חדשות

איך מנהלים פסולת עירונית?

חדשות28 בפברואר 2019    3 דקות
0

על רקע המודעות ההולכת וגוברת לחשיבות הטיפול בפסולת בישראל, נפתח באוניברסיטת בן גוריון קורס בנושא תכנון וניהול מערכי טיפול בפסולת עירונית מוצקה

איך מנהלים פסולת עירונית?
סוכני השינוי. הסטודנטים הראשונים בקורס | צילום: יח"צ פארק דודאים

מטפלים בפסולת באקדמיה: על רקע המודעות ההולכת וגוברת לגבי הטיפול בפסולת בישראל, נפתח השבוע, באוניברסיטת בן גוריון, קורס בנושא תכנון וניהול מערכי טיפול בפסולת עירונית מוצקה.

ל"שבע" נמסר, שקורס האקדמי המתקדם והמקיף ביותר, מתקיים לראשונה באוניברסיטה הדרומית, כחלק מלימודי המחלקה לגיאוגרפיה, שתעביר המרצה ד"ר שירה דסקל, מומחית בתחום. הקורס הוא שיתוף פעולה של המחלקה עם פארק המיחזור והחינוך הסביבתי "דודאים". הוא יכלול התייחסות למדיניות, חשבונאות סביבתית, דרכי טיפול בפסולת ועוד. במסגרת שיתוף הפעולה, יחלק פארק "דודאים" מדי שנה, מלגות ל-3 סטודנטים מהמחלקה, שיערכו עבודות מחקר בפארק עצמו, כל זאת במטרה ליצור מסד של ידע, המבוסס על מחקר אקדמי בעניין פסולת בישראל ובדרום בפרט.

בוגרי המחלקה לגיאוגרפיה באב"ג עתידים להשתלב בתפקידי מפתח ברשויות ציבוריות, ארגונים סביבתיים ותחום תכנון הערים, והידע שיוקנה להם במהלך הקורס החדש עתיד לשמש אותם בעתיד, ולהעניק להם הבנה מעמיקה ומקיפה בטיפול בפסולת.

בישראל מיוצרים כל שנה כ-6 מיליון טון פסולת עירונית מוצקה, הכוללת פסולת ביתית, פסולת גושית (גזם וגרוטאות) ופסולת מסחרית, המפונה ממרחבים פרטיים וציבוריים. השוק המורכב ועתיר ההון משקף הוצאה שנתית של הרשויות המקומיות במדינה בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקלים. עם הגידול באוכלוסייה והעלייה ברמת החיים, הפכה סוגיית הפסולת העירונית המוצקה לאקוטית ומורכבת במיוחד, שכן הכמות המיוצרת, על מרכיביה השונים, הולכת וגדלה משנה לשנה.

יצמצם את הפגיעה בסביבה. הדמיה של מפעל המיון והמיחזור העתידי | הדמיה: חברת "מושלי אלדר"

הקורס באוניברסיטה עוסק באופן בו פסולת עירונית מוצקה מיוצרת, נאצרת, נאספת ומפונה, דרכי המיון, הטיפול והסילוק שלה וגישות תכנוניות להקמה וניהול של מערכי איסוף, פינוי וטיפול בפסולת, תוך מתן דגש לרגולציה בתחום ולצמצום ההשפעות החיצוניות השליליות לכל אורך השרשרת. יוצגו בו ויידונו היבטים מערכתיים, תכנוניים, תפעוליים, כלכליים, פיננסיים, סביבתיים וחברתיים, הקשורים בתפישת הפסולת, הרכבה, שיטות לאיסוף ופינוי וטיפול בפסולת (בכלל זה מיחזור, השבה והטמנה), רגולציה, חסמים וכשלי שוק.

"דודאים" מוביל, בשנה האחרונה, את קידום המודעות והשינוי המערכתי בנגב באשר למיחזור ואיכות הסביבה. אחרי עשרות שנים של הטמנה, יוקם בפארק שבשטח המועצה האזורית בני שמעון מפעל מיון ומיחזור, שיפעל בטכנולוגיה בינלאומית חדישה, ועתיד לקלוט 1,200 טון פסולת ביום, למיינה ולשלוח למיחזור אלפי טונות. מהלך זה יצמצם משמעותית את אחוזי ההטמנה באזור, ויגדיל באופן משמעותי את אחוזי המיחזור, ובכך יתרום לאזור כולו בשמירה על איכות הסביבה.

מנכ"ל "דודאים", ניר בר דוד: "פתיחת הקורס יחד עם אוניברסיטת בן גוריון היא אבן יסוד בתהליך ארוך טווח, אותו אנחנו מובילים בשנה האחרונה, להעלאת המודעות בנושא טיפול בפסולת בישראל ובדרום בפרט. מדינת ישראל לא נמצאת היום במצב אופטימלי מבחינת מיחזור, כאשר השוק סובל מחוסר באפשרויות, חוסר צמיחה ואי השקעה בו. המטרה שלנו בפתיחת הקורס היא לתרום לחינוך והעשרה של עתודת התכנון העירוני של ישראל, להקנות להם ידע נרחב ומעמיק בעניין הטיפול בפסולת, ולגרום להם לעשות את השינוי המיוחל מתוך המערכת הציבורית והארגונים הסביבתיים".

פרופ' מידד קיסינגר, מומחה בנושאי קיימות ומדיניות סביבתית מהמחלקה לגיאוגרפיה באב"ג: "שיתוף הפעולה בין האוניברסיטה לפארק 'דודאים' מאפשר חיבור בין הצד האקדמי המחקרי לזה היישומי. הקורס מצטרף לשורה הולכת וגדלה של קורסים בנושאי סביבה וניהול סביבתי במחלקה לגיאוגרפיה, הן בתואר הראשון והן בתארים המתקדמים. הקורס מתייחס להיבטים האנושיים חברתיים ולהיבטים הפיזיים סביבתיים, ומשתלב היטב בתוכנית הלימודים במחלקה".

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה