טורים אישיים

איך בוחרים מגשר?

טורים אישיים25 בדצמבר 2019    7 דקות
0

המדריך לבחירת מגשר, נכתב על מנת להקנות לכם מגוון של כלים, קריטריונים ונושאים החשובים שיעמדו בפניכם בשלב בחירת המגשר שינהל את הליך הגישור בסכסוך שלכם. הכלל והקריטריון היחיד שלא הוכנס, לאור העובדה שהוא לא מוחשי, הינו החיבור למגשר. אז איך בוחרים מגשר?

איך בוחרים מגשר?
עו”ד אבי אזולאי | צילום: שי גבריאלי

לא ניתן להפריד בין האדם למגשר. כלומר, מגשר שלא נעים בשיחה הטלפונית עמו, מגשר שמשתמש בשפה מילולית ושפת גוף לא נעימה, לא נגיש ולא יוצר אצלכם תחושת ביטחון– לא יהפוך לאדם אחר בחדר הגישור. אתם חייבים להרגיש שהמגשר הוא קודם כל בן אדם ואח"כ מגשר (בניגוד למקצועות חופשיים רבים, בהם ניתן לבחור מי שנותן את השירות הכי טוב ולאו דווקא נעים ונחמד).

אני ממליץ לכם בחום להיפגש עם המגשרים. כך תתרשמו, מעבר לכלל הקריטריונים, גם מהמגשרים עצמם ואז תוכלו לקבל החלטה שקולה. התחברתם למגשרים– תתחילו מיד בהליך הגישור. לא התחברתם? לא קרה שום דבר, המשיכו לחפש את המגשרים המתאימים לכם, היעזרו בכלים המצוינים במסגרת מדריך זה.

בחירה נבונה ומיטבית של מגשרים מתאימים לסכסוך שלכם, היא שתוביל להליך גישור מקצועי, יעיל ונכון, ולסיום הסכסוך בהידברות עם התוצאות המהירות והטובות ביותר לשני הצדדים.

  1. מגשר אחד או שניים

המלצה: היתרונות הנלווים לצוות של שני מגשרים, עולים לדעתי על היתרונות של מגשר יחיד, מדובר בהכפלת כח משמעותית. הסיכוי להגיע להסכמות, כאשר צוות של שני מגשרים מוביל את התהליך, גדל באופן משמעותי. אני ממליץ בחום רב, לוודא כי אתם מקבלים שירות משני מגשרים. בהליך גירושין, הייתי ממליץ לוודא שמדובר במגשר ובמגשרת.

  1. כפיפות לכללי אתיקה

המלצה: בחירת מגשר שחלים עליו כללים אתים מקצועיים בתחום הגישור. מגשר מקצועי, לא אמור לחשוש להיות כפוף לכללי האתיקה. כללי האתיקה בתחום הגישור, חלים באופן גורף על כל מגשר שחבר בלשכת המגשרים בישראל.

  1. משרד הגישור

המלצה: ניתן לנהל הליך גישור רק במקום שראוי לכך. הסכימו להיפגש עם מגשרים רק כשהמשרד שלהם עונה על כלל הקריטריונים שהצגתי בפרק זה. במידה ומישהו מנסה לשדל אתכם לפגישת היכרות או להליך גישור שלא במשרד גישור, פשוט תגידו לא תודה. מגיע לכם יותר.

  1. עלות הליך הגישור ואמצעי התשלום

המלצה כפי שהבהרתי, בניגוד למקומות אחרים, אין פערים גדולים ומשמעותיים בין התשלום שדורשים המגשרים, גם מגשרים בכירים, גם מגשרים שמגשרים ביחד/ לבד, וזאת בשל העובדה שעלות הליך הגישור איננה גבוהה. לכן להיבטים השונים, בדמות מע"מ, התשלום עבור הסכם הגישור, תשלומים ואמצעי תשלום, ישנה חשיבות גדולה. לאו דווקא בגלל ההבדל הכספי, אלא, בעיקר בשל הנוחות ומניעת תחושות קשות של "עבדו עלי" בכל מיני אלמנטים.

  1. נגישות וזמינות

המלצה: זמינות ונגישות הן מהיתרונות הבולטים ביותר של הליך הגישור ואסור לכם לוותר עליהם. אתם חייבים לוודא שהזמן בו נערך הגישור הוא הנוח ביותר עבורכם. ללא אילוצים הנוגעים למגשרים או לצדדים שלישיים ושהמיקום בו נערך הגישור איננו גורם לכם לטרחה רבה. אין הצדקה, שתוותרו/ תתפשרו על היבטים טכניים ופרוצדוראליים בעלי השפעה אדירה על מהות והצלחת הליך הגישור. חשוב לערוך את הבירור בנוגע לנושא זה, בתחילת התהליך, על מנת למנוע עוגמת נפש בהמשך ההליך.

  1. מגשר שהוא בעל מקצוע– עו"ד, פסיכולוג, מטפל או מאמן

המלצה: יש לעשות הפרדה מוחלטת בין המגשר בסכסוך לבין ייעוץ מקצועי נדרש. אם תרצו חוות דעת מומחה במסגרת ההליך, לכו להתייעץ עם מומחה חיצוני, שיהיה מחויב כלפיכם אישית ולא כלפיכם וכלפי הצד המסוכסך. מגשר, שתדרשו ממנו, מלבד היותו מגשר, להיות גם גורם מקצועי, לא יוכל לשמור על תפקידו נאמנה, ויהיה מחויב לנקוט עמדה לטובת אחד מן הצדדים, באופן שהצד האחר, באופן וודאי, יפסיק לראות בו גורם מקצועי וניטרלי.

אל תתבלבלו, אני לא ממליץ לכם להימנע מלבחור מגשרים שהם גם בעלי מקצוע כמו עו"ד ופסיכולוג, אלא אני ממליץ ומפציר בכם לא לראות בזה יתרון נפרד, ולייחס חשיבות לאופן הצגתו של המגשר, כמגשר שהוא גם מגשר וגם בעל מקצוע נוסף באופן שתפקידו הנוסף ישפיע וישליך לרעה על אופן ניהול הליך הגישור.

  1. פיקוח השגחה והתייעצות

המלצה: אפשרות להתייעץ עם מקור מקצועי בכיר, מגבירה את תחושת הבטחון שלנו בהליך הגישור, ומהווה נתון נוסף בסט הקריטריונים שחשוב להכיר.

  1. אתר אינטרנט וחומר כתוב

המלצה: אין כמו שוטטות במרחבי האינטרנט, כדי ללמוד על עולם הגישור ועל המגשרים שאתם מראיינים. עשו זאת, כנסו לאינטרנט, ראו חומר כתוב, ראו המלצות ותתרשמו מעוד היבט חשוב.

  1. יועצים נוספים במסגרת הליך הגישור

המלצה: קבלת רשימת יועצים נוספים כחלק ממסגרת הליך הגישור, איננה סוגיה של "חיים ומוות" ולא תשפיע באופן קריטי על הליך הגישור. אולם, יש בה בכדי להקל על ההליך, לחסוך זמן ולהעניק לכם נוחות נוספת, שווה שאלה.

  1. השכלה והכשרה

המלצה: מגשר מקצועי צריך לשמר את היכולות שלו. נכון שלימודים אקדמאיים ומקצועיים בתחום הגישור, תמיד מסייעים בידע מקצועי חשוב מאוד, אולם הדבר איננו יכול לעמוד בפני עצמו, כאשר אופי המגשר הינה גם מעלה חשובה. חשוב לציין כי עיקר הלמידה של המגשר נעשית על ידי "שעות הכושר" שהמגשר צובר, בדמות הכשרות והשתלמויות שוטפות והינן בעלות השפעה רבה על מקצועיותו של המגשר.

  1. מגשר "מוכר" / "מטעם….."

המלצה: מגשר שמספר לכם שהוא "מוכר" או "מטעם" גוף רשמי, אינו דובר אמת. עליכם לשקול נתון זה בכובד ראש בבחירת המגשר שלכם. כאמור, תהליך הגישור מבוסס על אמון בין המגושרים למגשר.

  1. צוות מגשרים מנצח

המלצה: במסגרת בדיקת הרקע על המגשר בדקו האם הוא חלק מצוות מקצועי והאם יש "גיבוי" מקצועי בשעת הצורך במקרים בהם המגשר זקוק לתמיכה או להחלפה.

  1. תפקיד המגשר

המלצה: אני ממליץ בחום רב, לשים לב אם אתם מזהים את אחד משלושת התכונות (יועץ/חוקר/שופט) אצל המגשרים שבחרתם. ככל ש"זכיתם" במגשר שהוא בעל אחת משלושת התכונות הללו, תבקשו בנימוס לסיים את התהליך ולעבור למגשרים אחרים. הנזק שעלול להיגרם לתהליך, הוא בדרך כלל בלתי הפיך ולכן צריכים למנוע אותו לפני שהוא מתרחש. צריך לזכור, כי המגשר הינו מומחה תהליך ולא תוכן וזה מה שגורם לו להיות טוב במה שהוא עושה.

סיכום שאלות ראיון:  איך בוחרים מגשר?

  1. האם הליך הגישור מתנהל על-ידי שני מגשרים?
  2. האם יש מגשרת ומגשר?
  3. האם אתה כפוף לכללי אתיקה?
  4. במידה וכן – לאיזה כללים ותחת איזה ארגון? (במידה ולא – נורה אדומה).
  5. להסתכל באתר האינטרנט של המגשר על כתובת המשרד ולבדוק היכן נמצא המשרד (לא להסתפק רק בכתובת).
  6. במידה ואין כתובת לשאול היכן המשרד ומדוע לא מפורטת הכתובת באתר?
  7. האם המשרד הוא משרד גישור?
  8. האם המחיר כולל מע"מ?
  9. כיצד מתומחר הסכם הגישור?
  10. אם ההסכם מתומחר לפי שעות – בקשו הערכת זמן לכתיבת ההסכם.
  11. באיזה אמצעי תשלום ניתן לשלם?
  12. האם המחיר כולל מגשר אחד או שני מגשרים
  13. האם המועד לתיאום פגישות הגישור מוגבל?
  14. האם ניתן לקיים את הליך הגישור במקום קרוב למקום מגוריי?
  15. במידה ולא – האם אתה הוא זה שיספק לנו יועצים שונים על פי הצורך?
  16. אם המגשר עונה שכן – יש לוודא מחירים או לחילופין האם זה כלול במחיר.
  17. אם המגשר עונה שלא – יש לכם נקודה למחשבה.
  18. האם יש גורם מקצועי שאתה מתייעץ איתו?
  19. במידה וכן – מי הוא?
  20. במידה ולא – מה קורה שנתקלים בבעיה?
  21. האם יש לך אתר אינטרנט?
  22. האם יש לך חומרים כתובים שניתן לעיין בהם?
  23. האם יש לך רשימת בעלי מקצוע?
  24. במידה ולא – מה קורה אם זקוקים לסיוע של בעל מקצוע?
  25. האם אתה עובר הכשרות בתחום הגישור?
  26. במידה וכן – האם מותר לשאול מה ההשתלמות האחרונה שעברת?
  27. במידה ומישהו מספר שהוא מוכר – לבקש לקבל בכתב את ההכרה.

עו”ד אבי אזולאי. רח’ הרצל 5, באר שבע. 072-3946322. לאתר: לחץ כאן

 

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה