ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

להאמין, לעשות סוויץ' בראש, לנצח

ספורט21 בדצמבר 2018    11 דקות
0

למרות פער של 14 נקודות בטבלה ממכבי תל אביב, איך תוכל בכל זאת הפועל באר שבע לזכות באליפות רביעית? בדקנו עם האנשים שעשו את הבלתי ייאמן וסגרו פער של 13 כדי לזכות באליפות

להאמין, לעשות סוויץ' בראש, לנצח

יוהאן קרויף האגדי, אביו של ג'ורדי, האיש שבנה את מכבי תל אביב החדשה, אמר פעם: "לעתים, מבלבלים בין מהירות ובין ראיית הנולד; כשאני מתחיל לרוץ לפני האחרים, נראה שאני מהיר יותר". ובכן, מכבי תל אביב של העונה, מתחילה לרוץ לפני כולם וכרגע לפחות, וגם אחרי הניצחון בסמי עופר השבוע, נראה שהיא לא עוצרת. 14 נקודות הפרש בטבלה ו-0 אחד גדול בטור ההפסדים, רק מעלה את השאלה האם בכלל אפשר לעצור אותה העונה?

ובכן, השבוע זאת כנראה תהיה ההזדמנות האחרונה של הפועל באר שבע ושל הליגה, לאיזשהו סיכוי של מאבק אליפות אמיתי, למרות שזו הפעם הראשונה מזה חמש שנים, שהמשחק בין השתיים לא מוגדר כ"משחק עונה". יחד עם זאת, השבוע הקרוב לא מתחיל עם מכבי תל אביב, אלא עם "קבוצת הבת שלה", בית"ר רמלה-תל אביב, במפעל הגביע, ושני המשחקים הללו כנראה שיקבעו איך תיראה העונה של האלופה.

מה המטרות שאלונה ברקת הציבה למועדון העונה, אחרי שנפתח הפער? האם העונה של הפועל באר שבע תיחשב להצלחה אם יצליחו לזכות רק בגביע המדינה? האם ברק בכר וחניכיו יעשו שוב את הבלתי ייאמן, ויצליחו לסגור את הפער בטבלת ליגת העל? האם הם בכלל מאמינים שזה אפשרי? האם אתם מאמינים?

צריך להאמין. בכר | צילום: דני מרון

אלוף אחר, מוחמד עלי האגדי, ענה על כך הכי טוב. הוא אמר: "אני לא סופר כמה כפיפות בטן אני עושה. אני מתחיל לספור רק כשזה כואב". עד עכשיו, העונה הזאת כואבת מאוד לכל מי שקשור בהפועל באר שבע. עכשיו, הגיע הזמן להתחיל לספור.

להאמין

36 נקודות, 11 ניצחונות, ההתקפה הכי טובה וההגנה הכי טובה. לא תמיד, מכבי תל אביב משחקת הכי יפה או הכי טוב, אבל היא יציבה. בדומיננטיות שלה, היא מזכירה את הפועל באר שבע בעונת האליפות השנייה של ברק בכר, ב-2016/17. גם אז, כמו מכבי תל אביב, באר שבע סיימה את הסיבוב הראשון בפער גדול מסגניתה, שעמד אז על 10 נקודות. הקבוצה ההיא של בכר העמידה מאזן אפילו טוב יותר מזו של איביץ' העונה, עם 34 נקודות של באר שבע.

לפני שנתיים ברק בכר עשה סיבוב טוב יותר מהאיש בתמונה. איביץ' | צילום: ערן לוף

הפרשנים אז הכתירו את באר שבע לאלופה, כבר בדצמבר. ואז, משהו קרה לאדומים מבירת הנגב, והם פשוט הפסיקו לנצח בחוץ. ככה פתאום, משחק אחרי משחק, תיקו אחרי תיקו, מכבי תל אביב חזרה לתמונה, וצמצמה את הפער לכדי שלוש נקודות בלבד, ערב משחק העונה. מכבי תל אביב לא הצליחה לבסוף לזכות באליפות, והפער בטבלה עמד על 13 נקודות לטובת באר שבע באותה עונה, אבל היא הוכיחה שני דברים: ראשית, אפשר לסגור פער כזה. שנית, שבאר שבע הובילה על מכבי תל אביב בפער של 10 נקודות – פעמיים; פעם אחת בתחילת העונה, וכשהוא נסגר, בפעם השנייה בפליי-אוף העליון.

רק לפני כשבוע, אחרי התיקו מול סכנין, שחקנים בקבוצה אמרו ל"שבע": "נשאר לנו רק לשחק על המקום השני. השבוע, אחרי שינוי המומנטום, אותם שחקנים כבר מתחילים להאמין: "ננצח את מכבי, וחזרנו לתמונה", טענו.

כעת, בהנחה שיעברו לשלב הבא בגביע המדינה, באר שבע שסופסוף באה עם מומנטום חיובי, תצטרך לחבר שני ניצחונות ליגה רצופים, יותר נכון היא תהיה חייבת לנצח ביום שלישי את מכבי תל אביב, כדי לשמור על הסיכוי הזה, אבל יותר חשוב מכך, היא חייבת לשמור על האמונה שאפשר לעשות זאת, או איך שהכדורסלן האגדי ביל ראסל הגדיר זאת: "הרעיון הוא לא לחסום כל זריקה. הרעיון הוא לגרום ליריב שלך להאמין, שאתה מסוגל לחסום כל זריקה". וזה בדיוק מה שמכבי תל אביב עושה, בינתיים.

לעשות סוויץ' בראש. שחקני האלופה | צילום: דני מרון

ב-26 במאי 1984, מכבי חיפה של שלמה שרף חגגה אליפות במחזור האחרון של העונה. זו הייתה האליפות הראשונה בתולדותיה. ולמה אנחנו מספרים לכם זאת? כי זאת הייתה הפעם הראשונה והאחרונה, נכון לעכשיו, שקבוצה סגרה פער גדול של 13 נקודות בטבלה, כדי לזכות באליפות.

לימים, המאמן סיפר את התחושות בקבוצה, לפני הערב ההיסטורי ההוא: "באתי לערב סיום העונה, וראיתי שולחן, אולי באורך של איזה 50 מטר, עמוס עם גביעים. אחד חילק לשני גביע על זה שהם נשארו בליגה. אז, קלטתי את הבעיה שאני צריך להתמודד איתה: לעשות להם סוויץ' בראש", אמר בכתבה לערוץ הספורט.

הגיבורים של אותה עונה, נאיביים אולי, תמימים בעברית, אבל ווינרים גדולים. הם האמינו שאפשר, גם אחרי שאת הסיבוב הראשון הם סגרו בהפסד לרמת עמידר, שקבע 13 נקודות הפרש מבית"ר ירושלים.

שני מחזורים לסיום, הירוקים הגיעו עד לכדי שתי נקודות מהקבוצה מהבירה, ויצאו למשחק ביהוד נגד הפועל המקומית. בדקה ה-33, הקשר האחורי אברהם אבוקרט, חילץ כדור, מסר אותו לחלוץ זאהי ארמלי, שהגביה לרחבה, ושם משה סלקטר נגח פנימה, ונגמר 1:0 כשבית"ר מפסידה להפועל תל אביב. בדיעבד, זה היה שער האליפות. גם במחזור הבא אגב, ניצחה חיפה את אותה עמידר מהסיבוב הראשון, באותה תוצאה, עם אותו מבקיע. בדקנו מה זוכרים שלושת הכוכבים מאותם ימים, והאם באר שבע יכולה לשחזר את ההישג שלהם?

"תמיד אמר שאנחנו מסוגלים לאליפות". שלמה שרף | צילום: הרצל שפירא

לעשות סוויץ' בראש

"הפעם זה לא יקרה", מספר אחד מכוכבי העונה ההיא של שרף וחיפה, החלוץ משה סלקטר. "יש גם נשמה לפעמים, והיום אין נשמה", הוא מסביר. רק כעבור דקה, מבין סלקטר שאנו מדברים על באר שבע של היום, ולא על מכבי חיפה, והתשובה שונה: "הכל יכול להיות בכדורגל. אני מאמין שבאר שבע ייתנו פייט עד הסוף למכבי תל אביב".

"עוד לא שמעתי שבאמצע החורף הולכים להשתזף בחוף הים". משה סלקטר | צילום: עדי אבישי

"אני זוכר שאחרי המשחק בעמידר, רצו לפטר את שלמה שרף", משחזר סלקטר. "הייתה כבר שיחה איך להיפטר ממנו, אחרי שהפסדנו. הכל אפשרי בכדורגל, ובגלל זה אוהבים את המשחק הזה כל כך. יש משברים קטנים לכל קבוצת כדורגל במשך עונה, ומכבי תל אביב עדיין לא חוו משבר, יכול להיות שזה עוד יקרה. יש לבאר שבע שחקנים טובים, קבוצה טובה ומאמן טוב, לדעתי החומר הכי טוב בארץ", הוא אומר. "תמיד חייבים להמשיך להאמין. וחוץ מזה, יש גביע, יש אירופה וגם מה, מקום שני לא טוב?", הוא שואל.

"האליפות הראשונה הייתה של סלקטר, הוא התרומם לנגיחה ועד היום לא נחת", צוחק אבוקרט. "ההבדל בין הקבוצה שלנו לבאר שבע של היום, גדול מאוד", הוא אומר. "אתם בבאר שבע, אחרי שלוש אליפויות, ואנחנו היינו רק שנה שנייה בליגה הבכירה, אבל עם האוכל בא התיאבון. שלמה האמין כל הזמן. עוד משחק אתה מנצח, ועוד משחק אתה מנצח, ואז אתה מתחיל להאמין שיש אפשרות. זה נכון שבמחזור ה-15 האווירה לא הייתה טובה", נזכר הקשר האגדי, "אבל היינו קבוצה טובה, ושלמה עשה שינויים טובים. קשה לי להאמין שבאר שבע תצליח לעשות את זה העונה, אבל באר שבע קבוצה טובה, ואלוהים לא נותן הכל למישהו אחד כל פעם; הוא מחלק. פעם זו תהיה אלופה, ופעם זו. אי אפשר להיות גם יפה, גם עשיר, גם בשלן. לא ראיתי בן אדם, שיש לו הכל. אם הוא עשיר, אז חסר לו משהו אחר. ואם הוא לא בריא, אז כל הכסף לא שווה. אלוהים מחלק, ויש קארמה. כרגע, הקארמה עברה למכבי תל אביב, ואולי הקארמה תחזור. אתם בתקופה כזאת, תיהנו. תפרגנו. הם הביאו שלוש אליפויות, וככה צריך להסתכל על זה. תמיד יש את השנה הבאה, ומתחילים מחדש".

"אני עוקב אחרי הפועל באר שבע", אומר עוד אחד, שיודע מה זה לסגור פער גדול ולזכות באליפות, מלך שערי חיפה באליפות ההיא, החלוץ זאהי ארמלי. "אני לא מופתע מהיכולת הדלה של הפועל באר שבע, ויש כמה סיבות לכך. החלק העיקרי הוא עזיבתו של וואקמה, שהיה בורג חשוב וחלק גדול באליפויות. אני גם חושב שיש עייפות החומר, וצריך לרענן ולשפר. יש קאדר שחקנים טוב, אבל כרגע בגלל שלוש האליפויות יש סוג של שבעות. צריך לעשות שינוי, כדי לסגור את הפער הזה ממכבי תל אביב, אבל זה אפשרי. אלונה ברקת וברק בכר צריכים להחליט מה המטרות שלהם לעונה הזאת, האם הם מנסים לסגור את הפער, או שהולכים על הגביע. אבל בכדורגל הכל אפשרי".

לנצח

"צריך ללכת עד הסוף". זהאי ארמלי | צילום: עדי אבישי

ארמלי שהגיע לחיפה אחרי שהפער מבית"ר ירושלים החל לתפוח, נזכר: "המפנה הגיע במשחק השני בסיבוב השני, נגד מכבי תל אביב בבלומפילד. שם אמרתי שאנחנו רצים לאליפות. ראיתי קבוצה שרוצה, שחקנים טובים, מאמן טוב ואווירה טובה. זה היה עניין של זמן, עד שנהיה למעלה. לא חשבנו על תוצאות, העיקר שננצח. תמיד רצינו לנצח. היום, משחקים 36 מחזורים, ככה שאפשר לסגור את הפער. אף אחד לא האמין שאנו ניקח אליפות, והיחיד שחתם חוזה עם סעיף של מענק אליפות זה ציון מרילי. זה היה קשה, וכבר אמרתי לשלמה שרף שהכל אבוד, אבל הוא אמר לי: 'אל תדאג, אנחנו נהיה אלופים'. וכך היה. השחקנים צריכים להאמין, ואז אפשר לראות גם את העתיד".

אבוקרט: "שלמה כל שבת היה אומר לנו: 'שמעו לי, אם אתם מנצחים בשבת, אתם לוקחים אליפות'. הוא הראשון שהאמין, והוא הדביק אותנו".

ברק בכר אמר אחרי המשחק האחרון, כשנשאל על האליפות: "מאוד חשוב למועדון הזה, לא תואר כזה או אחר, אלא חשוב להישאר חזק ויציב. רוצים שהמועדון יצליח לאורך שנים, ולא שנה אחת יותר טובה או פחות טובה". שימו את עצמכם בנעליים של המאמן, מה אתם אומרים לשחקנים? מתרכזים במשחק הבא, או שהמטרה עדיין היא אליפות?

ארמלי: "צריך ללכת עד הסוף. רואים שיש בבאר שבע המון כדורגל והמון אופי, מאוד מרשים. שלמה שרף תמיד היה מאמן שגם תמך בשחקנים, אבל כשהיה צריך לתת 'מכה', הוא היה נותן. הוא תמיד האמין שאנו מסוגלים ליותר, ותמיד אמר שאנחנו מסוגלים לאליפות".

אבוקרט: "אני חושב שזו קלישאה לבוא ולהגיד שמשחקים משבת לשבת, ומתרכזים רק במשחק הבא. זה נדוש. באים כדי לנצח כל משחק. בבאר שבע לא צריכים לדבר על אליפות, זה ברור מאליו שזו המטרה. כמו שבתחילת כל עונה מכבי חיפה צריכה לרוץ לאליפות".

סלקטר: "הליגה עוד ארוכה. אני עוד לא שמעתי שבאמצע החורף הולכים להשתזף בחוף הים"…

או במלים אחרות, איך שהנרי פורד הגדיר את זה פעם: "כשנדמה שהכל פועל נגדכם, תזכרו שמטוס ממריא נגד הרוח, ולא לצידה". נכון שמכבי תל אביב של העונה, זו חתיכת רוח, אבל מצד שני – להפועל באר שבע יש חתיכת מטוס.

"באים כדי לנצח כל משחק".
אברהם אבוקרט | צילום: דן לנדאו, מעריב

כתבות נוספות

0

זה שיודע לשאול, וגם לענות…

ניר ברד בראיון מסכם לעונה מאתגרת שמסתיימת בעליית ליגה: על הפרידה מברנדו גרסיה ז"ל ב-שבעה באוקטובר, בניית הסגל על שחקני בית והתקוות לעתיד. במקרה שלנו, ברד זו ברכה ולא אחת מ-10 המכות

ספורט24 באפריל 2024    7 דקות
1

זרק את ההולטר והניף את הגביע

קבוצת הכדוריד של הפועל 'יוסי אברהמי' ערד, שהעפילה רק העונה לליגה הלאומית, הייתה רחוקה נקודה אחת מהעפלה היסטורית לליגת העל. זה לא מנע מהקפטן שלה, עוז חנדלי, לקבל אישור מהקרדיולוג לעלות לפרקט ולהניף עם חבריו את גביע המדינה ע"ש ברנר, כשהם מנצחים עם הבאזר את מכבי פ"ת. חכם מהו אומר? "כדי לשבור עוד שיאים, צריכים לייצר עוד שחקנים"

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה