חדשות

"העיר העתיקה מתה"…

חדשות19 בפברואר 2019    4 דקות
0

כך אמר, בישיבתה האחרונה של הנהלת העיר, סגן ראש עיריית באר שבע שמעון בוקר, שלדבריו ניהל את העיר העתיקה 15 שנה

"העיר העתיקה מתה"…
שמעון בוקר. "זה קודם כל הם" | צילום: ארכיון "שבע"

"הם סגורים ב-5, העיר העתיקה מתה, נקודה". כך אמר, בישיבתה האחרונה של ועדת ההנהלה בעיריית באר שבע, סגן ראש העירייה ומחזיק תיק האחזקה העירונית שמעון בוקר, שלדבריו ניהל "את העיר העתיקה במשך 15 שנה".

בוקר ציין, ש"ניסינו תקופה ארוכה מאוד, שבעלי העסקים (בעיר העתיקה) לא יסגרו את העסקים שלהם ב-5 בצהריים, כי ב-5 בצהריים מתחילה הפעילות ב'ביג' ובכל המקומות. מה קורה? ההוא שהתבכיין, הוא סוגר את האורות. בעלי העסקים בעיר העתיקה חייבים להבין, (ש)כדי למכור את הסחורה שלהם, הם צריכים להישאר פתוחים. זה קודם כל הם, אחר כך אנחנו צריכים לבוא אליהם".

סגן ראש הרשות התייחס לעניין, במהלך דיון בהצעתו לסדר יום ההנהלה של שמעון טובול, שביקש למצוא דרך להוזלת הארנונה בעיר העתיקה, במטרה למשוך אליה משרדים גדולים וקטנים, דבר שיחזיר את הציבור בבירת הנגב לאזור. טובול טען: "המצב היום בעיר העתיקה הוא שאין תנועה, אין קליינטים שמגיעים לשם". יוסי דלויה המשיך באותו קו: "הנושא שהעלה טובול הוא באמת נוגע (ל)להיות או לא להיות. מה שקורה כרגע בעיר העתיקה ובאזור התעשייה, כמו בעמק שרה, זה שאין שוכרים, אין עסקים שנפתחים, יש רק מה שנסגר. אני לא פסימיסט, אני אומר לך עובדות… בעירנו היום, כל הסקטור הבדואי מסביב פותח עסקים, פורח, לא משלם ארנונה ולא כלום, פחות 40 אחוזים כל מוצר. נסגרות מסגריות, נגריות, הכל הכל חשוך. תאירו, תמצאו רעיון היום, לא מחר, כי אחר כך לא יהיו לכם אנשים".

דלויה הוסיף, שבעבר הוא הזהיר את ראש העירייה רוביק דנילוביץ', ואת ממלא מקומו ומחזיק תיק ההנדסה כיום טל אל על, מפני נטישת "משרדי ההנדסה" את בירת הנגב לפארק בעומר, דבר שאכן התרחש, "והיום אין לנו משרדי הנדסה בבאר שבע, וזה חבל". אל על הגיב, ש"זה שאולי, אולי, יש מקומות אחרים או שהם מצאו פיתרונות יצירתיים, שאנשי המקצוע שלנו לא חשבו עליהם, או שאני לא יודע, החליטו החלטה אחרת, אנו לא עוברים על החוק". דנילוביץ' הוסיף: "תמיד, יוסי זורק משהו, זה תמיד שחור לבן. צריך לומר, שהיום בעמק שרה יש 40 התחלות בנייה של מפעלים חדשים".

שמעון טובול. "אין קליינטים" | צילום: ארכיון "שבע"

דלויה, בתגובה: "רבותיי, אחיזת עיניים זה הדבר הכי יפה. תצאו לשטח, תבואו איתי. אני מומחה בנושא של לתת לאנשים תקווה, ואני כמוך, רוביק".

דנילוביץ': "אז, אתה מנטור חביבי, אתה מנטור".

דלויה: "אני אומר לך, אחרי כל נאום שלך, אנשים קונים דירות בבאר שבע, וקונים עסקים ונכסים, אבל יש אחרים שיוצאים"…

בהמשך, הלינה עו"ד מינה קלמן-חדד, שלמרות ההשקעה העירונית הנרחבת בתרבות, "העיר העתיקה, בשעה 8 בערב היא חשוכה".

טובול: "מה 8? ב-2 בצהריים היא חשוכה"…

את הדיון בעניין סיכם דנילוביץ', כהרגלו בקודש, בציור תמונה חיובית של המציאות והבטחות לעתיד לא פחות ממזהיר; לדבריו, קשה היום להשיג נכסים בעיר העתיקה, בניגוד לעבר, שבעלי עסקים ביקשו מהרשות לקחת מהם את העסקים, ולא לגבות ארנונה ודמי פיגורים. ב-2 העשורים האחרונים, השקיעה העירייה רבות באזור, והיא ממשיכה ותמשיך להשקיע בו, כאשר "מה שיכולנו להכניס לעיר העתיקה, הכנסנו", כולל מוסדות עירוניים, וביצוע שיפוצים בהיקפים חסרי תקדים. בקרוב, יתחיל פרויקט נוסף ברחוב קק"ל, כאשר בין היתר, "מעיפים את המזרקה הישנה". כמו כן, תגובש תוכנית בניין עיר חדשה לאזור, המשטרה ופיקוד דרום ייצאו ממנו, ויוקמו בעיר העתיקה הפקולטה לאדריכלות של מכללת סמי שמעון, בתי מלון ומגורים.

עם זאת, הסוחרים באזור צריכים להילחם "על כל דבר", ולפתוח את עסקיהם גם בשעות הערב: "אי אפשר לסגור ב-5 אחר הצהריים, אי אפשר. אי אפשר ללכת לישון בין 14:00 ל-16:00 ביום שלישי; אלה דברים, זה נוהג שהיה כאשר הייתה רק עיר עתיקה כמרכז המסחר של העיר באר שבע, בשנות ה-80. מאז, קרה משהו, קמו קניונים, קמו פאוור סנטרים, קם ה'ביג', אין, כללי המשחק השתנו, ולכן גם התפישה חייבת להשתנות… אנחנו גם בצו הארנונה הבא הולכים להתייחס עוד יותר לעיר העתיקה, בעוד כמה היבטים. אתם תהיו שותפים מלאים להחלטות האלה".

יוסי דלויה. "אחיזת עיניים" | צילום: יח"צ

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה