טורים אישיים

קורו-נה הישרדות

טורים אישיים3 באפריל 2020    5 דקות
0

משפחה שהתפרקה, אין אמא ואבא יחד שיחזיקו את הקן, אין מי שינחם, יש אבא שנושא משא אמא שנושאת משא ואם הם בסכסוך המשא כבד מנשוא

קורו-נה הישרדות
נאוה אנקרי מלמד. צילום: סלי פטל

שבוע שעבר, בקבוצת WhatsApp בה אני חברה הופיעה הודעה:  "פוטרתי. אם מישהו שומע על משרה כלשהי, לא משנה איזו אפילו שליחויות, יש לי טוסטוס, בבקשה תעדכנו אותי, אני צריך לשלם מזונות וחושש שלא יהיה לי ממה."

בהודעת WhatsApp פרטית נשלחה אלי הודעה: "אני לא יודעת מה לעשות, הוא איים שאם אבקש ממנו להישאר עם הילדים בבית לא ישלם מזונות, אבל גם אני נדרשת לעבוד מהבית אחרת יפטרו אותי."

כותרות העיתונים קופצות כל יום עם "בשורה" חדשה, משפחות מצליחות בקושי לשרוד, אנשים פוטרו, הוצאו לחל"ת, אחוזי משרה צומצמו ובסוף החודש ההתחייבויות הן אותן התחייבויות, המשכנתא או השכירות ימתינו לגזור את חלקן, כרטיסי האשראי, תשלומי המים, החשמל, הארנונה כולם יבואו לדפוק על הדלת ולא בטוח שהבנק יסכים לכבד אותם.

בסוף היום כאשר הילדים נרדמים ומשתרר שקט בבית יושבים בני זוג ואם הזוגיות שלהם יציבה דיה הם מצליחים לנחם זה את זו, לספק אחד לשני את המקום השקט, לתת תקוה לצד החושש גם אם הצד שנותן את התקווה חושש בעצמו הוא מוצא את הכוח לחזק את החצי השני שלו.

אני קוראת את הכותרות של העיתונים, את העדכונים מבתי המשפט, את ההודעות מהלקוחות שלי שחוששים מהעתיד לבוא ויודעת היטב מול מה הם עומדים, משפחה שהתפרקה אין אמא ואבא יחד שיחזיקו את הקן, אין מי שינחם, יש אבא שנושא משא ואמא שנושאת משא ואם הם בסכסוך המשא כבד מנשוא.

הצד שצריך לשלם מזונות לא יודע איך יעשה זאת, הצד שצריך לקבל מזונות לא יודע איך ישרוד בלעדיהם, באמצע מצויים הילדים שלא מבינים את "המצב", הם רוצים קורת גג, רוצים לאכול, לשחק, לחיות ומגיע להם ילדים לא צריכים לדאוג לענייני מבוגרים.

מזונות משולמים על ידי אחד מבני הזוג לצד השני לכיסוי הוצאות הילדים, מזונות ילדים הם זכות עבור הילדים על מנת שהילד יקבל את כל צרכיו מההורה שאיתו הוא נמצא ואיתו הוא גר רוב הזמן.

מסביב יש כל כך הרבה קולות וכולם צודקים, הורה שצריך לשלם מזונות ופוטר או הוצא לחל"ת או שעבודתו צומצמה יתקשה לעמוד בהתחייבות תשלום המזונות, לכן הוצאה לפועל הוציאה השבוע הנחיה שחוב מזונות ימשיך לגדול אבל כל עוד אנחנו תחת תקנות חירום המונעות מאנשים לצאת לעבוד, הוצאה לפועל לא תנקוט הליכי גביה כנגד אותו הורה.

כדי להפחית בתשלום דמי מזונות על ההורה משלם המזונות להוכיח שקרה שינוי משמעותי במצבו שמצדיק את הפחתת המזונות, השינוי צריך להיות קבוע או ארוך טווח בתי המשפט מכנים זאת בשם "שינוי נסיבות". לפני כשבוע אב הגיש תביעה להפחתת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה וטען שעקב משבר הקורונה ירדה רמת ההכנסה שלו ולכן אינו יכול לשלם עוד מזונות עבור ילדיו הקטינים, אותו אב קיבל תשובה מבית המשפט האומרת שכל המשק מצוי במשבר ולכן זה לא עונה על שינוי נסיבות שיאפשר להפחית את המזונות.

ימי הקורונה הם לא הזדמנות למכירת חיסול של מזונות הילדים, צד שחייב במזונות ילדיו עליו לעשות כל שביכולתו על מנת לכבד את זכות ילדו לחיים בכבוד.

כולנו, מדינה שלמה נעצרה, קלפי היום יום שלנו נטרפו, והעולם עומד דום מתוח מול הקורונה, יש כאלו שההישרדות הפכה עבורם קיומית, מתי זה יסתיים ואיך אין לדעת. גם אני מקיימת את תקנות החירום ושוהה בביתי יחד עם ילדיי והלמידה המתוקשבת, בין לבין אני מקבלת שיחות מלקוחות ומנחה אותם לפי ראיית העולם שלי: כבדו זה את זו, נסו לעזור זו לזה, תנו גיבוי להורה שכן עובד אם יש אחד כזה, תנסו להבין את המצב הכלכלי המורכב אליו כולם נקלעו, אם הצד שעליו לשלם מזונות מתקשה הוא צריך להתאמץ יותר אם הצד שמקבל את המזונות יכול להסתדר בלי המזונות כי יש לו קצת אוויר מבחינה כלכלית, תגיעו להסכמות שביום שאחרי החזרה לשגרה יוסדר החוב והצד החייב ישלם את חובו.

ילדים צריכים להישאר ילדים ולא לשאת את עול הוריהם על כתפיהם, הבחירה להתגרש לא חייבת להביא איתה מלחמות חורמה עד שהצד השני ייכנע, גם הורות מגורשת יכולה לייצר ילדים מאושרים אם מנהלים אותה נכון.

תשלום מזונות הוא חובת הורה לילד שלו. הורה שעושה שימוש ציני במשבר שכולנו לוקחים בו חלק ולא מוכן להגיע להסכמות למרות שכולנו בעין הסערה, צריך לדעת כי דלתו של בית המשפט לענייני משפחה פתוחה והוא לא ישאיר אף ילד רעב. בית המשפט יוצא מגדרו כדי לתת מענה ולאחרונה הוכיח שבמקרה הצורך אם אחד הצדדים מנוע מלהגיע לדיון עקב המצב יקיים דיון באמצעות שיחת וידאו.

למטבע שני צדדים, אם נישאר בצד שלנו נתקשה לראות את האחר לפעמים שווה לסובב את המטבע לצד השני ולו רק כדי לראות מה יש שם.

הכותבת היא עורכת הדין נאוה אנקרי מלמד, שותפה במשרד עורכי דין קארו, אנקרי ושות' המתמחה בדיני משפחה.

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה