חדשות

נפט ליד דימונה

חדשות11 באוגוסט 2019    3 דקות
0

פרויקט חדש של שותפות רא"מ במישור רותם צפוי להעסיק כ-200 עובדים ולסייע בטיפול בפסולת פלסטיק

נפט ליד דימונה
פיתרון תעסוקתי וסביבתי. מימין לשמאל, ביטון, סבג, ד"ר מימרן ודיין | צילום: באדיבות שותפות רא"מ

"אני מתחייב לעשות ככל האפשר כדי לקדם במהירות האפשרית את הקמת הפרויקט של רא"מ ("רותם אנרגיה מחצבים") במישור רותם". כך אמר ראש עיריית דימונה ויו"ר אשכול נגב מזרחי בני ביטון, בישיבה שהתקיימה באחרונה עם הנהלת רא"מ. ל"שבע" נמסר, שביטון הוסיף שהוא רואה לעצמו כמטרה אישית לקדם כל פרויקט היכול לספק תעסוקה למאות עובדים חדשים בנגב, מה עוד שמדובר בפרויקט שייתן מענה לבעיה של הטמנת פסולת פלסטיק לא מתכלה באתר אפעה.

שותפות רא"מ שהונפקה באחרונה בבורסה של תל אביב מתכננת לבנות זוג מתקנים להפקת נפט וחשמל שיוזנו בפצלי שמן יחד עם פסולת פלסטיק עירונית המיועדת להטמנה. השותפות מחזיקה ב-100 אחוזים מתגלית פצלי השמן במישור רותם, ולמעשה בהענקת התגלית הכיר משרד האנרגיה בכדאיות הפקת אנרגיה מפצלי שמן ביחד עם פסולת הפלסטיק בטכנולוגיה המוצעת.

בדצמבר האחרון, ניתנה המלצת משרד הכלכלה לרשות מקרקעי ישראל לאשר מתן הרשאה לתכנון באזור התעשייה של מישור רותם להקמת מתקני ההפקה. המתקנים יפעלו בהתאם למדיניות של המשרד להגנת הסביבה המקדם בניית מתקנים להשבת אנרגיה מפסולת לשם צמצום ההטמנה, ויוזנו מדי שנה בכ-200 אלף טונות פסולת פלסטיק יחד עם כ-1.8 מיליון טון פצלי שמן. התפוקה השנתית של זוג מתקני ההפקה אמורה להיות כ-1.5 מיליון חביות נפט במשך יותר מ-20 שנה. כמו כן, באמצעות שימוש בחום עודף מהתהליך יפיקו המתקנים כ60-70 מגה-וואט של חשמל.

הפיתרון שהשותפות מציעה משלים לפיתרון המוצע בידי המשרד, ולמיטב ידיעתה מדובר בפיתרון המהיר ביותר למניעת הטמנה של פסולת פלסטיק המהווה בעיה סביבתית חמורה. שיטת ההפקה שנבחרה היא שימוש בכרייה פתוחה של פצלי שמן, ללא חימום תת הקרקע, סידוק הידראולי או קידוחי הפקה. רא"מ מתכננת לכרות כ-2 מיליון טון פצלים בשנה, אליהם יתווספו כ-200 אלף טון פסולת פלסטיק המהווים כ-20 אחוזים מכלל פסולת הפלסטיק השנתית המיוצרת בישראל. בהתאם להערכת השותפות, תתחיל הקמת המתקנים בראשית 2021.

בישראל מיוצרים מדי שנה כ-5.4 מיליון טון של פסולת עירונית ומסחרית, כאשר רכיבי הפלסטיק הם כ-18 אחוזים. אין כיום במדינה פיתרון לבעיית פסולת הפלסטיק, ומרבית הפסולת מוטמנת באתרי ההטמנה בעיקר באתר "אפעה". בעוד מספר שנים ימוצו כל אתרי ההטמנה המאושרים הפעילים היום, וללא פיתרון לבעיית פסולת הפלסטיק, יהיה צורך לבנות אתרי הטמנה נוספים.

בדיון עם הנהלת רא"מ (כולל יו"ר החברה ומי שכיהן בעבר כממונה על ענייני הנפט והגז במשרד האנרגיה ד"ר יעקב מימרן, המנכ"ל ג'אק סבג וסמנכ"ל הכספים רפי דיין), דנו הצדדים על ההתקדמות בפרויקט ותרומתו לתעסוקה בנגב ולאיכות הסביבה. "בפרויקט, ובמעגלים הנוספים צפויים להיות מועסקים כ-200 עובדים במגוון גדול מאוד של תפקידים, והוא משתלב עם חזון מדינת ישראל ליצירת תעסוקה בנגב, ומחזק את העצמאות האנרגטית של מדינת ישראל תוך מציאת פיתרונות סביבתיים לבעיות של פסולת בלתי מתכלה", הדגיש ד"ר מימרן.

וביטון סיכם: "אנו נמשיך לתמוך בפרויקט ככל שנוכל. מדובר בפרויקט שיסייע לחזק את האזור כולו הן מבחינה כלכלית והן מבחינת תעסוקה, תוך שהוא נותן פיתרון סביבתי משמעותי לבעיית פסולת הפלסטיק".

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה