חדשות

מד"א מאתר קרובים

חדשות30 באפריל 2019    4 דקות
0

היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה בארגון ההצלה הלאומי של ישראל הצליחה לאחד בין צאצאי המשפחה של מרינה צ'רנין מבאר שבע

מד"א מאתר קרובים
משימה אפשרית. צ'רנין ואייזנשטיין | צילום: באדיבות מד"א

איחוד מרגש: היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א הצליחה, באחרונה, לאתר (בתוך 24 שעות בלבד…) צאצאים של בני משפחתה של מרינה צ'רנין מבאר שבע, שגורלם לא היה ידוע לאחר השואה.

ל"שבע" נמסר, כמקובל ברוב אגודות הצלב האדום ברחבי העולם (מד"א משמש כחבר מלא זכויות בתנועת הצלב האדום הבינלאומי מ-2006, גם מתוקף חוק ישראלי על היותו ארגון ההצלה הלאומי), מפעיל מד"א בישראל, במסגרת הפעילות ההומניטארית שלו, את היחידה לאיתור קרובים. השירות ניתן לאנשים, שהופרדו ממשפחותיהם שלא מרצון, עקב מלחמות או אסונות, ונעשה בשיתוף אגודות לאומיות של הצלב האדום ברחבי תבל, שירותי האיתור הבינלאומיים (ITS) והוועד הבינלאומי של הצלב האדום (ICRC). היחידה מטפלת במאות פניות, רובן של צאצאים לניצולי שואה, והצליחה כבר לחבר בין מאות קרובי משפחה, לאתר מסמכים רבים במהלך השנים, לסייע באיתור קברים ועוד.

כאמור, בימים אלה, רשמה היחידה המיוחדת של מד"א הישג נוסף, בעקבות פנייתה של צ'רנין, שביקשה לנסות לברר מה עלה בגורל משפחתה של סבתה. הפונה סיפרה, שמדובר במשפחה גדולה (יחסית…) של 6 ילדים, כולם כך סברה, בנות שהקשר ביניהן אבד. צ'רנין ביקשה מאנשי מד"א לבדוק האם יש עדיין צאצאים חיים של בני המשפחה. ביחידה הסבירו לה, שיהיה קשה מאוד לפצח את המקרה, מאחר שכל הקרובים שהיא מחפשת הם נשים, שאולי התחתנו, ושינו את שמות המשפחה שלהן. עם זאת, אנשיה לקחו על עצמם את המשימה.

סוזן אדל, מתנדבת במחלקת האיתור של מד"א, החלה בחיפוש, ובתוך זמן קצר מאוד, בעת חיפוש דפי העד באתר "יד ושם", מצאה אדל התאמה אפשרית לאישה בשם שרה, ילידת דולגינוב, בתו של שמואל, סבא רבה של צ'רנין. דף העד גם סיפק את שמה לאחר הנישואין ואת שמות בעלה של שרה ובתה המתגוררת בארה"ב. תגלית זו הובילה למציאת דפי עד נוספים, כולל זו של אחות אחרת, לאה.

מכאן, התרחב החיפוש, ונמצא מידע נוסף אודות המשפחה. כשאדל יצרה קשר עם האדם, שפרסם את דף העדות של לאה, התברר שהאיש הוא נכדה, שמיד שלח תמונות ואת המידע שהיה בידיו, וכך הושלמה התמונה, עם שמותיהן של כל האחיות. למרבה הצער, נודע ש-3 מהאחיות ורבים מבני המשפחה נספו בשואה. יצא שמה שנראה היה בתחילה כמשימה כמעט בלתי אפשרית, הסתיים בתוך 24 שעות עם איחוד של 3 צאצאיהם של 3 מתוך 6 האחיות של משפחה אחת.

לא מכבר, פגשה צ'רנין בפעם הראשונה את דודתה אודיל אייזנשטיין, בתה של בסיה, הצעירה מ-6 האחיות. היא גילתה, שאייזנשטיין הגיעה ארצה מצרפת, כדי להעביר הרצאה באוניברסיטת בן גוריון, וכבר הייתה בעבר מספר פעמים בארץ: "הפגישה הייתה מאוד מרגשת; דיברנו וסיפרנו אחת לשנייה על חיינו במשך שעות רבות. אודיל, שהייתה בטוחה שהיא נותרה כצאצא האחרון למשפחה, סיפרה לי על חייה בצרפת, ואני על רוסיה. אין לי מלים להודות על קבלת ההזדמנות הזאת להכיר קרובת משפחה, שאני אפילו לא ידעתי על קיומה".

במהלך השנה האחרונה, מיום השואה 2018 עד היום, התקבלו וטופלו במד"א 45 בקשות איתור של משפחות לניצולי שואה, ונמצאו עשרות קרובי משפחה שהטיפול בהם החל לפני מספר שנים, וכן מסמכים המעידים על גורל בני המשפחה, וב-6 מהמקרים אוחדו זוגות של אחים ואחיות, שחלקם כלל לא ידע האחד על השני.

חשיבות מיוחדת יש ליחידה במד"א, הפועלת בחברה הישראלית, בה מצויים רבים מניצולי השואה, שמשפחותיהם וצאצאיהם איבדו קשר עם קרוביהם במהלך המלחמה, ומבקשים לאתר מידע אודות גורלם של הקרובים. הטיפול בניצולי השואה מקבל דחיפות עליונה, עקב השנים הרבות שחלפו מאז, גילם המתקדם והסיכוי שיורד עקב כך לאיחוד משפחות.

שולמית רוזנטלר, האחראית על היחידה לאיתור קרובים במד"א: "רוב הפניות המגיעות ליחידה  הן של משפחות ניצולי שואה, המבקשות לאתר מידע אודות יקיריהן. עקב הרגישות והחשיבות הכללית של נושא איחוד המשפחות וקבלת מידע אודות המשפחה ובעקבות השואה בפרט, אנו מתייחסים ופועלים בכל דרך אפשרית ומול כל הגורמים האפשריים, במטרה לאתר מידע עבור הפונים. אכן, בחלק גדול מהמקרים, אנחנו מצליחים לאתר מסמכים ומידע אודות קורות משפחות בתקופת השואה".

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "היחידה לאיתור קרובים וחידוש קשרי משפחה במד"א הצליחה לאחד ולהפגיש בני משפחה רבים במהלך השנים, ולקבל מידע על עוד מקרים רבים, שהגיעו לפתחנו, ותרמה רבות לסגירות מעגל ולהקלה אצל משפחות, שהאמינו שהמידע לא יימצא לעולם. אין לי ספק, שבזכות עבודתם הקשה, נזכה לחוות עוד איחודים מרגשים".

לפניות ניתן ליצור קשר בטלפון: 03-6301464 ובמייל: RFL-imda@mda.org.il

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה