חדשות

אושרה תוכנית אב חדשה לביוב לדימונה

חדשות5 בנובמבר 2019    3 דקות
0

בעקבות צפי הגידול במספר התושבים והבינוי בעיר עקב הסכם הגג עם המדינה

אושרה תוכנית אב חדשה לביוב לדימונה
צילום אילוסטרציה: INGIMAGE

ועדה מקצועית למים וביוב ב-ועדה המחוזית לתכנון ובנייה בדרום אישרה לא מכבר, תוכנית אב חדשה לביוב לדימונה, זאת לנוכח התפתחותה העתידית הצפויה של העיר בת 40 אלף התושבים. האישור מותנה בהשלמת תיאום עם משרד הבריאות, ושדרוג והרחבת מערכות ביוב הפנים והמט"ש (מכון טיהור שפכים) יבוצעו בהתאם לגידול האוכלוסייה בפועל.

לפי הסכם הגג שנחתם בין הממשלה לעיריית דימונה, ישווקו בעיר בין 2017 ל-2024 כ-26,220 יחידות דיור, ויפותחו מסחר ותעסוקה ב-17 מתחמים שעל קרקע מדינה. בנוסף, עשויים להתווסף באישור ה-ועדה המקומית כ-4,700 דירות מכוח תקנות התכנון והבנייה, כך שסך כל צפי יחידות הדיור כולל שווה ערך שישווקו בשנים אלה יעמוד על כ-30,920 דירות.  צפי הגידול באוכלוסיית דימונה הוא 60 אלף נפש ב-2030, 77 אלף ב-2040, ו-110 אלף ב-2050 נפש.

כיום, מתחם "כיתן דימונה" לא מתחבר למערכת הביוב העירונית, אלא מגיע בנפרד למט"ש, ולכן אינו מהווה חלק מתוכנית האב לביוב. היקף השטח הבנוי באזור התעשייה בדימונה (ללא "כיתן דימונה") מגיע לכ-300 דונם. תחזית גידול אזור התעשייה לצורך גיבוש התוכנית הוערכה באופן יחסי לגידול האוכלוסייה; שטח העיר מחולק ל-3 אגני ביוב, כאשר האגן הראשי הוא אגן הביוב המערבי ("האגן המרכזי"), וישנם גם אגן ביוב צפון מזרחי ("האגן הצפוני") ואגן ביוב דרום מזרחי ("האגן הדרומי"). האגן המרכזי מתנקז בגרביטציה למט"ש, ובכניסה למכון יש תחנת שאיבה הסונקת את שפכי העיר למתקני המט"ש העיליים. באגני הביוב הצפוני והדרומי, מגיעים השפכים באמצעות מערכת ביוב גרביטציונית לנקודת ריכוז ברום טופוגרפי נמוך שבה ממוקמת תחנת שאיבה לביוב. השפכים מסולקים ב-2 קווי סניקה לאגן הביוב הראשי (המערבי), וממשיכים בגרביטציה דרך מערכת הביוב הראשית שבאגן המרכזי למט"ש.

מערך המאספים שתוכננו לפי תוכנית האב לביוב ב-1980 לאוכלוסייה של 75 אלף נפש מתאים מבחינה הידראולית לאוכלוסייה הנוכחית, ולרוב גם לאוכלוסיות שלב 2020 ו-2030 לפי תוכנית המתאר הקיימת, אך לא לגידול החזוי לפי הסכם הגג. מלבד זאת, חלק מהמאספים מתקרבים לגיל 40 שנה, התיישנו, ויהיה צורך להחליפם עקב מצבם הפיזי. האגן מתרכז לנקודת ריכוז מדרום מערב לצומת דימונה – ירוחם, שם הוקמה תחנת השאיבה הראשית של דימונה, הסונקת את שפכי העיר למישור מוגבה ממערב כביש דימונה – ירוחם. במישור זה נבנה המט"ש החדש (בשטח של המכון הישן), וכאמור גם אזור התעשייה מתנקז לאותה נקודה. ב-1990, עם העלייה הגדולה מבריה"מ, הוקמו מספר שכונות שחרגו מעבר לקו פרשת המים צפונה ודרומה; השכונות הצפוניות מתנקזות צפון מזרחה לנחל דימונה, והדרומית לנחל ממשית הזורם דרום מזרחה.

תוכנית האב הקיימת לביוב נתנה פיתרון לפיתוח מלא של דימונה לפי תוכנית המתאר הקיימת, אבל הפיתוח החדש בהתאם להסכם הגג חורג מגבולות התוכנית הקיימת, והפיתוח הוא מחוץ לטווח הקליטה של תחנות השאיבה הקיימות ושל התחנה הצפונית המתוכננת שטרם הוקמה. התוכנית מציעה להמשיך להניח מאספים חדשים גרביטציוניים בעיקר לאורך הנחלים עד למספר נקודות ריכוז, בהן ימוקמו תחנות שאיבה שיסנקו את שפכי השכונות למאסף הראשי באגן המערבי המתחבר למט"ש בגרביטציה.

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה