חדשות

השפעת השבטיות על האלימות בחברה הבדואית

חדשות16 בינואר 2020    2 דקות
0

לראשונה דנו בעניין ראשי המגזר בנגב, בכנס של עמותת "יוזמות אברהם"

השפעת השבטיות על האלימות בחברה הבדואית
קידום דיאלוג. הכנס | צילום: "יוזמות אברהם"

בהשתתפות עשרות מנהיגים, בהם ראשי החברה הבדואית בנגב, ערך באחרונה ארגון "יוזמות אברהם" (בשיתוף מועצת ערערה בנגב) רב שיח ראשון מסוגו בנושא "השפעת השבטיות על אלימות ופשיעה בנגב". ל"שבע" נמסר, שבין הנוכחים היו השייח'ים אברהים אל עמור, עאקל אל-אטראש וחליל אבו ג'ואעאד, ח"כ סעיד אלחרומי ("הרשימה המשותפת"), ראש מועצת ערערה בנגב נאיף אבו עראר, ראש מועצת חורה חאבס אלעטאונה, ראש מועצת כסייפה עבד אלעזיז נסאסרה, ראש המועצה האזורית נווה מדבר אברהים אלהואשלה, ראש עיריית רהט לשעבר טלאל אלקרינאוי, אמל אלנסאסרה (מנהלת עמותת הנשים "סידרה" הפועלת מלקיה) וח'יר אלבז (יו"ר עמותת "אג'יק – מכון הנגב"). את המשטרה ייצג סנ"צ יניב שלמה (יועץ המחוז הדרומי לענייני ערבים). את עמותת "יוזמות אברהם" ייצגו בכנס רכזת הפעילות בנגב פאתנה אבו-קוש והמנהלים השותפים, ד"ר ת'אבת אבו-ראס ואמנון בארי-סוליציאנו. האירוע הונחה בידי עולא נג'מי-יוסף (מנהלת שותפה במיזם "קהילות בטוחות" של "יוזמות אברהם").

משתתפי הכנס, שייצגו רשויות ושבטים שונים, הסכימו על 3 נושאים עיקריים המזינים עימותים מתמשכים, לעתים רב דוריים, בין משפחות, עימותים המלווים במעשי רצח ונקמת דם: מחלוקות בנושאי בעלות על הקרקע; בעניין זה הודגש שפעמים רבות המדינה מתעלמת מהסכמים והבנות בין שבטים ובכך מעצימה את המחלוקת; שליטה ברשויות המקומיות: במציאות של מחסור גדול במשרות ובמשאבים, הבחירות הופכות להיות טעונות ואלימות במיוחד, כאשר גם אחרי הבחירות המאבק על ראשות הרשות המקומית נמשך; ואלימות במשפחה ההולכת והופכת נרחבת יותר במקביל להתחזקות מעמד הנשים.

הדוברים חזרו והדגישו שישנה התנגשות חזיתית בין חוק המדינה לחוק הבדואי, וחייבת להימצא דרך לאפשר ביטוי לשניהם. כאזרחי המדינה, הם אמרו שהם רוצים לכבד את החוק ולשמור עליו, אך באותה נשימה יש מסורת ומנהגים שאי אפשר להתעלם מהם.

דוברים רבים דיברו בגנות התופעה החדשה יחסית, לדבריהם, לפיה מי שפשע וגרם עוול לאחרים, עדיין נהנה אוטומטית מתמיכה, גיבוי והגנה מצד בני השבט שלו שבתורם הופכים כולם ליעד לנקמה, זאת בשונה מהעבר בו רק הפוגע והקרובים לו ביותר היו חשופים לנקמת דם.

עוד תופעה חדשה שהוזכרה היא שכיום כמעט שלא נעשה מאמץ ליישב סכסוכים בדרכי שלום. פעמים רבות לא ניתנת לאנשים האפשרות לתקן או לפצות את הנפגעים, ומיד ננקטת כלפיהם אלימות קשה.

בקרב רבים מהמשתתפים הובע חוסר שביעות רצון מנוכחות בלתי מספקת של המשטרה ביישובים הערבים. מדבריהם עלה, שיש קשר ברור בין נוכחות דלילה של משטרת ישראל לתופעה של "דמי חסות" שהולכת ומתרחבת, כאשר אין כמעט עסק שלא חשוף לנסיונות סחיטה מלווים במעשי אלימות.

מנהלי "יוזמות אברהם" הודיעו, שבכוונת הארגון להעמיק את פעילותו להפחתת האלימות והפשיעה ביישובים הבדואים בנגב במטרה להציל חיים ולמנוע פגיעה בגוף וברכוש, כולל פעולות לקידום דיאלוג והסכמות בין הקהילות הבדואיות וכן בינן לבין רשויות האכיפה.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה