חדשות

פיצוי לענפי האירועים והמסעדות עד 40 ק"מ מרצועת עזה

חדשות20 בנובמבר 2019    4 דקות
0

אושר בכנסת תיקון לחוק הפיצויים, הכולל מתווה לפיצוי בגין ביטול אירועים עקב הנחיות פיקוד העורף במשך 24 שעות לפחות ולא שבוע ימים כפי שהיה עד כה

פיצוי לענפי האירועים והמסעדות עד 40 ק"מ מרצועת עזה
צילום אילוסטרציה: אדי ישראל

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (רביעי) פה אחד את התיקון לתקנות הפיצויים, שהעבירו לוועדה שר האוצר משה כחלון ורשות המסים. ל"שבע" נמסר, שהתיקון כולל מתווה פיצויים לעסקים בענפי האירועים והמסעדות ביישובי ספר, ונותן מענה קבוע למאפיינים הייחודיים של ענפים אלה.

ההסכמות שהובילו לאישור התקנות הושגו לאחר דיונים שנערכו בין הרשות לוועדת הכספים בהובלת מנהל רשות המסים ערן יעקב ויו"ר הוועדה ח"כ משה גפני. בהתאם לתיקון לתקנות שאושר ותחולתו מיום 1.5.2018, עסקים אלה ביישובי ספר יהיו זכאים לפיצויים בגין ביטול אירועים עקב הנחיות פיקוד העורף וקלקול חומרי גלם. הם יוכלו לדרוש פיצויים על נזקים אחרים שנגרמו להם בשל הפסקת פעילות של 24 שעות.

עד כה, יכלו אותם עסקים לבקש פיצויים בגין נזק עקיף שנגרם להם עקב הפסקת פעילות מלאה של יותר משבוע ימים. אולם, לנוכח המציאות הביטחונית של אירועי הסלמה קצרים ובתדירות גבוהה, עלה הצורך לתקן את התקנות לגביהם, זאת בשל היותם חשופים לביטולים של אירועים והפחתה משמעותית בפעילותם בעת הסלמה ביטחונית וכן עקב הקושי להתאושש כלכלית לנוכח ויתור על צריכתם. בוועדת הכספים הבהירו, שהתיקון הוא של התקנות הקיימות, ושלא מדובר בהוראת שעה; הפיצויים מעוגנים במסגרת תיקון בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, הנוגעות ליישובי ספר (0 עד 7 ק"מ), הן בדרום והן באזורים אחרים בארץ, כגון בצפון, הנמצאים בקרבה כזו לגבול.

פיצויים לאולמות שמחות, גני אירועים ומוסדות תרבות ופנאי ביישובי ספר יינתנו בגין נזק ממשי שנגרם בשל ביטול אירוע או פעילות אצלם, עקב הגבלות של פיקוד העורף וכן בגין נזק ממשי שנגרם להם עקב הפסקת פעילות של יותר מ-24 שעות. פיצויים לבתי אוכל ביישובי ספר יינתנו לאחר הפסקת פעילות של 24 שעות ולגבי חומרי גלם שהתקלקלו בעקבות המצב הביטחוני, ללא דרישה להפסקת פעילות.

במסגרת מנגנון הפיצוי שפעל עד לתיקון היום, היו אולמות וגני אירועים, מוסדות תרבות ומסעדות זכאים לפיצוי בגין נזק עקיף, רק עקב הפסקת פעילות בת יותר משבוע, ומכורח התנאים המנגנון לא הופעל מעשית. כאמור, במסגרת התיקון שהובילה הוועדה, נקבע שאולמות וגני אירועים ומוסדות תרבות ופנאי יהיו זכאים לפיצוי בגין נזק ממשי שנגרם להם עקב כל ביטול של אירוע או פעילות, אם ניתנה הוראה של פיקוד העורף.

בנוסף, יהיו מוסדות אלה זכאים לפיצוי בגין נזק אחר (מעבר לביטול) שנגרם להם בעקבות הפסקת פעילות של יותר מ-24 שעות בגין הוראה כזו. לגבי מסעדות נקבע שגם הן יהיו זכאיות לפיצוי עקב הפסקת פעילות של 24 שעות בשל הוראת פיקוד העורף. ובאשר לחומרי גלם שהתקלקלו, לא תידרש הפסקת פעילות כדי לקבל זכאות לפיצוי. הפיצוי הינו על הנזק הממשי שיוכיחו, על סמך ירידה במחזורים ופגיעה בהכנסות העסק.

לנוכח פניות אליה, אומרים בקרן הפיצויים שעובדים המתגוררים באזור הדרום עד 40 ק"מ מרצועת עזה, ונעדרו באירוע ההסלמה האחרון ממקום עבודתם באזור זה, בשל הנחיות פיקוד העורף על סגירת מקום העבודה, זכאים לשכר עבור ימי עבודה אלה, והמעסיקים רשאים לדרוש פיצויים מהקרן בגין השכר לעובדים.

ועדת הכספים קיימה שורת דיונים לקידום הפיצויים; בתחילה, הצהירו אנשי רשות המסים, שאומנם ישנם עסקים מענפים אלה שנפגעו, אך אין מובהקות לדבר, ולא ניתן להפעילה פרטנית במקרה של אותם ענפים. חברי הוועדה מתחו ביקורת קשה על עמדה זו, ולדרישתם גיבשה ועדת הכספים הצעת חוק, המסדירה פיצויים עבור ענפים אלה. בעקבות פועלה של הוועדה, הגיעו הצדדים כאמור לסיכום בדבר פיצוי בתקנות הקבע הקיימות. במהלך הדיון היום, הודו ח"כים על הנעשה, וחלקם מתח ביקורת על הימשכות ההליכים עד לקביעת התקנות.

ח"כ גפני: "אני מודה לכל הגורמים הנוגעים בדבר, ובראש ובראשונה אני מודה לכם המסעדנים ובעלי האולמות; זה שאתם שם ולא זזים מהמקום, אתם מחזקים אותנו. מגיעות לכם כל התודות".

המסעדן ניר שוחט אמר: "אני מודה לכל אחד ואחת מכם על מה שעשיתם עבורנו. כולנו תושבי ה'עוטף', חלקנו דתיים, חילונים, שמאל, ימין אך כולנו נושאים את דגל הישראלי הגאה. בשנתיים האחרונות, נכנס בישראלי הגאה איזה ספק, כי לא הרקטה הכניעה אותנו, אלא ההבנה שהמדינה מפקירה אותנו. היום, החזרתם לנו את הגאווה. תושבי ה'עוטף' מבקשים שאם אנחנו בדרך לבחירות שלישיות, אז שהפעם אנו רוצים שהן יהיו על פיתרון של ממש".

כתבות נוספות בחדשות

0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות
0

כנס חיבור והעצמה לנשים יזמיות

כ-60 נשים יזמיות בתחום התיירות מעוטף ישראל ומהגליל  שעסקיהן ספגו פגיעה אנושה בעקבות המלחמה  נפגשו בכנס של חיבור והעצמה 

חדשות19 במרץ 2024    3 דקות

כתיבת תגובה