טורים אישיים

הזדמנות פז לאזרחות אירופאית

טורים אישיים7 במרץ 2018    3 דקות
0

בשנתיים האחרונות נוצרה הזדמנות נהדרת עבור הרבה ישראלים לקבל אזרחות אירופית, וזאת בזכות חוק פורטוגלי

הזדמנות פז לאזרחות אירופאית
עו"ד אדם ידיד | צילום: אינטרפוטו

הליך הוצאת אזרחות פורטוגלית, מדינה החברה באיחוד האירופי, אורך כשנתיים. ההליך כולל הגשת בקשה לאחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל, ועם קבלת האישור, מול הרשויות בפורטוגל. יחסית לעבר ויחסית למדינות אחרות באיחוד, מדובר בהליך פשוט ובהזדמנות נדירה.

אזרחות אירופית נושאת בחובה יתרונות כלכליים שונים. עבור צעירים, אזרחות אירופית מאפשרת לימודים אקדמאיים, לעיתים אפילו בחינם, כמו גם לימודים מקצועיים בחינם.

בנוסף, אפשרות זו רלוונטית עבור ספורטאים צעירים המעוניינים להשתתף במשחקים ותחרויות ולהיות שחקנים בקבוצות באירופה. עבור אנשי עסקים היא מאפשרת מעבר בגבולות בקלות רבה יותר, וכך אפשרות להיכנס למדינות עמן אין לישראל יחסים דיפלומטיים. כמו כן, קל יותר לרכוש נדל"ן, לקבל משכנתא בתנאים טובים יותר, או לבצע עסקאות באירופה. רבים מאזרחי ישראל יכולים היום לממש את האפשרות הזו.

בפורטוגל חוקקו בשנת 2015, תיקון חוק שמטרתו לתקן את העוול ההיסטורי של גירוש היהודים מהמדינה במאה ה-15, וזאת באמצעות מתן אזרחות לצאצאי המגורשים. גם בספרד יש חוק דומה, אך התנאים שם נוקשים בהרבה, וכוללים מבחנים, צורך בידיעת השפה הספרדית והתהליך יקר יותר, מורכב יותר, ואורך זמן רב יותר.

נכון, לא רבים הם שיכולים להביא עצי יוחסין היסטוריים ומדויקים שיכולים להוכיח קשר למגורשים, אך הבשורה היא שיש ידע היסטורי ומומחים, שיכולים לבנות ולשחזר עצי משפחה טובים דיים לפי הנתונים הקיימים.

בכתיבת בקשה בעבור לקוח, עורכי הדין במשרד שלנו משתמשים במידע גיניאלוגי מעמיק על משפחות יהודיות רבות מארצות שונות, ובהן מרוקו, תוניס, טורקיה, איטליה, לבנון, בולגריה, מצרים, סוריה, ואפילו פולין. כיום, אחרי תשאול קצר אנחנו יכולים להבין האם "יש כיוון" והאם יש לאדם קשר למגורשי פורטוגל. אחר כך אנחנו מבצעים מחקר מעמיק יותר כדי להוכיח שורשים משפחתיים למשפחות המגורשים. הקהילות היהודיות בפורטוגל והרשויות בפורטוגל מכירות בהוכחות אלה, ועל בסיסן מעניקות אזרחות. מבין אזרחי ישראל, על פי הערכה שלנו, ישנם כ-3 מיליון איש הזכאים לקבל אזרחות מכוח החוק הפורטוגלי.

בפגישות עם נציגי ממשל שונים בפורטוגל, אני לומד שהפורטוגלים מרוצים מאד מהחוק ומתוצאותיו. הם מעוניינים להגדיל את ההגירה היהודית למדינה, הן מהטעם של סגירת מעגל היסטורי והן בשל הרצון למשוך אזרחים שיזרימו דם חדש למדינה וגם השקעות כלכליות. על פי הערכות, עד כה הוגשו סביב 13,000 בקשות, ומסתמן כי ההליך הופך לנוקשה יותר, כאשר הדגש כעת הוא על הוכחות מלאות יותר של עץ המשפחה.

באמצעות מאגר הידע ההיסטורי הגדול שאנו מחזיקים, אנו מצליחים בדרך כלל, להתחקות בצורה טובה אחר שורש המשפחה וככל שהבקשה מפורטת יותר ומוכחת יותר, כך הקהילה היהודית יכולה לאשר אותה מהר יותר, והתהליך מול הרשויות יהיה בטוח יותר.

את הבקשה לאזרחות ניתן גם להגיש לבד בשגרירות פורטוגל בתל אביב, אך ליווי מקצועי של גורם המוכר לשגרירות מועיל כאן. עד עתה, למעלה מ-500 ישראלים קיבלו אזרחות פורטוגלית. החוק הפורטוגלי מקל את התהליך, ואינו מצריך מבחני שפה או הכרת ההיסטוריה של פורטוגל, וגם אינו מצריך הגעה פיזית לפורטוגל. את ההליך כולו ניתן לעשות מהארץ, ומשך ההליך, בממוצע, הוא כשנתיים.

הכותב הוא עורך דין בהליך הוצאת אזרחות פורטוגלית, ושותף במשרד דוד ידיד-עורכי דין ונוטריון   
לפרטים: טלפון 03-5101159, אימייל: passport@yadidlaw.com

כתבות נוספות בטורים אישיים

0

האדמה תחתיי

הילה טביב, יוצרת צעירה מבאר שבע, בעוד טקסט אישי שכתבה

טורים אישיים10 במרץ 2024    3 דקות
0

איך זה להיות חטוף?

הילה טביב, צעירה מבאר שבע, בסיפור קצר שכתבה בעקבות עסקת החטופים הראשונה

טורים אישיים18 בפברואר 2024    5 דקות

כתיבת תגובה