חדשות

שכן, שים לב אם אני חסר

חדשות22 באוגוסט 2019    3 דקות
0

קמפיין מעורר מחשבה של ארגון זק"א ו'אשת לפידות', גם בבאר שבע, להצלת חיים ושמירה על כבוד המתים הגלמודים

שכן, שים לב אם אני חסר
ניידת זק"א | צילום אילוסטרציה: דוברות זק"א

בשבועות האחרונים אנו עדים למספר דיווחים בבאר שבע ממוקד זק"א שמסתכמים בשם רחוב ודיווח על כך שנמצאה גופה במצב ריקבון והצוות מטפל. משפט קטן שמספר סיפור מורכב, ארוך ועצוב. עם הסיפורים הללו נאלצים להתמודד מתנדבי זק"א, שעכשיו יוצאים בקמפיין, שלא רק שאמור להפוך את עבודת הקודש שלהם לקלה יותר, אלא אותנו לחברה טובה יותר.

 

לשם המחשה, רק לפני מספר חודשים קיבלו מתנדבי זק"א קריאה על גופה בריקבון בעיר. הסיפור הוא על אדם, דווקא לא מבוגר שהיה חי לבד, כשהמשפחה שלו גרה בעיר אחרת. הייתה לו חברה והם רבו או נפרדו, הוא המשיך לגור לבד עם החתולה שלו.

לפי מכתבים שהשאיר אחרי, החתולה הייתה החברה היחידה שלו מספר שנים, הכי קרובה אליו. בחייהם ובמותם האיש והחתולה לא נפרדו. אלא שהסיפור כאן קשה יותר מההתאבדות עצמה, כי רק לאחר 4-5 ימים גופת הגבר והחתולה שלו התגלו. מבלי שאף אחד לא דאג להם קודם.

בסיפור אחר מבאר שבע, רק לפני זמן קצר, הגיעה קריאה למוקד זק״א בלילה, על מקרה קשה. מדובר בבלוק שיש בו הרבה כניסות, 4 קומות, מאוכלס. הגופה הייתה בדירה לפחות כשבוע לפי דעת המומחים. השכן שהריח ריח וגם שמע את הכלב מיילל, התקשר למשטרה והם התקשרו לזק"א.

המראה בתוך הדירה היה מזעזע. הכלב שהיה לבד כל כך הרבה ימים, בלי אוכל ויילל, היה רעב. וכתוצאה מכך, מעבר לריקבון של הגופה, היא גם נמצאה מושחתת. המתנדבים הזיזו את הכלב מהמקום וטיפלו בכבוד המת בזירה הקשה.

"מעבר לריח הקשה השורר במקום, לפעמים קשה למתנדבים להתנתק מהריח במשך שבועות. גם מנטלית זה קשה מאוד כשאתה רואה אדם שאיבד צלם אנוש", מספרים בזק"א.

מאחת הזירות בבאר שבע | דוברות זק"א

מדי שבוע מטפלים מתנדבי זק"א בממוצע של ארבעה גלמודים ועריריים, שנמצאו שרועים על הרצפה או במיטה, ללא רוח חיים. "אנו מוצאים אותם ממש במצב של איבוד צלם אנוש. בלא שיזכו לקבורה נאותה מבעוד מועד", הם מספרים.

"זה יכול להיות השכן או השכנה של כל אחד מאתנו, ואיש מאתנו לא מתעניין בשלומם במשך תקופה ארוכה. לא פעם, בשל חוסר תשומת לב. אין מי שידאג לשלומם במקרה של סכנת חיים או חלילה במקרה של מוות, אז גופת המנוח נותרת עזובה בדירה עד כדי מצב של ריקבון מתקדם".

לדבריהם, "לא תמיד השכן הבודד שהתמוטט יכול להזעיק עזרה, אך אם נעקוב אחריו ונתעניין בשלומו, אנחנו נוכל להזעיק עזרה בעוד מועד ופשוט להציל חיים! וגם חלילה במקרה של מוות, נוכל לדאוג להביא את גופת הנפטר לקבר ישראל בהקדם האפשרי, לפני אובדן צלם אנוש".

לנוכח המציאות השבועית, הוחלט בזק"א ו'אשת לפידות' לצאת בקמפיין הסברה לציבור. "במסגרת הקמפיין המשותף אנו פונים אל הציבור ואומרים: עקבו אחר השכן הגלמוד או השכנה הגלמודה והתעניינו בשלומם. אל תתנו להם למות! לא ראיתם אותם יום יומיים, גשו אל דלת ביתם בברכת בוקר טוב – ערב טוב. עקבתם והתעניינתם? הצלתם חיים".

המטרה העיקרית של זק"א היא "לעורר בציבור את המודעות למצב החמור של חוסר אכפתיות חברתית עד כדי ביזוי כבוד המת, לעודד את הציבור על אנשים קשישים – גלמודים ולוודא שהם לא נשכחו. לגרום לציבור להתעניין יותר בשלומם של שכנים גלמודים ומכרים בודדים החיים בגפם, על מנת למזער למינימום האפשרי את תופעת הגופות הנרקבות. ואולי גם להציל את חייהם. שכן, שים לב אם אני חסר. דפיקה אחת. פעם ביום. ותציל חיים".

כתבות נוספות בחדשות

0

בת דור באר שבע חגגו את פורים

חדשות20 במרץ 2024    דקה אחת
0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות

כתיבת תגובה