ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

סיבוב פ(א)רסה

ספורט15 בדצמבר 2018    13 דקות
0

"שבע" בדק מהן הסיבות לסיבוב החלש של האלופה? וכיצד קרה שהקבוצה יותר קרובה למקום האחרון, במקום לתת פייט למכבי תל אביב על המקום הראשון?

סיבוב פ(א)רסה
ברק בכר. "מעדיף לנצח 5:6" | צילום: אודי ציטיאט

הפועל באר שבע של העונה, היא לא הפועל באר שבע לה ציפתה ליגת העל וגם בסיוטים הכי גרועים שלו, ברק בכר לא חשב שהוא והקבוצה שלו יסיימו את הסיבוב הראשון עם 19 נקודות בלבד ובהם רק ארבעה ניצחונות, שבע תוצאות תיקו ושני הפסדים. רק כדי לסבר את האוזן, מדובר ב-48.7 אחוזי הצלחה העונה (19 מתוך 39 נקודות אפשריות), כשלראשונה מאז הגיע המאמן לבירת הנגב, הוא מחזיק, נכון לעכשיו העונה, ביותר משחקים בהם לא ניצח, מאשר ההפך.

עד כמה העונה הזאת גרועה? נכון להיום, מספיק להסתכל על הטבלה ולשאול האם מישהו האמין שהעולה החדשה מחדרה תסיים את הסיבוב הראשון מעל האלופה? ובני יהודה? וזה לא נגמר שם. כולם נוהגים לזלזל במכבי חיפה ולספר עד כמה היא גרועה, אבל היא רק במרחק של ניצחון מברק בכר. שם גם פיטרו מאמן, ומאמן אחר לא עמד בלחץ וסיים את תפקידו. גם בהפועל חיפה התפטר מאמן בעקבות פתיחת עונה לא טובה, וגם היא במרחק שלוש נקודות מבאר שבע. ומה עם נתניה שפתחה את העונה בארבעה משחקים ללא ניצחון, שלושה מהם הפסדים? היא כבר במרחק של נקודה מהאלופה, אחרי שהיא אפילו ניצחה אותה העונה.

רק ארבע פעמים ניצחה באר שבע העונה. את מכבי פתח תקווה, הפועל רעננה שנמצאת במקום ה-11 ואת שתי נועלות הטבלה, בית"ר ירושלים והפועל תל אביב. בעצם, אם הולכים אחורה, זה הסיבוב החלש ביותר של באר שבע, מאז העונה הראשונה של אלישע לוי בקבוצה, בה להזכירכם באר שבע התמודדה במאבקי הישרדות בליגה וניצלה רק במחזור האחרון.

תופתעו לשמוע, אבל גם אז, בעונת 2012/13, היו לבאר שבע 19 נקודות בתום הסיבוב הראשון. בדיוק כמו היום, היו לה 4 ניצחונות, 7 תוצאות תיקו ו-2 הפסדים. לאלישע זה הספיק למקום השביעי בתום הסיבוב הראשון, בכר היום במקום הרביעי. מה שמעיד על החולשה של הליגה היום.

חזרנו לימי אלישע לוי | צילום: דני מרון

מהן הסיבות לסיבוב החלש של האלופה? מדוע סיבוב הפרסה הזה (תרתי משמע) לימים של אלישע לוי? ואיך זה שבאר שבע יותר קרובה למקום האחרון ( 8 נקודות מהפועל תל אביב) במקום לתת פייט למכבי תל אביב (14 נקודות מהמקום הראשון)? ניסינו לבדוק.

עשו עלינו סיבוב

כשמנתחים את מצב הקבוצה, חייבים להבין שרוב השחקנים שמשחקים היום בהרכב, כלל לא היו פה בעונה שעברה, כך שניתן להגיד שזו קבוצה חדשה לגמרי. אם לוקחים בחשבון את שחקני הרכש שהגיעו העונה, הרי שהתרומה שלהם היא הרבה פחות גדולה מפתח הארנק של אלונה ברקת, כששילמה להם כדי שיגיעו לכאן. מנגד, השחקנים שעזבו, גורמים לתחושת החמצה בקרב האוהדים, כשלא מעט מהם מספקים תצוגות מול האקסית מהנגב.

סוללת הרכש בתחילת העונה כללה את יאניס אנסטיס, אריאל הרוש, חן עזרא, דיא סבע, עדן בן בסט, ז'וליאן סטו, נייג'ל האסלביינק, אוהד לויטה, אריק סאבו ושמואל שיימן. אם לוקחים בחשבון ששיר צדק לא שיחק בחלקים גדולים בעונה שעברה עקב ההשעיה מאופ"א, אפשר להחשיב גם אותו ברשימת השחקנים החדשים.

מכל אלה, אפשר להגיד שהרוש הוא סיפור הצלחה בינתיים, ואילו לויטה הגיע מלכתחילה כדי לגבות, כמו שהוא עשה מול בית"ר ירושלים בפרשת כדור האדוויל המפורסם. לגבי השוער השלישי העונה והראשון שהגיע הקיץ-אנסטיס, הוא כבר לא כאן, כמו גם שיימן ואפשר להגיד את אותו הדבר גם על סטו, למרות שהוא עדיין נחשב תושב באר שבע ומתאמן עם הקבוצה.

במעלה המגרש, בעוד סאבו, האסלביינק וסבע מתחילים להתחבר, הקשר הסלובקי מצוין עד כה, אבל לא נותן מספרים. מנגד, ההולנדי עדיין לא מראה את כל הפוטנציאל שלו ואף ירד לספסל, אך המספרים סבירים (שני שערים ושלושה בישולים בבאר שבע, שלושה שערי ליגה בסך הכל). וסבע, מלך השערים של הליגה בעונה שעברה אמנם תרם שלושה שערים ושני בישולים, אך מהשחקן היקר בהיסטוריה של המועדון, ציפו עד כה להרבה יותר.

בן בסט (9 הופעות ליגה) וחן עזרא (12 הופעות) לעומתם, שחקני התקפה שלא תורמים בהגנה וביחד יש להם שער אחד בלבד והם בעיקר מחממים את הספסל.

ציפו מהם ליותר. סבע והאסלביינק | צילום: אודי ציטיאט

בשורה התחתונה: אליניב ברדה, מאור בוזגלו, אובידיו הובאן, טוני וואקמה ומהראן ראדי היו אבידה גדולה מדי למועדון, שלא הצליח להביא מחליפים שייכנסו לנעליים שלהם.

מצד אחד, עוד פחות מחודש נפתח חלון העברות, שבא על באר שבע לטובה. מצד שני, האלופה צריכה לראות איך היא לא חוזרת על הטעויות מהקיץ, גם בינואר הקרוב.

"רוצה לנצח 5:6 כל משחק", מספיק רק ל-4:4

כל פרשן ספורט, כל מאמן כולל ברק בכר, כל סטטיסטיקה – יגידו לכם שאת האליפות לוקחים במשחק ההגנה. לכן, כשנפצע לו המגן השמאלי, כשויטור עדיין פצוע, אלחמיד רק מתאושש מפציעה בשרירי הבטן וכשצדק לא שיחק עונה שלמה, היה מפתיע לראות שבכר משחרר את שיימן לבית"ר ומנגד תלה את יהבו בשחקני רכש התקפיים בלבד. "כנראה שברק החליט שהוא רוצה לנצח 5:6 כל משחק", הסביר אז המנכ"ל אסי רחמים בבדיחות הדעת.

בפועל, למרות הצטיינותם של אריאל הרוש, לואיי טאהא וחאתם אלחמיד (שחקן העונה עד כה של האדומים), הבדיחה הייתה על חשבונם, כשהאלופה מסיימת רק שלוש פעמים עם שער נקי; מול מכבי חיפה, בני יהודה והפועל רעננה, כשרק מול האחרונה היא השיגה את שלוש הנקודות. מה שמוכיח שכשמדברים על טור הספיגות של קבוצה, לא מדברים על ההגנה שלה, אלא על משחק ההגנה של הקבוצה כולה.

מתי הוא חוזר? שיר צדק | צילום: אודי ציטיאט

יחד עם זאת, כשנכנסים לעומק הדברים, מגלים שמתוך 15 השערים שהאלופה ספגה, לחמישית מהם אחראי שיר צדק. שלושה שערים ספגה האלופה מטעויות ישירות של הבלם, שעד לפני שנתיים נחשב לאחד הטובים בליגה. תוסיפו לכך את העובדה שהוא גם מדייק רק בחצי מהתיקולים (11 תיקולים מוצלחים מתוך 22) וזה הופך את שבעת משחקי הליגה בהם שותף, לקטסטרופה בשבילו ובשביל הקבוצה העונה. אגב, רק במשחק אחד מתוך השבעה שצדק פתח בהם בהרכב, האלופה ניצחה. היה זה ב-1:4 על מכבי פתח תקווה. כזכור, השער של גידי קאניוק היה בגלל טעות של צדק, שגם החמיץ פנדל במשחק ההוא.

בסך הכל, 15 שערים ספגה הקבוצה העונה ב-14 משחקים – שמונה שערים יותר מהמוליכה מכבי תל אביב. לצורך ההשוואה, בעונת האליפות השנייה של ברק בכר, ספגה הקבוצה 18 שערים בכל העונה, ב-36 משחקים.

ברק בכר מעדיף העונה לשחק עם שני קשרים באמצע לרוב, במקום שלושה כפי שנהג ברוב משחקיו בעונות הקודמות, זאת עקב ריבוי שחקני ההתקפה האיכותיים שעומדים לרשותו. חנן ממן, עזרא, סבע, מליקסון, בן בסט, שהר וזריהן – ורק 11 יכולים לשחק. בכך, בכר מוותר על עוד "גרזן" במרכז השדה לטובת ה-"5:6" מהבדיחה ההיא של רחמים, אבל מי יעשה הגנה?

מנהיגות, מנטאליות ומה שביניהם

"אין לנו אובר ביטחון, אלא יש טיפה לחץ, טיפה פאניקה", סיפר ברק בכר בסיום משחק התיקו מול סכנין השבוע. "ברור שזו תקופה לא נעימה ואפשר לקרוא לזה משבר", הוסיף המאמן. "החוכמה זה לדעת להתנהל במשבר ולא להרים ידיים. יש תקופות כאלה שהדברים פחות הולכים".

קחו לדוגמא את מאור מליקסון המתוסכל, שהוא רחוק מלהיות הבעיה של הפועל באר שבע. גם הוא, מוכשר ככל שיהיה, לא יכול לקחת את כל הקבוצה על גבו, במיוחד בגיל 34, למרות הנתונים שאומרים שהקוסם של באר שבע עדיין שם, בפסגת ליגת העל: רביעי בליגה במסירות מפתח, שני בליגת העל במסירות מדויקות. אבל ממליקסון מצפים ליותר, כי סרט הקפטן על היד מביא עימו מחויבות נוספת. הוא צריך להיות מנהיג ולסחוף אחריו את כולם. בסיום המשחק מול סכנין בישרו כלי התקשורת כי מליקסון נראה בוכה בחדר ההלבשה. הקפטן להזכירכם.

לבד במערכה. מאור מליקסון | צילום: אודי ציטיאט

בעונות הקודמות ברדה היה קפטן. ולברדה היה את מליקסון ואת ראדי וצדק וגורש ובוזגלו ואפילו הובאן. כולם מנהיגים, כולם היו שם ולקחו על עצמם. העונה, נראה שמליקסון לבד ומנהיג שקט, זה לא בדיוק מה שבאר שבע צריכה עכשיו. היא צריכה שמישהו "ייתן בראש", כמו שאמר השבוע אחד האוהדים המוכרים של האלופה בשריקת הסיום. "רק למליקסון אכפת ובגלל זה הוא בוכה", הוסיף האוהד.

אוגו נגד בן ביטון, בן ביטון נגד טאהא, טאהא נגד שחקני ההתקפה שלא יורדים להגנה, השבוע מול בני סכנין. לא ברור מה עובר על הקבוצה, אבל מה שבטוח הוא שחדר הלבשה בריא אין פה. "יש פה שחקנים ממורמרים על זה שהם לא משחקים ולא כיף להתאמן ככה", סיפר לאחרונה גורם בבאר שבע. באותו השבוע שמענו גם על חנן ממן שסרב לבעוט פנדלים במהלך אימון והושעה. ממן הוא רק אחד מאותם שחקנים שלא תמצאו אותם מחייכים לאחרונה והמצב הזה גורם לאי שקט בקבוצה. "ברור שזה משפיע על היכולת במגרש", הוסיף אותו גורם.

במסיבת העיתונאים אחרי המשחק מול סכנין, בכר השיב על כך והוא לא נותן למציאות לבלבל אותו: "יש אחלה חדר הלבשה", אמר המאמן. "כשיש תוצאות לא טובות, תמיד יחפשו מה לא בסדר. העניין הוא מקצועי ומנטלי ואנחנו עובדים עליו".

ובכן, אם כך, נשאלת השאלה מה חלקו של היועץ המנטאלי, איתן עזריה בקריסה? הרי בהצלחות נתנו לו לא מעט קרדיט. מה עם הכישלונות המנטאליים?

"הוא עובד לא פחות קשה מכל השנים האחרונות", אמר בכר. "זה לא רק יועץ ומאמן. מנטאלי זה כולם. כל אחד מאיתנו בצוות הוא גם מאמן מנטאלי".

להחליף את המחליפים

אמרנו מנטאלי? ארבע פעמים הפועל באר שבע פיגרה העונה, פעמיים היא הפסידה, פעמיים חזרה וניצחה. יחד עם זאת, הסיפור המנטאלי הוא לא מתי הקבוצה חזרה למשחק, אלא כמה משחקים היא איבדה?

היא הובילה בקריית שמונה וספגה שוויון, הובילה על מכבי תל אביב בבית וסיימה ב-1:1, הובילה על חדרה פעמיים בבית ונגמר 2:2 ואפילו שמטה יתרון של שני שערים פעמיים מול הפועל חיפה ב-4:4. במשחק מול סכנין באצטדיון טרנר, החמישי שבו היא מובילה ולא מנצחת, היא הגדילה לעשות זאת כשלא שמרה על יתרון של 0:1 מול עשרה שחקנים של היריבה. בסך הכל, 10 נקודות איבדה קבוצתו של בכר, במשחקים שכבר היו שלה.

ומה חלקו של היועץ המנטאלי? איתן עזריה עם נייג'ל האסלביינק | צילום: אודי ציטיאט

בכלל, באר שבע של העונה כבר לא כזאת מפחידה בבית. נכון שהיא לא הפסידה פה העונה, אבל 4 משחקים שהסתיימו בתיקו מתוך 7 משחקים, מראים שהיא מתחילה לאבד את היתרון שלה על פני הליגה, הביתיות. בחוץ, רק את בית"ר ירושלים היא ניצחה העונה.

זוהי באר שבע של העונה – קבוצה שקורסת ברגעי הלחץ, אלופה שאיבדה את ההרתעה במבצר שלה ב'טרנר' ו"עושה במכנסיים" בחוץ.

לצידו של בכר במסיבת העיתונאים אחרי סכנין, ישב בן ביטון. "אנחנו לא מספיק 'קילרים' כדי להרוג משחק", אמר המגן שנראה כאילו הוא זקוק ליותר מיועץ מנטאלי אחד באותם רגעים. ביטון סיכם במשפט אחד את העונה שעוברת על האדומים, אבל 'קילרים', או 'ווינרים', אם תרצו זה עניין של אופי. ובשביל זה, יש גם חילופים.

נתון מעניין נוסף ששופך אור על הבעיות של הקבוצה העונה, הוא התרומה מהספסל. מי עלה ושינה משחק? מי הוא הראדי או הבוזגלו של העונה? האם ברק בכר איבד את מגע הקסם בחילופים? האם באר שבע איבדה את הווינריות? התשובה היא כן, לפחות בסיבוב הראשון.

הנתון העגום של הסיבוב מספר שרק שחקן אחד שינה את המומנטום כשעלה מהספסל וקוראים לו נייג'ל האסלביינק. מול הפועל תל אביב הוא עלה כמחליף ובישל לבן שהר את שער הניצחון ומול בית"ר ירושלים בישל וכבש בניצחון 2:3. חוץ מזה, אפס תרומה מהספסל. וככה, אי אפשר לנצח.

בין שער לשהר

הרבה טעויות נעשו העונה בקבוצה, שעשתה רושם של מועדון שמפיק לקחים והופך לאירופאי. אבל וזה אבל גדול – כשבסיבוב אחד התאמנו בקבוצה חמישה שוערים שונים, ככה אי אפשר לזכות באליפות; כשאתה משחרר את טוני וואקמה, אבל נכשל בבחירת הזרים ונתקע עם סטו, כשאורן ביטון נפצע ואתה נשאר עם קורהוט שלא היה בתכניות – עם מערך סקאוטינג שכזה, אי אפשר לזכות באליפות; כשהשחקן הכי טוב שלך יוצא למשחקי נבחרת ומאחר לחזור לארץ ובגלל זה מפסיד משחקים חשובים – זה לא מקצועני וככה אי אפשר לזכות באליפות; כשאתה בונה על ויטור שיחזור ועל אורן ביטון שלא ייפצע שוב אחרי שלא עבר ניתוח ולא למדת ממקרה ויטור 1 ו-2, ככה לא לוקחים אליפות; כשניב זריהן, לו יש 4 שערים בעונה וחצי שהוא כאן, כולם נגד בית"ר, הוא המושיע שלך מהספסל כשאתה צריך שער, ברור שהכדור ילך רק למשקוף מול שער ריק וככה לא זוכים באליפות; ואחרון חביב: כשאתה עדיין נותן את הרושם שאתה רוצה להיפטר מהשחקן היחיד שמצדיק את שכרו מאז שהגיע, גם העונה, זה שהבקיע שליש משערי הקבוצה (7 מתוך 20), כשהוא שותף רק בעשרה משחקים, מתוכם פתח רק בשמונה – ככה לא זוכים באליפות.

הרי חישוב פשוט אומר שבחמישה משחקים שבהם בן שהר ישב על הספסל, ביציע או קיבל כמה דקות בודדות, שווה 15 נקודות בקופה. וזה גם הפער ממכבי תל אביב בטבלה.

המשחקים בהם הן שהר לא שיחק – המרחק ממכבי תל אביב | | צילום: אודי ציטיאט

כתבות נוספות

0

צעירים ושערים | שישה, מי יודע?

תיקו לנוער של מ.ס ב"ש שהשוותה שלוש פעמים. 0:10 לנערים א' של חורה עם שישייה של מחמד עטאונה. נערות א' של הפועל ב"ש חגגו עם שישייה. 3:3 בין נערים ג' של ערד ומכבי ב"ש

ספורט26 במרץ 2024    2 דקות
0

חזרו לנצח

בסימן 5: לאחר 5 הפסדים רצופים, ו-5 פעמים בהן נכנעו האדומים מהדרום להפועל גליל עליון, גברה החבורה של אורן אהרוני על זו של ברק פלג 80:87. 5 שחקנים קלעו בספרות כפולות. ברביעי 1/8 גמר גביע המדינה בהרצליה

ספורט25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה