ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

בטוני(ם) צורמים

ספורט19 באוגוסט 2018    13 דקות
0

לאחר שלוש אליפויות רצופות, שני תארי אלוף האלופים, זכייה אחת בגביע הטוטו ואין ספור רגעים בלתי נשכחים, טוני וואקמה, הזר הכי גדול בתולדות הפועל באר שבע, עזב את הקבוצה ועבר לטורקיה. "שבע" נפרד מהגנרל הניגרי

בטוני(ם) צורמים
טוני וואקמה | צילום: יניב סול

זה היה רק עניין של זמן, אבל טוני וואקמה והפועל באר שבע סיימו את מערכת היחסים המתוקשרת שלהם בפרידה מתוקשרת לא פחות. אחרי שלוש עונות באדום, הגנרל הניגרי מוכן ליעד הבא שלו ומשאיר את האלופה לסכם תקופה בה לא רק שהיה השחקן הכי טוב שלה, אלא השחקן הכי טוב בארץ, ובפער.

הכי קל לסכם את שלוש העונות של וואקמה עם הנתונים היבשים אך מרשימים שכוללים שלוש אליפויות, הגעה ל-32 הגדולות בליגה האירופית, 144 הופעות בכל המסגרות (שלישי רק לויליאם סוארס וג'ון אוגו), 50 שערים ושלושים בישולים (במקום הראשון בזרים בשתי הקטגוריות), שכנראה הופכים אותו לשחקן הזר הכי גדול שדרך בבירת הנגב (הנתונים באדיבות הארכיון הפרטי של אייל חטב). אבל וואקמה בבאר שבע הוא הרבה יותר מהסטטיסטיקה שהוא משאיר אחריו. בשלוש העונות האחרונות, וואקמה היה באר שבע.

שלישי בהופעות בקבוצה, רק לשניים האלה. אוגו, וואקמה וסוארז | צילום: מאיר אבן חיים

מה הוא עשה פה???

"הוא שחקן מצוין ואני מצטער שמכרתי אותו לבאר שבע", אמר בעלי רעננה, אשר אלון ל"שבע", כשנשאל על גדולתו של טוני וואקמה. "זה כל מה שיש לי להגיד עליו וזה אומר הרבה", הוסיף אלון.

"מה יש להגיד על טוני?", סיפר בזמנו ל"שבע" המאמן מנחם קורצקי שקלט אותו ברעננה. "מעבר לזה שהוא שחקן מצוין ואיכותי ויש לו את כל מה שצריך כדי להצליח ברמות הגבוהות באירופה, הוא מקצוען וזה מה שהכי תפס את העין שלי", אמר קורצקי. "המקצוענות שלו והאהבה שלו למשחק, חדוות המשחק, האווירה שהוא מביא לקבוצה, אלה דברים שהוא מביא אקסטרה".

לדברי קורצקי, "לא היה קל להביא אותו ועברנו כמה קשיים, אבל זאת הייתה הפתעה נעימה. להביא שחקן כזה, באיכות כזאת לרעננה, נהנינו ממנו מאוד ועכשיו הפועל באר שבע נהנים ממנו, אבל אני בטוח שזאת לא סוף הדרך מבחינתו", הוא הוסיף.

כשקורצקי דיבר על הקשיים להביא אותו, הוא לא דיבר על המחיר כי ברעננה מצאו אותו כשהוא בלי חוזה. "הבנתי שברומניה הוא לא שיחק כל כך הרבה כי הייתה לו בעיה עם המאמנים שם או עם החוזה ואנחנו נהנינו מהפרצה שנוצרה ומאז הוא היה פה ועושה חיים", העיד קורצקי.

הגנרל הניגרי | צילום: eyoya

לפי פרסומים ברומניה שם שיחק לפני שהגיע לארץ, וואקמה עמד לחתום על בסטיאווה בוקרשט, אלא שאז העסקה פוצצה והמחלוקת באשר לסיבת הפיצוץ היא שכנראה הובילה אותו לישראל. לפי הפרסומים, בקבוצה הרומנית טענו שהוא לא עבר את הבדיקות הרפואיות. וואקמה מצידו, טען שהם רק ניסו לרצות את האוהדים שלהם ושהסיבה האמיתית היא שהם לא הסכימו בפן הכלכלי. הניגרי אף טען שייתבע אותם כי זה פוגע לו במוניטין ובאפשרות לחתום בקבוצות אחרות. וזה לא נפסק פה. בתגובה, טענו הרומנים שלא רק שהוא לא עבר את הבדיקות הרפואיות, גם הגיל האמיתי של וואקמה הוא לא מה שנטען. הם הפנו את האצבע לאתרים במולדתו של הקשר שבהם נכתב כי תאריך הולדתו הוא 4.4.1983 ולא 21.3.1989, פרסומים שמופיעים בחלק מהאתרים בניגריה גם היום, מה שאומר שלפיהם, וואקמה בכלל בן 35 כיום.

אגב, גם שם לא פסקו הבעיות בין רעננה לקשר הניגרי. לאחר שסגרו הכל, בקפריסין התפרסמו ידיעות כי הכוכב חתם בכלל… באפואל ניקוסיה, כן אותה קבוצה מולה סיים וואקמה את הקריירה שלו בישראל. רק אחרי שרעננה איימה לתבוע, בניקוסיה הלכו צעד אחורה ולבסוף וואקמה הגיע לארץ. שתי עונות ברעננה שהתחילו באיחור לאימון הראשון, אליו הגיע בלי נעליים, הספיקו לניגרי כדי שכל קבוצה בארץ תרצה שיידרך על הדשא שלה, אך אלונה ברקת הייתה הרצינית מכולם ובתחילת 2015/16 הוא הגיע לבירת הנגב.

האלופה ניסתה לצרף אותו קודם לכן, בחודש ינואר ובבאר שבע אף היו מוכנים לוותר על שני זרים כדי להביא את וואקמה, כשאוסטין אג'ידה בן ארצו וטומיסלאב פאיוביץ' אף נעלבו מהמהלך, אך העסקה נפלה עקב סגירת חלון העברות, ובבאר שבע חיכו חצי שנה נוספת כדי להתחיל לקרר שמפניות. יכול להיות שאם המהלך היה יוצא לפועל, האדומים היו חוגגים כעת ארבע אליפויות ברציפות, אבל את זה נשאיר לדמיון.

דיבר עם הכדור. וואקמה | צילום: אודי ציטיאט

הכי טוב בארץ

דמיון, זה בעיקר מה שהגנרל הניגרי, כפי שכונה בידי האוהדים הביא עימו. כשהכדור היה ברגל שלו, הכל היה אפשרי ולעיתים נראה היה שהוא יכול לשחק בכל ליגה בעולם. הוא עשה את זה מול אינטר וההגנה האיטלקית הקשוחה, עשה את זה מול סאות'המפטון האנגלית והבלם שלה וירג'יל ואן דייק, שיהפוך אחרי שנה לבלם היקר בעולם, הוא עשה זאת מול בשיקטאש הטורקית מולה כנראה ישחק שוב כבר העונה ובעיקר הוא עשה את זה מול מאריבור. מול הסלובנים ב'טרנר', היה זה הרגע שבבאר שבע הבינו שבקרוב מאוד יצטרכו להיפרד מהכוכב שלהם. אין ספור רגעים יפים ומעוררי השראה סיפק הניגרי במדי באר שבע, אבל בעיטת הוולה ההיא מול מאריבור, חשפה אותו לעולם בשער שדובר עליו בכל אירופה, כשההילוכים החוזרים הגיעו אפילו עד לסין, שם עוד לפני כן הציעו לו הצעה שקשה לסרב לה. בתחילת העונה שעברה, אלונה ברקת הצליחה לשכנע את טוני לחלום את חלום ליגת האלופות יחד איתה, וטוני סירב להצעה הסינית המפתה. למרות זאת, גם ברקת ידעה שזה רק עניין של זמן עד שוואקמה יתחיל לחפש לו יעד אחר.

כשחתם ברעננה על חוזה של כ-130 אלף יורו לעונה, וואקמה הפך לשחקן המשתכר ביותר של המועדון בכל הזמנים. בזמנו, הסכום שהיום נחשב בגדר בדיחה במושגים של הניגרי, סיפק אותו. הוא הרגיש מוערך, הרגיש מאושר. זו אולי הייתה הבעיה הראשונה שלו בבאר שבע. מאז נחת בבירת הנגב, הוא היה השחקן שנמצא בפנקסי היריבה, זה שאותו צריך לעצור. הוא מבחינתו, תמיד טען שהוא רוצה לעלות לליגת האלופות עם באר שבע, אך למרות שכיכב, מצד אחד הקבוצה נכשלה לעשות זאת, מצד שני זה גם אף פעם לא בא לידי ביטוי במשכורת שהוא מביא הביתה. פעם אחרי פעם הוא הראה שהוא מעל הליגה, שהוא שווה הרבה יותר ממה שמשלמים לו, אך מנגד גם ידע ששחקני ספסל כמו איסאק קואנקה ותומאש פקהארט מרוויחים יותר ממנו.

אליל האוהדים. וואקמה | צילום: יניב סול

"אני חושב שהמעבר שלו מאוד מוצדק", אומר לאון אזנווה, רופא באר שבעי ממוצא ניגרי וחברם הטוב של וואקמה ואוגו. "הוא קיבל הצעה שלא היה מקבל פה וזה המקצוע שלו כך שהוא היה צריך ללכת. 900 אלף יורו לשלוש עונות זו הצעה די טובה לגיל שלו. כל שחקן שמגיע לשחק מניגריה, מה שחשוב לו זה התנאים. אם שמת לב, הרבה שחקנים טובים ששיחקו בהרכב באנגליה, עזבו לסין כי התנאים שם היו יותר אטרקטיביים והמשכורות שם היו גבוהות מאוד. טוני לא בתחילת הקריירה שלו ככדורגלן וגם הוא צריך משכורת טובה. נשארו להם כמה שנים לשחק והם צריכים להרוויח טוב בשנים האלה כי הם מחזיקים את המשפחות בניגריה וזה חשוב עבורם. אני יודע שהוא היה שמח פה ואהבו אותו, אבל הוא לא הגיע להסכמה עם ההנהלה".

אבל הוא לא עבר לקבוצה גדולה, שנלחמת על תארים ועל ליגת האלופות. זה לא יהיה חסר לו?

"כמו שאומרים, ציפור אחת ביד זה יותר טוב משתיים על העץ וזו ההצעה שיש לו כרגע".

אומרים שהוא לא היה מאושר פה בתקופה האחרונה, אתה ראית את זה?

"אנחנו חברים וזה נכון שהוא היה פחות מאושר בשנה האחרונה. גם הוא וגם אוגו ביקשו לשפר את המשכורת בשנה האחרונה ואני לא חושב שהם ביקשו 900 יורו לעונה, אלא הרבה פחות, אבל כשיש כבר חוזה חתום הם תקועים ואין מה לעשות. הם משחקים בקבוצה ומשחקים טוב ולא רק הכי טוב על המגרש, אלא הכי טוב בארץ. מצד שני הם רואים חברים שלהם שלא משחקים, או משחקים חמש דקות ומרוויחים הרבה יותר מהם, אז אתה מתחיל לשאול את עצמך שאלות. בבאר שבע אמנם לוקחים תארים רק בשנה האחרונה, אבל לדעתי צריכים ללמוד פה לנהל קבוצה כמו שצריך".

מעל הליגה בפער. וואקמה | צילום: דני מרון

ואכן, נשיאת המועדון פתחה לו את החוזה מספר פעמים, אך אף פעם הוא לא קיבל את מה שהוא ידע בליבו, שהוא שווה. כעת, בעונה השישית של הניגרי בארץ הקודש, עניין המיסוי הפך לבעיה אמיתית ובזמן שבאר שבע הפכה לתלויה יותר ויותר בטוני וואקמה, הוא לא הבין לא רק איך זה שאחרים מרוויחים יותר ממנו, אלא איך זה שהוא מרוויח פחות בנטו שלו לעומת השנה שעברה.

"בעונה שעברה הייתה לי הצעה בסך 4 מיליון יורו לשתי עונות מסין, אבל בבאר שבע התחננו אליי שלא אעזוב אותם בגלל ליגת האלופות והסכמתי להישאר", כתב וואקמה בפוסט באינסטגרם. "בניגוד לפרסומים, אני לא ביקשתי מהמועדון לשדרג את החוזה שלי או לתת לי יותר כסף העונה. זו העונה האחרונה בחוזה שלי והם היו צריכים רק לתת לי את אותה משכורת שקיבלתי בעונה שעברה, זה הכל", הוסיף. חברו הניגרי ג'ון אוגו כתב בתגובה לפוסט: "SHOCKING".

לבסוף ואולי באיחור, באלופה החליטו להציע חוזה חדש לכוכב הסורר, אך זה סרב. "הפציעה" שטען שיש לו כשבבירת הנגב רמזו שזו פציעה בשריר החוזה, הירידה ביכולת ובחשק, והעובדה שוואקמה מסיים חוזה בקיץ, הביאו את הצדדים והמועדון לסוג של מכרז. פתאום היה ברור ששני הצדדים צריכים להיפרד כשאלונה ברקת קיוותה להרוויח עליו כמה שיותר, וטוני שבתחילת דרכו הסתייע באבי נימני כסוכן ואף דיבר עם דודו דהאן, הודיע כי מי שיביא לו את ההצעה הטובה ביותר, הוא שיגזור את הקופון. נימני הוא סוכן מצוין בארץ, דהאן מקושר בבלגיה, אבל דווקא האישה ש"זיכתה" את הפועל באר שבע בעדן בן בסט, ויקי ואקנין, הביאה לטוני את ההצעה שרצה: טרבזונספור מטורקיה.

"אנחנו רק שלושה ניגרים בבאר שבע"

טרבזונספור, לא מהקבוצות הגדולות בטורקיה, אך גם לא מהקטנות. אמנם יש לה שש אליפויות, אך האחרונה שבהן הייתה ב-1984. יחד עם זאת, המועדון הטורקי יכול להציע לוואקמה כמה דברים שאלונה ברקת לא: ראשית, זהו מועדון ששיחק בליגת האלופות, אך יותר חשוב מכך בשלב זה של הקריירה של וואקמה, הוא יכול להרשות לעצמו לשלם לניגרי כ-800 אלף יורו לעונה. ואם חשבתם שלהיות קרוב לג'ון אוגו זה שיקול עבור טוני, אז גם בטרבזונספור, יהיה לו חבר ניגרי.

"אני חושב שהרמה של ג'ון תרד מבחינה פסיכולוגית", אומר ד"ר אזנווה. "הם חברים הכי טובים והם כל הזמן ביחד ועכשיו ג'ון יהיה לבד בארץ. אני חושב שגם הוא יתחיל לחפש משהו אחר. ג'ון מקצוען ובחור חזק ואני לא אומר שזה אמור להיות כל כך משמעותי, אבל טוני יהיה חסר לו מאוד. אנחנו רק שלושה ניגרים בבאר שבע".

איך עזיבתו של וואקמה תשפיע על ג'ון אוגו? | צילום: דני מרון

אז איזה שחקן יזכרו בבאר שבע? כזה שכל כמה חודשים ביקש לפתוח את החוזה, או זה שהוכיח שזה מגיע לו? זה ש"הציל" את אוגו בכל טיסה ושימש כנהג של חברו הניגרי כשרישיונו נשלל או זה שמספרים שלא מתערבב עם יתר השחקנים? האם באר שבע חוסכת שישה מיליון שקלים, או מאבדת שחקן במחיר זול מידי? והשאלה החשובה מכולן, מה גודל האבדה המקצועית שהאלופה תספוג והאם זו תחילת סוף השושלת בעידן האליפויות של בירת הנגב?

"מהאימון הראשון ראינו שחקן מצוין ועצמתי מאוד שלוקח על עצמו הרבה מאוד ועוזר לקבוצה", מספר חברו ששיחק עימו ברעננה. "כל המשחק עבר דרכו". לדעתו, וואקמה הוא השחקן הזר הכי טוב בליגה, כמו גם הכי פיזי. "אין הרבה שחקנים בליגה עם הכוח והעוצמות שיש לו", הוא מסביר. "תמיד אמרתי שטוב שהוא משחק איתי ולא נגדי".

אותו שחקן סיפר שפעם הוא נכנס בוואקמה בעוצמה, אך בעוד שהוא נשאר חבול על הדשא, הניגרי כבר הבקיע שער וחגג. באותו נושא, אחד הרגעים הזכורים לנו מטוני באצטדיון 'טרנר' היה כשסער בנבנישתי, באותם ימים ברעננה, ניסה להכשיל את וואקמה באמצע המגרש, אך לא הצליח להפיל אותו. הוא ניסה עם יד אחת, עם שתי ידיים, אך וואקמה פשוט המשיך לדהור, גם כשבנבנישתי רכוב עליו. רק כשהחליט הניגרי ליפול, בקרבת רחבת היריבה, בנבנישתי יכול היה לשחרר אנחת רווחה. חוויות כאלה ואחרות ניתן לשמוע כמעט מכל שחקני ההגנה של ליגת העל שיכולים להתחיל בחגיגות עם היוודע על עזיבתו של הניגרי שהפך לאליל האוהדים באצטדיון 'טרנר', בו וואקמה יירשם לעד כמבקיע הראשון בהיכל הקודש של הצבא האדום. נכון לרגע זה הוא גם האחרון שכבש בו. האם זה יהיה השער האחרון שלו באצטדיון? או שהוא עוד יבקיע פה? ועבור מי? וכמה נצטער על כך שהוא עזב?

כתבות נוספות

0

זה שיודע לשאול, וגם לענות…

ניר ברד בראיון מסכם לעונה מאתגרת שמסתיימת בעליית ליגה: על הפרידה מברנדו גרסיה ז"ל ב-שבעה באוקטובר, בניית הסגל על שחקני בית והתקוות לעתיד. במקרה שלנו, ברד זו ברכה ולא אחת מ-10 המכות

ספורט24 באפריל 2024    7 דקות
1

זרק את ההולטר והניף את הגביע

קבוצת הכדוריד של הפועל 'יוסי אברהמי' ערד, שהעפילה רק העונה לליגה הלאומית, הייתה רחוקה נקודה אחת מהעפלה היסטורית לליגת העל. זה לא מנע מהקפטן שלה, עוז חנדלי, לקבל אישור מהקרדיולוג לעלות לפרקט ולהניף עם חבריו את גביע המדינה ע"ש ברנר, כשהם מנצחים עם הבאזר את מכבי פ"ת. חכם מהו אומר? "כדי לשבור עוד שיאים, צריכים לייצר עוד שחקנים"

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה