חדשות

רגע לפני אסון: אין מיגון לבית הספר "נווה במדבר" בקיבוץ חצרים

חדשות18 בנובמבר 2019    4 דקות
0

קרבתו של המוסד לבסיס חיל האוויר בחצרים מסכנת באופן תדיר את תלמידיו ואנשי הצוות

רגע לפני אסון: אין מיגון לבית הספר "נווה במדבר" בקיבוץ חצרים
"להתגייס למען המטרה החשובה". בית הספר הלא ממוגן בחצרים | צילום: באדיבות מועצת בני שמעון

בית הספר "נווה במדבר" שבקיבוץ חצרים במועצת בני שמעון, הנמצא באזור המותקף בכל סבב לחימה כמעט מול רצועת עזה, כלל לא ממוגן. ל"שבע" נמסר, שהמוסד לא נכלל בתוכנית המיגון הממשלתית ליישובי "עוטף עזה", אבל סופג ירי כל פעם שיש מתיחות ביטחונית. המבנה הישן של בית הספר מפונה בכל מקרה של חשש לירי טילים. גם כאשר הסבב ארוך ופיקוד העורף מאפשר לימודים בבתי ספר ממוגנים, ב"נווה במדבר" לא ניתן ללמוד כי אין בו מרחב מוגן, ואם תישמע עכשיו לפתע אזעקה אין לתלמידי חצרים לאן לברוח כדי להתגונן.

קיבוץ חצרים ובית הספר שבו צמודים לבסיס חצרים, ועל כן מהווים איום אסטרטגי ומטרה נייחת משמעותית עבור ארגוני הטרור ברצועה. תלמידי המוסד ותושבי הקיבוץ סובלים ממצב לא הגיוני, חווים את הלחימה מקרוב, ולא זוכים להגנה של המדינה. גם ילדיהם של המפקדים המתגוררים בשיכון של בסיס חצרים לומדים ב"נווה במדבר".

משרד החינוך מתכנן בניית מבנה חדש לבית הספר בעתיד, וכחלק ממנו גם חדרים ממוגנים, אבל עד שזה יקרה הוא לא מתקצב מיגון ל"נווה במדבר". לטענת גורמים במועצת בני שמעון, היה סיכום של המועצה עם משרד הביטחון שבני שמעון תיקח על עצמה תכנון והוצאת היתרים של בניית חדרים ממוגנים, והמשרד יבנה את הממ"דים. המועצה קיימה את חלקה, אך משרד הביטחון נסוג ולא ביצע את חלקו בסיכום. בינתיים, כאמור, אין מיגון בבית הספר בחצרים.

במהלך הלחימה בשבוע שעבר, לא הגיעו התלמידים ל"נווה במדבר" משום שהלימודים במועצה בוטלו עקב המצב הביטחוני, אך ביום חמישי בבוקר החזירו את המצב לשגרה, ולכן הילדים הגיעו למוסד. ב-11 בערך, התחילו התראות על שיגורים, וצוות בית הספר ומועצת בני שמעון היו חסרי אונים למול המצב "בנווה במדבר"; כ-400 תלמידים היו בבית הספר, ולא היה מיגון ראוי שיוכל להכיל אותם במקרה שתתחיל אזעקה באזור.

צילום: באדיבות מועצת בני שמעון

ב"נווה במדבר" סיפרו שעשרות הורים החלו להתקשר למורים ולמזכירות בית הספר בפאניקה; הילדים היו בחרדה, וביקשו ללכת הביתה. לא היה פיתרון מיידי, ולכן המועצה הייתה צריכה לפזר מוקדם את הילדים לבתיהם, זאת בעוד כל בתי הספר האחרים באזור ממוגנים, ויש להם מקלטים וממ"דים היכולים להכיל את הילדים במקרה של סכנה.

במועצה האזורית בני שמעון מסבירים שהם נמצאים בתהליך בלתי נגמר מול משרד החינוך לצורך מיגון "נווה במדבר", יש עיכובים רציניים, ומערימים עליהם קשיים. מנהל אגף החינוך במועצה, אמיר ברזילי מספר: "בשבוע שעבר, חווינו את מה שעלול היה להיות אסון ברמה לאומית. לא סתם פיקוד העורף מסביר שוב ושוב על החשיבות הגדולה של כניסה למרחב מוגן בעת אזעקה, כי אכן מדובר בפעולה מצילת חיים, אך מה עושה צוות בית ספר וכ-400 תלמידים כאשר אין מרחב מוגן היכול להכיל את הילדים בעת סכנה? מדובר בבית ספר הנמצא בטווח האש, בקיבוץ דרומי שבכל מתיחות הכי קטנה בעזה נכנס למצב חירום משמעותי. המנהלת הייתה חסרת אונים בהתמודדות עם המצב. אנחנו לא יכולים לאפשר לדבר כזה לקרות; מצב חירום והתחממות הגזרה יכולים להתרחש מהרגע להרגע בכל זמן נתון, ואסור למדינה לאפשר את המצב הזה עוד".

ניר זמיר (ראש המועצה האזורית): "בשנה האחרונה, אני מתריע שוב ושוב שבית הספר 'נווה במדבר' סובל מחוסר במיגון, ושעלול לקרות אסון. בשבוע שעבר, המציאות הבעייתית הזאת עלתה לנו בחרדה גדולה, ורק במזל לא קרה אסון לאחד הילדים. לא ייתכן שבית הספר הזה הממוקם ליד בסיס של חיל האוויר שמהווה יעד אסטרטגי לפגיעה, בית ספר הנמצא בטווח האש ומכיל כמעט 400 תלמידים, נמצא במצב קיצוני כזה, בו אין מיגון ראוי לילדים. משרד החינוך וכל המעורבים בנושא חייבים לקחת את עצמם בידיים, ולסיים את המחדל הזה. לא אתן שיפקירו את ילדינו. קיבוץ חצרים, כמו יישובים נוספים במועצה שלנו, סובל בכל סבב לחימה ברצועת עזה, אך מכיוון שהם אינם מוגדרים כ'עוטף עזה', המדינה אינה מתקצבת בהם מיגון. על המדינה לשנות את ההגדרות, ולהבטיח את ביטחונם של היישובים ב'עוטף' של 'העוטף'. בית הספר בחצרים לא ממוגן באופן שישמור על ילדינו כאשר נשמעת אזעקת 'צבע אדום' וטילים נורים לאזור. אנו בתהליך מול משרד החינוך להרחבה של בית הספר שתכלול ממ"דים, אך בינתיים אנחנו בבעיה. אני קורא לכל הגופים הרלוונטיים להתגייס למען מטרה חשובה זו, ולהבטיח את שלום ילדינו באופן מיידי".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה