חדשות

כ-1.2 מיליארד שקלים מ"מפעלי ים המלח" למדינה

חדשות29 באפריל 2019    2 דקות
0

כך סוכם בתום הליך בוררות בין המדינה בראשות החשב הכללי לחברה, שהחל עוד ב-2011, במסגרתו שולמו כבר 1.12 מיליארד שקלים

כ-1.2 מיליארד שקלים מ"מפעלי ים המלח" למדינה
מפעלי ים המלח | צילום: יוסי אלוני, מעריב

הסתיים הליך הבוררות בין המדינה לבין חברת "מפעלי ים המלח". ל"שבע" נמסר, שהתקבל פסק בוררות סופי, במסגרת ההליך שהחל ב-2011 בין מדינת ישראל בראשות החשב הכללי באוצר לחברה, הושלמה ההתחשבנות לגבי תמלוגי העבר, והוסדר מנגנון ההתחשבנות והבקרה על התשלומים העתידיים, כאשר סך הכספים שהועברו ויועברו למדינה במסגרת ההליך יעמוד על כ-1.2 מיליארד שקלים.

הליך הבוררות עסק בתמלוגים, שעל "מפעלי ים המלח" לשלם למדינה מ-2000, בגין שימושה במינרלים, שהפיקה בים המלח ובאתרים אחרים, שהינם משאבי טבע של מדינת ישראל. במספר פסקי דין, שהוצאו בשנים האחרונות, קיבלו הבוררים את עיקר טענות המדינה. כתוצאה מהחלטות הבוררים לאורך התקופה, שילמה החברה למדינת ישראל סכום מצטבר של יותר מ-1.12 מיליארד שקלים, ובימים האחרונים סוכם ש"מפעלי ים המלח" תשלם 70 מיליון שקלים נוספים, שיביאו את מחלוקות העבר בין הצדדים לכדי סיום.

ההחלטות העיקריות, שהתקבלו במהלך השנים הן שעל החברה לשלם תמלוגים על מוצרי המשך (ולא רק בגין מוצרי היסוד), והתקבלה עמדת המדינה שיש לראות את קונצרן כי"ל כגוף כלכלי אחד. משכך, מיקומם הגיאוגרפי של מפעלי חברות הקונצרן אינו מעלה ואיננו מוריד לעניין חובת תשלום התמלוגים. בנוסף, סוכם על אופן חישוב התמלוגים בעתיד, זאת לצורך פישוט משמעותי של החישובים, ובמטרה למנוע מחלוקות חוזרות ונשנות. המנגנון שנקבע יאפשר לממשלה לבצע בקרה אודות התשלומים בצורה מיטבית, ויוודא שמדינת ישראל תקבל את התמלוגים להם היא זכאית בהתאם לשטר הזיכיון. בעוד סעיף בפשרה סוכם, ש"מפעלי ים המלח" תשלם למדינת ישראל החזר של הוצאות המדינה בגין הליך הבוררות, בסך 15 מיליון שקלים.

חזקיהו: "אגף החשב הכללי הפגין נחישות ועקביות בניהול המאבק על נכסי הציבור וזכויות המדינה, והצליח להשיב סכומים משמעותיים לקופת המדינה, ולהסדיר את העברת התמלוגים בעתיד. במסגרת ניהול התביעה, נעזרה המדינה בטובי המומחים, ולא חסכה משאבים ומיקוד ניהולי, במטרה להחזיר לציבור את חלקו במשאבי הטבע".

המשנה לפרקליט המדינה, אורית קוטב: "תביעת המדינה הינה ביטוי למדיניות האכיפה היזומה בכלים אזרחיים, אותה מובילה הפרקליטות האזרחית, כדי להגן על נכסי המדינה, הקופה הציבורית והאינטרס הציבורי. אני מבקשת להודות לכל הפרקליטים, אנשי החשב הכללי והיועצים החיצוניים, על העבודה המסורה והמקצועית, שהביאה לתוצאה ציבורית ראויה זו".

כתבות נוספות בחדשות

0

המילואימניקים של SCE

הם גויסו למילואים בצו 8 וחזרו עכשיו לספסל הלימודים • הסטודנטים של SCE מספרים על אתגרי הלחימה בעזה וגם על קבלת הפנים המחבקת שזכו לה במכללה •  רקטור ומייסד SCE פרופ' יהודה חדד: "חובתנו היא להבטיח תנאי פתיחה שווים בין כלל הסטודנטים ולסייע לאלו שמחרפים נפשם ונושאים בנטל"

חדשות19 במרץ 2024    8 דקות
0

כנס חיבור והעצמה לנשים יזמיות

כ-60 נשים יזמיות בתחום התיירות מעוטף ישראל ומהגליל  שעסקיהן ספגו פגיעה אנושה בעקבות המלחמה  נפגשו בכנס של חיבור והעצמה 

חדשות19 במרץ 2024    3 דקות

כתיבת תגובה