טורים אישיים

"הפרעה לשכנים – על פי ההלכה"

טורים אישיים21 בדצמבר 2018    4 דקות
0
"הפרעה לשכנים – על פי ההלכה"
שמעון חזוט | צילום: אביתר זפרני

יש ופותחים בתי מדרש בתוך בתים עם דיירים משותפים ויש שכנים שזה מפריע להם. האם יכולים השכנים למנוע את פתיחת בתי המדרש? כמו כן, יש לא מעט הפרעות לשכנים, לציבור וכד', כמו פתיחת עסקים כאלה או אחרים בתוך מתחמים מאוכלסים כמו קניונים, אולמות שמחה ועוד. האם יש בכלל אפשרות להתנגד להקמה של עסקים כאלה?

הפרעות או נזקים הנגרמים על ידי השכנים עצמם: בתוך בתיהם, כגון גרירת כסאות או רעש גדול וכן שימוש בחצר המשותפת, אשר גורם להפרעה או נזק לשכנים, עד היכן מאפשרת לנו ההלכה להתנגד?

ובכן, לגבי בתי מדרש המיוחדים ללימוד תינוקות, מביאה הגמרא בבא בתרא, דף כ"א, עמוד א', כי בעל חצר משותפת או בבית משותף, יהיה מותר לו ללמד תינוקות שם, בלי שהשכנים יוכלו למנוע בעדו, וזה מתקנת ר' יהושוע בן גמלא, שתיקן שאפשר ללמד תינוקות בכל מקום, אפילו בבית פרטי ומכוח תקנה זו אין אפשרות למנוע זאת.

אבל אם ירצה אחד מהדיירים לפתוח עסק מסוים הגורם להפרעה ולנזק, כן יוכלו הדיירים למנוע בעדו ואת זה מלמדת אותנו הגמרא בבא בתרא, דף כב', עמוד ב'. מדובר במקרה של אנשים שעסקו בהקזת דם ועשו זאת בחצר שליד ביתו של ר' יוסף. בגלל העיסוק בדם, היו חגים עורבים בשכונה ללא הרף ומשמיעים רעשים עזים, תוך כדי שהם משיגים את הדם, ואח"כ גם היו מנקרים את התמרים של ר' יוסף שהיו בסמוך. היות וידע ר' יוסף שהעורבים ניקרו את התמרים לאחר שממקורם נטף ד וסבל מכך, ולכן הורה להם להפסיק את מלאכתם בחצר וזה למרות שייתכן והיו שם זמן רב ולמרות שיתכן שלשכנים אחרים זה לא מהווה מפגע או נזק.

מביא שולחן ערוך בחושן ומשפט ס' קנ"ו, שמותר לקיים בבית פרטי, בחצר משותפת, כל פעילות של מצווה ולא יוכלו השכנים למנוע זאת בעדו. בתוך חצר משותפת או מבנה משותף, לא יוכל לעשות כן, אם יש התנגדות של השכנים.

ולכן, אם זה בביתו לצורך מצווה, לא יהיה אפשר למנוע זאת בעדו, אבל אם זה עסק אחר יהיה אפשר למנוע את פתיחתו אם הוא גורם להפרעה ולנזק ולשכנים. כמובן שיש נידון אם העסק כבר קיים זמן רב ופתאום החליטו להתנגד, תהיה בעיה למנוע בעדו, אבל יש מקרים שמהווים נזק רב ומשמעותי שאפשר יהיה להתנגד להם, למרות שהוא באותו מקום זמן רב. כמו המקרה של ר' יוסף בגמרא עם העורבים.

כמובן שמבחינת הפרעה לשכנים, ישנם חוקי העזר אשר אוסרים על הפרעה בשעות מסוימות ולזה צריך להישמע. כמו כן, יש דברים הגם שהם לא אסורים, אבל ברור שרצוי וטוב להיזהר בהם כי אף אחד לא ירצה לשמוע לזמן ממושך גרירת כיסאות או רעשים מוגזמים מקומות עליונות וכד'. הגם שהם מותרים, אבל צריך התחשבות, הן מצד גורם ההפרעה, וכן אם יש שמחה אצל דייר מסוים. צריך גם אורך רוח מהשכנים והתחשבות אחד לשני מביאה יותר לקשר ואהבה בין השכנים והאנשים.

כמו כן יש גם התנגדות לעסקים הפתוחים בשבת, הגורמים להפרעה ולפגיעה בערכים של העם היהודי. כאן יש את גורמי החוק שמונעים או לא, ולא תמיד יש בידי התושבים למנוע זאת.

ויש דבר השכיח ביותר היום וזה החזקת בעלי חיים, שלא פעם גורמים לנזק או לפחד אצל אנשים. הגמרא אומרת על כך בבא קמא, דף פג', עמוד א', וכן היה ר' אליעזר הגדול אומר: "המגדל כלבים, כמגדל חזירים". ושולחן ערוך ת"ט, אומר: "ואפילו בכלב שאינו רע, יש אוסרים מחשש שיפחיד אנשים ומחשש להפרעת שכנים". אומנם יש מקרים שמתירים כגון במקומות ספר וכד' וזה כאשר נוקטים זהירות.

ובע"ה, הרי לא באנו לעולם להזיק, אלא לעשות כמה שאפשר טוב.

שבת שלום

לעילוי נשמת מו"ר אבי אברהם בר רחמה חזוט ז"ל. "ואת יהודה שלח לפניו אל יוסף להורות…"אמרו חז"ל: שלח את יהודה להכין בתי מדרש!

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה