חדשות

"'מחיר למשתכן' היא תוכנית אנטי חברתית"

חדשות14 בינואר 2019    2 דקות
0

יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בבאר שבע ובנגב, אלי אביסרור, תקף בפעם המי יודע כמה את תוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, בכנס המקצועי השנתי של הארגון בים המלח

"'מחיר למשתכן' היא תוכנית אנטי חברתית"
נגד הביורוקרטיה. מימין, ישראל, לבני ואביסרור | צילום: שמואל אדלר

"תוכנית 'מחיר למשתכן' היא תוכנית אנטי חברתית, שמעמיקה את הפערים בין המרכז לפריפריה". כך אמר, בסוף השבוע האחרון, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בבאר שבע ובנגב, אלי אביסרור, בכנס המקצועי השנתי של הארגון, שנערך במלון "ישרוטל" שבים המלח.

ל"שבע" נמסר, שבמהלך האירוע שקיים ארגון קבלני בירת הנגב (בהובלת אביסרור ומנכ"ל הארגון צביקה ליבנה) והאזור בשיתוף ארגון בוני ירושלים והסביבה (בראשות בועז ישראל ובניהול יוסי שכטר), במעמד שר הבינוי והשיכון לשעבר יואב גלנט, יו"ר מפלגת "התנועה" ציפי לבני ומכובדים נוספים (ביניהם יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר זאב בילסקי, יו"ר לשכת השמאים חיים מסילתי, רשם הקבלנים אילן אליהו, נשיא התאחדות בוני הארץ רוני בריק המסיים את תפקידו בסוף החודש, הנשיא הנכנס ראול סרוגו, יו"ר הסתדרות פועלי הבניין והעץ איציק מויאל וגזבר ההתאחדות אילן גורדו) ומאות קבלנים, עלו לדיון, בין היתר (בכנסים מקצועיים ופאנלים), השלכות "מחיר למשתכן" על שוק הנדל"ן וחשיבות נהלי הבטיחות באתרי בנייה. ארגוני הקבלנים והבונים בישראל הציגו נתונים מדאיגים ל-2019, המצביעים על ירידה חדה בהתחלות הבנייה, בעקבות מדיניות הממשלה בכל הנוגע לתוכנית "מחיר למשתכן".

אביסרור ציין, שמדובר בתוכנית, המנציחה את אי השוויון, ומעמיקה את הפערים בין המרכז לפריפריה: "זו תוכנית לא חברתית, שבאה בניגוד לחזון בן גוריון, ליישב את הנגב. במצב התוכנית הנוכחי, אין שום עדיפות למתיישבים בפריפריה; צעירים רבים מעדיפים להשתתף במכרזי 'מחיר למשתכן' שבמרכז הארץ, וליהנות מרווחים ותשואה גבוהה יותר. כתוצאה מכך ומההצפה של השוק בפרויקטים של 'מחיר למשתכן', אלפי יחידות דיור עומדות פנויות וללא קונים. על הממשלה להתערב בהקדם לשינוי התוכנית, ולהפעיל שיקולים גיאוגרפיים, ולייצר עדיפות לפריפריה".

לדברי מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון, "הרגולטורים צריכים להחזיר את כל המשקיעים לשוק הדיור. בעקבות תוכנית 'מחיר למשתכן', יש 1,500 דירות פנויות. התוצאות הן, ש-2019 תסתיים בירידה חדה של התחלות הבנייה. כבר היום, אנחנו בירידה של 17 אחוזים בהתחלות".

ישראל הוסיף: "מדיניות הממשלה להורדת מחירי הדירות טובה לרוכשים ולקבלנים, אך הדרך בה בחרה הממשלה להגשים את המדיניות שלה, באמצעות 'מחיר למשתכן', לא צלחה; הביורוקרטיה והרגולציה ברשויות המקומיות מעכבות קבלת היתר בנייה והתחלות בנייה. עבודות הפיתוח שבאחריות משרד הבינוי והשיכון ו/או הרשויות המקומיות מתבצעות בעצלתיים, ולכן התחלות הבנייה וקבלת טפסי 4 מתעכבות".

לבני (שגם היא הייתה בעבר שרת הבינוי והשיכון – י.ס.ד) התייחסה אף היא לתהליכי הביורוקרטיה בתחום הבנייה בישראל, וטענה שהמונופול הכי גדול הוא רשות מקרקעי ישראל, היכולה ליצור מצב שבו ההיצע יהיה יותר גדול מהביקוש, דבר שיביא לירידת מחירים.

בנושא הבטיחות באתרי הבנייה, הדגישה סגנית נשיא התאחדות בוני הארץ ורד צרפתי, שכשליש מתאונות העבודה במדינה נגרמות אצל חברות קבלניות, שאינן רשומות בפנקס הקבלנים הרשמי. צרפתי קראה לקבלנים להיערך לשינויים, הצפויים בתחום האכיפה.

כתבות נוספות בחדשות

0

תושבת תל שבע נעצרה בחשד לקדר עם...

"זריחה מוקדמת": בפשיטה של כוחות המשטרה של המחוז הדרומי נעצרה תושבת תל שבע, קרובת משפחה של בכיר בארגון הטרור חמאס, בחשד לקיום קשר עם פעילי חמאס והזדהות עם ארגון הטרור תוך ביצוע הסתה ותמיכה למעשה טרור בישראל.

חדשות1 באפריל 2024    דקה אחת
0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה