חדשות

פארק תעשייה חקלאי

חדשות11 ביוני 2019    5 דקות
0

מועצת בני שמעון מקימה את הפארק הייחודי בצומת בית קמה

פארק תעשייה חקלאי
"עוגן נוסף". ניר זמיר | צילום: אדיר בניסטי

על פארק תעשייה בטח שמעתם, אבל לא על פארק תעשייה חקלאי: ל"שבע" נמסר, שמועצת בני שמעון מקימה בימים אלה פארק כזה בצומת בית קמה. בשלב ראשון, ישווקו באזור התעסוקה 280 דונם מגרשים לתעשייה חקלאית המיועדים לבתי אריזה, לוגיסטיקה חקלאית, יקבים ומגבנות ועוד. התוכנית מציעה גם שטחי משרדים ואפשרות להפעלת חנות מפעל בכל מגרש, הכל במיקום מעולה על תוואי כביש 6 ובסמוך לאזורי החקלאות הגדולים בישראל.

אזור התעסוקה החקלאי "קמה" ישתרע על פני שטח כולל של כ-780 דונם, מתוכם כאמור מגרשים המיועדים לתעסוקה חקלאית על כל גווניה, כולל אישור להקמת חנות מפעל בכל מגרש, ובנוסף מספר מגרשים גדולים למבני ציבור ומשרדים. ייעוד אזור התעסוקה הוא לקלוט מפעלים חקלאיים הזקוקים לשטחים ייעודיים לעיבוד חקלאי כדי לפעול; מפעלים חקלאיים הפועלים כיום בתוך מושבים ומהווים פעמים רבות מטרד לשכניהם, עסקים כמו יקבים ומבשלות בירה ומגבנות המתקשים למצוא היום מקומות לפעול בהם באופן חוקי העונה על כל צורכיהם ועוד.

צומת קמה, בו עתיד לקום פארק התעשייה החדש, הוא צומת הכניסה הראשי לנגב, ושוכן על ציר כביש חוצה ישראל, שלאורכו מובלת היום רוב הסחורה החקלאית בארץ, כך שמדובר במיקום מרכזי, במרחק של כשעת נסיעה מתל אביב וירושלים. אזור התעשייה קרוב ל-3 תחנות רכבת במרחק של 20 דקות נסיעה. מתוכננות לו 2 כניסות ויציאות לכבישים אזוריים, אחת מכביש 264 (בית קמה – אשל הנשיא) העתידה לעבור הרחבה בשנה הקרובה, והשנייה מכביש 293 (בית קמה – צומת הגדי) שתוכפל בשנים הקרובות.

בני שמעון היא מועצה אזורית חקלאית, המאגדת 8 קיבוצים, 4 מושבים ויישוב קהילתי אחד. שטח המועצה משתרע מנתיבות במערב ועד נבטים במזרח, ומחצרים בדרום עד בית קמה בצפון. בשטח ישנם כ-200 אלף דונם שטחים חקלאיים, מהם 60 אלף דונם שטחי פלחה, 40 אלף דונם שטחי ירקות ומטעים וכן משתלות ירקות ופרחים. חקלאי בני שמעון משווקים יותר מ-100 אלף טון תוצרת חקלאית בכל שנה, לארץ ולחו"ל. באופן כללי, מרחב צפון מערב הנגב אליו שייכת גם המועצה האזורית, הוא המרחב החקלאי המעובד הגדול ביותר במדינת ישראל.

את הקמת אזור התעסוקה מקדמת החברה הכלכלית "בני שמעון ייזום ופיתוח" ביחד עם רשות מקרקעי ישראל, המממנת את שלב התכנון ועבודות התשתית. מטרתו העיקרית של אזור התעסוקה "קמה" היא לאפשר שירות ייחודי לחקלאי צפון הנגב: איחוד רכיבי שרשרת השיווק החקלאי תחת קורת גג אחת. בשנים האחרונות, סובל ענף החקלאות בצורה משמעותית מרווחים נמוכים, זאת בין היתר בגלל העבודה מול סוכני השיווק הגדולים המורידים משמעותית את המחירים, וגוזרים קופון על חשבון החקלאים. אזור התעשייה קמה עתיד לתת פיתרון לבעיה, ולאפשר לחקלאים למכור את התוצרת החקלאית שלהם במקום עצמו, ובכך לקיים מכירה ישירות לציבור הרחב. באופן ייחודי לאזור התעשייה הזה, תוגדר מראש בתב"ע (תוכנית בניין עיר) האפשרות להקים חנות מפעל, דבר שאינו מתאפשר במקומות אחרים בארץ, ומונע מהחקלאים את המכירה הישירה.

המגרשים המיועדים לתעשייה חקלאית חולשים על 283 דונם, ויאפשרו הקמת מוקדים לעיבוד, מיון, אחסון ושיווק התוצרת החקלאים בהיקפים גדולים. מעבר לאפשרות להקמת חנויות מפעל, תינתן גם אפשרות לשכירת משרד בבניין משרדים ייעודי שתקים במקום החברה הכלכלית של בני שמעון.

ראש מועצת בני שמעון, ניר זמיר: "בעשור האחרון, נחשבת בני שמעון לאחת המועצות האזוריות הפעלתניות ביותר, עם מודל כלכלי חברתי המקדם פרויקטים רבים ברחבי הנגב שמשרתים את תושבי האזור, מושכים מבקרים ועובדים מבחוץ, ומהווים עמודי תווך בכלכלה המקומית. תוך שאזור התעשייה 'עידן הנגב' מגיע להישגים חסרי תקדים, החלטנו לצאת בפרויקט ייחודי ששם בראש את ענף החקלאות, ומאפשר צמיחה עסקית וכלכלית לחקלאים. אזור התעשייה החקלאי בצומת קמה יהיה מוקד החקלאות המרכזי והגדול ביותר בישראל, בשילוב של חנויות מפעל, משרדים ושטחי גידול; החקלאים יקבלו מענה לצרכים המתפתחים בענף, והציבור הרחב יוכל ליהנות מתוצרת חקלאית הנמכרת באופן ישיר ובמחירים נמוכים. אני מאמין שהפרויקט הזה יהיה עוגן נוסף בעוצמתו של צפון הנגב, ויתרום באופן משמעותי לענף התיירות באזור".

דרור קרואני, מנכ"ל החברה הכלכלית "בני שמעון ייזום ופיתוח": "אזור התעסוקה החקלאי קמה, אותו אנו מקדמים בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל, הוא פרויקט ייחודי ופורץ דרך שיפתח עידן חדש בכל צורת העיבוד, הלוגיסטיקה והשיווק של תוצרת חקלאית. אנחנו עובדים בימים אלה על מספר פרויקטים חלוציים העתידים להיות מנוע משמעותי נוסף בענף התיירות, ענף החקלאות ובכלכלה המקומית בצפון ומערב הנגב".

ערן ראובני, מנהל מרחב עסקי דרום ברשות מקרקעי ישראל: " הפרויקט נולד מתוך חיבור של המועצה אל הצרכים של החקלאים, ואנו גאים להיות שותפים בו, ומאמינים בנחיצותו לחקלאות באזור הדרום. אני מאמין שהחיבור בין יזמים חקלאיים שונים בתוך אזור תעסוקה אחד יצמיח יתרונות שיווקיים וכלכליים רבים. אני רוצה לנצל את הבמה ולקרוא ליזמים, חברות וחקלאים לבוא, להשתתף במכרזים, ולהיות חלק מפרויקט בעל חשיבות לאומית".

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה