חדשות

סבא וסבתא מפנקים, הנכדים מול המסכים

חדשות14 ביולי 2019    3 דקות
0

חוקרות מאוניברסיטת בן גוריון מצאו שנכדים מבלים מחצית מהזמן שלהם אצל סבא וסבתא תוך שימוש בנייד, בטאבלט, במחשב ומול הטלוויזיה. אז מה עושים? הפתרונות בפנים

סבא וסבתא מפנקים, הנכדים מול המסכים
איך להגביל את הנכדים. פרופ' גלית נמרוד | צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן גוריון

שהות של נכדים אצל סבא וסבתא נקשרת באופן ישיר עם כללים רופפים והסכמה לילדים לעשות דברים שהוריהם בדרך כלל לא מרשים: ממתקים, שעת שינה מאוחרת ויותר מדי טלוויזיה.

מחקר חדש שנערך באוניברסיטאות בן גוריון וראטגרס (ניו ג'רזי, ארה"ב) מצא, שגם בכל הנוגע לשימוש במסכים, סבים וסבתות נאמנים לתדמית המסורתית, ונכדים מבלים תחת השגחתם כמחצית מהזמן תוך שימוש בטלפון הנייד, בטאבלט, במחשב ומול הטלוויזיה.

ל"שבע" נמסר, שעורכות המחקר, פרופ' נלי אליאס ופרופ' גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת והמרכז הרב תחומי לחקר הזיקנה באוניברסיטת בן גוריון, יחד עם חוקרת התקשורת הנודעת, פרופ' דפנה למיש מאוניברסיטת ראטגרס, חקרו את פרקטיקות השימוש במדיה של ילדים בגילאי 2-7 כאשר הם נמצאים בהשגחת הסבא ו/או הסבתא לפחות פעם בשבוע. במחקר נמצא שבמהלך שהות ממוצעת של 4 שעות, בילו הנכדים שעתיים בצפייה בתוכן מסך ובשימושים אחרים במדיה.

המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Children and Media מציע לסבים וסבתות להגביל את השימוש של נכדיהם במסכים, באמצעות הגדרת כללים פשוטים להגבלת היקף השימוש במסכים בזמן השמירה עליהם. לפי החוקרות, זה נחוץ במיוחד כאשר הילדים מגיעים לבית הסבים כשהם מצוידים במכשירים ניידים.

בנוסף, הסבים והסבתות מעורבים פחות בניהול השימוש של נכדיהם במדיה אינטראקטיבית (כגון משחקי מחשב ושימוש באפליקציות) בהשוואה למדיה מסורתית (כמו טלוויזיה), וייתכן שזה נובע מחוסר ביטחון או ניסיון בשימוש במדיה דיגיטלית. חלק מההורים נותנים לסבא ולסבתא הנחיות כיצד לאפשר לילדים את השימוש במדיה. זה, למרבה האירוניה, קשור ליותר זמן צפייה במסך. החוקרות מסבירות ממצא זה בכך ש"ההוראות כנראה, הן ניסיון של ההורים להגביל זמן מסך כאשר הילדים נמצאים בהשגחת סבים מתירנים במיוחד".

הסבים במחקר אפשרו לנכדים יותר זמן מסך מאשר הסבתות, אולי משום שהם מרגישים יותר בנוח עם המכשירים הדיגיטליים, ואולי כי הם פחות מיומנים בלהעסיק את נכדיהם. בממוצע, סבים וסבתות התקשו יותר להשגיח על השימוש במדיה של ילדים גדולים יותר. כך, משך זמן השימוש הנמוך ביותר במסכים נמצא בקרב ילדים בני 3-2 (ממוצע של 98 דקות). ילדים בגילאי 5-4 בילו בממוצע 106 דקות מול מסכים, ואילו ילדים בגילאים 7-6 "זכו" ל-143 דקות זמן מסך.

זאת ועוד, ייתכן שהסבים מתקשים יותר להשגיח על נכדים מאשר על נכדות, משום שאצל בנים נמצא זמן מסך רב יותר (17 דקות יותר בממוצע). סבים וסבתות מאפשרים יותר זמן מסך כאשר הם שומרים על נכדים בבתיהם, לעומת הגעה אל בית הילדים. הם גם מאפשרים יותר זמן מסך כאשר הילד מביא עימו מכשיר דיגיטלי מהבית, כפי שעושים 22 אחוזים מהנכדים.

המחקר מציע את ההמלצות הבאות: סבים וסבתות הקובעים כללים קפדניים (דוגמת לא יותר משעת צפייה, לא לפני השינה ולא במהלך הארוחות) מצליחים לצמצם את זמן המסך של הנכדים. הורים צריכים לספק יותר צעצועים ומשחקים וספרים, כדי לסייע לסבים ולסבתות להעסיק את הילדים, כאשר הם שומרים על הנכדים בבתיהם ולא בבית הילד.

"על אף החשיפה הגבוהה של הילדים לתוכן מסך שנמצאה במחקרנו, אין אנו מפנות אצבע מאשימה כלפי הסבים והסבתות", אומרות החוקרות. "שמירה על נכדים נמרצים היא משימה מאתגרת מאוד, במיוחד אם זה נעשה מספר פעמים בשבוע. עם זאת, ממצאי המחקר מדגישים את הצורך בפיתוח תוכניות ייעודיות לסבים ולסבתות, שיסייעו להם במשימה זו, ויציעו כלים להפיכת הצפייה בתוכן מסך למועילה יותר, הן מבחינה התפתחותית והן מבחינת חיזוק הקשר בין הסבים והנכדים. לסבא ולסבתא יש תפקיד משמעותי בגידול נכדיהם, והממצאים מדגישים את הצורך בפיתוח כלים לשימוש מועיל במדיה, המחזק את הקשר בין הדורות".

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה