חדשות

באר שבע: 4 ילדים הרוגים בעשור בתאונות דרכים, 17 קשישים

חדשות16 באפריל 2019    5 דקות
0

לא פחות מ-111 ילדים הולכי רגל נפגעו בבירת הנגב בין 2009 ל-2018. בשנה שעברה לא נהרגו הולכי רגל ותיקים בתחום העירוני בבירת הנגב

באר שבע: 4 ילדים הרוגים בעשור בתאונות דרכים, 17 קשישים
צילום אילוסטרציה: עמותת: "אור ירוק"

4 ילדים (בני 0 עד 14)הולכי רגל נהרגו בבאר שבע בין 2009 ל-2018 בתאונות דרכים, 2 מהם ב-2012 ו-1 ב-2009 וב-2018. ל"שבע" נמסר, שבעשור החולף נפגעו בתאונות בבירת הנגב 111 ילדים הולכי רגל, 9 מהם אשתקד, כאשר המספר הגבוה ביותר של נפגעים היה 13 ב-2017.

לפי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס, נפצעו קשה בתאונות דרכים בעיר בעשור האחרון 30 ילדים הולכי רגל (הכי הרבה, 6, ב-2017 ו-2 בשנה שעברה). כמו כן, נפצעו קל באותה תקופה בתאונות 77 ילדים (המספר הגבוה ביותר היה 11 ב-2013, ואשתקד נפצעו קל 6 ילדים).

בשנה שעברה, נפגעו בתאונות דרכים בכל הארץ 594 ילדים כהולכי רגל בתחום העירוני. מבין הילדים שנפגעו בעת שצעדו בדרכי העיר או היישוב, 14 נהרגו, שהם כמחצית מכלל הילדים, שנהרגו בשנה זו בתאונות. בנוסף, 131 ילדים נפצעו בתאונות באורח קשה. בכל שנה, נהרגים בממוצע 16 ילדים כהולכי רגל ביישובים ובערים, ואלו מהווים כמחצית מכלל הילדים, שנהרגים בכל שנה בממוצע. בעשור האחרון, נפגעו בתאונות דרכים בתחום העירוני יותר מ-7,300 ילדים הולכי רגל, 166 מהם נהרגו ויותר מ-1,500 נפצעו קשה.

ילדים בכביש | צילום אילוסטרציה: עמותת "אור ירוק"

מדוח מיוחד, שהכינה אשתקד "אור ירוק" עולה, שמרבית הילדים נהרגים בתאונות כהולכי רגל. בעוד ילדים נפגעים בעיקר בתאונות דרכים כנוסעים ברכב, הפגיעות הקטלניות שכיחות דווקא בקרב ילדים כהולכי רגל; ב-2017, נהרגו 14 ילדים כהולכי רגל ו-12 ילדים כנוסעים, בעוד בשנה שאחרי הפער היה אף גדול יותר: 16 ילדים הרוגים כהולכי רגל ו-12 כנוסעים ברכב.

ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק": "מדינת ישראל היא מקום, שבו מסוכן ללכת ברגל, במיוחד לילדים הנמצאים בסיכון גבוה להיפגע. הצבת פסי האטה במקומות בהם קיים ריכוז גבוה של ילדים, יכולה להציל את חייהם. ולכן, שר התחבורה שייכנס בקרוב לתפקידו, יחד עם ראשי הרשויות, חייבים לקדם את התקנתם בסביבת מוסדות החינוך, פארקים ומקומות בהם מבלים ילדים רבים. פס האטה מרסן באופן משמעותי את מהירות הנסיעה, וכך מפחית את הסיכון לתאונת דרכים; מדובר בפיתרון פשוט וזול, שהאפקטיביות שלו מוכחת".

פגיעים יותר. קשישים בדרכים | צילום אילוסטרציה: עמותת "אור ירוק"

בתוך כך, לא פחות מ-17 אזרחים ותיקים (בני 65 ויותר) הולכי רגל נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני בבאר שבע, אך אף לא אחד מהם אשתקד, כך עולה מנתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס. ל"שבע" נמסר, שבעשור האחרון (2009 – 2018) נרשמו בבירת הנגב 167 נפגעים בתאונות, 15 מהם בשנה שעברה. המספר הגבוה ביותר של נפגעים בתאונות דרכים בעיר באותו עשור 22 ב-2016.

שיעור ההרוגים בתאונות דרכים המשמעותי ביותר בבאר שבע היה 3 ב-2017 וב-2013. בעשור החולף, נפצעו קשה בתאונות בבירת הנגב 54 בני אדם (8 מהם אשתקד), כאשר שיא הפצועים קשה היה ב-2016 (10 במספר). 96 פצועים קל בתאונות דרכים בעיר היו בעשור האחרון, 7 מהם ב-2018, ושיא הנפגעים קל היה ב-2011 (15).

בכל שנה, נפגעים בממוצע בתאונות במדינה כ-700 אזרחים ותיקים, בעודם הולכי רגל בתחום העירוני. בשנה שעברה, נפגעו בתאונות דרכים בערים וביישובים 780 קשישים הולכי רגל, 11 אחוזים יותר מממוצע הנפגעים השנתי. מבין הולכי הרגל הקשישים שנפגעו בשנה זו, 40 נהרגו ו-211 נפצעו באורח קשה. עוד עולה מהנתונים, שרוב מכריע של הקשישים שנפגעו כהולכי רגל צעדו בתחום העירוני: בסך הכל ברחבי הארץ, נפגעו אשתקד בתאונות 799 קשישים הולכי רגל, 780 מהם כאמור, בתחומי הערים והיישובים. 46 קשישים נהרגו בשנה זו, 40 מהם בתחום העירוני

קשישים נמצאים בסכנה בעיקר כהולכי רגל, שכן עוצמת הפגיעה של רכב בהם גבוהה יותר. אחד הקשיים הגדולים של הולכי רגל קשישים הוא הזמן הממושך, שלוקח להם לחצות את הכביש, ביחס לצעירים. בנוסף, קשישים רבים חווים קשיי ראייה ושמיעה, המשפיעים על האופן והמהירות של חציית הכביש.

בנקיטת מספר פעולות פשוטות, אותן חייב משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ליישם ולהוציא לפועל, לטעמם של אנשי "אור ירוק", ניתן למנוע נפגעים רבים בדרכים: ריסון מהירות נסיעת כלי הרכב באזורים, בהם נמצאים קשישים רבים, באמצעות התקנת פסי האטה, המפחיתים את תאונות הדרכים ב-40 אחוזים במקומות, שבהם הם מוצבים; באותם אזורים, בהם הצפי לנוכחות קשישים גבוה, יש להאריך את משך הופעת האור הירוק ברמזור, המיועד להולכי הרגל, כדי לאפשר להם לחצות את הכביש בבטחה; וריכוז ויישום הטיפול במפגעים, כגון בורות פעורים במדרכות, הנמכת מדרכות בירידה למעברי חצייה, שיפור הנראות של המעברים באמצעות סימונם באופן מובלט, וכדומה.

מנכ"ל העמותה, ארז קיטה: "המספרים הקשים והכואבים של הקשישים שנפגעים ממשיכים להיות גבוהים בכל שנה, וכשלא רואים ירידה, ברור שלא נעשה מספיק, במטרה לצמצם אותם. מדובר באנשים, ששרדו מלחמות, ובנו את המדינה, אבל לא שרדו את הסכנות, שהכביש מציב. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייב לדרוש מהרשויות להתקין פסי האטה בסביבה, בה ישנו ריכוז גבוה של קשישים, כמו בתי אבות ומרכזי יום לקשיש, ויחד עם זאת להאריך את משך האור הירוק ברמזור, המיועד להולכי רגל. מדובר בצעדים פשוטים לביצוע, שאינם דורשים עלויות גבוהות, ובעיקר מאוד אפקטיביים בהצלת חיים".

כתבות נוספות בחדשות

0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת
0

בת דור באר שבע חגגו את פורים

חדשות20 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה