חדשות

רק שנת מאסר על תנאי לפוליגמי

חדשות21 במרץ 2019    3 דקות
1

הדו"ח המפורט לצמצום הפוליגמיה, הנחה מפורשות את בית הדין השרעי - לא לאשר ריבוי נישואין. למרות זאת, מגזר הדין שניתן באחרונה לפוליגמי מהפזורה הבדואית בנגב, עושה רושם כי המדיניות איננה מיושמת

רק שנת מאסר על תנאי לפוליגמי
צילום אילוסטרציה: חן גלילי, מעריב

לאחרונה, אומצה גישה מחמירה ביחס לתופעה שכיחה – ריבוי הנישואין, המרבה להתקיים ומצויה במיוחד ביישובים הבדואים בדרום. בהתאם לכך, כפי שפורסם באחרונה ב"שבע", הצוות ליישום הדוח לצמצום תופעת הפוליגמיה באזור התכנס לא אחת. הדוח, הוגש בחודש יוני של השנה החולפת, וגובש בראשותה של מנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור. תוכנו גולל את דרכי ההתמודדות עם התופעה, תוך הפקת מסקנות קשות בנושא. ההנחיה להוצאת המדיניות לפועל, ניתנה גם לבית הדין השרעי, עליו נאסר לאשר נישואין כפולים בכל תוקף.

באופן לא מפתיע וברוח הגברת המודעות, גם הפסיקות האחרונות של בתי המשפט בעניין, הצביעו על חוסר סבלנות לריבוי הנישואין. העניין בא לידי ביטוי, כאשר נדון גזר דינו של תושב ערערה בנגב בשבוע שעבר.

לפני כשנה וחצי, נישא א.ס (השם שמור במערכת) לגברת ח.ש (שם בדוי), זאת על אף היותו נשוי בו בזמן לאישה אחרת, ולהם כחמישה ילדים. הנישואין החדשים, למרות החוק הפלילי הותיק, קיבלו תוקף בבית הדין השרעי שאישר אותם. הנאשם, נעדר היסטוריה עבריינית ונקי מעבירות קודמות.

על רקע הסלידה החברתית מהפוליגמיה, גם בדיון גזר הדין, התביעה ציינה את חומרת מעשיו כפגיעה בצביונה של מדינת ישראל, המקדמת שוויון בין המינים, כמו גם פגיעה בכבוד האדם ובייחוד במעמד האישה. עוד עלה מטענותיה כי אישור הנישואין היה פסול מיסודו, בשל העובדה שהאישה השנייה היא שוהה בלתי חוקית, ללא מעמד רשמי וללא זכויות סוציאליות, הרי והיא תלויה לחלוטין בנאשם.

מנגד, דחה א.ס את הטענות בכך שגרס כי בכפוף למצוות דת האסלאם, ניתן לשאת יותר מאשה אחת, ואילו חפצו בבנים זכרים נוספים, אותם יכולה הייתה האישה הנוספת ללדת לו, הם שהביאו אותו להינשא בשנית. עוד מטענות ההגנה, הצביע על העובדה שהנישואין אושררו על ידי ערכאה שיפוטית לא מכבר, בבית הדין השרעי. לטענת הסניגור, בית הדין היה בעצם לשותף מלא לעבירה.

פסיקת שופט השלום, רון סולקין, הביעה שאט נפש מהתופעה: "לריבוי הנישואין השלכות המביאות לתופעות חברתיות שליליות ואף חמורות", הוא פסק והוסיף, "האיסור על נישואים פוליגמיים נועד, בין היתר, להגן על זכויותיה של האישה הראשונה מפני קיפוח, פגיעה במעמדה וזניחתה. העבירה שעבר הנאשם היא בעלת פוטנציאל לפגיעה בכבוד האדם, צביון המדינה כמדינה דמוקרטית ושוויונית, כלכלת המדינה והסדר הציבורי".

בסופו של יום נגזרה שנת מאסר על תנאי בלבד על הנאשם, לא לפני שנימק סולקין את הטעם העיקרי להקלה בעונש, שטמן בחובו ביקורת קשה על רשות שיפוטית אחרת: "התרשלות הרשויות התקיימה באישור תוקפם המוטעה של הנישואין על ידי בית הדין השרעי", נכתב. עוד ביקר השופט: "ראוי כי יינקטו צעדים שיבטיחו הרמוניה בין פעולות הערכאות השיפוטיות השונות".

אמנם הוחלט על שינוי המדיניות ואכיפה מוגברת, אך שינוי זה לא זכה לתיאום מערכאה שיפוטית אחרת, אשר אישרה נישואין פוליגמיים. במטרה להביא לביטול התופעה, נדרש שהסנכרון יתקיים – החל במודעות כלל בתי הדין לאיסור כשלעצמו וכלה בעירנות לתופעות חברתיות המוגדרות כפסולות.

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה

  • שלומי

    למעשה לאחר פסק הדין של השופט סולקין, אותו נאשם המשיך להיות נשוי בפועל – לכן לא מובן כיצד שנת המאסר על תנאי עוזרת לאישה השניה?
    התנאי יופעל אם הוא ישא אישה שלישית.
    בפועל הוא עדיין נשוי לשתי נשים – לכן פסיקת בית המשפט לא תיקנה את המעוות.