חדשות

מתנדבים מכל הלב

חדשות26 במרץ 2020    7 דקות
0

עוד ועוד ארגוני התנדבות ויוזמות פרטיות פורחים בעקבות משבר הקורונה כפטריות אחרי הגשם. ב"לב אחד" הקימו מערך מתנדבים למען הקשישים וירדן דור פועלת למען ההולכים על 4

מתנדבים מכל הלב

מדינת ישראל ידעה לא מעט משברים, החל ממלחות ומבצעים צבאיים, משברים כלכליים ועכשיו כידוע, משבר הקורונה. בכל פעם ישראל הוכיחה גם דבר אחד חיובי, בשעות משבר המושג "ערבות הדדית" מקבל משנה תוקף. גם עכשיו, עוד ועוד יוזמות התנדבותיות, ארגונים, עמותות ואנשים פרטיים, החלו ליוזמות התנדבותיות לעזור עבור אלה, שלא מסוגלים לבצע פעולות שונות בימים אלה. גם בבאר שבע ישנם לא מעט יוזמות התנדבותיות שפורחות דווקא עכשיו.

כך לדוגמה נפתח בשבוע שעבר החמ"ל הדרומי של "לב אחד", סיוע אזרחי במצב חירום. שירלי מרדכי מבאר שבע נקראה בשבוע שעבר לעזור בהקמת החמ"ל הדרומי, "בשבוע שעבר התקשרו אליי אחרי שפתחו את המוקד הארצי בלב אחד ואמרו לי שפותחים את החמל בדרום וצריכים עזרה בהקמה.  כמובן שמיד באתי לעזור כמה שאפשר. פתחנו את החמ"ל בבאר שבע ביחד עם עמותת אור. אנחנו למעשה משתמשים במבנה שלהם והם עוזרים לנו עם כסף, מתנדבים וציוד" היא מספרת ומסבירה מה בעצם עושים בחמ"ל, "לב אחד הוא מוקד טלפוני. אנשים מתקשרים אלינו ומבקשים עזרה, בעיקר בהבאת תרופות או מזון. יש גם מקרים שעבודי רפואה לדוגמה צריכים בייביסיטר. יש מוקד טלפוני 24 7  ונעזרים בחמ"ל הארצי. עד כה היו כמעט 1500 פניות. אנחנו עושים את הקישור בין המתנדבים בשטח לצורך" היא מספרת וממשיכה, "קרן וידר ויהל בגריש, שתיהן מדריכות בשלוחה של עין פרת בסופה והן נוסעות כל בוקר מהקיבוץ לחמ״ל. החמ״ל המרכזי ( הארצי) פועל בכפר אדומים, במכינת עין פרת 24/7. בבאר שבע החמ"ל פועל מראשון- חמישי 8:00-21:00 ובשישי מ08:00-15:00, כאשר מ21:00 השיחות מועברות אוטומטית לחמל הארצי. בנוסף אנחנו מפעילים מתנדבים שנותנים שירות בשפות נוספות : רוסית, ערבית, אמהרית, מתנדבים שנמצאים בבית ונותנים מענה טלפוני".

המנהלות של החמ"ל הדרומי. צילום: אלבום אישי

מרדכי, היא מסוג האנשים שתרומה לקהילה זורמת אצלה בדם. היא הייתה חניכה במכינת עין פרת ואחרי השחרור הדריכה במכינה בניצנה. לפני חודש היא סיימה וכאמור נקראה לדגל, "בחמל בבאר שבע יש מנהל משמרת ו-3 חמליסטים" היא מספרת איך הדברים עובדים, "מישהו אחד מקבל את השיחות כל הזמן. 2 אנשים עושים את הקישור למתנדבים. בזמנים שיאן טלפונים יש אנשים שאחראים על שיווק ופרסום ואנחנו מנסים לגייס עוד מתנדבים לחמ"ל ולשטח".

מרדכי מספרת על מגוון פניות, בעיקר במשלוחי מזון ותרופות, "היתה לנו פניה של קשישה בת 73 עיוורת שצריכה תרופות. היא שמה את המרשם של התרופות וכסף מחוץ לדלת, המתנדב הגיע, לקח את הכסף, הלך לבית המרקחת וקנה לה את התרופות והחזיר לה מחוץ לדלת. הם לא נפגשו אבל ככה העבירו את הדברים. היו גם אנשים שהיו צריכים מצרכים של מזון, יש פניות שאנחנו לא יכולים לעזור אז מעבירים הלאה לארגונים שמטפלים בזה. יש אנשים שפשוט מתקשרים ורוצים לדבר ואנחנו מנסים לתת לזה מענה. אנחנו מנסים לא להיכנס לפן הרגשי אבל כן לתת מענה בסיסי".

בחמ"ל הבאר שבעי ישנם 7 מתנדבים קבועים בנוסף ל165 מתנדבים בכל אזור הדרום, "כל אחד יכול להתנדב מתי שהוא רוצה וכמה שהוא רוצה" היא מדגישה, "כדי לשמור על סטריליות מבקשים שיגיעו עם רכב לחמ"ל. אנחנו מנסים לשמור על סטריליות".

"מנסה כמה שיותר לעזור ולהסתכל סביב" שירלי מרדכי. צילום: אלבום אישי

לשאלה למה צעירה בת 24 מתנדבת בימים כאלה יש לה תשובה פשוטה, "לי זה ברור מגיל קטן. אני מנסה כמה שיותר לעזור ולהסתכל סביב. נראה לי שדווקא ברגעים קשים צריכים שנייה להתגבר, להרים את הראש למעלה ולראות איך אפשר לעזור. הייתי יכולה לעשות הרבה דברים אחרים אבל לעזור לאחרים שבאמת צריכים את הדבר הזה זה עדיף. זה הייחוד שלנו בחברה הישראלית. נחשפתי לכל כך הרבה ארגונים ועמותות שנותנים מעצמם וכיף להיות חלק מזה".

לפניות ניתן לפנות לטלפון : 02-676-2044

דואגים להולכים על ארבע

אחת השאלות שעלו מאז החל משבר הקורונה הוא מה עם בעלי החיים. רופאים שנמצאים במשמרות אינסופיות, מבודדי בית וחולים שהגיעו לבית החולים ולא יכולים להוציא את כלביהם החוצה. כך בדיוק נולדה היוזמה של ירדן דור, סטודנטית מאוניברסיטת בן גוריון שרק רצתה להתאוורר קצת בחוץ יחד עם ההולכים על ארבע, "אני מאוד מאוד אוהבת כלבים, בקטע מוגזם. לי אין לי כלבים כי אני גרה לבד בדירה ואני חושבת שלהביא כלב לדירה כשאני לא נמצאת בה כל היום זה אגואיסטי, במיוחד שאני רוצה כלב גדול". דור החלה מתחילת השנה לעשות דוגיסיטר, מעין בייביסטר לכלבים, בחינם לסטודנטים, "כל סטודנט שהוציא כלב מכלוב והיה רוצה, הייתי לוקחת אליי לסופ"ש בחינם. כשהתחיל סיפור הקורונה קיבלתי המון פניות מאנשים שהכירו אותי וגם פרסמתי פוסט אם מישהו צריך עזרה. קיבלתי עשרות פניות מסטודנטים" היא מספרת. דור מדגישה כי אנשים "ניצלו" את המצב ודרשו מסטודנטים סכומים גבוהים עבור שמירה וטיולים עם הכלבים, "אנשים ניסו לנצל את המצב לעשות כסף. 3 טיולים ביום ב-120 שקל. לסטודנטים זה הרבה כסף. אמרתי שאני אנסה לעזור, אני אפתח קבוצת ווטסאפ ואני אבדוק אם יהיו עוד אנשים שירצו לעזור. פשוט כתבתי שאני יוצאת לטיול, אם מישהו צריך אני אוציא את שלהם. אם מישהו ירצה שיתנדב. פשוט רציתי שאם מישהו יוצא לטיול יכתוב 'אני יוצא לטיול מרחוב כזה וכזה, יכול לקחת עד 4 כלבים לטיול' לדוגמה".

דור מודה כי גם היא לא האמינה שההתגייסות תהיה כל כך גדול, "זה הגיע למצב שיש יותר מתנדבים מאנשים שצריכים עזרה. הקובצה מאוד פעילה ויש בה כבר 200 סטודנטים. זה הגיע לרמה שאנשים שולחים לי בפרטי שמישהו לקח את הכלב, זרק להם את הזבל ועשה להם קניות לבית. ממש  עוזרים אחד לשני. בקבוצה יש גם כאלה שרוצים להוציא את הכלבים וכאלה שרוצים שיוציאו את שלהם. היה מישהו שהשאיר אצלי את הכלב לכמה ימים כי הוא חזר להורים. יש בחור שמתנדב במד"א, הוא כל היום מתנדב מהבוקר עד הלילה ואין לו מה לעשות עם הכלבה אז הוא שם את הכלב אצל מישהו מהבוקר עד הערב".

הכל התחיל מהאהבה לכלבים. ירדן דור

דור מספרת כי הפניות מקבלות מענה כמעט מיידי, "אין מצב שמישהו מבקש עזרה ולא עוזרים לו תוך 3 דקות. גם עכשיו שחצי הסטודנטים היו בפורום ונכנסו לבידוד והם לא יכולים לצאת כולם עוזרים. זה ממש מגבש. נהיו לי 4,5 חברות טובות רק זה. יש אנשים שקבעו לצאת לדייט אחרי זה. זה ממש חמוד. יש בחורה שבחור אחד מוציא לה את הכלב באופן קבוע והם קבעו דייט אחרי שזה ייגמר".

דור מדגישה כי הכל נעשה בהתנדבות מלאה, "זה הכל בהתנדבות. זה גם כתוב בהגדרות של הקבוצה, זה נטו התנדבות. אנחנו מדינה מדהימה. זה ישרא,ל אתה רואה שמישהו צריך עזרה אז אתה תעזור. אין לנו משהו אחר לעשות. יש אנשים שצריכים שיוציאו אותם לטיול. כלב זה תירוץ להסתובב בחוץ".

דור מדגישה כי כולם שומרים על הנחיות משרד הבריאות, ואין מגע בין האנשים, "אנחנו מקפידים שלא יהיה מגע. קובעים ודקה לפני קושרים את הכלב עם כפפות לידית. כשהבנאדם מגיע הוא אומר לקחתי אותו. יש כאלה שמגיעים עם רצועה משלהם, ומי שלא אז הבעלים של הכלב שם כפפות לפני ששם את הרצועה".

 

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה