חדשות

לראשונה: מאסר לגבר שהורשע בפוליגמיה

חדשות19 בספטמבר 2019    4 דקות
0

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את ערעור המדינה, וגזר היום (חמישי) 7 חודשי מאסר בפועל על הגבר הראשון שהורשע בפוליגמיה מאז חודשה האכיפה בעניין

לראשונה: מאסר לגבר שהורשע בפוליגמיה
צילום אילוסטרציה: ingimage

גבר שהורשע בפוליגמיה יישלח לראשונה למאסר. ל"שבע" נמסר, שבית המשפט המחוזי בבאר שבע (הנשיאה רויטל יפה-כ"ץ והשופטים יואל עדן ויעל ייטב) קיבל היום (חמישי) את עמדת הפרקליטות, והטיל עונש מאסר בפועל של 7 חודשים על הנאשם אימן אבו סקיק, שהורשע בעבירה של ריבוי נישואין.

אבו סקיק מערערה בנגב הודה בעובדות כתב האישום, לפיו נישא ב-2006 לאשתו הראשונה, וביוני 2017 ערך חוזה נישואין לפי הדין השרעי עם אישה נוספת, תושבת הרשות הפלסטינית. לאחר מכן, פנו הנאשם ואשתו השנייה לבית הדין השרעי בבירת הנגב בבקשה לתת תוקף לנישואיהם, ובית הדין אשרר את הנישואין. בית המשפט השלום בבאר שבע הרשיע את אבו סקיק בעבירה של ריבוי נישואין. בשלב הטיעונים לעונש, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להטיל על הנאשם עונש של מאסר בפועל, זאת בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה שפורסמה בינואר 2017, לפיה במקרים בהם הורשע אדם בעבירת ריבוי נישואין, ככלל תעתור התביעה לעונש הכולל רכיב של מאסר בפועל. במסגרת גזר הדין, החליט בית המשפט לקבל את המלצת שירות המבחן, והטיל על אבו סקיק עונש של של"צ (שירות לתועלת הציבור) בהיקף של 400 שעות, לצד מאסר על תנאי וקנס.

פרקליטות מחוז דרום (פלילי), באמצעות עו"ד לאונורה מונטיליו-סגל, הגישה ערעור על גזר הדין למחוזי, במסגרתו ביקשה להחמיר בעונשו של הנאשם, ולהטיל עליו עונש של מאסר בפועל, שכן לטענתה "עונש של"צ אינו מבטא את חומרת המעשים ואת הפסיקה על פני עשרות שנים של בית המשפט העליון". הפרקליטות הפנתה במהלך הדיון בערעור בין היתר גם לדוח הצוות הבינ-משרדי בראשות מנכ"לית משרד המשפטים עו"ד אמי פלמור, שמצא שלפי המחקרים, קורבנותיהם העיקריים של הפוליגמיה הם נשים וילדים, הסובלים מהשלכותיה השליליות של התופעה, במרכזן הזנחה, נשירה ממוסדות לימוד ואבטלה. לצד זאת, מלמדים המחקרים על השלכות שליליות נוספות המשפיעות על החברה הבדואית ועל החברה הישראלית בכללותה, ביניהן נזקים נפשיים לנשים ולילדים, מאבקים בתוך המשפחה הפוליגמית, פגיעה בכבוד האישה ובמעמדה, אלימות כלפי נשים, פגיעה בילדים ויצירת נוער שוליים. בערעור נטען, שעל בית המשפט להעביר מסר חד משמעי, לפיו יש למגר את תופעת ריבוי הנישואין, שכן התייחסות מקלה למעשי אבו רקיק רק תנציח את הפגיעה בנשים.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל, כאמור, את עמדת פרקליטות המחוז, והטיל על הנאשם 7 חודשי מאסר. בפסק הדין ציינה נשיאת בית המשפט ש"מקרה זה נמנה על אותם מקרים חריגים המצדיקים את התערבותנו, וזאת מאחר שנפלה שגגה מלפני בית המשפט קמא שהשפיעה על גזירת העונש, והביאה להקלה יתרה עימו, חרף מדיניות הענישה, חרף חומרת המעשים וחרף החובה של בתי המשפט לתת ידם לשים קץ להתעמרות ולפגיעה של הנאשם בנשותיו בדרך של ריבוי נישואין". כמו כן, נכתב בפסק הדין, ש"עצם הנישואין השניים יש בהם משום התאכזרות לנשים (ובעיקר לאישה הראשונה) ולילדיהן, גם אם אכזריות זו אינה מקבלת ביטוי פיזי או כלכלי".

זאת ועוד, בהחלטה של השופטים יפה-כ"ץ, עדן ויעקב דנינו, גם היא מהיום (בעקבות הודעת הפרקליטות שהנאשם התראיין בטלוויזיה, והדגיש שאין בכוונתו לכבד את החלטות בית המשפט, שכן הוא איננו רואה במעשיו עבירה פלילית), הוצא צו עיכוב יציאה מהארץ נגד אבו סקיק. עוד נקבע, שעל הנאשם להמציא את דרכונו מיידית למזכירות בית המשפט, להפקיד 25 אלף שקלים באותה מזכירות, ולחתום על ערבות עצמית גם כן בסכום של 25 אלף שקלים, ולהמציא ערבות צד ג' על אותו סכום. אם אבו סקיק לא יעמוד בתנאים אלה, יוקדם מאסרו מה-2.10 למחר (שישי).

עו"ד מונטיליו-סגל מפרקליטות מחוז דרום: " לנישואין פוליגמיים יש נזקים רבים, ובראשם פגיעה במעמד האישה בחברה הבדואית. בית המשפט העביר היום מסר ברור שמדובר בתופעה פסולה, הפוגעת בצביונה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית שמקדמת שוויון בין המינים, ולכן יש למגרה, בין היתר באמצעות השתת ענישה מרתיעה".

בתנועת "רגבים" הפועלת גם בסוגיית הפוליגמיה, מברכים על החמרת גזר הדין: "אנו מברכים את בית המשפט ואת פרקליטות המדינה שפעלה נמרצות, כדי שעבירה זו לא תהיה אות מתה בספר החוקים. מלבד הפגיעה בנשים ובילדים, מהווה הפוליגמיה סמל לחוסר משילות של המדינה בקרב אחוזים ניכרים בחברה הבדואית. פסק הדין אומנם מהווה טיפה בים, אך התחלה משמעותית לחידוש האכיפה בתחום".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה