טורים אישיים

המדינה צריכה להכניס את היד לכיס

טורים אישיים28 במרץ 2020    2 דקות
0

רואה חשבון צחי אוזן מאמין שזה הרגע בו מדינת ישראל צריכה להכניס את היד עמוק לכיס, ולעזור לעסקים בישראל

המדינה צריכה להכניס את היד לכיס
רואה חשבון צחי אוזן. צילום: יוגב שוורץ

כדי באמת לייצב את המשק בתקופה כזו סוערת על הממשלה לבנות תוכנית סיוע לעוסקים הקטנים והבינוניים במהרה .
תוכנית נכונה תעזור לאותם עוסקים לחזור לפעילות במהרה לאחר המשבר ולהחזיר לחיקם של העסקים את העובדים היקרים שהוצאו לחל"ת .

התפרצות המגיפה הטילה על הרבה מאד עוסקים במשק מכה כללית קשה מאד ובמקרים מסוימים אפילו אנושה שספק אם יצליחו לחזור לפעילותם העסקית לאחר המשבר . היום יותר מתמיד הייתי מצפה מהממשלה להכניס את היד עמוק לכיס ולהזרים את הכסף חזרה למשק .מרבית העסקים הללו שילמו במהלך השנים מליארדים של שקלים בגין חבויות המס שלהם . היום זה הזמן להחזיר להם ולתת להם רשת ביטחון ,לתת להם להרגיש שהם לא לבד .
לא ייתכן שהעסקים הקטנים הללו יקרסו תחת הנטל ואני עדיין לא מדבר על מאות אלפיי העובדים שייתכן שבעוד כמה חודשים לרבים מהם לא יהיה לאן לחזור .
כל דרכי הסיוע שהוצגו עד היום ע"י משרד האוצר הינם כמו כוסות רוח למת . דחיית המעמ ב12 יום ומענק עד לסך 6000 שח לא יצילו פה אף אחד .
בנוגע להלוואה בערבות המדינה במקרה הזה היה עדיף שהמדינה לא תציע אותו כלל . הייתכן שהבנק נותן הלוואה ללקוח ומקבל על אותה הלווה בטחונות בשיעור של 85 אחוז ועדיין גובה ריבית של פריים פלוס 3.5?
מחיר הכסף נקבע לפי רמת הסיכון ואני שואל איזה סיכון יש לבנק אם מקבל ערבות מהמדינה על הכסף בשיעור של 75 אחוז ובטחונות נזילים של 10 אחוז ? .
אז כן הוא חשוף על 15 אחוז של ההלוואה , אז למה לא לחייב בריבית רק על החלק היחסי של ההלוואה ? למה באמת לא לעזור לעסקים לצאת מהסיטואציה ההזויה .
במהלך השבוע האחרון קיבלו הרבה מאד עסקים שסולקים את הכנסותיהם בחברות האשראי וחלקם אף מנכים את התשלומים הדחוייים כי חברת האשראי החליטה באופן מיוחד להעלות את מחירי האשראי בעקבות מחירי הקרונה ב.1.44 אחוז שנתי. גם במקרה הנל מדוע אין פיקוח קפדני על אותם חברות אשראי ?
באיזה סיכון נמצאות אותן חברות אשראי שהן מחליטות לשנות את מחיר האשראי ? מדוע לא להפגין סולדריות ולהוריד את מחירי האשראי כדי לתת לעוסקים לעבור את המשבר הזה .

ממשלת ישראל יכולה וצריכה לקבוע הנחיות פשוטות וברורות בכל הנושאים הבנקאים וכן להכניס את היד לכיס ולעזור לכל העסקים בישראל לעבור את הסיוט הזה .
בתקווה שביום העצמאות הקרוב שיבוא עלינו לטובה נשמח נחגוג כמו שרק עם ישראל יודע.

 

הכותב הוא רואה חשבון צחי אוזן

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה