חדשות

בהלת קרינה בשכונת נווה נוי?

חדשות16 בספטמבר 2019    5 דקות
0

להורי התלמידים בבית הספר היסודי "מענית" בשכונה הבאר שבעית נמסר על קרינה אלקטרומגנטית חריגה שהתגלתה במתחם המוסד, מה שמנע במשך יומיים את השימוש בו, עד שהתגלה מקור הקרינה...

בהלת קרינה בשכונת נווה נוי?
צילום אילוסטרציה: ingimage

תלמידי בית הספר היסודי "מענית" שבשכונת נווה נוי בבאר שבע הושבתו ביום שישי האחרון מלימודיהם, בעקבות גילוי קרינה אלקטרומגנטית חריגה בבדיקה בשטח המוסד יום קודם לכן. ביום ראשון השבוע, נערכה עבור התלמידים פעילות חוץ בית ספרית במהלך חלק מיום הלימודים, ורק בשעות אחר הצהריים התברר מקור הקרינה.

הכל החל עם ההודעה הבאה שהועברה להורי התלמידים ביום חמישי החולף מ-ועד ההורים המרכזי: "הורים יקרים, במסגרת בדיקה שגרתית שבוצעה היום בידי המשרד לאיכות הסביבה, התגלו רמות קרינה חריגות. בדיקת הקרינה האחרונה בוצעה בפסח בשנה החולפת, ולמען הסדר הטוב אמורה להיעשות אחת ל-5 שנים. מקור רמת הקרינה אינו בבית הספר אלא מהשכונה. משעות הבוקר עמדנו בקשר עם בית הספר והעירייה שטפלה בכך במלוא הרצינות. עד השעה 18:00 בערב משרד איכות הסביבה היה בשטחי בית הספר, וניסה להבין את המקור, ובערב נשלחו צוותי חברת חשמל לנסות לפתור את הבעיה, לצערי ללא הצלחה. על כן, מחר שערי בית הספר יהיו סגורים למען בטיחות ילדינו".

אחת מתושבות השכונה הנסערות כתבה בבוקר יום שישי לראש העירייה רוביק דנילוביץ': "בוקר אור, רוביק היקר. להסב את תשומת ליבך למחדל בשכונת נווה נוי; שכונה שלמה התעוררה הבוקר להשבתה תוך כדי אילוץ של בית הספר והגנים בגלל בעיית קרינה! קרינה זו קרינה זו קרינה! לא משנה מה מקורה, הנזק אותו היא עלולה לגרום חס וחלילה לילדינו הוא נזק. לא משנה מי לקח או לא לקח אחריות, הגילוי שבועיים אחרי פתיחת שנת הלימודים הוא מצד אחד הצלת נפשות ומאידך גיסא יום אחד מאוחר. ישנם ימים בהם נערכים לפתיחת שנת הלימודים; מדוע הבדיקה לא נעשתה אז?(נעשתה באפריל וללא מסקנות). ההפסקה הזו פוגעת בעקביות שמשדרים לילדים, שגם כך חווים קשיי הסתגלות. אני די חוששת מחוסר האחריות. מי אחראי על שכונה שלמה שכרגע חוששת, ולא מתפקדת? סכנה שאופפת מעל ראשינו. לנו התושבים הורי הילדים יש הרגשה שדברים מטויחים, ושאנחנו לא ממש יודעים הכל. הזוי שבשעה 23:30 בלילה קיבלנו הודעות לסגירת בית הספר. מה בגורל ילדינו תושבי רדיוס הסכנה? אני דורשת שתמצא את האחראים לכך לטיפול מיידי".

היו גם תושבים שתהו האם יוכלו הקלפיות שהיו אמורות להיות מוצבות בבית הספר לפעול ביום הבחירות (שלישי השבוע), והביעו חשש ש"חוץ מהתלמידים, יש גם תושבים שגרים בסמיכות ל'מענית' (משפחות עם ילדים). אין התייחסות לתושבים. צריך דחוף להפיץ לתקשורת. היכן חברי המועצה מהשכונה"?

בסוף השבוע, קיבלו ההורים הודעה מעודכנת, לפיה "בהתאם להנחיות משרד החינוך, אגף איכות הסביבה בעיריית באר שבע מבצע אחת ל-5 שנים בדיקות קרינה אלקטרומגנטית במוסדות החינוך. ב-2015 בוצעה בבית הספר 'מענית' בדיקת קרינה שנמצאה תקינה, כמו גם בדיקה נוספת שביצעה מחלקת החשמל של העירייה לפני כ-3 חודשים (לאחר ביצוע עבודות חשמל בבית הספר). בהתאם לתוכנית ה-5 שנתית הנדרשת, בוצעה ביום חמישי האחרון בדיקת קרינה אלקטרומגנטית בבית הספר. בבדיקה נמצאו רמות קרינה החורגות מהמלצות המשרד להגנת הסביבה. מחלקת החשמל של העירייה יחד עם חברת החשמל ביצעו ביום חמישי (עד השעות המאוחרות) ובמהלך יום שישי עד שעות הצהריים, בדיקות מקיפות בבית הספר. מהבדיקות עולה שרשת החשמל של בית הספר מקבלת זרם ממקור שטרם אותר, הגורם לחריגות בקרינה. בעקבות ממצאים אלו, ביום ראשון תגיע מעבדת החשמל הארצית של חברת החשמל, כדי לאתר את מקור התקלה, ולטפל בה".

כמו כן, "חשוב לציין, שבגני הילדים הסמוכים, 'שיזף' ו'תפוח', לא נמצאה כל חריגה מהתקן המומלץ, והלימודים בגנים יתקיימו כסדרם. עיריית באר שבע נוהגת במשנה זהירות, ולכן ביום ראשון תלמידי בית הספר 'מענית' ייצאו לפעילויות חוץ בית ספריות, בתיאום עם הנהלת בית הספר וגורמי המקצוע. ביום ראשון ה-15-9-19 נקיים איסוף, ובשעה 12 יסתיים יום הלימודים, והאיסוף יתקיים מגן 'הפעמון'. על הילדים להגיע עם נעלי ספורט, בקבוק מים, כובע וארוחת עשר. ילדי נחל בקע, הסעות כרגיל הביתה".

ביום ראשון נמסר להורים: "לאחר בדיקה מקיפה של מעבדת החשמל הארצית של חברת החשמל, יחד עם מחלקת חשמל של עיריית באר שבע, אותרה התקלה, שמקורה בכבל שרוף בעמוד החשמל המרכזי של חברת החשמל, המזין את רשת בית הספר, ונמצא מחוץ לגבולות בית הספר. התקלה טופלה, ובבדיקה מקיפה של אגף איכות הסביבה של עיריית באר שבע,  אושר בדוח שרמות הקרינה בכל שטחי בית הספר תקינות לחלוטין, והמקום בטוח, וניתן לחזור לפעילות מלאה בבית הספר.

דובר העירייה אמנון יוסף, מסר בתגובה: "ראשית, אין שום קרינה במתחם בית הספר. לאחר בדיקה מקיפה של חברת החשמל יחד עם מחלקת החשמל בעיריית באר שבע, אותרה התקלה; מדובר בכבל שרוף בעמוד החשמל המרכזי של חברת החשמל, המזין את בית הספר. התקלה תוקנה. בבדיקה מקיפה של איכות הסביבה בעירייה לאחר תיקון התקלה, נמצא הכל תקין. כאמור, אין שום קרינה, וניתן בביטחון לחזור לפעילות מלאה בבית הספר".

ואילו מחברת החשמל הגיבו ש"בבדיקה שהתקיימה במתקן, נמצא שהמקור לקרינה איננו במתקן השייך לחברת החשמל אלא לגורם פרטי. כמו כן, התגלה במקום נתק בחיבור מוליך בין עמוד מתח גבוה לעמוד מתח נמוך, שתוקן בידי עובדי החברה. לאחר תיקון התקלה, נמדד שדה מגנטי ברמות נמוכות, שלא יוחסו להן השלכות בריאותיות כלשהן בכיתות".

כתבות נוספות בחדשות

0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת
0

בת דור באר שבע חגגו את פורים

חדשות20 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה