חדשות

תוכנית לא מתאימה?

חדשות3 בדצמבר 2019    4 דקות
0

חברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה באר שבע המליצו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה להפקיד תוכנית ברחוב האורגים בעיר, למרות אי התאמתה לתוכנית המתאר העירונית

תוכנית לא מתאימה?
אדריכלית תמר פוריה. "השינויים שנעשו לא נעשו בהיתר" | צילום: באדיבות עיריית באר שבע

ועדת המשנה לתכנון ובנייה באר שבע בראשות מ"מ ראש העירייה ומחזיק תיק ההנדסה טל אל על, אישרה באחת מישיבותיה האחרונות (שהתקיימה במוקד העירוני, עקב סבב הלחימה האחרון מול רצועת עזה…) להפקיד בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תוכנית למגרש לתעסוקה ומסחר ברחוב האורגים בעיר, זאת למרות חוסר התאמתה לתוכנית המתאר העירונית.

ביולי האחרון, החליטה הוועדה המחוזית, לאחר ששמעה את עורך ומגיש התוכנית המדוברת ונציגת הוועדה המקומית, להעביר את התוכנית לדיון במליאת הוועדה המחוזית, אחרי קבלת העמדה של הוועדה המקומית בבירת הנגב לעניין תוספת שטחי מסחר בהיקפים גדולים באזורי תעסוקה ותעשייה. ככלל, בהמשך להחלטת הוועדה המחוזית ממאי השנה בנושא שטחי מסחר לסופרמרקט "אושר עד" בעמק שרה, הוועדה איננה רואה מקום לבינוי מסחרי משמעותי באזורי תעסוקה ותעשייה, כאשר השימוש המסחרי הוא העיקרי. בפני מליאת הוועדה המחוזית תוצג התפישה הכוללת של הוועדה המקומית בנושא זה, לרבות לעניין אזור התעשייה שמצפון לרחוב האורגים בכללותו.

לחברי ועדת המשנה לתכנון ובנייה נמסר בחוות הדעת המקצועית שהובאה בפניהם, שהתוכנית המדוברת איננה תואמת לתוכנית המתאר העירונית החדשה, בה נקבע שהבנייה בשטח תעסוקה תהיה מרקמית עד גובה 7 קומות. כתוצאה ממיקום המגרש שבתוכנית בקצה הדרך ובצמוד לגשר ושטח של מסילת ברזל, קיים קושי במתן פיתרון כניסה ויציאה, וכן מוגבלת אפשרות לפיתוח מספר מקומות חנייה בתחום המגרש מעבר לזכויות המוצעות בתוכנית. לכן, תוכנן מבנה בן 3 קומות בלבד. בנוסף, מציעה התוכנית, שוב בניגוד לתוכנית המתאר, סוגי מסחר שאינו נלווה לתעסוקה, כמו חנויות מכל סוג, מסעדות ומזנונים, אולמות תצוגה וכנסים בשטח עיקרי של 2,000 מ"ר מסך כ-3,060 מ"ר שטחים עיקריים.

אלא שלפי תוכנית המתאר, רשאית הוועדה המחוזית לאשר או להפקיד תוכנית מקומית שהופקדה או שהוחלט על הפקדתה לפני תחילתה של תוכנית המתאר, גם אם איננה תואמת להוראותיה, ובלבד שנימקה את החלטתה. לפי חוות הדעת של ועדת המשנה לתכנון ובניה, אלו הם הנימוקים: תוכנית המתאר לא נותנת את הדעת לשימושי מסחר גדולים, כגון סופרמרקטים שהינם צורך חיוני בעיר המתפתחת. בכל האזורים בהם מותר מסחר, הוא מוגדר כמסחר נלווה שלא עומד בפני עצמו. כמו כן, אין בהירות למונח "מסחר נלווה" מבחינת שימושים והיקפם. אזור רחוב האורגים וסביבתו התפתח עם השנים כאזור מסחרי, וקיימים במתחם סופרמרקטים ורשתות שיווק גדולים.

במהלך הישיבה בעניין, הציג אדריכל העיר רועי לביא את המלצת צוות התכנון והדרישות לקידום התוכנית והפקדתה, "למרות שהיינו מודעים לזה שהיא לא תואמת אחד לאחד את תוכנית המתאר, מתוך הבנה שזו הכשרה של מצב קיים, וכרגע בשביל להשמיש את המרחב אנחנו רוצים שיקרה שם משהו היום. ומצד שני, זה לא תואם את התפישה שלנו לתוכנית המתאר. לכן, המצאנו פיתרון יצירתי; אנו נמליץ בפני הוועדה המחוזית על הפקדה בכפוף לתוספת דרישה: כל עוד היזם ירצה להשתמש במבנה הקיים, אנחנו אומרים בסדר, יהיה אפשר להשתמש, אבל אם היזם יחליט להרוס, ולעשות משהו אחר, הוא יצטרך להתאים את עצמו לעקרונות תוכנית המתאר".

מהנדסת העיר תמר פוריה שרביט, הוסיפה: "אפשר לבוא ולרשום שהתוכנית הזאת תהיה תקפה כל עוד לא הוכנה תוכנית מדיניות. אנו מציעים כרגע מנגנון דו שלבי שגם יממש לו, ובעתיד נקדם תפישה מרחבית שיותר מתאימה".

אל על: "אם היזם יחליט להרוס את המבנה כולו או לא כולו"?

אדריכל לביא: "בוא נגיד שאם ההריסה תהיה הריסה מינורית, אז אין בעיה; עד 20 אחוזים לא נחשב, וכן מאפשרים תוספות מינוריות ומעט זכויות".

נציג לשכת התכנון המחוזית במשרד הפנים, יורי יסאייב: "אין מילה בהחלטה לגבי תכנון האזור וחזון כללי"…

אל על: "נוסיף בהחלטה את החזון של תוכנית המתאר, שהתכנון העתידי יתאים את עצמו לתוכנית המתאר".

לבסוף, אישרו כל חברי הוועדה שנכחו בדיון פה אחד את ההחלטה הבאה: "נמליץ בפני ועדה מחוזית על הפקדת התוכנית ובכפוף לתוספת דרישה בהוראות התוכנית, שמימוש הזכויות יהיה רק בהכשרת הבינוי הקיים. ככל שיהיו מעוניינים להרוס יותר מ-20 אחוזים מהמבנה, יידרשו לקדם תוכנית חדשה שתהיה תואמת לעקרונות תוכנית המתאר ולתוכנית מדיניות לאזור" שתקודם.

כתבות נוספות בחדשות

0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות
0

כנס חיבור והעצמה לנשים יזמיות

כ-60 נשים יזמיות בתחום התיירות מעוטף ישראל ומהגליל  שעסקיהן ספגו פגיעה אנושה בעקבות המלחמה  נפגשו בכנס של חיבור והעצמה 

חדשות19 במרץ 2024    3 דקות

כתיבת תגובה