חדשות

"בר מצווה" לארגון "מנהיגות מדעית"

חדשות16 במאי 2019    3 דקות
0

הארגון, המקדם את תחום המדעים בפריפריה, יחגוג 13 שנות קיום באירוע, שיתקיים ב-28 בחודש, בפארק קרסו למדע בבאר שבע, ויכלול מכירת מוצרים לצורך גיוס תרומות להמשך פעילותו

"בר מצווה" לארגון "מנהיגות מדעית"
שייך לנערים. פעילות ב"מנהיגות מדעית" | צילום: יח"צ "מנהיגות מדעית"

13 מלאו ל"מנהיגות מדעית": ארגון הנוער "מנהיגות מדעית", שהוקם ב-2006 כמיזם משותף של תוכנית "מדערום" של משרד החינוך וקרן רש"י, כקבוצה קטנה ואיכותית של מספר בני נוער המעבירים הדרכות מדעיות, יחגוג בסוף החודש, "בר מצווה". ל"שבע" נמסר, שבמסגרת האירוע החגיגי, שייערך בפארק קרסו למדע בבאר שבע, תתקיים מכירת מוצרים, עבור תרומה להמשך פעילותו של הארגון.

"מנהיגות מדעית", המופעל כיום בידי "בית יציב" בבירת הנגב, במימון המשרד והקרן, רשויות מקומיות ופילנתרופיה בכל הארץ (מכרמיאל ועד אילת), הקים בשנה האחרונה, בפארק קרסו חדר "פאב לאב" של מדפסות תלת מימד וחדר "מייקרס ספייס", העוסק בעולמות הצילום והגרפיקה. את החדרים מפעילים נערים בשעות אחר הצהריים. הארגון מייצר גם קשרים בינלאומיים, והחודש ישתתף בהפנינג מדעי בינלאומי בפולין. החוק הכי חשוב בו הוא שייכותו לבני הנוער, כשיש מקום של קודש ואף ברכה רבה לכל יוזמה המובלת בידי הנערים.

מטרת הפרויקט היא להגיע לכל ילדי הפריפריה, לתת להם כלים וכישורים מנהיגותיים והדרכתיים, ולהנגיש את המדעים, כדי לפתח את הדורות הבאים. רובם המכריע של הנערים חוזר אליו כבוגרים, ומשמש דוגמה למחזורים הצעירים יותר. בארגון פועלים בני נוער מכיתות ט' – י"ב, המתחלקים ל-4 שכבות, שכל אחת מהן מתאפיינת בעשייה והכשרה אחרת. כמו כן, פועלים בו צוותי הדרכה שהקימו הנערים, "צוותים מיוחדים", המתמקדים בתחומים ספציפיים במדעים ובנושאי הדרכה בכלל. הדבר מאפשר לבני הנוער לבחור להתמקצע בתחום אחד או יותר.

כל צוות עורך הליכי מיונים והכשרות, המוודאים את התחייבותם ומוכנותם לרכוש ידע חדש ונרחב בתחום. חברי הצוותים עוברים בין מוקדי הפעילות, עוזרים בהכנת המערכים בנושאים המדוברים, ואף מעבירים בעצמם הדרכות, הדורשות ידע והכשרה מיוחדים. חלק מהצוותים המיוחדים מתמקד במדע (לדוגמה, צוותי שמיים, כימיה ורפואה), וחלק אחר עוסק בענייני מנהיגות, ערכים ותיעוד פעילויות הארגון (למשל, צוות מדיה). את הצוותים השונים מובילים המנחים (סטודנטים ובוגרים של הפרויקט) והמש"רים, השכבה הבוגרת ביותר בארגון, שבמהלך שנתם הרביעית, מתחילים לקבל סמכויות של הובלת וניהול דברים, כהכנה להמשך חייהם אחרי שיסיימו י"ב, ויעזבו את "מנהיגות מדעית".

לאורך שנת הפעילות, פותחים החניכים מוקדים מדעיים משלל סוגים, כגון בתי ספר יסודיים, "אשכולות פיס", מרכזי קליטה ומועדוניות משרד הרווחה. כל שנה כוללת 25 מפגשים, שבהם מעבירים הנערים פעילויות מדעיות חווייתיות לילדי היסודי, המשתתפים בחוגים. בנוסף, מקיימים מדריכות ומדריכי הפרויקט הפנינגים מדעיים לקהל הרחב בכל הארץ, בין היתר באילת, באר שבע, רהט, שגב שלום, כרמיאל, בית שאן ושדרות, זאת במטרה להנגיש בצורה הכי חווייתית ומעניינת את המדעים לכלל האוכלוסייה.

"מנהיגות מדעית" תופס חלק גדול ומשמעותי בחייהם של בני הנוער, כאשר מלבד התועלת שהנערים מביאים לקהילה בזכות יכולות ההדרכה המצוינות שהם מקבלים בארגון, זוכים החניכים גם בקידום אישי, כפי שמספרת מדריכה בשנה השלישית: "כל חיי, ידעתי שאני נהנית ממדעים ומאוד מתחברת אל המקצוע, אבל לא מצאתי את מקומי בשיעורים הפרונטליים בבית הספר. כשהגעתי לפרויקט, הרגשתי חלק משלם; כל בני הנוער התעניינו בדברים, שאני התעניינתי בהם. ארגון 'מנהיגות מדעית' הוא בית, בו אני מפגינה את יכולותיי, הן מבחינה מדעית והן מבחינה מנהיגותית. כשבאתי לארגון, הייתי ילדה מאוד מופנמת, ובזכות המנחים והנוער המדהים בפרויקט נפתחתי, ונהייתי אדם שלא מתבייש לדבר ולהגיד את דעתו. ללא 'מנהיגות מדעית', הייתי אדם אחר לגמרי. כיום, אני מדריכה בולטת בפרויקט, מנגישה מדעים לילדים, לא מתביישת בידע שלי, ופשוט אדם טוב יותר".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה