חדשות

"חייבת להיות הרתעה"

חדשות28 בינואר 2021    10 דקות
0

בחודשים האחרונים הצטברו עוד ועוד טענות של תושבים בבאר שבע על אירועי שוד ופריצות לרכבים. בשבוע שעבר סיפר צעיר מבאר שבע על מקרה בו נתקל בכמה גברים עם סכינים ומצ'טות שהוציאו אותו בכוח מרכב. התושבים מדווחים על ירידה בתחושת הביטחון וגם ראש עיריית באר שבע פנה לשר לביטחון הפנים לטפל בבעיה

"חייבת להיות הרתעה"
אילוסטרציה: ingimage

"ראשית, אין לי כל רצון בפוסט הזה להתסיס או להיות גזען כנגד ציבור כזה או אחר. המטרה שלי היא לעלות את רמת המודעות לפשיעה ההולכת וגואה בעיר, עד רמת סכנת חיים ממשית, אותה חוויתי הלילה". במילים אלה פתח אביב אגם, צעיר מבאר שבע, פוסט ארוך בו הוא מגולל את מה שעבר עליו בשבוע שעבר בבאר שבע. אירוע שרבים רואים בו כנקודת השיא או המפנה בערעור תחושת הביטחון של תושבי באר שבע בחודשים האחרונים. אגם המשיך וכתב: " לקראת השעה 01:00, ישבתי עם חברתי ברכב שלי, בחניה בעיר באר שבע. הבטתי לאחור וראיתי שלוש דמויות רעולות פנים, עם מבטא ערבי, חמושות בסכינים ובמצ'טות, שפתחו את דלת רכבי במהירות, הצמידו סכין לבטני וגרמו לי להתחנן על חיי. ברגע האחרון, לפני שתקף אותי אותו אדם, הצעקות שלי ותחנוניי כנראה השפיעו, ולבסוף הוא עלה לרכב שלי ונסע במהירות מהמקום. במזל, לאחר הליכה של כ-10 דקות, הגיעה במקרה ניידת משטרה לאזור. אני משתף את הסיפור שלי מתוך רצון לשים סוף לאלימות הגוברת בעירנו, במטרה להפסיק את תחושת חוסר הביטחון והאונים בעיר. אבסורד, שבתור אדם שתרם שלוש שנים וחצי כלוחם ביחידה מובחרת, דאגתי ופעלתי יומם וליל לביטחון המדינה מבחוץ, אני לא יכול להרגיש בטוח ברחובות העיר שלי ובמדינה שלי. אני קורא לראש העיר להגביר את האכיפה ואת תחושת הביטחון שאינה קיימת בעירנו".

הפוסט של אגם עורר הדים בגלל הקיצוניות שבמקרה, אבל מסתבר שבחודשים האחרונים חווים תושבי באר שבע גל פריצות ולא מעט מקרי של נסיעה פרועה ברחבי העיר, הטרדות ועוד. שני, שרכבה נגנב לפני כשבועיים מספרת כי לאחר שרכבה נגנב הבינה כי היא ממש לא לבד: "גנבו לי את הרכב לפני שבועיים מהחניה של הבנין. בעלי הגיע מהסופר בערב, ובבוקר שירדתי לאוטו ראיתי שהוא איננו וכל מה שהיה זה רק זכוכיות מהחלון אותו שברו על מנת לגנוב את הרכב. כשהלכתי להתלונן במשטרה הבנתי שאני לא היחידה. לאחר מכן ראיתי בפייסבוק שהיו עוד שני מקרים ביומיים לפני ומאז שגנבו לי את הרכב היו לפחות עוד שניים".

גם רכבו של גל, תושב רמות, נגנב. אלא שאצל גל הגניבה הגיעה בכמה שלבים: "אני גר ברחוב חדש יחסית בשכונת רמות. יום אחד אני מגיע לאוטו ורואה את האוטו על בלוקים אחרי שגנבו לי את גלגלי המגנזיום. שבוע אחרי ששמתי גלגלים חדשים ניסו שוב לפרוץ את הרכב. הגנבים כבר היו בתוך האוטו, אשתי ראתה אותם וצרחה והם ברחו ו"רק" הספיקו לשבור את השמשה. תיקנתי את השמשה אבל יומיים אחרי כבר גנבו את האוטו. באותו ערב אחד השכנים עלה אליי לשמוע מה קרה ותוך כדי שאנחנו מדברים אשתו מתקשרת אליו ואומרת שגנבו להם את האוטו, הכל בחניה אחת, ממש אחד ליד השני. והכל באור יום".

רכב שנגנבו לו גלגלים בב"ש. צילום: מקסים רבינסקי

בסוף השבוע נגנב רכב נוסף בשכונת רמות וגם הוא נגנב לאחר ששבוע קודם ניסו לגנוב את הרכב ללא הצלחה. בסוף השבוע הגיעה חוליה של גברים מכוסים בכובעי גרב, פרצו את הרכב ונסעו משם עם רכב נוסף.

בעקבות ריבוי המקרים, ביום שלישי האחרון הפגינו כמה מתושבי באר שבע במחאה על המקרים האחרונים והערעור בתחושת הביטחון. נפתחה קבוצה בפייסבוק תחת השם "באר שבע הביטחון חוזר לתושבים". אחד ממקימי הקבוצה הוא יהודה אל, נהג מונית מבאר שבע שמספר שמבחינתו קצו כל הקיצים: "החלטתי שדי, מספיק, אני לא יכול יותר עם כל שאני רואה בעיר. אני נהג מונית ונוסע הרבה בלילה ואני רואה ובעיקר שומע מנוסעים מה קורה בעיר. אם זה סטודנטית שנכנסה אליי למונית מתנשפת וסיפרה שרכב עם שלושה גברים עצר לידה וניסו להכניס אותה לאוטו ולאחר שצרחה הם ברחו, ואם זה מקרים של שוד, פריצות לרכבים, נסיעה פרועה. לא רק ברמות. זה באורן, בשכונה ג' וד'. זה בכל באר שבע. הגיע הזמן להחזיר את ההרתעה בבאר שבע, כל שבוע אני מוצא את עצמי מתקשר למשטרה. זה לא יכול להמשיך".

בעקבות הקבוצה בפייסבוק נפתחו קבוצות ווטסאפ לכל השכונות בעיר בהם מוקמות סיירות מתנדבים שיפטרלו בלילות. צופית שמואל, יו"ר ועד שכונת רמות הרכס מודה שהתחושה בחודשים האחרונים היא של כאוס: "זו תופעה חמורה מאוד וזה מרגיש קצת כמו שיקגו. אתה לא יודע בלילה אם בבוקר תקום ותראה את האוטו שלך על בלוקים בלי גלגלים. כל יום נפרצים פה רכב או שניים. אני יודעת שיש פעילויות, ואני יודעת שנתפסו חוליות, אבל לאחרונה יש גל פריצות נוראי. הבטיחו לנו בעבר במשטרה שיפתחו נקודת משטרה בשכונה, אבל לא קרה עם זה כלום. אנחנו התושבים החלטנו לעשות מעשה ויחד עם השוטר הקהילתי אנחנו מקימים משמר שכונה. קבוצה של תושבים שמתנדבים במשטרה ויעברו הכשרה ויהיו כמו משמר אזרחי פה בתוך השכונה. בגלל הקורונה זה קצת בעייתי עכשיו כי זה נדחה עוד ועוד. אבל אנחנו  מנסים להרים את הפרויקט הזה. אנחנו רוצים שתהיה פה נוכחות משטרתית. המשטרה משתפת פעולה אבל התחושה של התושבים היא לא רגועה. חייבת להיות פה תחנה וחייבת נוכחות משטרתית. אני מבינה  שהמשטרה לא יכולה להיות בכל מקום וכל הזמן אבל חייבת להיות הרתעה".

לדברי שמואל, מדובר בגל חדש של החודשים האחרונים: "זה בא בגלים כל פעם. יש חוליה שפועלת, קמה קול צעקה, המשטרה מצליחה לתפוס. זה אחד הגלים האלה. העובדה שהמיקום של שכונת רמות הוא נוח ליציאה החוצה אולי תורמת לזה אבל זו בעיה שהיא משותפת לכל השכונות שהם בעוטף העיר וזה בלתי נסבל".

לאחר הצטברות המקרים פנה ראש העירייה רוביק דנילוביץ בתחילת השבוע בדרישה לקיים פגישה דחופה בנושא. פגישה כזו התקיימה ביום שלישי האחרון ולאחריה אמר דנילוביץ' כי: " קיימתי דיון דחוף וחשוב עם השר לביטחון הפנים, ח"כ אמיר אוחנה ומפקדי המחוז הדרומי במשטרת ישראל יחד עם גורמי המקצוע העירוניים, בנושא אירועי הפשיעה והאלימות החמורים שאירעו בשבועות האחרונים בעיר ובאזור. באירועים האלימים האחרונים נחצו קווים אדומים וכראש עיר, אינני יכול להשלים עם תופעה חמורה שכזו, אשר פוגעת בביטחונם האישי של כל תושבי המטרופולין.

חשוב להדגיש שאותם פורעי חוק, מכתימים ציבור שלם מקרב האוכלוסייה הבדואית במרחב הנגב, שרובה המכריע חיה לצידנו בשותפות מלאה במגוון תחומי החיים. יש לציין כי האלימות לא פוסחת גם על היישובים הבדואים בנגב ותושביהם. אני מודה לשר אוחנה ולמפקדי המשטרה על האוזן הקשבת ועל ההיענות החיובית לדרישתנו. השר התחייב כי יינתן מענה יסודי, מתמשך וארוך טווח שיכלול את כל האמצעים הדרושים: תוספת של כוח אדם, הקמה של עמדות שיטור ותחנת משטרה נוספת בפארק נחל באר שבע, התמקדות בסיכול פשיעה והתייחסות מחמירה לכל אירוע – אפס סובלנות. סיכמתי עם השר שיגיע לסיור בעירנו על מנת להתרשם מתנופת הפיתוח ומצורכי הביטחון הגדלים של אזור הנגב.

בימים הקרובים נתכנס ראשי הרשויות בנגב (יהודים ובדואים), נשתף פעולה במשימה חשובה זו של החזרת הביטחון האישי ונצא בקריאה חד משמעית למאבק עיקש ונחוש בפורעי החוק. בסוגיה זו אנו מצפים לשיתוף פעולה מלא מכל הגורמים, יהודים ובדואים החיים בנגב.

אילוסטרציה" ingimage

במקרה או שלא, בשבוע שעבר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון קיימו גם הם פגישה עם המשטרה אחרי הצטברות מקרי הטרדה של סטודנטיות בקרבת הקמפוס. אחת הסטודנטיות סיפרה: "אני גרה לא רחוק מהאוניברסיטה ובחודשיים האחרונים, אולי בגלל הקורונה ובגלל הסגרים והעובדה שאין ברים והרחובות ריקים, אני די חוששת ללכת לבד בלילה בתוך השכונות. לפני שבוע הורדתי את הכלבה לטיול באזור 20:00 בערב. לא התרחקתי יותר מידי מהבית, ממש 2,3 דקות הליכה. מאחורי הגיעו שני גברים והתחילו לשאול אותי איפה אני גרה. אמרתי להם שאני לא מעוניינת לדבר איתם והם המשיכו לשאול איפה אני גרה, אם יש לי חבר ומה אני לומדת באוניברסיטה. כשאמרתי שאם לא יעזבו אותי אני אתקשר למשטרה הם התחילו לקלל אותי והלכו. יום למחרת שמעתי כמעט את אותו הסיפור משותפה של חברה שלי".

בעקבות זאת, באגודת הסטודנטים כתבו לסטודנטים כי:" לאור אירועי ההטרדה האחרונים כנגד סטודנטיות קיימנו פגישת חירום עם משטרת ישראל, מחלקת הביטחון של האוניברסיטה ועיריית באר שבע בנושא הבטיחות האישית של סטודנטיות וסטודנטים ברחבי העיר באר שבע. המסקנות שעלו הם חשיבות חיוג 100 בעת מפגע – מלבד הצורך במענה בזמן אמת ע"י חיוג למספר 100, המשטרה אוספת נתונים ובונה תמונה המודדת את היקף התופעה. לכן, גם אם נדמה כי המשטרה לא תוכל לסייע במפגע שכבר חלף ופרטיו לא זכורים באופן מיטבי, ישנה חשיבות רבה לדיווח גם אם הוא חלקי.

קידום טיפול בתשתיות – בסקר שביצענו בתחילת השנה מיפינו רחובות חשוכים, עמודי תאוריה מקולקלים ומקומות עם פוטנציאל למפגעים. המקומות הללו הועברו לעירייה ומושקעים תקציבים ומשאבים על מנת לזרז את הטיפול בהם. נק' שיטור בשכונה ג' – כפי שהוקמה לפני מס' שנים נקודת שיטור עירוני במרכז גילת, תוקם נקודה כזו גם כן בשכונה ג' באזור הסטודנטיאלי על מנת ליצור הרתעה ולתגבר את האכיפה בשכונה.

יצירת ציר לפטרול – בעזרתה של אחת הסטודנטית שנכחה בפגישה, השיטור העירוני יצר ציר לפטרול נסיעה בו קיימים מוקדים בוערים למפגעים ופורענות. העברת המידע הזה יסייע לשיטור העירוני בידיעה איפה נמצאות הנק' הבעייתיות. מיפוי פניות עבר שלא דרך מוקד 100 – בעזרתה של אחת הסטודנטיות שנכחה בפגישה, משטרת ישראל תנסה לפנות אל אלו שיסכימו על מנת לקבל מידע על מפגעים שקרו ולא דווחו למוקד 100 על מנת לשפר את תמונת המצב של השטח שקיימת בידיהם. לחצן מצוקה לסטודנטים – באפליקציית אוניברסיטת בן גוריון (באפליקציה הישנה ״בן-גוריון״) קיים לחצן מצוקה שמתריע ליחידת הפיקוח של האוניברסיטה והוא לשימוש הקהילה הסטודנטיאלית ללא קשר לקרבה לקמפוס. הלחצן מדווח בזמן אמת ותקבלו שיחה תוך פחות משלושים שניות".

במשטרת ישראל נתפסו בחודשים האחרונים כמה חוליות שפרצו לרכבים. לפני כחודש בלשי משטרת ישראל עצרו בחור בשנות ה-20 לחייו תושב הפזורה בחשד שזמן קצר קודם לכן גנב גלגלים ממכוניות ובחיפוש שנערך נמצאו הגלגלים שפורקו, כלי פריצה ועוד ציוד. ממשטרת ישראל נמסר כי: "בשנה החולפת נעצרו במרחב הנגב למעלה ממאה חשודים בגין עבירות שוד וחלה עלייה של 37% בכתבי האישום שהוגשו נגד עבריינים שהיו מעורבים במעשי שוד. לצד האכיפה הנחושה, המשטרה מבצעת גם פעילות מניעה מול בעלי העסקים בכדי למנוע מקרי שוד והתפרצות ולהקשות על אותם פורעי חוק ככל שניתן. נמשיך לפעול בנחישות במישור הגלוי והסמוי נגד עברייני הרכוש בעיר ובכלל ולשמירת שלומו ורכושו של הציבור".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה