חדשות

טעון שיפור: רק 10 אחוזים מהתלמידים הבדואים מסיימים 12 שנות לימוד

חדשות8 בינואר 2019    2 דקות
0

הסגל האקדמי במכללת קיי סייר בערים וביישובים בדואים, ונחשף לבעיות הקשות, עימן מתמודדת מערכת החינוך במגזר

טעון שיפור: רק 10 אחוזים מהתלמידים הבדואים מסיימים 12 שנות לימוד
אין כמו מראה עיניים. אנשי הסגל בשטח | צילום: יח"צ מכללת קיי

ההנהלה וסגל ההוראה של המכללה האקדמית ע"ש קיי בבאר שבע יצאו, באחרונה, יחד עם מנכ"ל "יוזמות אברהם" ד"ר תאבת אבו ראס, לסיור בערים ובכפרים בדואים בדרום, במטרה לשמוע וללמוד על המקומות, מהם מגיעות הבדואיות הלומדות במכללת קיי.

ל"שבע" נמסר, שבאום בוטין סיפר מנהל תיכון "אורט" על האתגרים הרבים שלו: "יש לנו מחסור באנשי צוות; 40 אחוזים מהמורים מגיעים אלינו מהצפון, כאשר מדי שנה ישנה עזיבה של כ-30 אחוזים מהמורים. אתגר נוסף הוא נשירת תלמידים בנים מבית הספר; כמעט 100 אחוזים מהתלמידות מסיימות תיכון באופן מלא, בניגוד ל-10 אחוזים בלבד מהתלמידים. הדבר נובע בעיקר מסיבות פנים בית ספריות, ובשל השפעות חברתיות מבחוץ, בנוסף לאפשרויות פרנסה רבות יותר לבנים מאשר לבנות, שאצלן היעדר השכלה מוביל באופן ישיר לכך שהן יישארו בבית עם הילדים".

ברהט נערך מפגש, שהוגדר כ"משמעותי", עם סטודנטיות בדואיות החברות בקהילת "תוצרת הארץ", המבקשת לתרום לעיר, ולגרום לכך שצעיריה ירצו לחיות בה ולפתח אותה. הפעילות שלהן כוללת מעורבות חברתית, לצד פעילות חינוכית ותרבותית, המתקיימת בשכונות השונות של רהט. במהלך הכינוס, בלטה מאוד עצמאותן ועוצמתן של הסטודנטיות; כאשר הן נשאלו על תופעות, דוגמת אלימות במשפחה ופוליגמיה, ניכר מתשובות הסטודנטיות שאלה תופעות קיימות, אך בעיקר בקרב דור ההורים בלבד. הן רואות עצמן כאקדמאיות משכילות עם זכויות וכוח לעמוד על שלהן.

צוות המכללה ביקר גם במרכז הקהילתי בעיר, המפעיל בית ספר ייעודי להשלמת השכלה לנשות רהט ואת מרכז "להב"ה" למחשבים (שבו סטודנטים ללא מחשב ביתי יכולים ללמוד, לכתוב עבודות, ולגלוש באינטרנט).

חברי הסגל בקיי למדו על התרבות השבטית הבדואית ועל אורח חייהם המסורתי. בנוסף, הם שמעו על האתגרים הפיזיים והמנטליים, שהסטודנטים הבדואים מתמודדים עימם, כדי להגיע ללימודים, כולל הליכה ממושכת ברגל עד להסעה שתוביל אותם למכללה, התנגדות המשפחה ללימודים האקדמיים וקשיים כלכליים.

נשיאת המכללה, פרופ' לאה קוזמינסקי, ציינה בתום היום, ש"מכללת קיי הכשירה במשך השנים אלפי סטודנטים בדואים, המהווים חלק משמעותי ממערכת החינוך בדרום כיום. אני מאמינה, שההשכלה הגבוהה בקרב הבנות הבדואיות הינה מפתח חשוב לקידום האוכלוסייה. כמכללה, שבה לומדים גם סטודנטים בדואים, חשוב לנו להכיר וללמוד על החברה, ממנה הם מגיעים, כך שנוכל להעניק להם את התנאים המיטביים להצלחה".

ומנחה הסיור, ד"ר אבו ראס, סיכם: "'יוזמות אברהם' רואה חשיבות גדולה בקיום סיור זה, במסגרת קורס לכשירות תרבותית והיכרות עם החברה הערבית, שאנו מעבירים במכללת קיי ובמוסדות רבים נוספים. החברה הבדואית סובלת מאפליה ועוני במשך שנים רבות. על מערכות ההשכלה הגבוהה להמשיך לעשות כל שבידן, כדי להושיט יד לסטודנטיות ולסטודנטים הבדואים, ולדאוג ליכולת שלהם ושל הסטודנטים היהודים, הלומדים במוסד, לחיות תוך כבוד וקבלה הדדית. אני מעריך את בחירת הנשיאה וחברי ההנהלה לצאת יחד עם כל צוות הסגל המנהלי לסיור זה, ומברך אותם על עשייתם החשובה".

כתבות נוספות בחדשות

0

יריד שישי במדרחוב קק"ל חוזר

ביריד המתחדש יציגו מעל 30 דוכנים מקוריים לצד העסקים במדרחוב, הברים התוססים ושדרת האוכל העשירה במקום באווירה שמחה עם מופעים של נגני רחוב. לצד היריד חוזר גם שוק האיכרים המתקיים במימון המשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ויציע תוצרת מגוונת ועשירה של חקלאי האזור

חדשות25 במרץ 2024    דקה אחת
0

עוצמה נשית בחזית ובעורף

מאות השתתפו באירוע הצדעה לנשים שהתקיים בבאר שבע

חדשות21 במרץ 2024    דקה אחת

כתיבת תגובה