חדשות

דנילוביץ' עצר בנייה בבאר שבע, האוצר מקפיא פיתוח שכונה

חדשות13 באוקטובר 2019    3 דקות
1

לפי "כלכליסט", המדינה מעכבת 60 מיליון שקלים הנדרשים להשלמת תשתיות בשכונת "סיגליות" החדשה בבירת הנגב, שאכלוסה יחל באפריל הקרוב. הסיבה: ראש העירייה אינו עומד בהסכם הגג, המחייב בניית 18 אלף דירות בעיר

דנילוביץ' עצר בנייה בבאר שבע, האוצר מקפיא פיתוח שכונה
רוביק דנילוביץ' | צילום: ארכיון "שבע"

מחלוקת חריפה בין עיריית באר שבע לממשלה גורמת לאוצר לעכב העברת עשרות מיליוני שקלים הנחוצים לפיתוח. כך פרסם בסוף השבוע האחרון כתב העיתון הכלכלי "כלכליסט" אמיתי גזית. את המחיר ישלמו מאות רוכשי דירות הצפויים לעבור לביתם החדש החל מאפריל 2020.

המשבר סביב פיתוח השכונה נוצר בסוף ספטמבר, כשהוועדה לתכנון ופיתוח, שבראשה עומד זאב ביילסקי, ראש מטה הדיור במשרד האוצר, סירבה לבקשת העירייה לקבל תוספת תקציב של 60 מיליון שקלים להשלמת פיתוח תשתיות ב"סיגליות".

הסיבה לסירוב הייתה עצירת שיווק הקרקעות לבנייה למגורים בבירת הנגב בידי ראש הרשות רוביק דנילוביץ'. באוצר טוענים שקופת הפרויקט בשכונה התרוקנה, ומאחר שדנילוביץ' איננו מאפשר לשווק עוד קרקעות למגורים, אין מקור תקציבי לכיסוי העלויות הנוספות.

ב"סיגליות" שווקו כבר קרקעות לבניית 870 דירות, מתוך תוכנית להקמת 1,600 יחידות דיור בסך הכל. פרויקטים של החברות "רייסדור" ו"ארזים" מקבוצת "אורון" מצויים בישורת האחרונה, ואכלוס של 200 הדירות הראשונות יחל כבר באפריל. התקציב שביקשה העירייה נחוץ להשלמת שלב ב' בפיתוח השכונה, הכולל בין היתר הקמת שטחים ציבוריים פתוחים, מדרכות, תאורות וכדומה, כך שאם לא יימצא פיתרון למשבר, קבלת הפנים לתושבים החדשים תהיה עגומה.

דנילוביץ' עצר השנה לחלוטין את שיווק הקרקעות לבנייה למגורים, אף שהרשות, משרדי האוצר והבינוי והשיכון חתמו ב-2015 על הסכם גג, המסדיר את הכללים, התקציבים ולוחות הזמנים לבניית כ-18 אלף יחידות דיור עד 2020. במסגרת הסכם הענק הזה, הובטח לעיר תקציב של 1.5 מיליארד שקלים לחידוש ופיתוח תשתיות ומוסדות ציבור. במעמד החתימה הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו ש"באר שבע תהיה עיר של חצי מיליון איש בתוך 12 שנים".

למרות שעד עכשיו שווקה קרקע לבניית 8,000 דירות בלבד בבירת הנגב, גורמים הבקיאים בפרשה טוענים שדנילוביץ' מבקש לעצור את הסכם הגג כדי לבחון מה יהיה מצבה של העיר אם תקלוט את עשרות אלפי התושבים שהממשלה מבקשת ליישב בה. ראש הרשות חושש במיוחד מהיעדר תשתיות תחבורה הולמות וממחסור במקומות תעסוקה.

מלבד זאת, על המכרזים שכן פורסמו לא היו קופצים רבים.; בפברואר למשל נכשלו 19 מכרזים לבניית 2,100 יחידות דיור בסך הכל בשכונת "רמות האצבעות". למכרזים אלה לא הוגשה אף לא הצעה אחת. גם המכרזים לבניית 870 הדירות בשכונת "סיגליות" פורסמו 3 פעמים עד שהוגשו הצעות, ונבחרו חברות הבנייה. בשכונה יש תוכניות המאפשרות להקים עוד 730 יחידות דיור, אך החלטתו של דנילוביץ' מונעת את המשך שיווקן. בעקבות זאת, מאזן האתר שלילי, כלומר היחס בין ההכנסות משיווק הקרקעות למגורים לבין עלויות פיתוח השכונה שלילי. באוצר מסרבים להוסיף תקציב כל עוד לא ידוע אם יהיו עוד הכנסות באתר הבנייה המדובר.

העירייה, משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון העבירו ל"כלכליסט" תגובה משותפת: "עיריית באר שבע ומשרדי האוצר והשיכון מנהלים דיונים עניניים כיצד להתקדם במימוש הסכם הגג, ובתקופה הקרובה ייקבעו במשותף כללים לקידום העיר, לרווחת כלל התושבים. בניגוד לאמור, אנו מבהירים שהפיתוח בשכונות שאמורות להתאכלס לא ייעצר, ורוכשי הדירות לא ייפגעו".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • אור

    הדוחות והארנונה לא מספיק ! בשפה של היום קוראים לזה חזירות