חדשות

מעקב "שבע": תביעת נזיקין בשם משפחת הבאר שבעי ההרוג באסון העגורן

חדשות22 בספטמבר 2019    5 דקות
0

המומחה לתביעות נזיקין עו"ד ישראל אסל הגיש תביעה גם נגד 3 גורמים במשרדי ממשלה בשם אימו ואלמנתו של סרגיי סמיונוב ז"ל

מעקב "שבע": תביעת נזיקין בשם משפחת הבאר שבעי ההרוג באסון העגורן
"מוות איום ונורא". סרגיי ז"ל ואולגה אלמנתו | צילום: באדיבות אולגה סמיונוב

אסון קריסת העגורן ביבנה: שלב התביעות. המומחה לתביעות נזיקין עו"ד ישראל אסל, הגיש ביום חמישי האחרון (ה-19 בחודש) תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב בשם אימו ואלמנתו של סרגיי סמיונוב ז"ל מבאר שבע, שנהרג באסון ב-19.5 השנה (4 חודשים בדיוק בטרם הגשת התביעה), יחד עם עוד 3 עובדים, שעסקו במלאכת פירוק עגורן צריח בסיום עבודתו באתר בנייה.

האם (אולנה בודרובה מאוקראינה) והאלמנה (אולגה) תובעות כיורשות המנוח באמצעות עו"ד אסל מ-12 משיבים (3 מהם ממסדיים: מנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה, רשם הקבלנים במשרד השיכון ורשם הציוד ההנדסי במשרד התחבורה) פיצוי של יותר מ-4 מיליון שקלים (יותר מ-2.5 מיליון עבור נזקי גוף ופיצויים עונשיים של עוד 1.6 מיליון שקלים).

בכתב התביעה נרשם בין היתר, שהמנוח "עבר מוות איום ונורא; לקח מספר ימים עד שהצליחו לזהות את גופתו, והוא הובא לקבורה רק מספר ימים לאחר האסון". כחודשיים לאחר התאונה, הודיעו חוקרי יחידת "פלס" (פועלים ללא סיכון) ביחידת להב 433 למשפחות ההרוגים שבשל מורכבותה תארך החקירה לפחות עוד שנתיים. החוקרים לא סיפרו למשפחות, שכבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה הם נתקלו בקושי אמיתי להגיש כתבי אישום נגד האחראים למחדל, "מהסיבה הפשוטה שהמדינה לא פעלה להסדיר בתקנות מחייבות את נושא ביסוס, פירוק והרכבה של עגורני צריח. למעשה, לפי המצב החקיקתי הקיים היום במדינת ישראל, כל אדם יכול לקחת ארגז כלים, ולהפוך להיות 'מרכיב ומפרק עגורנים', וזאת מבלי שאותו 'בונה עגורנים' יעבור הכשרה מינימלית. למעשה, אדם המחליט להיות בונה עגורנים יכול לקום בבוקר, ולהחליט לעבוד בתחום זה. ואם הוא עושה כן, הוא אינו מפר את הוראות פקודת הבטיחות בעבודה ותקנותיה ו/או כל איסור פלילי אחרת".

לפי כתב התביעה, "אין דרישות הכשרה שנקבעו בידי המדינה, והמדינה לא הגדירה מיהו 'מומחה' לצורך פירוק והרכבת עגורנים, איזה הכשרות צריך המומחה להחזיק בטרם הוא עולה לעגורן לפרקו, ומה הניסיון שהוא צריך לרכוש כדי להתחיל לעבוד בתחום זה… המשטרה מחפשת נגד מי להגיש כתב אישום בתיק זה, כאשר 'הנאשמת' העיקרית היא למעשה מדינת ישראל, שנגדה צריך להגיש כתב אישום על גרימת מותם ברשלנות של 4 עובדים. רשלנותה הינה רשלנות רבתי; במשך עשרות שנים הזניחה המדינה את נושא הבטיחות בזמן פירוק והרכבת עגורני צריח, ולא פעלה להסדיר את הנושא בחוקים ותקנות. רק ב-3 השנים האחרונות, קיבלה המדינה כמה התראות 'צבע אדם' בנושא פירוק והרכבת עגורנים, אך היא התעלמה מהתראות אלה, ישבה בחיבוק ידיים או לכל היותר עשתה פעולות 'וירטואליות' כדי לצאת ידי חובה".

"משחק ילדים כן מסדירים, ועגורנים לא"?…

לפי התובעות, רשלנות המדינה קיימת גם ב-2 מישורים נוספים: רשם הציוד ההנדסי במשרד התחבורה התרשל לכאורה בכך שאינו מבצע רישומים של תקלות בטיחות סדרתיות או אזהרות יצרן ביחס לציוד הנדסי, כפי שעושה לדוגמה משרד הרישוי לגבי תקלות של יצרני רכב. ורשם הקבלנים במשרד השיכון התרשל לכאורה בכך שאיננו דורש רישום ענף של "בונה ומפרק עגורנים", כאשר "נושא זה גם הופקר בידי המדינה, והיום אף אחד לא יודע מיהו מרכיב העגורן שהקים עגורן בצמוד לגן הילדים ובית הספר". התובעות החליטו "לשים את המדינה כנתבעת מספר 1 משום שאנו באמת סבורים שמרבית האשם לאירוע התאונה מוטל עליה. המדינה נמצאת בתרדמת בנושא הבטיחות בעבודה, ובאמצעות תביעות נזיקין אנו מנסים להעיר אותה מהתרדמת… מתרדמת של עשרות שנים מעירים עם סטירה מצלצלת, ולא בליטופים".

עוד נכתב בתביעה, לגבי העגורנים: "לא הגיוני שכלים אלה שהינם מסוכנים ביותר מסכנים את עובדי אתרי הבנייה והציבור כולו, מורכבים ומפורקים בידי גורמים שאף אחד אינו יודע את זהותם, איזה הכשרות הם קיבלו, ומהו טיב ההרכבה, הפירוק והביסוס. מוזר לראות שבעניין כל כך קריטי ומסוכן הקשור לעגורנים המדינה כלל לא מתערבת, אך במה שקשור למשחקי ילדים וקורקינטים חשמליים המדינה אומרת את דברה, ובאחרונה החליטה שרוכבי קורקינטים חשמליים יחויבו בהכשרה מינימלית של 'תיאוריה' והכרה בסיסית של חוקי התנועה. קורקינטים חשמליים שהם משחק ילדים כן מסדירים, ועגורנים לא"?…

לא "תוצאה של ביש מזל". עו"ד ישראל אסל | צילום: באדיבות עו"ד ישראל אסל

עו"ד אסל מסר ל"שבע": "אסון קריסת העגורן ביבנה אינו תוצאה של ביש מזל, אלא של רשלנותם של מספר גורמים שחברו יחד בנקודת זמן אחת, והביאו לתאונה הקטלנית שבה נהרגו 4 עובדים בקריסת העגורן. בכתב התביעה טענו שבין האחראים לתאונה ניתן למנות את מנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה על כך שהשאיר פרוץ את כל נושא פירוק והרכבה של עגורני צריח, חרף מספר התראות שקיבל בנושא זה עוד לפני אירוע התאונה. לטענתנו, גם ליצרן העגורן ישנה אחריות, שכן הוא יצר דגם עגורן מסוכן לפירוק. ככל הנראה, בעקבות תאונה זהה שאירעה ב-2005 בנורבגיה בה נהרגו 2 עובדים, פעל היצרן לשפר את דגם העגורן, ושינה לחלוטין את החלק בעגורן שגרם לתאונה. גם ליבואן ולנציג יצרן העגורן בישראל   ישנה אחריות בכך שלא דאג להוציא אזהרות למתקינים בישראל בדבר הסכנות הטמונות בפירוק הדגם הספציפי של העגורן בו אירעה התאונה".

והוא סיכם: "בכתב התביעה שהגשנו לבית המשפט המחוזי דרשנו לפצות את אימו של סרגיי בסכום העולה על 2.5 מיליון שקלים, וכן ביקשנו לחייב את הנתבעים לשלם למשפחה פיצוי עונשי נוסף בסכום של 1.6 מיליון שקלים. לדעתנו, הגיעה העת להתחיל להשתמש בכלי של חיוב האחראים לגרימת תאונות עבודה בתשלום פיצויים עונשיים בסכום של מיליוני שקלים למשפחות הפועלים שנהרגו; רק כאשר האחראים ישלמו מכיסם מיליוני שקלים כפיצויים עונשיים, הלקח יילמד, וייווצר תמריץ כלכלי אמיתי לשמור על הבטיחות בעבודה".

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה