טורים אישיים

סדקים בקירות

טורים אישיים16 באפריל 2020    5 דקות
0

בכל סיטואציה בה אנו נתקלים - תמיד יש פתרון, אלימות היא לא פתרון היא בעיה

סדקים בקירות
נאוה אנקרי מלמד. צילום: סלי פטל

אני נתקלת בסיטואציות רבות ומגוונות בחיי היום יום, חלקן קשורות ללקוחות, חלקן לחברים חלקן לבני משפחה, מצב החירום שהוכרז במדינה סגר אנשים רבים בבתים ויש כאלו שהוא סגר בפינה שלהם.

כשאני כותבת סגר בפינה שלהם, אני לא מתכוונת לפינה פיזית אלא לפינה נפשית. אנשים במצבי לחץ מגיבים באופן שונה, יש כאלו שפורחים, יש כאלו שנסגרים, יש כאלו שכועסים, יש כאלו שמחפשים צד אופטימי לדברים כל אחד והמקום הבטוח שלו, הפינה אליה הוא בוחר להכניס את הנפש שלו.

הקריינים בחדשות מדווחים על אחוזי אלימות שעולים, אני באופן אישי לא חושבת שאחוזי האלימות בהכרח עלו, אלא הדיווחים על אלימות הם שעלו. מחקרים מראים שאדם אלים לא הפך אלים בין לילה או בעקבות מצב החירום שסגר אותו עם בני משפחתו. במרבית המקרים אנשים אלימים נוהגים באלימות והסיטואציה הנוכחית היא כר פורה עבורם לפרוק את האגרסיות על האנשים שסגורים איתם עקב המצב בתוך אותו בית.

לפני ההכרזה על מצב החירום ייתכן שאותם אנשים עם נטייה לאלימות מצאו פורקן נוסף או אחר מבני משפחתם כאשר השתתפו בפעילות ספורטיבית, או צפו במשחקי כדורגל, כדורסל, בסרטים אלימים וכדומה. הסיטואציה הנוכחית אשר מונעת מאנשים אלו את הפורקן הקבוע שלהם בימי השגרה מוסיפה קושי ולא מאפשרת לאנשים אלו להתאפק ובני המשפחה או אלו המתגוררים עימם משלמים את המחיר.

המצב הנוכחי מביא אנשים לפעול באלימות על משמעויותיה השונות, אלימות היא לא בהכרח פיזית ויכולה לבוא לידי ביטוי במעשים שונים כמו אלימות מילולית, כפייה של אדם אחד על אדם אחר, סנקציות כלכליות המונעות מזון מפי ילדים, איומים וכל ביטוי אחר שמשמעותו פגיעה מכוונת באדם מתוך עמדת כוח.

פנו אליי לאחרונה לקוחות חדשים וותיקים וסיפרו סיטואציות המתרחשות בחייהם ולא מאפשרות לי לעמוד מנגד בשקט, אחת מהם הייתה טלי.

אלעד וטלי גרושים כבר שנתיים, בהתאם להסכם הגירושין שלהם טלי הייתה צריכה לקנות מאלעד את הבית המשותף שלהם בתוך שנה מיום הגט. טלי התעכבה ברכישת החצי של אלעד בבית המשותף כך שיעבור כולו לבעלותה. אלעד שהמצב הנוכחי מטריף אותו וחשבון הבנק שלו חווה תהפוכות בגלל מצב החירום שהוכרז במדינה החליט לפלוש לבית בו מתגוררת טלי עם הילדים והודיע לה: "היה לך זמן לקנות ממני את החצי שלי, לא קנית, זה הבית שלי ואני נשאר."

טלי עמדה מול אלעד חסרת אונים, טלי משלמת את כל תשלומי הבית השוטפים לבדה לגמרי ועשתה כל מה שיכלה כדי לרכוש מאלעד את החצי שלו בבית המשותף. הליך רכישת בית לא תמיד עובר חלק או בקלות ולרוכש או לקונה אין בהכרח שליטה מוחלטת, אחת כמה כאשר מדובר בבית שצריך לעבור תהליכים מול מנהל מקרקעי ישראל או מול הטאבו שהם גופים מסורבלים ביום שגרתי, אז תארו לעצמכם מה היא התמודדות עימם במצב החירום שהוכרז על מדינת ישראל.

הצעתי לטלי ואלעד פתרון יצירתי. ערכתי עבורם הסכם מכר של הבית המשותף, מטרת ההסכם הייתה "לשחרר את הסגר", לאפשר  לטלי ואלעד להמשיך כל אחד לדרכו ולכבות את הלהבות. ההסכם חילק את התשלומים של טלי כקונה של הבית המשותף ואת אופן העברת רישום הבית המשותף, כך שהזכויות בבית יעברו כולן לטלי. אלעד ייצא מהלוואת המשכנתא כלווה ויהיה חופשי לרכוש עבורו בית אם יבחר בכך.

סיטואציה דומה שנתקלתי בה השבוע הייתה זו שלימור חלקה איתי. לימור רוצה להתגרש מבעלה נתי והם נמצאים במשא ומתן כבר זמן רב. נתי לא מעוניין להתגרש ולכן הוא מערים קשיים על התהליך. בימים אלו נתי ולימור מתגוררים תחת אותה קורת גג יחד עם ארבעת ילדיהם. כל אחד מהם התכנס בפינתו שלו והבית אינו בית, הוא זירת קרב. באמצע הזירה נמצאים ארבעה ילדים שבויים בתוך המאבק של הוריהם כשאין להם אפילו פתח מילוט אחד מאחר ומצב החירום כולא אותם בביתם ומאלץ אותם לשמוע את הוויכוחים, את המילים הקשות, לחזות בשנאה הנרקמת בין האנשים שבחרו להביא אותם לעולם ועכשיו הם שוכחים את האהבה שמתוכה בחרו לבנות בית ולהביא לתוכו את ילדיהם.

למרות שבית המשפט פועל תחת מתכונת חירום בימים אלו, בית המשפט מאפשר לזוגות שמגיעים להסכם להתגרש. בית המשפט אפילו מסכים לערוך דיון באמצעות שיחת וידאו במידת הצורך כדי שאותם ילדים לא יישארו כלואים וקרועים בין הוריהם. כל שנדרש הוא ששני הצדדים ישכילו להגיע להסכם כתוב והגיוני על מנת שבית המשפט יאשר אותו.

במקרים אלו באופן אקראי מדובר בנשים, אבל גם גברים סופגים אלימות ויכולים לפעול לפתרון המצב באופן מיידי. לכל סיטואציה בה אנו נתקלים – יש פתרון, אלימות היא לא פתרון היא בעיה. אם יש אי שם אדם, גבר או אישה או ילד שחווה אלימות מכל סוג שהוא – יש פתרון ודלתי פתוחה תמיד לסייע במצב חירום.

הכותבת היא עורכת הדין נאוה אנקרי מלמד, שותפה במשרד עורכי דין קארו, אנקרי ושות' המתמחה בדיני משפחה.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה