל באר שבע

יש לציין כי בהפועל באר שבע עדכנו לאור פרסום הכתבה, כי מאמן מחלקת הנוער דוד סמאנייגו קיבל בשבוע שעבר את האישור לעמוד על הקווים ויוביל את הקבוצה במשחקים הבאים.

איזו השפעה יש לכך שמאמן הנוער לא יכול היה לעמוד על הקווים כי אין לו תעודת פרו? 

"ניהול המשחק חשוב מאוד, גם תדמיתית. זה לא נראה טוב שאין למאמן שעובד עם השחקנים כל השבוע אישור לעמוד על הקווים בשבתות. מישהו מכין את השחקנים כל השבוע, אבל על הקווים עומד מישהו אחר. יחד עם זאת, אני לא מבין את זה. אם יש להם תעודה שאיתה הם יכולים לאמן בספרד, אז למה לא כאן? רק אצלנו, הליגה השישית בטיבה באירופה, זה יכול לקרות. לא מבין את ההתאחדות שלנו. אם הם כשירים לעמוד עם תעודה בספרד, למה הם לא יכולים לאמן בישראל? לא ברור".

מאמן עבר נוסף במועדון, טוען כי עם כל הכבוד לא מדובר במאמנים מדרג א', ומי שמגיע לישראל, זה מי שרוצה ויכול. "תוסיף לכך את בעיית השפה, שהופכת להיות משמעותית כשמדובר בגיל ההתבגרות ובבני נוער שזקוקים מידי פעם למילה טובה, עידוד או שיחה עם ההורים והמחנכים, ולא רק הוראות במגרש".

לא פעם נתקלים במצבים בהם עד שהוראת המאמן מגיעה לשחקן על המגרש, היא מאבדת אפקטיביות, בדומה לטלפון שבור, כי צריך קודם לתרגם לעברית, ובעונה שעברה גם לאנגלית, כדי שגם ברונו מובארק, השחקן הזר מניגריה יבין אותה, ואז ההוראה הופכת ללא רלוונטית. הרי הכדורגל הוא כל כך דינמי".

"גם שינוי שיטות תוך כדי משחק הוא קשה לשחקנים", ממשיך המאמן, "ובטח כשמדובר בכדורגלנים צעירים. לא פעם הם נראים מבולבלים מכך. אני לא אומר שאנחנו יודעים יותר מהספרדים, ממש לא, אבל משהו הולך לאיבוד מרגע מתן ההוראה עד לביצועה. לא פעם גם המתרגמים רוצים להיות 'קצת מאמנים', וזה לא טוב".

סמtנייגו עם שליו אביטן. מי מתרגם? | צילום: אילן שי

הורה לילד ששיחק עד לעונה שעברה במחלקת הנוער, בטוח שלא תמיד השיקולים המקצועיים הם אלה שמנחים את המאמנים, ויש לו בטן מלאה על מה שמתרחש במועדון. "לפעמים ההסברים של המאמנים על אי זימונו של שחקן זה או אחר למשחק מסוים הם הזויים, וכלל לא קשורים לעובדות. ואני מדבר דווקא על מקרים שלא קשורים לבן שלי. אני יכול להצביע על יותר ממקרה אחד שבו שחקן ש'עשה בלגן' יישחק, בעוד מי שראוי מקצועית והתנהגותית, לא יוזמן או לא ישותף".

"לא מקדמים שחקנים"

מחלקת הנוער מצהירה, חדשות לבקרים, כי לנגד עיניה, שילוב שחקנים בסגל הבוגרים. עמית גבאי (22), קשר מ.ס דימונה, מי שעד מאי 2017 כיכב בשורות "השלושה", הבין שאין לו הרבה סיכויים להתקדם אצל האדומים, ובחר לעבור למ.ס דימונה: "התאמנתי קבוע בנבחרת ישראל וגם באימוני הבוגרים, אבל צ'אנס אמיתי אף אחד לא קיבל, לפחות לא בשנתונים שלנו. אני בדימונה מבחירה, ואני משחק בשביל ליהנות ולהתפרנס. אחרי הפועל באר שבע הלכתי לליגה הלאומית והיה לי רחוק, אשתי נכנסה להיריון ולא יכולתי להרשות לעצמי לשחק בסכום מינימלי בליגה לאומית, מבלי לעבוד".

אם היית היום במחלקת הנוער, זה היה נראה אחרת?

"לדעתי כן. אם השנתון שלנו היה משחק היום בנוער, היו יותר שחקנים שמשותפים בבוגרים. בכדורגל צריך גם הרבה מזל, עניין של תזמון ולהיות במקום הנכון בזמן הנכון".

מה אתה אומר על השביעייה שספגה קבוצת הנוער?

"זה לא אומר כלום. משחקים כאלה יכולים לקרות, אבל לא זכור לי שאנחנו קיבלנו תבוסות כאלה. יש שחקנים טובים בנוער כמו איליי בן שטרית, אבל אני לא רואה שהוא מתקדם שם או שמקדמים אותו".

מה לדעתך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם אתלטיקו?

"עם כל הכבוד לאתלטיקו, באר שבע אף פעם לא תתמודד עם מכבי חיפה, הפועל ומכבי תל אביב ואפילו אשדוד, פתח תקווה וכולם בכמות שחקני הנוער שעולים לבוגרים. זה מקום אחר לגמרי. מה שיש שם, אין את זה בבאר שבע. אני קיבלתי בנוער הצעה מקריית שמונה, כשמוטי איווניר ליווה אותי ועד היום אני מצטער שלא הלכתי לשם, כי שחקני נוער בגילי שהגיעו לשם, היום משחקים בליגת העל, ואנחנו מטיילים בליגה ב'. זה מתסכל".

"אין ולא יהיו שחקני בית"

"גם כשאנחנו שיחקנו, אמרו שהדור הקודם היה טוב יותר. תמיד אומרים שזה הולך ודועך. בבאר שבע אין ולא יהיו שחקני בית, לדעתי" אומר גבאי, "שלא יבינו אותי לא נכון, אני לא מאשים אף אחד. שרון (אביטן) ואסי (רחמים) היו כמו אבא בשבילי, וכולם אנשים טובים, אבל או שאין שחקנים טובים, או שלא רוצים לקדם שחקני בית, ואני חושב שבתקופה שלנו היו הרבה שחקנים טובים".

בבאר שבע אין ולא יהיו שחקני בית. עמית גבאי | צילום: אלבום אישי

אם לא היית נולד בסורוקה יכול להיות שהקריירה שלך הייתה היום במקום אחר?

"אני בטוח. אני עוד צעיר, אבל אני מאמין שהייתי במקום אחר. אולי אני גם טעיתי ואולי נעשו טעויות כלפיי, אבל מה שנעשה נעשה. אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. אני חושב שאם הייתה דרך אחרת ואם היו שמים יותר עין על הנוער, היו יוצאים יותר שחקנים. אולי אם הייתה קבוצת בת, דימונה או מ.ס באר שבע למשל, זה היה עוזר. בסוף, התוצאות של הנוער לא משנות, המבחן הוא כמה משחקים בבוגרים. אם ינצחו את כל המשחקים ולא יהיה שחקן אחד בבוגרים, אז למה יש קבוצת נוער"?

מהפועל באר שבע נמסר בתגובה: "מחלקת הנוער של המועדון עוברת תהליך של שינוי תפיסתי ומקצועי' שבסופו אנו משוכנעים שנצליח להצמיח שחקנים משמעותיים לקבוצת הבוגרים. את התהליך מוביל הצוות הספרדי' שפועל במסגרת שיתוף הפעולה עם אתלטיקו מדריד. יחד עם הצוות המקומי, עמלים כולם להצלחת הפרויקט. מטיבו וטבעו של התהליך, הוא לוקח זמן ולפעמים גם מחייב סבלנות. כבר כעת, תומר יוספי, עמית ביטון ואור דדיה נמנים על סגל הקבוצה הבוגרת.

"מאמן קבוצת הנוער שלנו, דוד סמtנייגו, קיבל השבוע את האישור מהגורמים בישראל לעמוד על הקווים כמאמן ראשי. לרגע לא הוטל ספק שלדוד, שאימן קבוצת נוער בכירה באקדמיה של אתלטיקו מדריד, כל התעודות הדרושות לאמן בישראל. כל ההחלטות שמתקבלות באקדמיה שלנו הן מקצועיות ולטובת העניין. כל ניסיון לטעון אחרת, מיותר וחוטא לאמת".

כתבות נוספות

0

לא מוותרת על החלום

ליגה ב': כשנותרו 4 מחזורים לסיום משחקי הבית העליון, מכבי נתיבות שומרת על המקום השני, אחרי 1:4 על שגב שלום. במחזור הבא יארחו חניכיו של מוטי עטר את השלישית, מ.כ שדרות. ירוחם הפסידה 2:1 ליבנה של שמעון אלקבץ

ספורט29 במרץ 2024    2 דקות
0

צעירים ושערים | שישה, מי יודע?

תיקו לנוער של מ.ס ב"ש שהשוותה שלוש פעמים. 0:10 לנערים א' של חורה עם שישייה של מחמד עטאונה. נערות א' של הפועל ב"ש חגגו עם שישייה. 3:3 בין נערים ג' של ערד ומכבי ב"ש

ספורט26 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה