חדשות

איך לשנות את העולם באמצעות כלכלה התנהגותית?

חדשות22 במאי 2019    4 דקות
0

במסגרת סדנה ייחודית עם פרופ' דן אריאלי, הציגו סטודנטים באב"ג פיתרונות יצירתיים לבעיות הנוגעות להתנהגות האנושית

איך לשנות את העולם באמצעות כלכלה התנהגותית?
1. המארח ואורחו. משמאל, נשיא אב"ג פרופ' דניאל חיימוביץ ופרופ' דן אריאלי | צילום: דני מכליס, אב"ג

כ-2,000 משתתפים לקחו חלק באירוע מיוחד, שהוביל פרופ' דן אריאלי, ביוזמת הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר באוניברסיטת בן גוריון. ל"שבע" נודע, שפרופ' אריאלי, שמחקריו בתחום הכלכלה ההתנהגותית כבשו את העולם, ביקר באחרונה, בקמפוס אב"ג המרכזי בבאר שבע, במסגרת אירוע, שהוביל יחד עם הפקולטה לניהול ע"ש גילפורד גלייזר, "יום שלישי עם דן אריאלי – איך לשפר את החיים עם כלכלה התנהגותית". במהלך האירוע, אליו נרשמו כאמור כ-2,000 משתתפים, הנחה אריאלי סדנה התנסותית, וקיים 2 הרצאות לקהל הרחב. בנוסף, הוא נפגש עם נשיא האוניברסיטה פרופ' דניאל חיימוביץ, ועם הרקטור פרופ' חיים היימס.

הכלכלה ההתנהגותית עוסקת בהבנת התהליכים, שמניעים בני אדם, וגורמים להם לקבל החלטות, מבחינה כלכלית ופסיכולוגית. במשך יום שלם, נחשפו הסטודנטים ל"ארגז הכלים" העשיר, שהכלכלה ההתנהגותית מציעה לפיתרון בעיות, במגוון רחב של תחומים, הנוגעים להתנהגות האנושית, החל מדרכים לעזור לאנשים לחסוך כסף (לבריאות ולהשכלת ילדיהם), דרך עיצוב סביבות המפחיתות פיתויים ועוזרות לבצע בחירות צרכניות נבונות, ועד לדרכים להיות מאושרים לאורך זמן.

"החדשות הרעות הן, שאנשים לא מתנהגים באופן שעוזר להם למקסם את הפוטנציאל האמיתי שלהם", בישר פרופ' אריאלי לקהל המרותק, שגדש את האולם. "החדשות הטובות הן, שאפשר לשנות דברים, ולתכנן לאנשים סביבה יותר טובה, שתגרום להם לקבל החלטות יותר טובות", הוא הוסיף, והמשיל את אופן שינוי ההתנהגות לשיגור חללית לחלל.

"כדי להצליח, אנחנו צריכים לבצע 2 דברים: להפחית את החיכוך, ולדאוג למספיק דלק". לדבריו, החיכוך הוא מה שמפריע לאנשים לעשות את השינוי, והדלק הוא המוטיבציה, אותה יש להזין. בהרצאותיו שיתף אריאלי במסקנות ממחקרים, שערך ברחבי העולם, בעזרת סיפורים ודוגמאות, המראים כיצד ניתן להשתמש בכלים של כלכלה התנהגותית, כדי לקדם יזמות חברתית, ולהפוך את העולם בו אנו חיים למקום טוב יותר.

75 סטודנטים שעבדו ב-15 צוותים, זכו לקחת חלק בסדנה, תוך שהם מזהים ומנתחים בעיות יומיומיות בתחומים של התנהגות כלכלית, התנהגות בריאותית והתנהגות חברתית, ומנסים לגבש פיתרונות יצירתיים ודרכי התערבות באמצעות הכלים והליווי שקיבלו.

"מעניין מאין כמוהו. פרופ' אריאלי בסדנה | צילום: דני מכליס, אב"ג

בסיום היום, הוכרז הצוות הזוכה, שהציג רעיון לאפליקציית "שוקחתן" – אפליקציה קהילתית לשיתוף מוצרי מזון. "המטרה של הצוות שלנו הייתה למצוא פיתרון לניצול יעיל של משאבים, באמצעות נתינה, מודעות לצרכנות יתר ותוך דגש על ערך הקהילה", סיפרה חברת הצוות פז שפירר, סטודנטית לניהול וכלכלה. "הרעיון הוא שכשאדם מבין שאין לו שימוש במזון מסוים, הוא יוכל להציע אותו באמצעות האפליקציה לאנשים בסביבתו הקרובה, במקום שייזרק לפח". חברי הצוות הנוספים הם אמיר לבנה (ניהול ופסיכולוגיה), רעות אמסלם (כלכלה), רחל פרץ (פסיכולוגיה) ועומר יונגר דסטה (פסיכולוגיה).

שפירר ציינה עוד, שהיא קיבלה במהלך האירוע כלים בכלכלה התנהגותית, שילוו אותה בהמשך הדרך: "היום עם דן אריאלי היה מעניין מאין כמוהו, כלכלה התנהגותית היא תחום מרתק, על אחת כמה וכמה כאשר אדם יוצא דופן כמו דן מציג את מחקריו ודעותיו בתחום. זכיתי להכיר אנשים מדהימים מכלל המחלקות, ולהבין שבכמה שעות עם האנשים הנכונים, אפשר להרים פרויקט ענק ולתרום לקהילה".

פרופ אריאלי: "אני מאמין שכלכלה התנהגותית היא כלי טוב מאוד לנתח את המצב, שאנחנו נמצאים בו, ולחשוב על שיפורים. המטרה של יום זה היא להקנות לסטודנטים גישה ונקודת מבט על כל נושא שהוא; איכות סביבה, חינוך, פוליטיקה או תזונה. בעזרת הכלי של כלכלה התנהגותית, אנו לומדים יחד איך לנתח את המצב, כיצד לאבחן נקודות תורפה ונקודות חולשה, וחושבים איך אפשר לשפר אותו".

לדברי פרופ' מיקי מלול, דיקן הפקולטה לניהול, החיבור של סטודנטים ממחלקות שונות ומתחומי תוכן שונים לחשיבה על דרכים לשפר את החברה, הינו חלק משמעותי וחשוב בחוויית הלימודים שלהם: "אני מאמין שעלינו לקדם ערכים של מנהיגות ואחריות חברתית, במטרה ליצור חברה טובה יותר, ולהכשיר את מנהלי העתיד. הסטודנטים שלנו רוצים ליזום, ליצור, להוביל ולהנהיג. הם זקוקים לאתגר, לחשיפה לרעיונות חדשניים ולהתנסות יצירתית. האירוע בהובלת דן אריאלי, מאפשר להם להתקדם עוד צעד לקראת מימוש השאיפה שלהם איך להשפיע לטובה ולייצר שינוי משמעותי. ניתן להשתמש בתובנות של הכלכלה ההתנהגותית, כדי למכור מוצרים ושירותים, ולייצר רווחים כלכליים, וחשוב מכך, להשתמש בתובנות של הכלכלה ההתנהגותית, במטרה לייצר כלים ודרכים שיעזרו לאנשים, לקהילות ולחברה להתנהל באופן שמטיב עימם ועם כולנו".

כתבות נוספות בחדשות

0

בת דור באר שבע חגגו את פורים

חדשות20 במרץ 2024    דקה אחת
0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות

כתיבת תגובה