טורים אישיים

שלושה צעדים להקמת עסק עצמאי

טורים אישיים22 ביולי 2018    2 דקות
0

חולם להקים עסק? אתה לא לבד - תכנית PREP (ר"ת ומהשורש: Preparation)

שלושה צעדים להקמת עסק עצמאי
לביא קייט. מנהל מעוף באר שבע והסביבה | צילום: יח"צ

לכל אחד יש רעיון להקים יום אחד עסק משלו.

לא כולם עושים את הצעד לקראת הקמתו בפועל, מאחר והעולם העסקי מוקף באי וודאות וצורך בהבנה בגיוס משאבים, בתהליכים רגולטוריים וסטטוטוריים, בתחרות ומגמות דינמיות בשוק. בנוסף, אופי האדם והשלב בחיים בו נמצא, גם הם מהווים חלק מחסם להקמת עסק.

עם זאת, יזמות עסקית יכולה להגדיל את רמת ההכנסות האישיות, לממש את הפוטנציאל העצמי, לגרום לסיפוק וחדוות עבודה משמעותית ואף להוות מנוף להתפתחות והעצמה. אנשים רבים שואלים אותי הכיצד להתחיל ומה לבחון טרם ההקמה. למעשה, כשבאים להקים עסק, יש לשים דגש על שלושה מעגלים:

1. Personality Resources
הפרופיל האישיותי – כאן אביא להמחשה את מודל חות"ם – חוזקות, תשוקה ומיומנויות מקצועיות.
כלומר, לפני פתיחת העסק נדרשת חשיבה אמיתית על שלושת ההיבטים אללו, במידה ואין התאמה בין התחום שבחרת לאחד או יותר מההיבטים, נדרש לשקול מחדש את מיקוד העשייה.
פעמים רבות אני פוגש אנשים אשר התשוקה להקמת העסק אינה עומדת בקנה אחד עם החוזקות האישיות או עם המיומנות המקצועית שרכש, ואף ישנם כאלה שמגיעים עם יכולות מאוד גבוהות וניסיון רב, אך ללא התשוקה לתחום.

2. Environment
הסביבה המיידית. מעגל זה מחולק לשניים: הסביבה הקרובה – האם האנשים שקרובים אליי תומכים בהחלטתי, האם משפחתי, בת/בן הזוג, ילדיי והוריי מבינים את ההשלכות והאם אני מוכן ללכת למסע על סמך ההבנה שחלק מהמשאבים שהוקצו לסביבה הקרובה יופנו להקמה וניהול העסק.
התמיכה תסייע בקידום וחיזוק התהליך ואף תתדלק אותו ברגעים קשים. עם זאת, לעיתים, חובת הוכחה אצל אנשים מסוימים יכולה להוות תמריץ חזק ביותר.
הסביבה הרחבה – כלומר הכרת המגמות והתמורות בשוק הארצי והעולמי. האם קיים צורך אמיתי להקמת העסק? האם הוא תואם לאופנה הצרכנית והביקוש? האם ישנם חסמים רגולטוריים/חוקיים אשר יקשו על פתיחת העסק?
לא רצוי ללכת נגד ההיבטים הללו, כיוון שהמאמץ והתסכול בהחדרת העסק לשוק, עלולים לגרום למשבר. ישנם עסקים יוצאי דופן אשר שינו מגמה בשוק, אך הדבר נעשה לרוב לאחר שצמחו והבטיחו את נוכחותם והתבססותם, לא בצעדיהם הראשונים.

3. Possibility
היתכנות. הפוטנציאל העסקי של הרעיון בו בחרת. מודל המש"ל – מוצר, שיטה, לקוח. מוצר בעל ערך, שיטה לייצור ושיווק המוצר ולקוח שמעוניין או זקוק למוצר.
בכדי לבחון לעומק את הפוטנציאל העסקי, מהעסק נדרשת תכנית לבדיקת ההיתכנות הכלכלית, תכנית עבודה ותכנית אסטרטגית הכוללת מודל עסקי-רווחי.
לא קל לשוט באוקינוס העסקים ולכן, כמו בכל דבר בחיים, רצוי וחשוב לקבל סיוע.

משרד הכלכלה והתעשייה עם הסוכנות לעסקים, באמצעות מוקדי השטח של מערך המעוף מסייעים ומלווים בכל התהליכים ובכל השלבים במתן שירותים מסובסדים, מקצועיים ואמינים כגון: ייעוץ וליווי עסקי, מימון להקמה ולניהול העסק, קורסים וסדנאות להרחבה וקידום הפעילות ופרויקטים ותכניות מיוחדות, אשר בחלקן ניתן לקבל מענקים.

לבירורים ותיאום פגישה: 076-8844866
Beer-sheva@4.maof.co.il

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה