חדשות

אוניברסיטת בן גוריון מגיעה לחלל

חדשות27 בנובמבר 2019    2 דקות
0

נאס"א תשגר לחלל גנרטור סולארי שפותח באוניברסיטה

אוניברסיטת בן גוריון מגיעה לחלל
3. בדרך לחלל. מראה כללי של ההתקן בו יבוצע הניסוי במסגרת ניסוי החומרים של נאס"א בתחנת החלל הבינלאומית | צילום: באדיבות אוניברסיטת בן גוריון

אב טיפוס מזערי של גנרטור סולארי שפותח באוניברסיטת בן גוריון ישוגר בידי סוכנות החלל נאס"א לתחנת החלל הבינלאומית בתחילת 2020. ל"שבע" נמסר, שההתקן החדשני להפקת חשמל מאור השמש הינו פרי פיתוח של פרופ' (אמריטוס) ג'פרי גורדון מהמחלקה לאנרגיה סולרית ופיזיקה סביבתית במכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין ושותפיו מארה"ב, ומהווה צעד חשוב לקראת טיסות חלל מסחריות פרטיות. הפיתוח והניסויים פורסמו במהדורה האחרונה של כתב העת הנחשב Optics Express. המחקר ממומן ממענק מטעם משרד המדע והטכנולוגיה.

משימות בחלל הן לא עניין מורכב עבור גופים צבאיים או ממשלתיים עתירי תקציב. אולם, לגופים מסחריים ופרטיים העלות הכרוכה בהן היא בעלת חשיבות עליונה, במיוחד מאז שתאגידי חלל פרטיים הפחיתו באופן משמעותי את עלויות השיגור, ומערכות האנרגיה הסולארית מהוות כעת חלק גדול יותר מעלות המערכת. מכיוון ששוק החלל הפרטי צמח במהירות עצומה והפך לתעשייה שלמה המגלגלת מיליארד דולרים בשנה, כולל עשרות תאגידים, עולה הצורך להמציא וליישם פיתרונות סולאריים חדשניים ובני ביצוע. יישום מכשירים סולאריים מזעריים, שיכולים לשפר את ייצור ההספק החשמלי הספציפי (וואט לק"ג) במחיר משתלם, יכול לענות על צורך זה.

אב הטיפוס שפותח כולל מרכז אור שמש קומפקטי בעל מסה נמוכה, העשוי זכוכית יצוקה ומוצמד ישירות לתאי שמש מודפסים, שכל אחד מהם מורכב מכמה חומרים שונים שביחד מנצלים ביעילות את רוב הספקטרום הסולארי. הוא כל כך דק עד שעוביו הכולל הוא רק 1.7 מ"מ, כשעובי התאים הסולאריים המחוברים לצדדיו הוא 0.65 מ"מ בלבד. יתרון בולט של ההתקן הוא הסבילות האופטית שלו לטעויות בהכוונת התאים אל השמש, רעידות מבניות ועיוות תרמי, תוך אספקת הספק חשמלי ספציפי המיועד למשימה ביעילות חסרת תקדים.

נאס"א החליטה לצרף את אב הטיפוס לשיגור הראשון שלה לשנה הבאה אל תחנת החלל הבינלאומית כך שאנשיה יוכלו לבחון את השפעת הקרינה הקוסמית והפרשי הטמפרטורה העצומים במעבר אל מחוץ לכדור הארץ. הצוות עובד כעת על פיתוח הדור השני שיוכל להגדיל את אספקת ההספק החשמלי הספציפי עוד יותר, ומתבסס על תאים סולאריים יעילים יותר, המפותחים במעבדת הצי האמריקאי, בעובי של 0.17 מ"מ בלבד (לשם השוואה, עובי נייר הוא 0.10 מ"מ). כיוון שממדי מרכז אור השמש תלויים בגודל התא, מכלול הדור השני יהיה בעובי של פחות מ-1.0 מ"מ.

לאחר וידוא שלמות החומר ויציבות בתנאי עבודה בחלל, צפוי ההתקן להיכנס לשימוש לא רק במשימות פרטיות, אלא גם במשימות של סוכנויות חלל בחלל העמוק הדורשות הספק חשמלי גבוה להנעה חשמלית, למשל במשימות לצדק ושבתאי).

כתבות נוספות בחדשות

0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות
0

כנס חיבור והעצמה לנשים יזמיות

כ-60 נשים יזמיות בתחום התיירות מעוטף ישראל ומהגליל  שעסקיהן ספגו פגיעה אנושה בעקבות המלחמה  נפגשו בכנס של חיבור והעצמה 

חדשות19 במרץ 2024    3 דקות

כתיבת תגובה