ספורט

חדשות מתפרצות

12:08 / דיווח: כוחות המשטר הסורי הפציצו עם זרחן עיירה בפרברי אידליב

12:08 / 18 הרוגים בהתרסקות מסוק באתיופיה

12:08 / קרית מוצקין: פועל בן 17 נפצע בינוני במהלך עבודה וסובל מחבלות בגפיים

12:08 / מעצרו של עודד וייס, החשוד באונס שתי נשים, הוארך עד ליום ראשון

12:08 / דיווח: אבו מאזן יציג באו"ם אלטרנטיבה ל"עסקת המאה" של טראמפ

12:08 / בן 50 מהדרום הואשם באונס בתם של חבריו בעת שהייתה קטינה

12:08 / פועל כבן 30 נפצע בינוני לאחר שנפל עליו חפץ מגובה רב

11:08 / 200 ליטר סולר דלפו במפרץ אילת מגוררת אוניות של הנמל

11:08 / מחיר הדלק יעלה בלילה שבין שבת לראשון ויעמוד על 6.59 ש"ח לליטר

11:08 / שביתה בחברות אגד תעבורה וסופרבוס ביום ראשון הקרוב

11:08 / ליברמן: "הקרב הבא יכריע את עיצובה של סוריה"

10:08 / פרקליטו של הנאשם ברצח הכפול בנתניה: "מתמודד תקופה ארוכה עם מחלות נפש"

10:08 / שלושה הואשמו בהקמת מעבדת סמים בשרון

09:08 / רוסיה: 25 כלי שיט ו-30 מטוסים ייקחו חלק בתרגיל בים התיכון

09:08 / תינוק נכווה מחלב רותח ביישוב בשרון, מצבו בינוני

09:08 / בנק מזרחי טפחות רשם ירידה של 48% ברווחים ברבעון השני 2018

09:08 / ראשל"צ: פועל בן 33 נפצע באורח בינוני לאחר שנפל מגובה

08:08 / הוארך מעצרו של החשוד בתקיפת תושבי שפרעם

08:08 / שני פלסטינים נעצרו עם 3 מטענים בכניסה לביהמ"ש הצבאי בשומרון

08:08 / רמטכ"ל צבא איראן: "האויב יסבול במידה וייצוא הנפט של איראן ייעצר"

08:08 / הרצח במרכז הגמילה בנתניה: החשוד הואשם ברצח כפול

07:08 / בעקבות משאית שעלתה באש: כביש 70 נחסם לתנועה מצומת שפייה לצומת בת שלמה

07:08 / ארדן: "מעריך שהבחירות יהיו במרץ, אין פתרון למשבר הגיוס כרגע"

06:08 / שני גברים נעצרו בנתב"ג כשברשותם 28 ליטר של "סם האונס"

עלייתה ונפילתה של מכבי באר שבע

ספורט16 באפריל 2018    9 דקות
4

אחרי 20 שנה, חזרה הקבוצה לליגה ג', כשבשיאה היא שיחקה בליגה הלאומית. היו"ר לשעבר מוטי אבוקסיס: "זה לא יאומן איך הם הגיעו למצב הזה". הבעלים צוק חזיזה: "לקבל את מגן כבוד נשיא המדינה ושבחים מכל המועדונים הגדולים על נושא החינוך, זה יותר חזק מלהסתכל על ירידת ליגה, ומבחן התוצאה של הבוגרים"

עלייתה ונפילתה של מכבי באר שבע
היו זמנים. עליית לליגה הלאומית באצטריון טדי | צילום ארכיון: שי מוגילבסקי

קבוצת הכדורגל של מכבי באר שבע ירדה לליגה ג', הליגה החמישית והאחרונה בישראל, לשם היא חוזרת לאחר 20 שנה. הקבוצה הוקמה ב-1950 (לפני 68 שנים), ומעולם לא שיחקה בליגה הראשונה.

מכבי באר שבע הייתה, ברוב שני העשורים האחרונים, הקבוצה מספר 2 בבירת הנגב, לרבות ארבע עונות בליגה הלאומית, שם אפילו שיחקה ביחד עם הפועל באר שבע ב-2005. הנסיקה הגדולה הייתה עם היו"ר מוטי אבוקסיס, שנחשב בזמנו לקבלן עליות. אבוקסיס עלה עם מכבי באר שבע מליגה ג', דרך ליגה ב', בואך ליגה א', משם לליגה הארצית וכאמור השיא בליגה הלאומית.

פעם היה דרבי בליגה הלאומית | צילום: מאיר אבן חיים

היו"ר לשעבר, שהשקיע סכומי כסף גדולים באגודה, והסתבך בשל כך בקשיים כלכליים, העביר את זכויות הניהול לפני כשמונה שנים, ליו"ר מחלקת הנוער דאז אפרים אביגדור, כשהקבוצה שיחקה בלאומית. האחרון החזיק במושכות עד לפני כשנתיים, ואז גם עקב קשיים כלכליים וחובות שהצטברו, הניהול עבר לידיהם של ניר חזות ואנשי העסקים צוק חזיזה ואילן רמות.

חזיזה את רמות הצהירו בתחילת דרכם, שמטרתם היא להעלות את מכבי באר שבע מליגה ב' לליגות הגבוהות. לרוכשים החדשים יש תוכניות ארוכות טווח, תחת הסיסמה: "בית אמיתי לכדורגל מקומי". בשנה הראשונה עם ההנהלה החדשה, ירדה קבוצת הנוער של המועדון לליגה הארצית (הליגה השלישית), ונשארה תקועה בליגה זו. השנה, הכישלון המקצועי נמשך, וקבוצת הבוגרים של מכבי באר שבע ירדה לליגה ג'.

"שפל המדרגה"

הדמות הדומיננטית במכבי באר שבע מ-1998 ועד 2010 היה היו"ר מוטי אבוקסיס, שעזב את הקבוצה כשהייתה בליגה הלאומית. אבוקסיס, ששמע לראשונה מ"שבע", על ירידתה לליגה ג' של מכבי באר שבע, אמר: "מכבי באר שבע ירדה לליגה ג'? מה, אתה רציני?! זה לא יאומן איך הם הגיעו למצב הזה. עכשיו, אתה מבשר לי את זה, ואני בהלם. איזו הידרדרות מאז שעזבתי. כואב הלב ומצער לשמוע את זה. חבל, זה מראה שכל ההשקעה שהשקעתי בעבר ירדה לטמיון. גמרתי על החיים שלי, בשביל מכבי באר שבע. החיים שלי נגמרו, בגלל הקבוצה הזאת, ותראו לאן היא הגיעה. הנה, כל אלו שרצו שמוטי אבוקסיס יהיה בחוץ, תראו מה נהיה. הם ירדו רק בגלל שעשו לי עוול; בורא עולם רואה את הכל. חשבתי שאם אתן את הקבוצה לידיים אחרות, יהיה יותר טוב, אבל כל שנה אתה שומע שיורדים ליגה".

 

מוטי אבוקסיס. "הם ירדו רק בגלל שעשו לי עוול; בורא עולם רואה את הכל" | צילום ארכיון: EYOYA

והוא המשיך: "איפה התקופה של מוטי אבוקסיס, ואיפה שפל המדרגה שמכבי באר שבע נמצאת היום. אני פעלתי מהלב והנשמה, והבאתי את הקבוצה לרמות הכי גבוהות. כל שנה, הייתי עושה קבוצה מעל הליגה, ומביא שחקנים בעלי שם גדול, והיינו עולים בפערים מאוד גדולים מהיריבות. אני גם בניתי את מגרש הכדורגל ב'נווה נוי', חדרי ההלבשה, המקלחות והתאורה. ההנהלה שבאה אחרי קיבלה מועדון, מגרש וחדרי הלבשה מוכנים וציוד מוכן. ואפשר לדעת מה הם עשו?! זה הכאב שלי. כשלקחתי את הקבוצה בליגה ג', לא היו שם אפילו נעליים. אני וחיים בן שאנן (שהיה מאמן הקבוצה דאז), היינו מביאים כל יום ציוד, בגדים ושחקנים. נתתי להם קבוצה בליגה הלאומית, עם מקורות כספיים של שישה שבעה מיליון שקלים, והם הגיעו למצב הזה, אז מה נשאר. זו בושה וחרפה. עדיף שבמצב הזה, ואני אומר את זה בכאב, שיעשו איחוד עם מ.ס באר שבע, כולל מחלקות הנוער. אם זה לא יקרה, וזאת המתכונת שאמורה להישאר, אז חבל על הזמן שלהם ועדיף שילכו הביתה".

אפרים אביגדור, שהיה בתפקיד היו"ר מ-2011 ועד ל-2015, במהלכן נשרה מכבי באר שבע מהליגה הלאומית עד לליגה ב', מסר ל"שבע": "נודע לי באקראי, שהקבוצה ירדה לליגה ג', וחבל מאוד. צר לי מאוד על מה שקרה, ושהם ירדו לליגה ג'. מעבר לזה, אני לא רוצה לדבר עליהם ועל ההנהלה שבאה אחריי. מאז שעזבתי לפני כשנתיים, לא נכנסתי למגרש 'נווה נוי', ורגליי לא דרכו שם".

לפי דברי אבוקסיס, "העמותה שההנהלה החדשה משתמשת בה, אני פתחתי אותה. הם לא היו ישרים איתי, ולא עמדו בהסכמים מולי. קבעתי איתם, והם הבטיחו לסגור לי מספר תיקים בהוצאה לפועל, של חובות כמו לשחקן לבו בקסו, וחוב של חברת השכרת כלי רכב, והם לא עשו את זה, ולכן נתבעתי באופן אישי. הם גם חייבים כספים לאפרים אביגדור, שרק בגלל המילה שלו, הסכמתי לחתום על ההסכמים".

"לא רוצה לדבר עליהם ועל ההנהלה שבאה אחריי". אפריים אביגדור | צילום ארכיון: EYOYA

מקורב למכבי באר שבע ידע לספר, ש"ההנהלה החדשה אפילו לא הזמינה למסיבת הסיום, בשנה שעברה, את אבוקסיס ואביגדור". הבעלים החדש צוק חזיזה, מסר בתגובה לדברים: "אם יש מישהו שחייב כסף לאבוקסיס, זה אביגדור, שהחזיק ארבע שנים את העמותה אחרי שהוא עזב אותה. אין לי שום הסכם מול אבוקסיס. אנחנו לא חייבים לאף אחד שום דבר. אבוקסיס ואביגדור אינם חלק ממועדון מכבי באר שבע, ולא היו במועדון יום אחד אחרי שהם עזבו. דווקא רצינו שהם יעזרו לנו בתיקים שהיו פתוחים, והם הסתירו חומרים, דבר שמאוד הקשה עלינו. אנחנו ידענו לאן אנחנו נכנסים".

"כמו כדור שלג"

ניר חזות, המשמש כמנכ"ל ומאמן שחקן, ניסה להסביר את הסיבות לכישלון המקצועי: "זה לא היה בתוכניות שלנו לרדת לליגה ג'. זה היה כמו כדור שלג, שאתה לא מאמין שאתה מגיע לשלב הזה. ניסינו לעשות את כל הדרכים, כדי למנוע את הירידה, ולא הצלחנו. רצנו במהלך כל העונה עם סגל צעיר של שחקנים, שברובם לא שיחקו, ורק חזרו לכדורגל. הייתי בטוח שעם השחקנים האלו, ש'רעבים' להצליח, נרוץ עד הסוף, ואף אחד לא תכנן לרדת ליגה. המטרה הייתה לרוץ עם איזשהו שלד צעיר, שירוץ איתנו בשנים הבאות, וליישר קו מבחינת חובות עבר. בשנתיים האחרונות, שילמנו חובות בסך של מיליון וחצי שקלים. זה המון כסף, ויחד עם זה תפעלנו את כל המועדון, ואנחנו לא חייבים לאף אחד שקל".

וחזות הוסיף, "בחיים לימדו אותי, שהכל קורה לטובה, וגם זה לטובה. אנחנו נדע להתאושש, נייצב את השורות, ונדע לרוץ קדימה. מכבי באר שבע לא באה לרדת ליגה, לא להיות בליגה ב', באנו כדי להעלות את הקבוצה הזאת לליגה הלאומית, ואני מאמין שזה מה שנעשה בסוף. רק מי שנמצא בתוך המערכת, יודע לראות את התמונה הכוללת. בשביל להקים משהו טוב, אתה חייב לבנות את זה מאפס. לבנות מאפס זה לשנות המון הרגלים, לתת לשחקנים את הכלים הכי טובים, להעשיר את המאמנים בדברים טובים שיהיו מאמנים יותר טובים, ולגדל שחקנים. לטעמי, ברגע שרוצים לבדוק אותנו, מה עשו הבעלים החדשים במכבי באר שבע, מילדים ג' ועד לבוגרים זה בערך 10 שנים, ורק אחרי תקופת הזמן הזו, שגידלנו את הדורות של השחקנים מהילדים ועד לבוגרים, אנחנו יכולים להגיד מה עשינו".

ניר חזות. "בחיים לימדו אותי, שהכל קורה לטובה, וגם זה לטובה" | צילום: אילן שי

"מסתכלים על הדברים קצת אחרת"

הבעלים החדש צוק חזיזה, ציין ש"לא עשינו נקודות, והפסדנו בכמה משחקים בדקה ה-90, וככה ירדנו ליגה. לא השקענו הרבה כסף, ולא הבאנו שחקנים בסכומים גדולים. קיבלנו החלטה, שסגל השחקנים שלנו יהיה בגיל נוער. כשאתה עולה לשחק עם סגל צעיר, אתה מודע לאפשרויות, אבל אנו מאמינים שהדרך הזאת צריכה להיעשות. יכולנו להביא שחקני חיזוק, אבל העדפנו להישאר עם השחקנים הצעירים שלנו. אנחנו מסתכלים על הדברים קצת אחרת, ומעדיפים להשקיע את הכספים האלו במחלקת הנוער. הייתי מאוד שמח אם מכבי באר שבע הייתה נשארת בליגה, אבל זה לא נורא; שום דבר לא יגרום לנו לסטות מהדרך שלנו. אני רחוק מלהתייאש ולהרים ידיים. אני מאמין שהקבוצה ששיחקה השנה, המקום הריאלי שלה זה אמצע הטבלה בליגה ב'. אותו סגל ימשיך בעונה הבאה, והוא יעלה את הקבוצה בחזרה. נמשיך לשחק עם שחקני בית. הסלוגן של מכבי באר שבע הוא 'מגרש ביתי', ולא נשנה את זה. נחתים שחקנים על חוזים ארוכי טווח, במטרה שישחקו מספר שנים ביחד. לא נביא 'שכירי חרב', ונזרוק כספים. זה מועד לכישלון, ואין לזה לב ונשמה".

והוא סיכם: "מבחינתי, כישלון זה איך שהיה המועדון, כשהגענו אליו; לנהל מועדון בצורה פיננסית כושלת זה כישלון. העונה, כבר סיימנו לשלם את כל המשכורות לשחקנים. מבחינתי, מכבי באר שבע מנוהלת כיום כמו עסק מוצלח. אנחנו נישאר פה ב-10 השנים הבאות, ורחוקים מלהתייאש. אני מציע שתבחנו את הדברים לא רק לפי התוצאות ולפי ראייה קצרה, כי לקבל את מגן כבוד נשיא המדינה ולקבל שבחים מכל המועדונים הגדולים בארץ על מה שאנחנו עושים בנושא החינוך במועדון, זה לדעתי יותר חזק מלהסתכל על ירידת ליגה ומבחן התוצאה של הבוגרים. אולי אז, תבינו שההשקעה השתלמה".

צוק חזיזה ואילן רמות | צילום ארכיון: EYOYA

על השאלה מדוע בנו של חזיזה עבר לשחק בקבוצת נערים ב' של הפועל באר שבע, השיב חזיזה: "הוא הושאל להפועל באר שבע, ותמורתו קיבלנו שלושה שחקנים. היינו צריכים את השחקנים האלו בעמדות מסוימות, ולהם היה חסר חלוץ. זה התאים לכל הצדדים. מבחינתי, היה פה ויתור אישי מאוד גדול בגלל הילד שלי, שבעצמו לא רצה לעבור, אבל הדברים הסתדרו; הוא בהפועל באר שבע משחק ומבקיע. אני מקווה ששיתוף הפעולה הזה יימשך".

הבעלים השני אילן רמות, סירב להגיב: "לא חשבתי להתראיין בנושא הזה, ואין לי תגובה רשמית. אין התייחסות".

כתבות נוספות

1

זרק את ההולטר והניף את הגביע

קבוצת הכדוריד של הפועל 'יוסי אברהמי' ערד, שהעפילה רק העונה לליגה הלאומית, הייתה רחוקה נקודה אחת מהעפלה היסטורית לליגת העל. זה לא מנע מהקפטן שלה, עוז חנדלי, לקבל אישור מהקרדיולוג לעלות לפרקט ולהניף עם חבריו את גביע המדינה ע"ש ברנר, כשהם מנצחים עם הבאזר את מכבי פ"ת. חכם מהו אומר? "כדי לשבור עוד שיאים, צריכים לייצר עוד שחקנים"

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות
0

צעירים ושערים | מה נשתנה?

קבוצת הנוער של הפועל ב"ש צירפה לראשונה העונה שלושה ניצחונות, וחניכיו של גל ברשאן מתרחקים מהקו האדום. 2:2 לנוער מכבי עם המוליכה. נערים א' של הפועל חזרו לנצח. נערים ב' של מ.ס דימונה התאוששו מההפסד לאשקלון עם עשר מכות לרשת של צעירי רהט. חמישה מי יודע? – תשאלו את שתי קבוצות נערים ג' של מכבי ב"ש

ספורט22 באפריל 2024    4 דקות

כתיבת תגובה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למנהלי מכבי באר שבע הדרך שלכם נכונה מאוד אל תתייחסו לכל אחד שחושב שהמציא את הכדורגל תמשיכו באותה דרך המועדון יגיע בסופו של התהליך שאתם עושים לרמות הגבוהות

  • חיים אפנגר
    מכבי באר שבע

    למנהלי מכבי באר שבע הדרך שלכם נכונה מאוד אל תתייחסו לכל אחד שחושב שהמציא את הכדורגל תמשיכו באותה דרך המועדון יגיע בסופו של התהליך שאתם עושים לרמות הגבוהות

  • חזי אברהם
    כואב הלב

    בשנת 1977 שיחקתי במכבי באר-שבע…….כדורסל,אני אומנם אוהד הפועל אבל מכבי בלב.

  • דוד
    מכבי ב"ש

    הקבוצה ירדה ליגה והוא מדבר על מגן שקיבל מנשיא המדינה זה רק מראה שאין להם מושג מכדורגל