חדשות

כך הפך פארק נחל באר שבע לאזור צפרות בינלאומי

חדשות22 באוגוסט 2019    2 דקות
0

לאתר מגיעות ציפורים רבות חלקן נדירות, זאת לפי מחקר של ד"ר אייל שוחט מאוניברסיטת בן גוריון

כך הפך פארק נחל באר שבע לאזור צפרות בינלאומי
פארק הציפורים. האורחים שתועדו בנחל | צילום: ד"ר אייל שוחט

אטרקציה בפארק נחל באר שבע; ל"שבע" נמסר שד"ר אייל שוחט מהמחלקה למדעי החיים באוניברסיטת בן גוריון מציג במחקר שחיבר ממצאים מרתקים על הצפרות בפארק שהפך למוקד שוקק חיים לציפורים. לא רבים יודעים שפארק נחל באר שבע הוא מוקד בינלאומי כיום לציפורים מכל רחבי העולם.

אלו ציפורים נמצאות בפארק, מהיכן הן מגיעות ומה הן עושות כאן? במחקר שהגיש שוחט לחברה הכלכלית לפיתוח באר שבע המפתחת את הפארק עבור העירייה ולמינהלת הפארק, מעביר החוקר ממצאים המעלים גאווה רבה בעיר על אירוח הציפורים החדשות כתוצאה מפיתוח פארק הנחל והקמת האגם החדש.

ד"ר שוחט מדגיש: "בחודשים יוני יולי היה שינוי במפלס המים באגם במהלך עבודות ההקמה. השינויים במפלס היו דווקא לטובת העופות, שכן ביולי מתחילה נדידת הסתיו של עופות הגדה (חופמאים), החונים בישראל בשטחי מים יותר רדודים. מספר החופמאים הגיע לשיא בסוף יולי ותחילת אוגוסט; נדידת הסתיו של החופמאים מתחילה כבר ביוני עם הופעתה של הביצנית שחורת הכנף. הבוגרים ממין זה ממהרים לנדוד דרומה, ושוהים בישראל כחודשיים לצורך חילוף הנוצות, בטרם ימשיכו לאפריקה. פרט לכמה עשרות ביצניות שחורות כנף שחנו באגם ובנחל באר שבע, ריכז האגם ביולי כ-150 סיקסקים".

הוא מוסיף: "האתר הטוב ביותר בתחום הפארק לציפורי שיר במהלך הקיץ היה החורשה הסמוכה לבית אשל ממערב. בחורשה זו יש נטיעות מעורבות (אקליפטוסים, שיטים, תותים, תאנים ועוד). ערכתי 5 לכידות בין סוף יוני לסוף יולי. מספר הציפורים הנלכדות היה גבוה בשבועיים הראשונים עקב התלהקות של עשרות ירקונים בחלקה. להקה זו התפזרה באמצע יולי, מה שגרם לירידה תלולה במספר הנלכדים. הרכב המינים הכללי בלכידה היה מגוון מאוד, וכלל גם מין מפתיע: חנקן אדום גב. זכר בוגר ממין זה, הדוגר בישראל בגולן בלבד, בילה את הקיץ בחלקה, ונצפה בה בכל ביקור".

ושוחט מסכם: "בסך הכל נלכדו ב-5 ימי טיבוע 113 ציפורים ממגוון נאה של ירקונים, שיחניות קטנות, בולבולים, סבכי חורש, ו-6 צופיות. הבולבול והצופית הינם מינים יציבים הדוגרים בפארק, ומצויים בו כל השנה. השיחנית הקטנה היא דוגרת קיץ בפארק המבלה את החורף באפריקה. מתברר שעם הזמן עולה מספר הציפורים וסוגיהם המגיעות לפארק, והופכות אותו לחנייה או מקום קבוע לצפרות. כשאתם מגיעים לפארק הרימו את העיניים, וחכו בשקט לראות משלל הציפורים במקום".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה