טורים אישיים

מחשבות מש(ת)נות | חזרה לבית הספר כיף גדול, האומנם?!?!

טורים אישיים28 באוגוסט 2018    4 דקות
0

הדרך שבה אתם מדברים אל ילדיכם היא שתהווה את התשתית לריקוד חייו!!!

מחשבות מש(ת)נות | חזרה לבית הספר כיף גדול, האומנם?!?!
צילום: פרטי

אמא, נו מתי נקנה ציוד לבית הספר?

אני כבר ממש רוצה להכין את התיק, עם ציוד שווה, חדש ויפה.

לפגוש את החברות, השנה הולך להיות כיף!

חזרה לבית הספר מהווה אירוע חגיגי הן להורים והן לילדים.

הורים רבים כבר בציפייה לסיים את ימות החופש הגדול, הארוך והבלתי נגמר, אחרי שכילו את הימים בכל מקום בילוי פוטנציאלי ומאתגר, עדיין רבים ימי החופשה של הילדים שכולם רביצה על הספה, בבהייה בלתי נגמרת בטלוויזיה, או במסך המחשב במקרה הטוב, ובריבים בלתי נגמרים בין האחים וצרחות בוכיות לאמא בטלפון לעבודה במקרה הפחות טוב.

אך לצערי עבור ילדים רבים, רבים מידי, החזרה לבית הספר היא מקור לחרדה, פחד ומצוקה.

חרדה מהחזרה לבית הספר יכולה לנבוע מהרבה סיבות, ביניהן חרדה לימודית – האם אצליח בלימודים כמו שאני רוצה, או כמו שמצפים ממני?

חרדה כתוצאה ממעבר לבית ספר חדש – מקום בו הכל חדש, כיתה חדשה, חברים חדשים, צוות המורים חדש. עולה השאלה האם אשתלב? האם יהיו לי חברים? האם יאהבו אותי? ועוד…

חרדה חברתית – ילדים רבים שבשנים שחלפו חשו דחייה מחבריהם לכיתה, או חלילה עברו חרם לא תמיד מצליחים להתמודד עם זה, היציאה לחופש הגדול מהווה עבור ילדים אלה אתנחתא מהלחץ החברתי ומתחושת הדחייה והמתח הנלווה אליה.

כל סוג של חוויה שעוברים הילדים מעצבת את אישיותם, וחוויות קשות בעיקר נצרבות בתת המודע ומלוות אותנו חיים שלמים גם כבוגרים ומשפיעים באופן ישיר על ההחלטות שלנו בחיי היומיום בכל תחומי החיים: זוגיות, עבודה, חיי חברה וכו…

חשוב מאוד להקשיב לילדים, להיות קשובים לצרכים שלהם, ולתחושות שלהם בבית הספר. לתת להם את המקום להביע את הרגשות שלהם ללא חשש, יש להם מספיק קושי בבית הספר ואין צורך להכביר בו גם בבית.

הורים רבים מתוך חוסר אונים, מביעים כעס בפני הילד שלא יודע להתמודד עם סיטואציות כאלה. מטיחים בו אשמה, ומילים קשות ואף מבקשים ממנו לנהוג בניגוד לאופיו, מתוך רצון טוב לעזור לו. בפועל מה שקורה הוא שהילד מרגיש במצוקה, חסר אונים מול החברים ומול ההורים, המצוקה שלו הולכת וגוברת. פעמים רבות ילדים לא רוצים לשתף את ההורים מחשש לאכזב אותם ונקלעים לסיטואציה שקשה מאוד לצאת ממנה.

במידה וילדיכם שיתף אתכם במצוקה שלו, (יש ילדים שגם לא מצליחים לבטא את הרגשות שלהם במילים) גם אם המצוקה שלו נראית בעינכם שולית, עבור הילד היא כל עולמו כרגע, התגובה שלכם היא העוגן והמשענת שלו, והיא שתקבע אם ילדכם ישתף אתכם בעתיד במצוקות שלו. והכי חשוב אל תמעיטו ברגשות שלו. משפטים כמו: "מזה אתה מתרגש, זה שטויות?", או "תהיה גבר תעמוד על  שלך", רק מעצימים את תחושת הלבד של הילד, ועשויים להוביל אותו לסגירות גדולה, ומצוקה שאין ממנה חזרה. זכרו, כל ילד – בכל גיל, זקוק לאוזן קשבת וחיבוק. תחשבו על עצמכם כבוגרים בסיטואציות מול ההורים שלכם, כמה פעמים רציתם רק שיקשיבו, יכילו ויחבקו.

תכילו את ילדיכם, תחבקו, תקשיבו או תנו עצה טובה. ואם אין לכם אחת כזאת באותו רגע, עדיף שתאמרו "אני מבין אותך", "אנחנו נחשוב ביחד על פתרון". אולי תשתפו מחוויה לא נעימה שלכם כילדים ואיך היא נפתרה בסופו של דבר. תנו לילד להבין שהוא לעולם לא יהיה לבד, שאבא ואמא איתך ומאחוריך!

בעבודתי בקליניקה אני פוגשת רבות ילדים שחשים קושי חברתי ורגשי בתחומים רבים בחייהם. אני קשובה להם וביחד אנו פותרים ולומדים איך להתמודד עם כל דבר. מתוך הקשבה לעולמו הפנימי של הילד, ומתוך רצון לתת מענה יומיומי להורים שמתמודדים עם קשיים חברתיים, לימודיים ורגשיים צמחה בתוכי ההבנה שיש צורך בהעצמת הילד גם בבית ולא רק אצלי בקליניקה.

כך נולדה במוחי ערכת "היום אני".  מדובר בערכת קלפים המעצימה את הילד ומעלה את הערך העצמי שלו.

בחוויה האישית שלי אחרי שהשתמשתי במשך שנה שלמה בערכה הניסיונית עם הבת שלי, ראיתי שינוי דרמתי בכל התחומים. ראשית, הילדה קמה בבוקר מוקדם ובזמן, התכוננה במהירות כדי שתספיק להוציא קלף מהקופסא לפני היציאה מהבית, רווח נקי.

שנית, היכולת להתמודדות שלה במצבי חברתיים ולימודים השתפרו פלאים, הביטחון וההערכה העצמית שלה שופרו לאין שיעור, היא הצליחה להסתכל על הסיטואציות שבהם נתקלה מזווית ראיה אחרת, עוצמתית ובוגרת יותר ומתוך כך חיי החברה שלה, והיכולת הלימודית שלה צמחו.

זכרו: הדרך שבה אתם מדברים אל ילדיכם היא שתהווה את התשתית לריקוד חייו!!!

למעוניינים בערכה, לחצו כאן

הכותבת הינה מטפלת רגשית לנשים וילדים. עוזרת לנשים להגיע למטרות שונות בחיים, להבין מה מעכב אותם ואיזה חסמים עומדים בדרכן בדרך אל האושר, וכן עוזרת לילדים ובני נוער בתחומים שונים כגון: פחדים, יכולות חברתיות, התפרצויות זעם, הרטבה לילית ועוד…

בפייסבוק: גפן קליניקה לטיפול בנשים לחיים מאושרים.
ביוטיוב: כרמל גפן טיפול רגשי NLP

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה