טורים אישיים

מחשבות מש(ת)נות | "לקבל החלטה אמיצה, זה כח"

טורים אישיים8 בנובמבר 2018    4 דקות
0
מחשבות מש(ת)נות | "לקבל החלטה אמיצה, זה כח"
צילום: פרטי

הטלפון צלצל, עניתי הלו.

מהעבר השני של הקו שמעתי קול של בחורה, תחילה מהוסס ואח"כ ברור ונהיר ואמרה: "שלום שמי שרית ואני רוצה להגיע אלייך. שמעתי שאת תעזרי לי ואני רוצה לבוא לפגישה, מתי את יכולה לקבל אותי"? אחרי ששאלתי כמה שאלות קצרות פתחנו יומן וקבענו פגישה.

אל הקליניקה שלי נכנסה בחורה ג'ינג'ית נמרצת, ערנית וחייכנית. סיטואציה אחרת לגמרי מפגישות ראשונות שאני כמטפלת חווה בקליניקה.

אחרי היכרות קצרה, שאלתי את שרית מה בעצם היא רוצה להשיג בטיפול אצלי? ושרית ענתה "אני רוצה לדעת איך לקבל החלטות"!

"יש לי חיים טובים, אני מאושרת, אך הדבר שהכי מפריע לי, זה שאני כל הזמן מתלבטת, פשוט לא מצליחה לקבל החלטה", היא סיפרה. כשהעמקתי את השיח עם שרית, הבנתי ששרית פשוט מתלבטת בצורה קיצונית על כל דבר, החל מהקטן ביותר כמו איזה שמלה לבחור בחנות, או מה לאכול היום ועד המורכב והחשוב ביותר בחיים כמו בן זוג, עבודה ועוד…

ראשית, הארתי את עיניה שלהגיע אלי לטיפול זאת גם החלטה, ולפעמים החלטה לא פשוטה. הבנו ביחד איך היא קיבלה את ההחלטה הזאת ומשם התקדמנו ליישום החלטות אחרות בחיים.

כולנו מחליטים החלטות כל יום; מה ללבוש, באיזו דרך לנסוע לעבודה, ללכת לאירוע בערב, לענות לטלפון וכו', ועד החלטות מורכבות יותר כמו האם לקחת משכנתא, איפה לקנות בית, מה ללמוד באוניברסיטה, עם מי להתחתן ומתי, היכן לעבוד ועוד.

כשאנחנו עומדים בפני החלטה קשה, רבים מאיתנו יחליטו שלא להחליט. ההחלטה הופכת אותנו משותקים לנושא, מודאגים שלא נקבל את ההחלטה הנכונה והתוצאות יהיו לא טובות, ואז אנחנו מעברים את סמכות ההחלטה למישהו אחר, או פשוט מחכים.

אנשים שקשה להם להחליט, אלה אנשים שבדר"כ יש להם תשובה של למה לא, לכל אפשרות שתעלה, וכך ההחלטה הולכת ומתרחקת.

"קבלת החלטות היא מה שמעצבת את הגורל שלנו" | טוני רובינס.

שם המשחק זה מיקוד – אם נתמקד בכל הקשיים בדרך, סביר להניח שנחליט לוותר. אם נתמקד במה שלא בשליטה שלנו בתהליך, סביר להניח שנחליט לוותר. כדי לקבל החלטה בצורה קלה יותר, חשוב שנתמקד בתוצאה, לאן שאנחנו שואפים להגיע, נראה את התוצאה בעיניי רוחנו, נתמקד במה שבשליטה שלנו וכך סביר שנחליט יותר באומץ, נחישות ונקל על עצמנו בקבלת ההחלטה ובתוצאה החיובית שתהא לה.

רוב האוכלוסייה יחליטו את ההחלטה "הנכונה" עבורם ולא את ההחלטה האמיצה שמרגישה להם כאמיתית מהבטן. מה שמוביל להתלבטות זו בעיקר הסביבה הקרובה ולא הם עצמם. המחשבות והעולם משתלטים על האופן שבו אנו מקבלים את ההחלטה וככל שמתלבטים יותר, כך ההחלטה קשה יותר.. האם, איך, למה, מה יגידו, מה ההשלכות.. וכו'.. ואז ההחלטה היא כבר בוודאי לא אמיצה ומתקבלת תוך כדי היסוס בסגנון: "יאללה, על החיים ועל המוות"…

מחקרים מראים שאנשים שקיבלו החלטות אמיצות בזמן קצר, והלכו עם תחושת הבטן שלהם, העזו ולקחו סיכון, הצליחו יותר והגשימו יותר חלומות. היו יותר מאושרים בחייהם.

צילום: פרטי

אז מה עושים כדי להקל על קבלת החלטה קשה או מורכבת? ראשית פשוט כיתבו הכל על דף. החל מהרעיון ועד לתוצאות אפשריות. עצם הכתיבה עושה סדר בראש ומורידה לחץ, וככל שתכתבו יותר, תרגישו יותר לאן אתם יותר שואפים להגיע.

שנית כתבו את כל האפשרויות שעולות לכם. ככל שיהיו יותר אפשרויות על הדף, כך תהיו יותר ויותר בטוחים מהי ההחלטה הסופית.

נתחו כל אפשרות – מה כל אחת מהן תורמת לכם, מה אתם מרוויחים ממנה, במה זה כרוך, האם האפשרות הזאת מלחיצה או מרגיעה אתכם, מה ההשלכות שלה מבחינתכם?

עברו על כל מה שרשמתם והתחילו לנפות את האופציות הפחות טובות, כך שיישארו בסופו של דבר על הדף, רק האפשרויות הטובות ביותר עבורכם והפתרון הולך ומתקרב.

עברו על האפשרויות המצומצמות שנותרו ובחרו את הטוב ביותר עבורכם.

זכרו, אם החלטנו לעשות משהו ובסופו של דבר הוא לא צלח כפי שרצינו, יש לכך משקל חשוב אם נתמקד רק במה שלא הצליח בתוצאה של ההחלטה הזאת, לבין אם נתמקד במה שלמדנו מהתוצאה של ההחלטה הזאת. במילים אחרות: ללמוד מהניסיון להחלטות הבאות ולא להתבוסס בהחלטה שהתגלתה כשגויה. ההתמקדות משפיעה על ההחלטות שלנו בעתיד, לאן שנמקד את הפנס, שם יאירו חיינו.

אגב, במה להתמקד זאת גם החלטה ולקבל החלטה אמיצה זה כח!!!

הכותבת הינה מטפלת רגשית לנשים וילדים. עוזרת לנשים להגיע למטרות שונות בחיים, להבין מה מעכב אותם ואיזה חסמים עומדים בדרכן בדרך אל האושר, וכן עוזרת לילדים ובני נוער בתחומים שונים כגון: פחדים, יכולות חברתיות, התפרצויות זעם, הרטבה לילית ועוד…
בפייסבוק: גפן קליניקה לטיפול בנשים לחיים מאושרים.
ביוטיוב: כרמל גפן טיפול רגשי NLP

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה