חדשות

תוכנית למחשבה ציונית לזכר רון קוקיא

חדשות26 בנובמבר 2019    3 דקות
0

תא "אם תרצו" באוניברסיטת בן גוריון ערך כנס ראשון במסגרת התוכנית שתוקדש השנה לזכר לוחם הנח"ל שנרצח בפיגוע בערד

תוכנית למחשבה ציונית לזכר רון קוקיא
סמל רון קוקיא ז"ל | צילום: דו"צ

הכנס הראשון של תנועת "אם תרצו" לשנת התש"פ התקיים אתמול (שני) באוניברסיטת בן גוריון, זאת במסגרת התוכנית למחשבה ציונית שתוקדש השנה לזכר לוחם הנח"ל רון קוקיא ז"ל  שנרצח בפיגוע בערד לפני כשנתיים.

ל"שבע" נמסר, שבין המשתתפים באירוע היו יאיר מעיין (מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב), האלוף במיל' עוזי דיין (סגן הרמטכ"ל לשעבר), ראש המל"ל וח"כ לשעבר סא"ל במיל' בועז קוקיא (אביו של רון), מתן פלג (יו"ר תנועת "אם תרצו"), מוחמד כעביה (בן העדה הבדואית, איש הסברה וצבא), בכירי מערכת הביטחון, בני הפזורה הבדואית, חברי משפחה וארגונים שונים.

האלוף דיין אמר בכנס: "בכל מקום במזה"ת יודעים שיש לנו צבא מאוד חזק. הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל הוא לא הטנקים 'מרכבה סימן 5' או מטוס ה-F-35, אלא הלכידות של החברה הישראלית".

מעיין התייחס למצבם הכלכלי של הבדואים: "הכנסה מממוצעת לנפש במגזר הבדואי היא שלישית מהממוצע הארצי. כל נתוני החינוך של המגזר נמוכים משמעותית מהמגזר הערבי. רק ל-20 אחוזים מהבדואים יש תעודת בגרות. אין מספיק גני ילדים. רק 55 אחוזים מהגברים מועסקים. יש עוני גדול במשפחות הבדואיות. ברגע שעובדים מועסקים, יש הכנסה למשפחות, וההנחות בארנונה יורדות. אם לא נדאג להם לפרנסה, אנשים יתפרנסו בצורה לא חוקית ממגוון הדברים שיש בנגב".

"להוביל ללכידות חברתית". הכנס באוניברסיטה | צילום: יח"צ

פיני (פנחס) גנון (ראש תחום הפעילות במגזר הבדואי באגף הביטחוני חברתי) הוסיף: "הייתי רוצה לראות מציאות שונה בחברה הבדואית. אני רוצה שכל הפזורה תיעלם, ושיהיו הרבה יותר אקדמאים. אני רוצה שיניפו ביום העצמאות את דגל ישראל וישתתפו בכל האירועים של מדינת ישראל. אני מעריך שברגע שתנאי החיים של הבדואים ישתפרו, אני מניח שהם ירגישו משולבים יותר, וזה יוביל לכך שהבדואים יתגייסו יותר".

פלג: "אחד הדברים הכי מרגשים הוא הבחירה בחיים של משפחת קוקיא, שבחרה לסלול דרך לקירוב לבבות, ומשקיעה ביצירת גשר עם המגזר הבדואי. לצערנו, יש הרבה אנשים בדרום שמנסים להרוויח מהסכסוך, ובראשם התנועה האסלאמית וארגוני 'הקרן החדשה'. המטרה שלנו היא ליצור גשר ולחבר בין המגזרים השונים, ואני מקווה שבתוכנית הזו לזכר רון קוקיא פה באוניברסיטה יבואו בדואים ויהודים, וילמדו יחד. לא ניתן לאף אחד להרוויח מהסכסוך, ולחיות על חשבון האחדות של כולנו".

סא"ל במיל' קוקיא: "העדה הבדואית נמצאת מאז ומתמיד במדינת ישראל, ועליה חלות כל החובות והזכויות. אני מצפה מכל אזרח לקיים את החובות שלו, ואת הזכויות שלו לדרוש לאחר מכן. כמו בכל מגזר בישראל, יש מיעוט שאינו מכבד את המדינה, ועלינו להוקיע אותו. 2 רוצחי רון ואביהם הם עשבים שוטים מהמגזר הבדואי. הרוצחים הם כתם על כל העדה. על המגזר לעשות חשבון נפש, ולהתחבר למוסדות המדינה. מי שמעודד טרור ומחולל טרור, בסוף זה חוזר אליו".

כעביה: "כששמעתי שבדואי רצח את רון, זה העציב אותי. דבר זה גרם לי להבין שזה יגרום לאנשים לטעון שהבדואים רוצחים, ולהדביק להם סטיגמות. גם כך יש הרבה סטיגמות והרבה בורות מ-2 הצדדים. כולם גינו את האירוע, ואנחנו צריכים למנוע את הקרע הזה. יש מי שמנסה ליצור קרעים, במיוחד בקרב הבדואים בדרום. הגדולה של משפחת קוקיא היא בכך שהם באו וחיבקו את מדינת ישראל, ולא פיצלו".

אופיר חדד (סגן ראש תא "אם תרצו" באוניברסיטת בן גוריון וסטודנט להנדסת חשמל) סיכם את הערב: "היה ערב מאיר עיניים וחשוב; זכינו להכיר את החברה הבדואית לעומקה מנקודת המבט שלה. היה חשוב מאוד לעסוק בעתיד שלנו בנגב, ונמשיך להוביל ללכידות חברתית בין המגזרים השונים".

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה