חדשות

עוזר אישי חכם למבוגר מאב"ג

חדשות21 במרץ 2019    דקה אחת
0

בעידן שבו תוחלת החיים ממשיכה לעלות, יש צורך בעזרים טכנולוגיים, שיסייעו בתפקוד החיים השוטף. 2 חוקרות מאוניברסיטת בן גוריון זכו במענק למחקר בנושא

עוזר אישי חכם למבוגר מאב"ג
בדרך לפריצת דרך מדעית. אחד העזרים, בהם ייעשה שימוש במחקר | צילום: באדיבות אב"ג

פרופ' גלית נמרוד מהמחלקה לתקשורת ומהמרכז הרב תחומי לחקר הזקנה באוניברסיטת בן גוריון ופרופ' יעל אידן מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטה זכו, באחרונה, במענק מחקר תחרותי מטעם משרד המדע, במסגרת "קול קורא" למחקרים בינ-תחומיים בנושא "טכנולוגיה וחדשנות למען האוכלוסייה בגיל השלישי". ל"שבע" נמסר, שלחוקרות הצטרף הדוקטורנט עודד זפרני מהמחלקה להנדסת תעשייה וניהול.

מטרת המחקר היא לבחון את תהליכי ההטמעה של טכנולוגיות עזרה אישית בקרב אוכלוסיית המבוגרים. הוא יתמקד בעוזרים אישיים נבונים (בקיצור, עא"נ), הטרנד החדש בתחום הטכנולוגיה הביתית. עא"נ הם מוצרים, המשלבים מאפיינים של 2 סוגי רובוטים: ממוקדי שירות וממוקדי חברה. על אף שמוצרים אלה מיועדים לקהל הרחב, יש להם פוטנציאל ייחודי בשימור האוטונומיה ובקידום רווחתו של האדם המבוגר.

המחקר המתוכנן, שיתבסס על הגישה ההוליסטית לחקר האינטר-אקציה בין רובוטים לבני הגיל המבוגר, יבחן באיזו מידה השימוש בעוזרים האישיים אכן עשוי לתרום לשלומם של משתמשים אלה, מהם הגורמים התורמים לתהליכי ההטמעה של העא"נים, והאם תהליכי ההטמעה ותרומתם תלויים בסוג העוזר האישי: נייח ומגיב בלבד, נייח ויוזם אינטר-אקציה או נייד ויוזם.

בזכות הקשר המיוחד שנרקם בין החוקרות, עתיד המחקר לשלב ידע ושיטות ממדעי החברה ומהנדסת תעשייה וניהול, כאשר אוכלוסיית המחקר תהיה מבוגרים עצמאים בני 75 ויותר, שיגויסו למחקר, ויקבלו עא"נ מאחד הסוגים למשך 3 חודשים. במהלך התקופה הזו, ייעשה שימוש במגוון שיטות כמותניות (שאלונים ודוחות מובנים) ואיכותניות (ראיונות עומק ותצפיות), כדי למדוד את דפוסי השימוש של הנבדקים, התגמולים והגורמים המגבילים את השימוש.

לממצאים צפויה תרומה רחבה, הן בפן התיאורטי והן בפן המעשי. מבחינה תיאורטית, צפוי המחקר לקדם את גוף הידע, הנוגע לתהליכי הטמעה של טכנולוגיות אלה בקרב מבוגרים ולפיתוח מודלים תיאורטיים. מבחינה מעשית, ישמשו הממצאים בסיס לבניית ארגז כלים למפתחים ולמעצבים, שינחה בין היתר, את התאמת הטכנולוגיות הקיימות לצרכיהם של המבוגרים, כמו גם פיתוחים טכנולוגיים ייעודיים לאוכלוסיית העולם המזדקנת.

כתבות נוספות בחדשות

0

לילות רמדאן 2024 יוצא לדרך

זו השנה העשירית שמסורת לילות רמאדן יתקיים בעיר רהט

חדשות13 במרץ 2024    2 דקות
0

המורשת של בכור

אימו של בכור סויד ז"ל, בוגר מגמת אדריכלות נוף בבית הספר לעיצוב במכללה הטכנולוגית ב"ש שנרצח בשבעה באוקטובר, קיבלה בטקס מרגש את הדיפלומה של בנה

חדשות10 במרץ 2024    4 דקות

כתיבת תגובה