טורים אישיים

מצילי הנשים והתינוקות

טורים אישיים26 באפריל 2022    4 דקות
1

ד"ר איתן לויטס, רופא מומחה ברפואת נשים ופריון בכללית מחוז דרום ורופא בכיר ביחידת הפריון/IVF בבית החולים בלינסון מקבוצת כללית על הריון, לידה ורפואת נשים במחנות הריכוז

מצילי הנשים והתינוקות

באחת התקופות הכי אפלות בהיסטוריה, ובהיסטוריה של העם היהודי, נשים, גברים וביניהם רופאים אשר נכלאו על ידי הנאצים, נאלצו להתמודד לא רק עם התנאים המחפירים של הרעב, החולי והקור. אלא גם עם דילמות רפואיות וסיבוכים רפואיים כדי להינצל.

אזהיר כי המלל הבא קשה לקריאה.

נשים בהריון כשהגיעו למחנה הריכוז, גם אם יכלו לעבוד, לא היו שורדות ונשלחות ישירות לתאי הגזים. הדרך היחידה בה אישה הריונית יכולה לברוח ממוות ודאי היה לבצע הפלה בסתר לפני שיגלו את מצבה. במקרים אחרים, בכדי לשרוד אימהות היו נאלצות לחנוק את היילוד בכדי להציל את חייהן ואת חיי הסובבים. על הריון, לידה ורפואת נשים במחנות  הריכוז. אפשר ללמוד דרך סיפורה של ד"ר ג'יזלה פרל ממחנה אושוויץ וד"ר ארנו ואדאז ממחנה דאכו. ד"ר ג'יזלה פרל (נולדה ב 1907 בטרנסילבניה) ממחנה אושוויץ, קבלה פקודה מד"ר מנגלה כי עליה לדווח על כל אישה בהריון. בתחילה אכן עשתה כך, אך לאחר שהתברר שגורל נשים אלה היה להירצח היא החליטה שלא תעשה זאת יותר. החלטה אשר תעלה לה ביוקר. במקום לדווח על נשים הרות, הבינה ד"ר פרל שכדי להציל את חיי האם, יש להפסיק את ההריונות, או שגורל האם והיילוד יהיה זהה: מוות.

ד"ר פרל מספרת כי החלה לבצע ניתוחים לפני המלחמה כרופאה ברומניה. עם זאת על פי עדותה לא הרגישה כשירה לביצוע הפסקות הריון. על אף זאת ובניגוד לאמונתה הדתית החלה לבצע הפסקות הריון בתנאים מחפירים על רצפות מלוכלכות בידיים לא רחוצות וללא כל אמצעי להפחתת כאב או הרדמה וכמובן ללא מכשור רפואי. בצפיפות המגורים באושוויץ. ד"ר פרל ביצעה יותר הפסקות הריון ממה שרצתה או יכלה לספור… היא עשתה זאת כשבראשה המחשבה והתקווה להציל את האימהות, במאמץ למנוע התפתחות זיהום אשר יסכן את חיי המטופלות שלה ובתקווה לעתיד המיילדותי – באם יוכלו להרות שוב לאחר מכן. במקרים וההיריון היה מתקדם מידיי בכדי לסיימו בהפלה, הייתה דר' פרל פוקעת את שלפוחית מי השפיר, מייצרת פתיחה וגורמת ללידה מוקדמת. אותם יילודים טרם המועד לא היו שורדים יותר מכמה דקות. ביום השחרור על ידי הצבא הבריטי, דר' פרל יילדה אישה יהודייה, אותו יילוד נולד לעולם חופשי.

ד"ר ארנו ואדאז: מציל התינוקות

בתחילת 1945, כשמאזני הכוחות החלו להיות נגד הרייך השלישי, מספר נשים הרות הצליחו לשרוד את מחנות הריכוז יחד עם יילודיהן. דוגמא מיוחדת הייתה יחידת ההיריון (Schwanger Commando) במחנה דכאו.

שבע נשים רזות, מורעבות ותשושות לא החביאו את סודן, אשר היה יודע מוביל להמתה מידית, ההיריון. למרבה ההפתעה נשים אלו לא נרצחו. במקום זאת, הן שהו במגורים וקבלו אוכל מהקאפו היהודי שהיה אחראי באותו הזמן על המטבח. אותו קאפו גייס רופא נשים יהודי, אשר היה אסיר במחנה הריכוז של הגברים, בכדי לקבל את הלידות.

ד"ר ארנו נולד ב 1890, בהונגריה. למעשה נולד בשם ווייס. אך שינה את שמו בניסיון להימנע ממגבלות במהלך הלימודים. דר' ואדאז למד בבודפשט רפואה. אותו קאפו, דיויד, הביא את דר' ואדאז למחנה וליחידת ההיריון. כדי להצליח במשימה דרש ממנו ד"ר ואדאז סבון, סכין, מים חמים ומגבות- כמו בכל לידה באותה תקופה. נשים אלו לפני לידתן קבלו תזונה טובה ומעקב. בתוך מספר שבועות דר' ואדאז יילד בהצלחה את כולן. שבעה יילודים הגיחו לעולם.
בתיאוריו, הלידות לא היו קלות, היו סיבוכים. בין היתר כללו השארות שלייה בחלל הרחם שדרשה הוצאה ידנית ולידת עכוז אחת. מטופלת אחת פיתחה לאחר הלידה דלקת ריאות. על פי התיאורים ד"ר ואדאז ישב לצידה שבועיים ימים דואג לה ובמקביל ליילוד. כשהוא חולק ממנת האוכל שלו ודואג לה ולילוד עד שהיא החלימה. כל שבע הנשים ניצלו על ידי הצבא האמריקאי במצב טוב. גבורת אותן אימהות שולבה עם גבורתו של ד"ר ארנו ואדאז. מילותיו המוכרות ביותר של דר' ארנו היו, "יותר מידיי ילדים יהודיים מתו, אלו צריכים לשרוד".

בימים אלו, אנחנו צריכים לזכור ולהציף סיפורי גבורה ולזכור אותם. אותם רופאים לקחו חלק בפרק קשה ביותר בהיסטוריה של העם היהודי. נאלצו להמציא מחדש שיטות ולאלתר במה שרק יכלו, כל זאת על מנות להציל כמה שיותר חיים. ד"ר פרל וד"ר ואדאז לא היו רופאי הנשים היחידים במחנות הריכוז. היו רבים אשר נרצחו ואת סיפוריהם כבר לא נדע.

הכותב הוא ד"ר איתן לויטס, רופא מומחה ברפואת נשים ופריון בכללית מחוז דרום ורופא בכיר ביחידת הפריון/IVF בבית החולים בלינסון מקבוצת כללית

 

 

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה

  • משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איזה רופא אלוף🏆