ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

"צריך לדעת את מי אתה מביא ואיך"

ספורט22 ביוני 2019    14 דקות
0

בתקופה של אלישע לוי ומערכת סקאוטינג קטנה יותר, הצליחו בהפועל באר שבע הרבה יותר בבחירת הזרים לקבוצה > כעת משקיעים יותר במועדון בהסברים על הרכש, מאשר ברכש > אך האם ביקורת האוהדים מוצדקת?

"צריך לדעת את מי אתה מביא ואיך"
חלק מהרכש של הפועל באר שבע | צילום: יניב סול

אוהדי הפועל באר שבע מתגעגעים; הם מתגעגעים לטוני וואקמה שהלך בתחילת העונה שעברה, מתגעגעים לג'ון אוגו שהלך רק לפני כחודש, מתגעגעים לאובידיו הובאן, לוויליאם סוארז בימיו הגדולים, אפילו לאיסאק קוואנקה, תומאש פקהארט, נייג'ל האסלביינק וקווין טאפוקו, רגע לפני שלבשו אדום. בעיקר, הם מתגעגעים לימים בהם הם היו מתרגשים מכל שחקן זר שחותם פה. לימים בהם כל חתימה כזאת, הייתה גורמת להם לפנטז. בהפועל באר שבע מנגד, מתגעגעים לימים בהם האוהדים היו מקבלים כל החתמה, גם כזו כמו של ואדים מנזון, ב-WELCOME אחד גדול.

היום, הפועל באר שבע השתנתה; מדיניות הרכש השתנתה, הכל השתנה. האוהדים כבר לא אומרים "אמן" על כל מסר שמגיע מצד ההנהלה. ומצד שני, שם מרגישים צורך להסביר איך מרכש כמו טוני וואקמה, ג'ון אוגו ואובידיו הובאן, מקבלים רכש כמו חוסה אנחל קאריו וג'ימי מארין. זה התחיל עם אליניב ברדה שנשלח לחזית להסביר, והמשיך עם הסקאוט דודו עזריה, שבדרך כלל מעדיף להישאר בעורף.

"הכי קשה להביא זרים משמעותיים לישראל, בטח שלקבוצת צמרת", הסביר עזריה ברשת החברתית. "תנו לי כמעט כל מדינה באירופה, ואסביר לכם למה שם פחות מורכב, ולמה שם יש יותר יכולת לקחת צ'אנסים. ולכן כל מי שחושב שהוא מצא כלל אצבע לפיו יצליח חי באשליה". האומנם?

"אימפריה בקנה מידה אירופי"

"למרות שאנחנו חולמים שהפועל באר שבע שלנו היא אימפריה בקנה מידה אירופי, כזו שאנו יכולים לעקוב אחר כל שחקן כמעט, להרים טלפון, ולהנחית, זה לא בדיוק המצב, רחוק מכך", טען עזריה. "אנחנו מתחרים על שחקנים, כאשר חלק מהמדינות מולן אנו מתחרים אטרקטיביות יותר, בחלק משלמים הרבה יותר, אבל ממש הרבה יותר, מוגזם יותר", הוא המשיך.

יש משהו בדבריו של הסקאוט, אך האם זה לא היה כך גם בימי אלישע לוי? האם היום אי אפשר להנחית את ג'ון אוגו, טוני וואקמה ואובידיו הובאן הבאים?

אוגו, וואקמה וסוארז. אפשר להביא זרים כאלה? | צילום: מאיר אבן חיים

"היום זה יותר קשה כי המחירים שונים", מסכים מאמן הפועל באר שבע לשעבר אלישע לוי, "אבל לא צריך לעשות שום דבר שונה", לטענתו. "היום, אם אתה מביא זר והוא לא טוב, זה לא משנה אם הוא עולה שקל או מיליון. אם אתה מביא זר, הוא צריך לשדרג אותך. מה שהשתנה הוא שהיום צריך ללכת לשווקים אחרים כי אצלנו רוצים את הכי טוב ובהכי פחות".

בימיו של לוי, מערכת הסקאוטינג של המועדון הייתה דומה, אפילו קטנה יותר ונטולת ברדה, אבל איכשהו, לוי הצליח איפה שאותה מערכת נכשלה בלעדיו. הוא הצליח להנחית פה 2 שוברי שוויון, שלימים הביאו אליפות. אצלו, הם גם שינו את הדי. אן. איי של הקבוצה שלו; הפכו אותה לקבוצת צמרת.

"זו החוכמה", טוען לוי. "זו לא חוכמה להביא זרים שמשחקים בארץ, אלא מערכת סקאוטינג שעוקבת אחרי שחקנים, ופוגעת בינגו בזר שלא מכירים אותו, שהוא חדש. עם כל הטכנולוגיה, 'ים' הנתונים, אין תחליף לעין. אתה צריך לדעת להגיד: 'את זה אני רוצה ואת זה אני לא רוצה'. בסופו של דבר המאמן יחד עם הבעלים צריך להחליט. וברגע שהוא נתן אישור לזה, הוא אחראי, לטוב ולרע".

ולמי שמזלזל, לוי מזכיר שזה לא רק הובאן ואוגו; הוא היה גם אחראי לשמות כמו סמואל יבואה, דגלאס דה סילבה ועוד רבים אחרים שהותירו חותם בארץ הקודש.

"זו החכמה". אלישע לוי | צילום: דני מרון

אז איך מחתימים זרים טובים, אלישע?

"אם נתחיל מהסוף להתחלה, צריך עין טובה, סקאוט טוב שיראה את השחקן, צריך לראות את כל הפרמטרים בתפקיד כזה או אחר שאתה מחפש, כי זה מאוד שונה כשאתה מחפש שחקן הגנה, או שוער, או חלוץ. יש כל מיני דברים שצריך לבדוק כדי להחליט אם הוא מתאים, אחרי שראית אותו, כי היום יש גישה להכל. מציעים לך, ואתה יכול לראות היום כל אחד בלחיצת כפתור; זה הרבה יותר קל, לא כמו שהיה פעם. היום זה הרבה יותר קל מצד אחד, ויותר קשה מצד שני, כי השוק משתנה. אחרי שעושים את כל הבדיקות המקצועיות, בודקים את האופי שלו, וזה לא פחות חשוב. בהרבה מאוד מקרים זה לא תמיד ניתן, אבל אני אוהב לדבר איתם, לראות אותם, ואז להחליט. בסופו של דבר, צריך לעשות בחירות נכונות, וזה הכי חשוב לבנייה של סגל, צריך לדעת את מי אתה מביא ואיך".

זה ההבדל בין הובאן שהחתמת מיד, לאוגו שהבאת למבחנים?

"כן, הובאן היה מציאה; הוא לא היה אנונימי, אלא שחקן נבחרת. אם אתה יודע להסתכל על הדברים הנכונים, אתה מבין שזה בינגו, ומאוד לחצתי להביא אותו".

"מתחילים להבין את הבעיה"

"בכדורגל אין תעודת ביטוח, אבל אנחנו עושים הכל, וכשאני אומר הכל, אני מתכוון להכל, כדי שנצליח", המשיך הסקאוט עזריה בהסבר שלו. "צופים שעות, מנתחים, עורכים, משווים נתונים, שואלים, לומדים, מתוך רצון אמיתי שנצליח. כי לפני כל דבר אחר: אנו אוהבים את הפועל באר שבע".

אבל כשעזריה אומר "עושים הכל", וזאת לא טענה אליו, האם באמת הפועל באר שבע עושה הכל?

לטענתו של אורי קופר, פרשן ספורט, סקאוט בחברה גדולה באירופה בעברו ובעל קורס סקאוטינג כיום, לא בדיוק.

"היום בישראל יש מעט מאוד שחקנים ישראליים שאפשר להגיד שרק ההעברה הזאת תעשה לי שינוי אדיר", אומר קופר. "אין כמעט ומי שיש, כמעט תמיד יוצא לחו"ל. להפועל באר שבע למשל, מאור מליקסון או מאור בוזגלו בשנים הטובות, היו סופר משמעותיים. לעומת זאת, יש הרבה מאוד דוגמאות כמו ניב זריהן או חן עזרא. להגיד שאם אתה מביא אחד מהם ולא את השני, הקבוצה תשתנה באופן מהותי? לא. כשברדה הגיע להפועל באר שבע, הוא היה שחקן הכרעה ברור. בן שהר, עם כל הביקורות, הוא שחקן הכרעה ברור. כיוון שאין כמעט שחקני הכרעה ישראליים, החשיבות של לפגוע בזרים רק הולכת ומתעצמת. פה נמדדת חשיבות הסקאוטינג".

אלונה ברקת וג'ימי מארין | צילום: באדיבות הפועל באר שבע

לדבריו, זו לא רק הפועל באר שבע: "קבוצה משקיעה בשחקן כסף מסוים, אבל כמות הכסף שהיא משקיעה על לבדוק אותו, היא לפעמים פחות מאחוז אחד ממה שהוא עולה. מישהו מכיר חברה במשק, לא בכדורגל, שהולכת לעשות רכישה בסכום גדול, ולא משקיעה כמה אחוזים מסכום הרכישה, במטרה לבדוק את הרכישה מכל כיוון אפשרי? לא קיים דבר כזה", הוא קובע.

"כדורגל הוא בעיה, וזה לא רק בישראל אלא בכלל, אבל מתחילים להבין את הבעיה, וקבוצות מתחילות להשקיע בכל מיני דרכים, כדי לפגוע באחוזים יותר גבוהים. דרך אחת היא להעסיק אנשי מקצוע, שזה התפקיד שלהם במועדון. בהפועל באר שבע, עד כמה שאני יודע, אין מישהו שאחראי לזה במשרה מלאה במועדון. דודו, עד כמה שאני יודע, לא עובד במשרה מלאה בהפועל באר שבע. לאליניב ברדה יש עוד 2 תפקידים לפחות במועדון, ואני גם לא יודע אם הוא הלך ללמוד בשביל זה. היום, והגילוי הנאות הוא חשוב כי יש לי קורס לסקאוטינג, בוגרים בקורסים האלה משתלבים בכל העולם בקבוצות כדורגל. בית"ר ירושלים לקחה 3 אנליסטים אליה בקיץ, מכבי חיפה לקחה 2, מכבי פתח תקווה ירדה ליגה ולקחה 4 ואשדוד לקחה 2. לוקחים אנשים שלא משלמים להם הרבה כסף, אבל התפקיד שלהם הוא לבדוק כל שחקן מבפנים, מהמקצועי ועד המשפחה שלו. הפועל באר שבע לדעתי, אם נשים את 2 העולות בצד, יש מצב שהיא היחידה בליגה שאין לה מישהו כזה בקבוצה".

אז מה השתנה מהימים של אוגו, הובאן וואקמה ומיגל ויטור?

"לא השתנה, וזה העניין; כשהדברים נעשים כמו שהם היום, זה גם הרבה מזל. לפעמים פוגעים יותר, ולפעמים פחות. בעוד העולם משתנה, קבוצות פה וזה כולל את הפועל באר שבע, נשארות באותו מקום. משום שהן נשארות באותו מקום, בפועל הן הולכות אחורה כי אחרים מתקדמים. אם פעם היה יותר קל להביא שחקן מקבוצת תחתית בפורטוגל, היום קבוצות בבולגריה, רומניה או צ'כיה שהתקדמו בשנים האחרונות, יגיעו אליו לפניך".

אלונה ברקת וחוסה אנחל קאריו | צילום: באדיבות הפועל באר שבע

עושה רושם שקבוצות כמו קריית שמונה ורעננה מצליחות יותר בעניין הזרים, עם פחות כסף. למה?

"לכל קבוצה כזאת, כמו רעננה או קריית שמונה, יותר קל לזרים להצליח. אין לחץ, אין קהל".

"הזרים הם פקטור רציני"

"אני לא חושב שהמצאנו את הגלגל", סיפר באחרונה ל"שבע" מאמן הפועל תל אביב בעונה הקרובה, ניסו אביטן, על הצלחתו בהבאת זרים לקבוצה כמו חדרה בעונה שעברה. "אני והצוות עשינו בקיץ עבודה משמעותית, וזה הצליח לנו, אז כולם מפרגנים, אבל זה היה יכול גם לא להצליח", אמר אביטן. "כשעלינו ליגה, אלי ברקת אמר לי משפט, ויש לו חלק גדול בהצלחה של חדרה, הוא אמר לי: 'אם אתה תתפזר, אם לא תדע מה אתה רוצה, ולא תהיה לך דרך ואסטרטגיה, אתה תלך לאיבוד'. הלכתי הביתה באותו לילה, ושאלתי את עצמי מה אני רוצה. התחלתי לכתוב, וידעתי מה המגבלות שיש לי".

אביטן הודה ש"כשממנים אותך למאמן בליגת העל, אתה מקבל 200 שחקנים בשעה בטלפון. הבנו שיש הרבה מאוד מידע, והחלטנו קודם כל מי לא", הוא ציין. עשינו סדר, והתחלנו להתקדם; החלטנו לבחון את השחקנים. הפועל באר שבע פונה לשחקנים בסטנדרטים שאי אפשר להביא אותם להתרשמות ואני, במסגרת המגבלות שלנו, אני עדיין יכולתי להתעקש שייבחנו".

כשניסו ראה את דיוויד מתיאוס, שהגיע אליו מהליגה ה-2 בספרד, בדיוק כמו קאריו לבאר שבע, "חשבתי שזה לא יהיה ריאלי להחתים אותו", הודה אביטן. "הוא ידע בדיוק מה הוא רוצה, וקרלוס קוויאר סיפר לו על ישראל, אבל כשהגענו לקטע של ההתרשמות, הסוכן שלו אמר לי: 'השתגעת? אתה רוצה שאני אביא אותו להתרשמות לקבוצה שלא ידעתי שקיימת עד לפני 4 דקות? אמרתי לו: 'תן לי לדבר איתו'. הסברתי לו שזו התרשמות שלו גם, שיראה את מתקני האימונים ואת העיר. עשינו תיאום ציפיות. הצלחתי לרכך אותו, והכל היסטוריה". אז למה מתיאוס שגדל בריאל מדריד וכן מגיע לחדרה למבחנים, וקאריו עם רזומה קצת יותר צנוע, לא?

"בעולם הסקאוטינג אנחנו נוהגים להגיד שזה ששחקן עולה 200 אלף דולר, לא אומר שהוא שווה 200 אלף דולר", מסביר קופר. "בוא נגיד קאריו; אם רעננה הייתה רוצה אותו, היא הייתה משלמת שליש ממה שבאר שבע תשלם. הוא אותו שחקן, אבל השוק מכתיב שקבוצות שיש להן יותר אמצעים משלמות יותר על שחקן, וזה לא אומר שהשחקן יותר טוב. שחקן של 400 אלף דולר לא יהיה יותר טוב משחקן של 200 אלף דולר; זה תלוי באיזו קבוצה הוא נמצא. אם מכבי חיפה הייתה רוצה להביא את השחקנים של קריית שמונה היא הייתה משלמת יותר", הוא אומר.

"אני חושב שקאריו ומרין מאוד תלויים אחד בשני. על הנייר, אין להפועל באר שבע שחקנים שיכולים להכניס כדור לקאריו כמו שהוא אוהב, חוץ ממרין. יכולת ההגבהה והמסירה אמורות להיות החלק החזק של מרין. זה הימור, לקחת 2 זרים שבפעם הראשונה יוצאים מהמדינה שלהם, וההצלחה שלהם בעצם נשענת אחד בשני, אבל אלה דברים שלוקחים בחשבון כשבונים קבוצה".

ג'ימי מארין וחוסה אנחל קאריו. תלויים אחד בשני | צילום: יניב סול

אלישע לוי: "אחוז גבוה מאוד מקבוצה מצליחה זה הזרים שלה. אם מסתכלים על הכוח של באר שבע, הזרים היו הכוח המוביל. לצד הובאן ואוגו, וואקמה היה כוח בלתי רגיל, וגם מיגל ויטור כששיחק. אם אין לך בסיס מקומי חזק כמו במכבי תל אביב השנה, אז הזרים הם פקטור רציני".

קופר: "בגדול, לדעתי הכיוון של ללכת לקוסטה ריקה הוא כיוון טוב. אני גם בעד ללכת לליגה הספרדית השנייה. הבעיה היא שבדרך כלל הספרדים שמצליחים פה, הם יותר שחקני הגנה מאשר התקפה".

"מקום מאוד טוב וחמים"

"אני לא רוצה בכלל לחשוב על הרעש שהיה אם, השם יצילנו, היינו מביאים שחקן מהליגה ה-3", כתב עזריה באותו פוסט מושקע, ואולי שכח שקבוצתו של קאריו, בה מיעט לשחק, ירדה מהליגה ה-2 ל-3 בספרד.

"וכן, אנחנו אותם אנשים שהביאו שחקנים לא רעים בכלל, שחקנים שהביאו אותנו למקומות שלא חלמנו,

אבל אז היינו צנועים יותר, סבלניים יותר, מחבקים יותר", המשיך עזריה ושכח שוב שאלה אותם אנשים שגם הביאו את ואדים מנזון, ז'וליין סטו, יאניס אנסטיס ועוד זרים שלא הצליחו.

ז'וליאן סטו (מימין) ויאניס אנסטיס. מפיקים לקחים | צילום: אודי ציטיאט

"זה נורא כיף להיות מרושע; זה בון טון היום לרדת על כולם, ולהפוך שחקנים לבדיחה, אבל זה בטח לא עוזר. שחקן כדורגל, כל שחקן, הוא בן אדם. לפני הכל". לפי עזריה, "כל אדם צריך חיבוק, (כמעט) כל אחד, בייחוד כשהוא מגיע למדינה זרה ולתרבות זרה, צריך זמן הסתגלות. אנו בקבוצה ניתן לשחקנים החדשים את החיבוק והזמן", חתם, כאילו שהקהל הוא זה ש"העיף" את אנסטיס אחרי 2 משחקים בלבד, "חתך" את סטו מבלי לתת לו הזדמנות, ושכח שוב שאת מנזון למשל הקהל בניגוד לצוות המקצועי, חיבק ועטף באהבה, גם אם זה היה קוריוז.

"צריך לדעת לעשות התאמות כדי שיצליח", אומר לוי. "לאיפה אני מביא אותו, לאיזה תפקיד, איזו מנטאליות יש לו, ולאן הוא מגיע". לדבריו, "כמו שאני מכיר את באר שבע, זה מקום מאוד טוב וחמים, הקהל והמערכת מאוד תומכים. מצד שני, הם גם רוצים שחקני כדורגל מאוד טובים".

האם קאריו ומארין הם כאלה? רק ימים יגידו.

כתבות נוספות

0

לא מוותרת על החלום

ליגה ב': כשנותרו 4 מחזורים לסיום משחקי הבית העליון, מכבי נתיבות שומרת על המקום השני, אחרי 1:4 על שגב שלום. במחזור הבא יארחו חניכיו של מוטי עטר את השלישית, מ.כ שדרות. ירוחם הפסידה 2:1 ליבנה של שמעון אלקבץ

ספורט29 במרץ 2024    2 דקות
0

צעירים ושערים | שישה, מי יודע?

תיקו לנוער של מ.ס ב"ש שהשוותה שלוש פעמים. 0:10 לנערים א' של חורה עם שישייה של מחמד עטאונה. נערות א' של הפועל ב"ש חגגו עם שישייה. 3:3 בין נערים ג' של ערד ומכבי ב"ש

ספורט26 במרץ 2024    2 דקות

כתיבת תגובה